Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, December 16, 2010

ORANG UMNO MESTI SUKA

بسم الله الرحمن الرحيم

Kamera saman ekor diluluskan di dewan rakyat



KUALA LUMPUR, 16 Dis — Dewan Rakyat malam tadi meluluskan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010, yang antara lain akan membolehkan pendaftaran kereta elektrik, pelaksanaan sistem penguatkuasaan automatik (AES) bagi membanteras pemanduan berbahaya, dan penubuhan Suruhanjaya Pengangkutan Darat (Span).

Bagaimanapun, rang undang-undang itu terpaksa melalui proses undi belah bahagian pada bacaan kedua yang menyaksikan 70 menyokong, manakala 40 lagi menentang.

Ini kerana majoriti anggota Parlimen, terutama pembangkang mendesak supaya rang undang-undang itu ditarik balik kerana tidak berpuas hati dengan penjelasan mengenai pelaksanaan AES.

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri ketika menggulung perbahasan rang undang-undang itu, bagaimanapun menegaskan bahawa pelaksanaan sistem AES tidak melibatkan sebarang peruntukan kewangan kerajaan.

Menjawab desakan beberapa anggota Parlimen mengenai simulasi pulangan hasil daripada pelaksanaan AES pula, beliau berkata bagi setiap enam juta saman yang dikeluarkan, dua syarikat yang mengendalikan sistem itu akan berkongsi 34.3 peratus daripada hasil, manakala selebihnya iaitu 65.7 peratus akan diperoleh kerajaan.

Isu itu dibangkitkan Wee Choo Keong (Bebas-Wangsa Maju) ketika sesi perbahasan yang menggesa timbalan menteri berkenaan mendedahkan hasil bakal diperoleh syarikat pelaksana sistem AES.

Datuk Mohamad Aziz (BN-Sri Gading) turut membangkitkan persoalan yang serupa kerana menyifatkan perkara itu penting diketahui rakyat.

“Apa yang Wangsa Maju (Wee) kata itu saya juga mahu tanya... rakyat bayar, potongan yang diberi kepada syarikat ini, rakyat yang diperas, syarikat ini esok makan darah rakyat, dia kembung perut tetapi rakyat menderita,” katanya.

Asakan Wee dan Mohamad itu menyebabkan Abdul Rahim agak beremosi dan menegaskan bahawa beliau tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam mana-mana syarikat pengendali AES.

“Saya tidak ada kepentingan dalam syarikat-syarikat ini... kepentingan saya ialah kepentingan negara dan rakyat,” katanya.

Abdul Rahim turut menjelaskan bahawa AES hanya akan ditempatkan di lokasi hitam yang dikenal pasti sering berlaku kemalangan.

Beliau berkata kewujudan AES akan melindungi pemandu berhemah dan patuh kepada undang-undang jalan raya selain mengenal pasti pesalah tegar yang sering melanggar peraturan.

“Kita juga berharap untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya... kini ada 300,000 kanak-kanak yang menjadi yatim piatu gara-gara kemalangan jalan raya ini,” katanya yang menambah sistem penguatkuasaan yang dilaksanakan pada masa ini tidak lagi sesuai kerana membuka banyak ruang untuk perlakuan rasuah.

Beliau berkata sistem AES telahpun dilaksanakan di beberapa negara termasuk Vietnam, Kemboja, Thailand dan Singapura.

Selain rang undang-undang itu, persidangan Dewan Rakyat semalam turut meluluskan Rang Undang-Undang Bank Simpanan Nasional (Pindaan) 2010, Rang Undang-Undang Fi (Jabatan Meteorologi Malaysia) (Pengesahan) 2010, Rang

Undang-Undang Perbadanan Insurans Deposit Malaysia 2010, Rang Undang-Undang Perbadanan Pengurusan Likuiditi Islam Antarabangsa 2010, Rang Undang-Undang Agensi Inovasi Malaysia 2010 dan Rang Undang-Undang Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara 2010. — Bernama

Note: hidup umno...!!! Kah..kah..kah..kah...

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

10 comments:

ajaran tok guru said...

Kelantan teen druggies offering pushers girlfriends for pills

KOTA BARU: Shocking, but true - some teenage drug addicts are offering their girlfriends, including schoolgirls, to drug peddlers for a night of passion, in exchange for psychotropic pills.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/12/15/nation/20101215205043&sec=nation

Man beaten by mob dies
2010/12/15

KOTA BARU: A second man in as many days was attacked and killed by a mob, which suspected him of stealing.

Read more: Man beaten by mob dies http://www.nst.com.my/articles/10lordver/Article/#ixzz18DAjyoQl

Man gets 24 years, rotan for rape
2010/12/15

KOTA BARU: A rubber tapper was sentenced to a total of 24 years' imprisonment and ordered to be given six strokes of the rotan by the magistrate's court yesterday for raping a minor in Tanah Merah two years ago.

Read more: Man gets 24 years, rotan for rape http://www.nst.com.my/nst/articles/13mals/Article/#ixzz18DB7tsfX

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salah satu bukti
rakyat di dulukan pencapaian di utamakan
wakakakakakakakakaka

Anonymous said...

Makhluk bangang manakah ini....negeri lain tak ada ke.....seratus kali ganda banyak agaknya....

UMNO bangang said...

alaa.. org umno kan bodoh bangang. Dia bukan tau apa pun. Dia tu kononnya nak tunjukkan yg kelantan tu banyak kes walaupun yg memerintah tu ulama. Yang nampak bangangnya org umno ni dia x tau, walaupun Rasulullah yg memerintah pada zamannya dahulu jenayah dan maksiat tetap ada. Yer la kan.. maklumlah org umno.. bukan ambil tahu sejarah nabi pun. yang dia tahu sejarah umno. Mungkin dia terlupa atau mmg sedia bodoh.. di kelantan tu apa dia ingat semua org pas ke? mungkin dia juga terlupa prk di galas tempoh hari umno yg menang.. bukankah bermakna masih ramai lagi umno bangang di kelantan? si umno2 bangang ni la yg suka sgt dgn maksiat. wakakakakkakaa...

Dia juga terlupa.. Perdana menteri dia menyodok p*k* ziana zain di PD, pun tetap dia kata umno yang terbaik jugak. perdana menterinya menyodok p*k* altantuya siap mengandung dan siap diC4kan pun tetap dia kata umno yang paling alim jugak. perdana menterinya dayus bini x tau tutup aurat dan berpeluk dgn jantan hindu pun tetap dia kata umno yg terbaik jugak...wakakakakakaka

bila negeri2 dibawah kuasa umno diantara negeri tertinggi kes jenayah dan maksiat dia x nak sebut plak. Dah ketuanya pun bapak maksiat apatah lagi pengikut bangangnya.. wakakakaka.. umno dan pengikutnya mmg bangang...wakakakaka

Anonymous said...

bro, jgnkan sejarah nabi, org umno ni sejarah umno sendiri pun dia x tahu. yg dia tahu amfusana wa amfusini. kehkehkehkeh

minyak naik duduk melopong,
kerana bangang umno ku sokong.
limau purut lebat di tangkai, buta perut xder akai.

najib razak bininya gemok,
hidungnya bengkok bak ahli sihir,
jgn marah jgn mengamok,
org umno ni dah mmg bodoh sejak lahir.... kehkehkehkeh

New Hope said...

rakyat didahulukan...

NASIB MBMMBI

Kamal Sanusi said...

Kalau wakil rakyat yg dipilih oleh org um-NO-ngok hanya membisu sekalipun Rang Undang2 Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 memerlukan 1001 macam punya penjelasan lanjut dan membebankan rakyat, nescaya org yg memilih wakil rakyat tersebut juga bisu malah dungu salam.

Hampa sanggup menjadi lembu ditarik hidung ke sana ke sini sekalipun akan menyusahkan hampa sekeluarga. Babi pun Cina tak cucuk hidung woi!

Wakakakakakakaka...........

puteri said...

emm..
saya masih tak berapa paham pasal rang undang2 (pindahan) ni.. semalam ada gak baca kat harakahdaily, paham sikit2 je..

Anonymous said...

lokasi hitam!!!!! TU YG KITA KENA PAHAM.. mean semua jalan yang guna tar. tu pasal leh dapat perolehan berjuta nantinya.. er kompeni yg dapat agihan tuh sapa punya gamaknyer yerr,kalu bg kat aku bagus gakk.. kaye kaye kaye

Anonymous said...

hahahaha as i said before,
dorang akan cuba sedaya upaya memerah duit rakyat...
ni la salah satu nye...
nantikan lebih byk lagi perahan kerajaan umngok demi rosmah...