Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Wednesday, November 25, 2009

HUKUM MENGHINA AGAMA DAN KEPERCAYAAN ORANG LAIN

بسم الله الرحمن الرحيم

Oleh: Ustaz Mat Esa Bin Deraman

Islam agama yang datang daripada Allah amat mulia dan terpuji. Setiap umat Islam diminta memelihara Islam dan mempertahankannya daripada dicemari oleh musuh-musuh yang jahil dan kufur. Diantara tuntutan Islam bagi memelihara agama ini ialah melarang umatnya menghina agama dan kepercayaan umat lain. Ini akan mendorong mereka melakukan tindak balas yang akan merugikan umat Islam. Islam adalah agama dakwah bukannya pencetus kepada permusuhan. Firman Allah dalam surah Al-An’am ayat 108:


وَلاَ تَسُبُّوْا الَّذِيْنَ يَدْعُوْنَ مِنْ دُوْنِ اللهِ فَيَسُبُّوْا اللهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ


Dan janganlah kamu cerca benda-benda Yang mereka sembah Yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu ia menerangkan kepada mereka apa Yang mereka telah lakukan.

As-Sobuni dalam tafsirnya “Sofwatul tafasir (Jilid 1, m/s 410)” berkata: “Dan janganlah kamu mencela sembahan-sembahan orang musyrikin dan berhala-berhala mereka maka, mereka kelak akan membalasnya dengan celaan kepada Allah dalam keaadaan jahil dan akan bersifat melampau disebabkan mereka tidak mengetahui kebesaran Allah S.W.T.
Ibnu Abbas berkata, orang-orang musyrikin Mekah berkata kepada Nabi Muhammad s.a.w; “Berhentilah daripada menghina tuhan-tuhan kami ataupun kami akan menghina Tuhan kamu”. Maka Allah menurunkan laranganNya ini.

As-Syaukani berkata dalam tafsirnya “Fathul Qadir” (Jilid 2, m/s149) ketika menafsirkan ayat ini, “ ayat ini menjadi dalil bahawa penyeru kepada kebenaran dan pencegah kebatilan, apabila bimbangkan perbuatan menghina agama orang lain menyebabkan tindakan yang melampau sebagai balasannya, maka hendaklah dia meninggalkan penghinaan itu, bahkan wajib!

Ibnu Kathir berkata dalam tafsirnya “Tafsir Al-Quranil Azim (Jilid 2, m/s 262)”: “Allah melarang Nabi s.a.w dan orang-orang yang beriman daripada menghina sembahan orang-orang musyrikin, walaupun ada kepentingannya, sekiranya kemudharatan lebih besar, iaitu tindakbalas orang kafir yang akan menghina Allah S.W.T.

Prof. Wahbah Az-Zuhaili berkata dalam tafsirnya “Al-Munir (Jilid 7, m/s 327): “Ulama’ berkata bahawa hukum ayat ini kekal iaitu larangan menghina segala kebesaran agama mereka seperti salib, sembahan mereka, tempat ibadat mereka, dan jangan terdedah melakukan perbuatan tersebut kerana ianya seolah-olah menggalakkan maksiat iaitu penghinaan kepada Allah dan Rasulnya”.

Kesimpulannya ialah penghinaan secara terbuka terhadap agama lain boleh membawa sifat prejudis mereka terhadap Islam. Bahkan kejahatan mereka yang melampau akan merugikan umat Islam apatah lagi dalam suasana sebegini. Allah S.W.T. memerintahkan kita berdakwah bukannya mencela atau menghina. Islam tidak perlu kepada pelaris yang bersifat menghina kepercayaan orang lain. Kerana Islam terlalu indah.

http://tokkupasirgu dang.blogspot. com/2009/ 08/hukum- menghina- agama-dan- kepercayaan. html

UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

56 comments:

ijoks2009 said...

Apa pila hukum mengarak kepala lembu,lu pikirlah sendiri...

Aku,Pasbuih Dan Siamang said...

salam.

Dan apa pula hukum berkongsi kuasa bersama si kapiaq harbi?

Lu renung2lah sendiri..masih islam kah lagi atau sudah bertukar menjadi yahudi??

turr punya UMNGOK said...

Woi siamang... awat hangpa buduh sgt no... agaknya org-org umngok ni memeng jenis bodoh tak boleh diajar yer.. BN(Barisan Nasional) tu x kongsi kuasa dgn kapir ke? umgok tak berkongsi kuasa dengan mic, mca, gerakan, bps, parti dayak, parti iban dan seluruh parti komponen dlm BN tu semuanya islam ke?

Lu tak nak masuk mic atau mca ke? mereka tu kan bukan kapir kan? hahahahhaa... alo bro... pemikiran hangpa teramat cetek laa.. tak layak nak berhujah secara ilmiah. hang dok la bodek buah pelir najib tu. sampai ketua la hang bebal... slmt hari raya korban bro.. maaf zahir batin.

Harap2 lepas ni hangpa dapat la mengunakan ilmu, aqal serta iman apibila nak berkata yer.. hahahahaha....

Anonymous said...

[url=http://luakaskidsteer.info/allons+madison+wisconsin+bobcat+rental.html]madison wisconsin bobcat rental[/url] I like this forum :)

Anonymous said...

[url=http://ovenspion.info/hebert+ge+jrp20wjww+24+single+electric+wall/]ge jrp20wjww 24" single[/url] you people are really good nice to be here

Anonymous said...

i will keep updating and this is excellent forum [url=http://uqwkhandbags.co.cc/travelers_club_luggage_skyview_neils.html]travelers club luggage skyview[/url]

nur syazwina awin said...

jgn la gaduh...nk komen bolh tp x payh la smpai nk babitkan politik...asal politik j gaduh...asal politik j sggup pi berkempen smpai ibadah ntah k mana...asal politik j dh x igt nk hormat org len...bk tya...kalo pasal isu gopinath jayaratnam tu pun kite kna sabar gak k?

Anonymous said...

xanax xanax side effects diarrhea - xanax 1 mg recreational use

Anonymous said...

xanax without a perscription xanax bars doses - xanax and alcohol withdrawal dosage

Anonymous said...

buy tramadol online ultram vs tramadol side effects - tramadol for dogs benadryl

Anonymous said...

buy xanax online no prescription overnight xanax drug testing employment - xanax side effects heart palpitations

Anonymous said...

generic xanax xanax effects sleep - long do xanax show up drug test

Anonymous said...

buy carisoprodol somacid 350 mg carisoprodol - carisoprodol 350 mg breastfeeding

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg white pill - tramadol online no script

Anonymous said...

where to buy tramadol buy tramadol health solutions - buy tramadol no prescription free shipping

Anonymous said...

cheap tadalafil cialis good price - cialis price bangkok

Anonymous said...

cialis online cialis online ricetta - cialis or viagra

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 75 mg tablets - buy tramadol online cod no prescription

Anonymous said...

generic alprazolam xanax for sale no prescription - xanax effects pupils

Anonymous said...

cialis online cialis 5mg online usa - generic cialis vs brand name cialis

Anonymous said...

buy xanax cheap xanax drug info - xanax pills prescribed

Anonymous said...

buy cialis online buy cialis au - buy cialis cheap prices fast delivery

Anonymous said...

xanax online where to buy xanax online forum - alprazolam 0.5mg tablets side effects

Anonymous said...

order tramadol online buy tramadol cheap online - tramadol dosage and side effects

Anonymous said...

buy tramadol online cod overnight buy tramadol online without prescriptions - tramadol for getting high

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#51602 tramadol for dogs nausea - tramadol 50mg for my dog

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol good withdrawal - tramadol buy online no prescription mastercard

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#74967 tramadol hcl 93 58 - tramadol opiate addiction

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#about-us cloridrato de tramadol 100mg/2ml - safe place buy tramadol online

Anonymous said...

buy tramadol que es tramadol 50mg - online pharmacy usa tramadol

Anonymous said...

buy tramadol tramadol blood pressure - what does tramadol 50 mg look like

Anonymous said...

tramadol online pharmacy buy tramadol 50mg net - tramadol sandoz l.p. 100 mg

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol get u high - pet meds tramadol no prescription

Anonymous said...

buy tramadol for dogs tramadol stronger than vicodin - order tramadol online tennessee

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online fedex delivery - buy tramadol without prescriptions

Anonymous said...

buy tramadol tramadol hcl 50 mg vs percocet - tramadol side effects high blood pressure

Anonymous said...

buy tramadol usa tramadol rxlist - tramadol for dogs ok for humans

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol can take 2 tramadol 50mg - tramadol overdose long term effects

Anonymous said...

buy tramadol cod online tramadol 50 mg weight loss - tramadol 50 mg 60 capsulas

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#41572 ativan side effects burning sensation - get off ativan addiction

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg para que es - tramadol withdrawal brain zaps

Anonymous said...

tramadol online tramadol high length - tramadol quick release

Anonymous said...

ways to buy ativan online . 5mg ativan and alcohol - legal buy ativan online

Anonymous said...

ways to buy ativan online buy ativan no rx - buy lorazepam online no prescription

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#36921 how to buy lorazepam - side effects to ativan

Anonymous said...

buy xanax online how long do the effects of xanax .5mg last - xanax side effects nausea

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#72895 buy alprazolam 2mg - xanax 1 mg at a time

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hydrochloride 100mg/2ml - dose of tramadol

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online no prescription cod - tramadol 100mg online

Anonymous said...

tramadol online can you buy tramadol online in usa - boompanjang blogspot buy tramadol online

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 100mg forum - tramadol 50 mg tablets

Anonymous said...

buy xanax online extended release xanax 2mg - xanax withdrawal loss of appetite

Anonymous said...

xanax buy valium xanax side effects - what is xanax for anxiety

Anonymous said...

buy xanax online xanax withdrawal natural remedies - buy xanax amsterdam

Anonymous said...

buy xanax online no rx how to order xanax bars online - xanax help anxiety

Anonymous said...

buy xanax online xanax side effects in cats - xanax 1 mg retard