Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, May 17, 2010

ASAM PEDAS MELAKA

بسم الله الرحمن الرحيم



Bahan:
Segenggam cili kering
2.5 sentimeter belacan
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Seketul kunyit hidup
Seketul halia
1 sudu kecil ketumbar
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
Air asam jawa (mengikut jenis ikan)

Cara membuatnya:
Kisar cili kering, bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup, belacan dan jintan dan ketumbar. Tumis hingga garing. Tambah air asam jawa. Biar mendidih, masukkan ikan. Biar mereneh perlahan. Tambah daun kesum. Biarkan sekejap, angkat dan masukkan garam, perisa dan gula secukup rasa.


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

1 comments:

Ieda Al-Habsyi said...

sedapppnyer!! mak nak asam pedass! huhuhuh! :)