Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Tuesday, May 5, 2009

Orbit Downloader - Download Social Media (Part 1)




Kali ini saya akan memperkenalkan salah satu software kegemaran saya iaitu Orbit Downloader. Orbit Downloader adalah revolusi kepada download manager/accelerator konvensional yang bertujuan untuk mempercepatkan dan meningkatkan kelajuan download dengan beberapa fungsi canggih seperti kebolehan untuk mendownload social media.

Kelebihan Orbit Downloader:

1) Meningkatkan kelajuan download ke tahap maksimum
2) Download social video dan muzik dari website Youtube, Imeem, Myspace dll
3) Download streaming audio/video/flash dll
4) Compatible dengan pelayar web terkini; Firefox 3, Internet Explorer 7, Opera 9.5
5) Download dari file hosting site seperti rapidshare, megaupload, sendspace dll dengan lebih pantas

Baca selanjutnya mengenai fungsi Orbit Downloader di sini : Orbit Features.

Download Orbit Downloader. Jika anda menggunakan Firefox, saya cadangkan anda menginstall juga add-on Flashgot.

Untuk bahagian pertama, saya akan memperkenalkan tips-tips untuk menggunakan dan configure setting Orbit Downloader untuk mengoptimumkan kelajuan download. Tips ini dibuat berdasarkan pengalaman saya sendiri dan tidak dirujuk dimana-mana laman. Oleh itu sekiranya ada kesilapan atau percanggahan sila komen ya!

Berikut adalah beberapa tips untuk configure Orbit Downloader.

Tekan Tools > Preferences > Accelerate. Check semua boxes (rujuk gambar)


Dalam tools > preferences > others > Hack tcpip.sys : Saya cadangkan value 256 ke atas. Cth saya gunakan 512. Sila rujuk gambar.


Di dalam tools > preferences > Download/Connection > anda juga boleh set connection to original url kepada 10 (default 8).

Saya berharap panduan ini dapat membantu anda untuk mendownload dengan kelajuan maksimum. Berikut adalah screenshot kelajuan Orbit Downloader apabila mendownload file dari site Megaupload dengan line streamyx 1Mbps.


Bersambung di bahagian 2. Panduan download video youtube dan audio dari imeem dengan menggunakan orbit downloader.

(cf - jomphp)

0 comments: