Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, July 26, 2010

KAWAL PENGAMBILAN MINUMAN 3 IN 1

بسم الله الرحمن الرحيم

Penggunaan produk minuman '3-in-1' yang kini menjadi pilihan kebanyakan masyarakat perlu dikawal pengambilannya kerana
ia boleh memudaratkan kesihatan jika diambil secara berlebihan.

Pensyarah Jabatan Pemakanan dan Dietetik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Roslee Rajikan berkata pengguna perlu bijak membuat pilihan dengan melihat label nutrien atau zat makanan pada produk berkenaan.

"Jika ambil produk ini sekali sekala tanpa berlebihan saya rasa tidak timbul masalah. Tetapi jika sehari lima hingga enam kali, mungkin boleh timbul masalah," katanya semasa ditemubual Zulkifli Bujang dalam program Kerusi Panas di Radio 24.

Dr Roslee berkata pengguna tidak boleh mengawal pengambilan gula dengan pengambilan minuman 3-in-1, berbanding jika menyediakan sendiri minuman.

Menurut kajian Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), rakyat negara ini mengambil secara purata 26 sudu teh gula setiap hari, iaitu tiga kali ganda lebih tinggi daripada saranan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Dr Roslee berkata untuk mendidik masyarakat mengurangkan pengambilan gula bukan satu perkara mudah meskipun pelbagai kempen diadakan untuk menyedarkan masyarakat.

"Tetapi ramai juga orang yang telah mempunyai kesedaran telah beralih kepada corak pengambilan yang lebih baik. Dulu tidak pernah dengar teh tarik kurang manis dan teh O kurang manis. Tetapi sekarang sudah jadi perkara biasa," katanya.

Dr Roslee berkata meskipun kerajaan menambah bekalan gula sebanyak 15 peratus daripada biasa sebagai persediaan menyambut perayaan, orang ramai perlu bijak mengawal penggunaannya.

Beliau juga menasihatkan individu yang mempunyai ibu bapa atau keluarga yang menghidap diabetis supaya mengawal pengambilan gula dan mengamalkan pemakanan sihat bagi mengurangkan risiko menghidap penyakit yang sama.

"Memang ada sedikit pengaruh genetik kepada perkembangan penyakit ini. Tetapi kita tidak boleh menyalahkan ibu bapa (yang menghidap diabetis) sedangkan kita mempunyai keupayaan untuk mengubah cara hidup terutama pengambilan makanan yang sihat serta bersenam," katanya.

- Bernama



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

56 comments:

..ika itu aku.. said...

xblh miss 1packet pun milo or nes 3in1 1hari...adoyai...xsht rupenye...huhu

airazulaikha said...

nasib baik kat hostel buat air sendiri..xminum 3 in 1..hehehe :)

fndrocka said...

dulu msa study selalu bedal benda ni..tapi tak banyak lah..paling banyak pun skali sehari,stok berjaga malam

produk halal tanggungjawab bersama said...

Khasiat Kopi Radix:
Menghilangkan Sakit Sendi dan Sakit Pinggang
Penyakit arthritis dan rheumatism terjadi hasil daripada peradangan yang berpunca dari ketidak seimbangan suhu. Kesannya mewujudkan kelebihan asid seperti asid urik yang menyebabkan ghout. Kopi Radix akan bertindak secara diuretik (memperbanyakkan kencing) dengan melakukan pengimbangan suhu dan asid. Terdapat testimoni yang banyak yang menceritakan kelebihan penggunaan Radix yang dapat menghilangkan sakit pinggang dan lutut.

Demam Panas
Minuman Kopi Radix akan menghilangkan rasa hendak demam jika diambil pada peringkat awal kerana bahan yang terdapat dalam Radix akan meningkatkan sistem imuniti untuk membunuh kuman yang menyerang tubuh. Tindakan bioflavonoid akan meningkatkan lagi aktiviti sel-sel imuniti dengan mempercepatkan pergerakan ke tempat serangan. Minuman Kopi Radix akan menyebabkan seseorang itu kencing dengan banyak, berpeluh dan terasa dahaga. Kesan dahaga ini membuatkan seseorang pesakit itu banyak minum air di mana suhu tubuh akan kembali stabil.
Ketumbuhan
Bahan yang dikenali sebagai quassinoid yang terdapat dalam Radix merupakan bahan anti tumor yang boleh menghilangkan ketumbuhan di otak. Ini diperkuatkan lagi oleh kajian Dr. Azizah Hamid daripada Universiti Putra Malaysia (UPM) pada tahun 2000. Dalam kes yang sebenar, HPA mempunyai rekod menyembuhkan ketumbuhan di otak setelah pesakit diberikan Radix bersama Omega3 dan Spirulina.
Radix Untuk Kaum Wanita
Radix mempunyai bahan antioksidan yang boleh memerangkapkan radikal bebas yang menyebabkan pelbagai penyakit. Bagi wanita yang menghadapi masalah keputihan, lelehan cecair ini dapat dihilangkan dengan hanya meminum Kopi Radix, begitu juga dengan senggugut. Kopi Radix mempunyai kesan detoksifikasi yang boleh mengeluarkan keracunan di hati dan membetulkan perjalanan darah. Bagi wanita yang menopouse, mereka memerlukan pytoestrogen dan kalsium untuk tulangnya dan ini boleh didapati dalam Kopi Radix.
Kopi Radix Untuk Pesakit Kencing manis dan Darah Tinggi
Radix juga mengandungi betasitosterol dan stigmasterol yang bertindak sebagai hipoglisemik (menurunkan paras glukos). Kekuatan gandaan diuretik menjadikan Kopi Radix juga boleh digunakan untuk merawat hipertensi.
Kopi Radix Untuk Tenaga
Kesan afrodisiak meningkatkan tenaga kelakian dan baik jika disinergikan bersama Omega3. Bagaimana ini berlaku? Satu kajian yang dilakukan di Universiti Malaya (UM) menunjukkan bahawa tikus putih yang diberikan Radix menunjukkan penambahan 480% hormon jantan manakala tikus betina pula melahirkan anak jantan lebih daripada anak betina dengan nisbah 3:1.
Kopi Radix mengandungi 7 herba pilihan :
1. Tongkat Ali (AFRODISIAK/ANTIOKSIDAN) untuk tenaga dan kesuburan
2. Pokok Mata Pelanduk (DIURETIK) untuk masalah persendian
3. Pokok Teja Lawang (KARMINATIF) untuk pengimbangan angin
4. Pokok Tebu Gajah (ANTIDOT) untuk menghilangkan keracunan
5. Pokok Mengkudu Hutan (LAXATIF) untuk merawat sistem penghadaman
6. Halban (IMUNITI) untuk menjaga stamina tubuh
7. Larak Hutan (KARDIOTONIK) untuk memperbanyakkan susu ibu

Anonymous said...

generic xanax buy xanax online forum - xanax withdrawal vs valium withdrawal

Anonymous said...

xanax online buy xanax without rx online - xanax side effects men

Anonymous said...

buy tramadol online can take 100mg tramadol once - buy tramadol online no prescription

Anonymous said...

xanax online order xanax without rx - xanax mayo clinic

Anonymous said...

cheap tramadol life after tramadol addiction - buy tramadol free shipping

Anonymous said...

xanax cost xanax xanax - xanax 2mg pakistan

Anonymous said...

alprazolam mg xanax generic walmart - 1mg klonopin compared xanax

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol online no prescription mastercard - buy tramadol online yahoo

Anonymous said...

xanax online what is xanax high like - xanax bars buy

Anonymous said...

generic xanax xanax dosage wiki - xanax and alcohol poisoning

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol in usa - tramadol online pharmacy no prescription

Anonymous said...

xanax online xanax bars colors - xanax generic vs brand

Anonymous said...

cheap xanax online order xanax mexico - took 2mg xanax

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol high like - snorting carisoprodol erowid

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online from usa - tramadol online in usa

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol dosage labrador retriever - tramadol for dogs no prescription

Anonymous said...

buy tramadol online cheap-tramadols - buy cheap tramadol overnight

Anonymous said...

buy xanax online no prescription zoloft xanax withdrawal - can you buy xanax online no prescription

Anonymous said...

cheap alprazolam xanax dosage instructions - 2mg xanax and 2 beers

Anonymous said...

xanax online buy xanax online without rx - xanax side effects hiccups

Anonymous said...

buy cialis online price of cialis at walmart - cialis 10mg reviews

Anonymous said...

cialis online online pharmacy for cialis - cialis daily mail

Anonymous said...

cialis online best quality generic cialis - buy cialis online us no prescription

Anonymous said...

buy tramadol 180 g e tramadol hcl - usa online pharmacy tramadol

Anonymous said...

buy tramadol without rx tramadol withdrawal advice - tramadol withdrawal dogs

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 100mg online - tramadol dosage labrador retriever

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 50 mg tablets - tramadol 200 mg no prescription

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol buy tramadol online overnight - tramadol liquid

Anonymous said...

buy tramadol can you buy tramadol legally online - tramadol dosage 12 pound dog

Anonymous said...

buy tramadol no rx tramadol for high blood pressure - tramadol for dogs on empty stomach

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#63102 buy tramadol online overnight shipping - tramadol 100 mg get you high

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#21906 tramadol purchase fedex - good site buy tramadol

Anonymous said...

buy tramadol cash on delivery buy tramadol overnight shipping - tramadol trade name generic name

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol no prescription mastercard - tramadol hcl 50 mg recreational use

Anonymous said...

buy tramadol tramadol hcl 50 mg get high - tramadol for dogs drowsy

Anonymous said...

buy tramadol tramadol extended release cost - tramadol online pharmacy

Anonymous said...

ways to buy ativan online max dosage ativan - safe buy ativan online

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#41572 ativan dosage hours - ativan .5mg addiction

Anonymous said...

ativan pills 6 mg ativan too much - ativan sublingual lorazepam overdose

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#65473 ativan dosage geriatrics - ativan causes high blood pressure

Anonymous said...

ways to buy ativan online lorazepam ativan online - ativan blood pressure

Anonymous said...

buy cheap xanax drug interactions xanax lorazepam - up your xanax dosage

Anonymous said...

buy xanax online xanax dosage panic attack - prozac vs xanax for anxiety

Anonymous said...

xanax 0.5mg xanax dosage recreational erowid - xanax effects kidneys

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol online no prescription cod - tramadol to buy in usa

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol dosage dogs bone cancer - tramadol addiction emedicine

Anonymous said...

buy xanax online xanax dosage limits - xanax dosage for cats

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl vs percocet - tramadol dogs dosage dogs tramadol

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#50238 paxil vs xanax for anxiety - xanax bars amount

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#buy blue football 1mg xanax - xanax buy online

Anonymous said...

can i buy xanax online xanax 10 mg effects - xanax 902 greens

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#1833 2mg xanax bars for sale - buy xanax cheap online