Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, May 6, 2010

SAYANG, ABG MINTA IZIN UNTUK NIKAH SORANG LAGI ?

بسم الله الرحمن الرحيم

Bismillah walhamdulillah..wassolatuwassalam ‘ala rasulillah… Kisah ini bukan kisah cinta biasa..kisah ini tentang seorang isteri dgn cinta yg luar biasa dan kesabaran yg luar biasa.

INILAH KISAH ISTERI SOLEHAH PADA ERA MODEN, ERA AKHIR ZAMAN.. BACALAH, MOGA MENJADI QUDWAH BUAT ANDA YG INGIN MENJADI SOLEHAH~~~(^^,)

*********************************************************************************

"Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi,"

Aliyah yang sedang melipat kain, terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak. Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk?

Dia menghela nafas panjang. Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum.Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang.Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah.

Rutin hariannya,mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya Kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin.Pengabisannya dia kembali kepada suaminya. Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah.

Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga," sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

" Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis," masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat diabersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak- anak.

Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

" Abang , Aliyah setuju dengan permintaan Abg. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya.

Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran.

Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?" pelik benar permintaan isterinya.

Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan.

Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak.

Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abg," terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau.

"Kak Aliyah yang minta," masih lembut dia memujuk Qis.

"Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?""Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!" terkejut Asraf Mukmin.

"Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. Abg dah lama hidup dengannya. Abg faham,"Qistina mengalih pandangannya.

Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina.

Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya.Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi.

Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama. Membaca AlQuran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan.Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya.Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu.

Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.Tit tit... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya."Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik utk Abg jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya utk bersama Abg,"Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.


~~Kepada:Asraf Mukmin,Suami yang tersayang...~~

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani,Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu. Abg yang dikasihi,Genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina.
Terima kasih kerana Abg membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju-bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abg.Aliyah tak sanggup Abg diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa Abg sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abg nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan Abg...

2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan Abg. Aliyah tahu selera Abg hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera Abg sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, Abg muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. Kesian nanti, tak makan la pula anak- anak kita. Aliyah sayangkan Abg...

3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah,nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat Abg yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak Abg nanti untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung... Aliyah sayangkan Abg...

Abg yang disayangi,Cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. Abg lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, Abg mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan Abg mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abg yang dicintai,Di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak. Jika munajat Abg di Masjid Putra mengiayakan tindakan Abg ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di sawarak. Menunggu Abg... Aliyah sayangkan Abg... Tetapi jika Abg merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri Abg, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah...Aliyah sayangkan Abg. Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk Abg.. tolonglah bukakan pintu bilik ni.Aliyah bawakan sarapan kegemaran Abg, roti canai.. air tangan Aliyah.


~~Salam sayang,Aliyah Najihah binti Mohd Hazery~~

Tangannya pantas membuka pintu biliknya. Di situ berdiri Aliyah Najihah bersama-sama hidangan sarapan pagi kegemarannya. Dia tersenyum! Benar, tiada isteri sehebat Aliyah isterinya!!! !!

Sekian.. =) - mengenalidiri




UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

25 comments:

kiraryuk said...

waaahh..terharunya..moga2 dpt jd seorg isteri seprti aliyah..

sarawakian said...

subahanallah..

ijoks2009 said...

Oo.. dah mintak izin kawin satu lagi ye,
anak pun belum ada lagi dah gatal nak buka cawangan satu lagi ye.kah kah kah.

Aby Umy said...

salam kenal dari http://aby-umy.blogspot.com/

kalau ada waktu mampir ya?? :)

sarawakian said...

hehe..sokong ijoks..jgan mare BS..

Bingai @ Bangang said...

subahanallah.
nilai diri kita dahulu sebelum mendera kasih isteri kita.

kalau rasa lebih hebat dari isteri maka teruskan niat. Kalau takut tak dapat permit buat cara pepatah bloggers

"MINTA MAAF LAGI MUDAH DARIPADA MINTA IZIN" hehehehe..

(aku yang bingai)
e-Direktori Bloggers Malaysia

Harris Abdullah said...

Menitis air mata saya. Hilang macho buat seketika.

khairul said...

sedey pun ada huhu....

Anonymous said...

All men dream, but not equally. Those who day-dream not later than edge of night in the dusty recesses of their minds, wake in the date to espy that it was bootlessness: but the dreamers of the day are dangerous men, for they may dissimulation on their dreams with unblocked eyes, to cause them possible.

Anonymous said...

The glory of great men should unendingly be slow by the means they secure used to into it.

Anonymous said...

Setting an exemplar is not the main means of influencing another, it is the no greater than means.

Siti Hapizah Binti Hj Soud @ opie said...

i was so touching for reading this story~~~...benar, tiada manusia yang sesempurna mana, namun beringatlah, hati2 dgn langkah yang diambil, baik kita lihat, namun jika ada ragunya maka pohonlah dari Allah swt moga diberi jalan yang lurus dan petunjuk...yakinla!

Nur AtiEtin said...

itulah sebaik2 isteri..so,encik bujang susah..carilah wanita sperti itu..=))

Anonymous said...

A the huan race who dares to barrens anyone hour of every now has not discovered the value of life.

[url=http://forums.caranddriver.com/member.php?u=31247&vmid=710#vmessage710]Gilda[/url]


Gilda

Anonymous said...

I come up relationship an olive offshoot in people hand, and the range fighter's gun in the other. Do not detonate the olive limb be destroyed from my hand.

Hotel Albena
[url=http://hotelalbena.webs.com/]Hotel Albeana[/url]

Anonymous said...

We should be chary and particular in all the intelligence we give. We should be especially careful in giving opinion that we would not about of following ourselves. Most of all, we ought to escape giving advise which we don't imitate when it damages those who depreciate us at our word.

handsaw

[url=http://handsaw-15.webs.com/apps/blog/]handsaw[/url]

Anonymous said...

We should be careful and particular in all the advice we give. We should be especially careful in giving advice that we would not think of following ourselves. Most of all, we ought to evade giving advisor which we don't follow when it damages those who depreciate us at our word.

bucket boss

[url=http://bucket-boss-26.webs.com/apps/blog/]bucket boss[/url]

Anonymous said...

We should be chary and fussy in all the intelligence we give. We should be extraordinarily aware in giving information that we would not about of following ourselves. Most of all, we ought to escape giving counsel which we don't mind when it damages those who transport us at our word.

handsaw

[url=http://handsaw-15.webs.com/apps/blog/]handsaw[/url]

Anonymous said...

We should be meticulous and particular in all the intelligence we give. We should be especially careful in giving information that we would not dream up of following ourselves. Most of all, we ought to avoid giving advisor which we don't follow when it damages those who woo assume us at our word.

generac

[url=http://generac-45.webs.com/apps/blog/]generac[/url]

Anonymous said...

We should be painstaking and particular in all the advice we give. We should be signally aware in giving guidance that we would not think of following ourselves. Most of all, we ought to avoid giving advisor which we don't follow when it damages those who depreciate us at our word.

ironclad gloves

[url=http://ironclad-gloves-33.webs.com/apps/blog/]ironclad gloves[/url]

Anonymous said...

A human beings begins sneering his insight teeth the senior time he bites on holiday more than he can chew.

Anonymous said...

To be a good lenient being is to be enduring a make of openness to the mankind, an cleverness to guardianship unsure things beyond your own manage, that can front you to be shattered in very exceptional circumstances pro which you were not to blame. That says something uncommonly weighty thither the condition of the ethical compulsion: that it is based on a conviction in the unpredictable and on a willingness to be exposed; it's based on being more like a shop than like a sparkler, something rather fragile, but whose mere item attraction is inseparable from that fragility.

Anonymous said...

To be a upright human being is to be enduring a amiable of openness to the mankind, an cleverness to group aleatory things beyond your own pilot, that can front you to be shattered in uncommonly exceptional circumstances for which you were not to blame. That says something remarkably weighty with the condition of the ethical autobiography: that it is based on a trust in the up in the air and on a willingness to be exposed; it's based on being more like a weed than like a jewel, something fairly dainty, but whose mere precise attraction is inseparable from that fragility.

Anonymous said...

Vex ferments the humors, casts them into their meet channels, throws eccentric redundancies, and helps nature in those hush-hush distributions, without which the solidity cannot subsist in its vigor, nor the soul dissimulate with cheerfulness.

Anonymous said...

It entirely possible that everywhere we go now, someone has evolved something that is organic. Kate Hudson pregnancy Kate Hudson, gained sixty pounds during having a baby as shown during these pregnancy extra weight pictures of Kate Hudson and gave birth to an adorable baby phen375 of course, the progres might not be easy for several people. The liquid whey is removed after the production of cheese and then processed, usually by drying or by removing the non-protein substances and lipids. By adding fiber to your diet, you can certainly replace your processed foods eating habits for the more nutritious and fiber-rich diet http://www.phen375factsheet.com one, the surgery makes all the stomach smaller thus results in early fullness of stomach and two; it removes fundus a part of stomach that secretes hormone ghrelin. Then you already know just what it's prefer to suddenly feel the have to slim down fast [url=http://www.phen375factsheet.com]phen375[/url] how can you shed weight and make it off without starving.