Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, June 5, 2009

Tutorial menggunakan domain percuma dari zonestraits untuk blogspot



domain-names

Merujuk kepada perkara diatas, tujuan saya menulis tutorial ini adalah untuk mengajar cara2 mendapatkan domain percuma dari zonestraits.com dan menggunakan domain tersebut untuk laman blogspot anda.

Ok, saya bagi contoh supaya senang difahami.

Saya ada buat satu blog, http://jomphp.com?l=Rk0IRJIj menggunakan blogger.com. Tapi, nama domain blogspot itu common sangat, saya tidak berapa suka. Jadi, melalui zonestraits.com saya mendaftar domain percuma dan ada beberapa pilihan domain lain seperti nama.via.my, nama.opensource.my dll. Saya pilih dan daftar domain einstheme.via.my.

Selepas itu, apa yang saya buat ialah mengubah setting url asal blog saya, http://jomphp.com?l=Rk0IRJIj kepada domain baru, iaitu http://jomphp.com?l=AYWFuFlA. Blog tetap sama, masih menggunakan blogger.com, tetapi dengan domain lain dan bukan lagi blogspot. Caranya agak ringkas, mari baca deh ;)


Pertama sekali, buka zonestraits.com, daftar domain yang anda berkenan.

einstheme

Selepas daftar, pilih service Zone Management - A, AAAA, MX, CNAME & TXT Resource Records.

einstheme2

Dalam DNS management, Type > pilih CNAME (Canonical Name) dan Data > masukkan ghs.google.com. Kemudian save.

einstheme3

Ok, langkah seterusnya kita tukar domain blogspot kepada yang baru ini. Masuk blogger.com selepas itu pergi settings blog anda > tekan pada tab publishing. Tekan switch to custom domain.

einstheme4

Masukkan domain baru - contoh: einstheme.via.my (rujuk screenshot)

einstheme5

Ok, save setting. Sekarang cuba view blog anda menggunakan domain terbaru itu.

einstheme6

Sudah berjaya. Senang sahaja bukan? Jika anda mahu menggunakan domain .co.cc caranya adalah lebih kurang sahaja. Trial and error sampai berjaya.

Ok, untuk tujuan SEO domain baru anda, saya cadangan submit domain baru anda ke beberapa search engine. Anda boleh cuba submitexpress, contohnya.

Jika anda mengikuti tutorial ini dan mengaplikasikannya di blog anda, sebarang bentuk kredit kepada JomPHP amatlah digalakkan. ;)

Selamat mencuba.


(cf - jomphp)

0 comments: