Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, August 10, 2009

CARA MUDAH MERAWAT SELSEMA BABI

Bismillahirahmannirahim..
Salam..... sy baru balik dari thailand. sy ke pulau temelang dan ban tun. apa yang sy nak kongsi ialah cara mereka mengubati penyakit selsema babi.
bahan2nya adalah

1. air kelapa
2. kurma
3. mangkuk (jgn korang makan mangkuk ni plak)

cara2nya

1. masukkan kurma ke dalam mangkuk
2. tuang air kelapa
3. biar sejam dua
4. minum air kelapa bersama makan kurma

Itu saja.

BS: Aku dapat benda ni dari email.. Aku x tau la betul ke x.. Atau sekadar tauke kelapa muda dan tauke kurma nak mengaut keuntungan cara mudah, maklumlah kes selsema babi tgh kecoh ni.. kebetulan pula kurma senang nak cari kerana dah dekat bulan ramadan ni. Bila memandangkan x berapa besar kosnya, so aku kongsi la kat sini jugak. Kot2 betul boleh baik, kan bermanfaat pada kita semua.. Tp klau x baik, korang ketuk la mangkok yg dia suruh sediakan tu tadi kat kepala tauke2 kelapa muda dan kurma.. hahahaha.. wallahualam.


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH. I LOVE YOU FULL.. HA..HA..HA..HA..

9 comments:

cahaya malam said...

salam..

ketuk kepala taukeh?

hahahahahahahahhah

i luv you full!!!!!!!!

Na'im Nikmat said...

Salam ya akhi boleh cuba gak ni petua ni save budjet btul, apa-apa pun I LuV U FULL lah...

Cik Areja said...

hehee...klu betullah ubtnyer air kelapa dn buah kurma..memang tepat lah virus ni dtg pd msa skrg..

Allah yang mendatangkan penyakit tu..Allah juga lah yang menyembuhkan penyakit tu....
Supaya umat dia tau Allah yang paling Maha Berkuasa.. :)
Islam tu Benar..

BUJANG SUSAH said...

YUP...!!! I LUV U FULL ALL OF U... hahahaha

mamamin said...

sawasdee kaa..
hurm.. kurma dan air kelapa yer..
munasabah..sbb dua bahan ni mmg selalu digunakan untuk beberapa penyakit..
Alhamdulillah kalau ini boleh membantu... tokeh kelapa ape lagi..
jual air kelapa dan jgn lupa jual kurma juga .. senang satu tempat jerk..
kalau posting ni diterima .. harap maklumkan mama ok "saya" hee.. dah nak give up.. tapi still mencuba.. lalalal...

Unknown said...

Hmm,menarik dan jimat kos.mgkin boleh dijadikan anti H1N1

lalink7 said...

wahh..sekarang dah jadi tauke kepada segala tauke ek..
bagus la..

angsana said...

Apabila WHO tidak lagi mengemaskinikan data kematian akibat serangan H1N1......maka saya teringat tentang kerajaan Indonesia yang mula menghentikan pengiraan manusia yang terkorban akibat serangan tsunami 2006 kerana bilangan yang terlalu banyak.

Apakah tindakan kerajaan untuk menghentikan penyebaran wabak ini?

Adakah cukup dengan sekadar memberi cuti persekolahan lebih awal?

Dan hari ini, 12 Ogos, angka kematian dari wabak pembunuh ini sudah menjangkau 42 dan jangkitan harian kini melepasi angka lebih 200 sehari. Sesuatu yang amat serius sedang melanda negara kita.

Bagaimana H1N1 berjangkit?

Terdapat dua cara. Pertama, komunikasi dengan pembawa virus pada jarak 3 kaki. Virus akan berpindah tanpa disedari. Oleh itu, adalah penting untuk memakai penutup hidung untuk mengelakkan jangkitan ini.

Tetapi, ini bukanlah cara terpantas untuk virus ini membiak. Kebanyakan jangkitan adalah dari sentuhan. Tangan pembawa virus yang menyentuh sesuatu seperti pemegang getah tangga escalator misalnya, dan kita menyentuh tempat yang sama, dan seterusnya mengesat mata, mengesat hidung atau menutup mulut semasa bersin akan menyebabkan kita dijangkita virus tersebut.

Sebuah kilang Jepun di Kulim misalnya, telah mengarahkan agar pekerjanya agar meminum lebih banyak air kelapa untuk mengelakkan virus ini. Dan arahan ini datangnya dari pengurusan kilang tersebut di Jepun.

Kita mungkin tidak merasa apa-apa, sehinggalah tiba-tiba kita berasa seperti hendak demam, agak sukar bernafas, dan kita juga batuk tanpa kahak. Masa itulah peluh jantan betina kita akan keluar sambil memikiran nasib diri.


Penulis artikel: Mahadi b Abd Aziz

BUJANG SUSAH said...

info yg bagus ni angsana... makasih ya... buleh..buleh..buleh.... i luv u full.. hah..hah..hah..hah..