Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Saturday, November 28, 2009

TOILET OHHHHH TOILET

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum Warahmatullah hi WABARAKTUH



Sekiranya penulisan ini menggangu hati dan sanubari anda kiranya harap dimaafkan.
Saya bukanlah orang yg mempunyai ilmu yang tinggi tetapi ilmu yg saya pelajari semasa belajar di sekolah agama tu masih lah diperaktikkan.

Saya rasa ada dan ramai yg tahu dan tak tahu atau buat2 tak tahu berkenaan tandas di negara ini terutamanya yg kat gedung membeli belah yg besar macam KLCC, PAVILLION (belum pernah masuk), LOT 10, dan yang ternama lah event tempat2 seperti KLCONVENTION CENTRE, PWTC serta PICC (Putrajaya Convention Centre) dan CEntral . Pernahkah anda masuk ke tempat sedemikian dan mendapati tandas mereka tidak mempunyai paip air. Paip air satu hal tapi air nye keluar dari bawah dan sungguh menyusahkan. Kalau orang lelaki bolehlah tahan mereka senang sama berdiri . haiiiiii.

Tapi yg nak ditekankan kat sini tak pernah ke ada ENGINEER ISLAM kat sini yg membantah stail toilet seperti yg disebutkan diatas. Boleh dikatakan sekrang semua toilet mengikut standard diatas (air keluar dari bawah rim toilet). Bayangkan kalau yg perempuan tu tandas duduk dan lepas tu nak mendirikan SEMBAHYANG. Kalau yang larat naik mencangkung tu takpelah, jijik untuk diperkatakan tetapi dari segi toharoh nye dah tak de. RELEVAN ke kita tinggal di sebuah negara ISLAM tetapi cara instinjak nye dah lebih macam orang kafir.

Kalau sesiapa yg masih ingat masa belajar bab taharoh dan istinjak dulu air adalah keutamaan dan (benda2 lain digunakan bila berkeadaan darurat) dan apabila menggunakan air kita mestilah memastikan air itu bersih dan menyucikan- Masa dulu saya belajar bila guna gayung (Bekas nak AMBIK AIR) kalau ada air luar terpercik masuk kedalam bekas tu air tu dah tak suci lagi dan jika membasuh tempat yg keluar najis dengan air tersebut walaupun ain/zat najis tu dah hilang tapi konsep menyucikan tu tak ade dan air sembahyang yg kita ambik tak sah (BETULKAN KALAU SAYA SALAH) tapi kalau dah kena mengcangkung - tekanan air pulak tak kuat so macam mana dari segi penyucian itu berlaku- tu belum bab yang duduk atas toilet tu lagi penularan wabak penyakit lagilah cepat - kenapa sekarang banyak penyakit cepat merebak dan ini merupakan salah satu puncanya. Kalau yg dah duduk atas toilet tu, bahagian punggung dan peha tu mesti dah kena najis- Pastikah anda tempat tu bersih
dan suci?
Dah tak sah lagi sembahyang kita, sebab badan kita dah terkena najis - tapi ramai yg tak sedar dan sembahyang tunggang tonggek rupa2nya sembahyang tak sah - tapi ada orang kata tak tau HABIS TU TAK AMBIL TAHU ATAu LEBIh SUKA AMBIL TAHU SIAPA YANG MENANG FILEM MALAYSIA.

Baru2 ni adalah tengok toilet kat oversea (negara orang ISLAMnya melebihi orang islam MALAYSIA) Shanghai CHINA. mungkin dia orang tak guna air tapi jumlah toilet cangkung melebihi toilet duduk mungkin dah sedar kut toilet duduk membiak kuman. Tapi kat malaysia nak cari toilet cangkung bukan main payah lagi sekarang kalau adapun kat shopping complex yang lama. Tapi kira JUSCO dan pasaraya YAHUDI TESCO dan IKEA tu masih ada toilet untuk org ISLAM.

Yg pelik nye toilet yg ada kepentingan orang ISLAM macam kat PWTC dan KLCC tu lagi hancur(Sebab tu saya dah jarang pegi tempat macam ni). ALamaknya nak pegi shopping dan MEETING kat sana kena sedia bawa BOTOL.

Haiiiiiiiiiiiii. KIta macam terpaksa meminta macam2 kat negara sendiri.Dah tak macam malaysia lagi dah jadi malaycia.

Mungkinkah saya seorang yg sensitif atau peka bab tolilet ke atau terlebih perasaan saya saya pun tak tau atau orang lain tak ambik kisah...
Tapi harap2 lah kalau ada yg terima ni orang kerja kat kerajaan ke atau kat PBT atau engineer yg kerja kat SYARIKAT kontraktor yg besar2 dan masih kisah tentang sah dan kewajipan dalam menyucikan diri sebelum solat, sebab kerana hal kecil seperti ini solat kita tidak di terima allah apatah lagi doa kitakan.
Kaji2lah tentang pelaksanaan tempat yg orang kata kotor dan kecil tapi menjadi keperluan seharian supaya memenuhi keperluan orang ISLAM dan sejajar dengan SYARIAT ISLAM.

DAh lah bahasa melayu dah dianaktirikan sendiri inikan mula toilet untuk kita bersuci tu.....
Tak faham orang islam atas kehendak orang islam sendiri atau memang kita nak asimilasikan bangsa kita sendiri kepada budaya yg lain.

YANG SENSITIF/ DAN ORANG KAMPUNG

Posted by: "Kazimah Karim"- kajimason@yahoo. com


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

5 comments:

noorafzan.blogspot.com said...

salam..saya juga tidak faham..
ada sekali itu saya masuk toilet cangkung..
tapi air paip pulak tidak ada..
padahal paip ada..
tidak pula ditinggalkan notis di luar toilet..
mengelirukan..

IntanBerlian said...

hmm itulah kadang2 mme mnyakitkan hati..pe lah masalahnye wat toilet letak paip..ade skali tu msuk toilet cm blurr jap..dah mne paip nye..gelilah kalo air kuar dari toilet bowl..tah hape2..nk buang air pon hilang selera..

Unknown said...

Waalaikumusalam Warahmatullah hi WABARAKTUH.
Betul sangat tu,diaorang ni buat apa-apa kerja tak pernah fikir agama ke..

zA8dA said...

ye betol tu..sy ta suke pegi tmpat yg toilet takde paip..kalau bawak mak..mak mengeloh pnjg..
rase tak slesa sgt2..

daun kesum said...

betol tuh saudara,.
skrg mcm smua bnd nk senang je,.
xpk lngsung effect kt org laen.,.