Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, August 16, 2010

MESTI BACA..!!! GELAP DALAM LIMPAHAN CAHAYA

بسم الله الرحمن الرحيم



“Bagaimana pandangan awak tentang remaja kita yang terlanjur?”
“Apa maksud terlanjur?” saya menyoalnya kembali.
“Terlanjur melakukan hubungan seks haram,” balasnya terus-terang.
“Bagi saya istilah terlanjur itu tidak tepat.”
“Apa istilah yang lebih tepat?”
“Berzina!” jawab saya pendek.

Lelaki itu kehairanan lalu mencebik seraya berkata, “kasar sangat bunyinya tu. Nanti remaja yang terlanjur takut.”
“Mereka tidak akan takut. Mereka berani. Sebab mereka beranilah mereka berzina.”
“Lagi-lagi awak gunakan istilah zina. Kasar sangat bunyinya tu.”
“Itu istilah yang tepat. Itu istilah Al Quran. Jika digunakan ada impak pada pendengarnya. Kita teringat Allah, Al Quran, iman dan Islam.”

Dia diam. Tetapi riak mukanya jelas seakan tidak bersetuju.
“Saya rasa istilah terlanjur itu yang tidak tepat,” saya pula yang menerjahnya.
“Eh, kenapa? Memang mereka terlanjur. Mereka tidak tahu akibat perbuatan mereka.”
Saya tersenyum. Lucu. Kenyataan yang separa logik.
“Zina tidak berlaku tiba-tiba. Ia didahului oleh mukadimah-mukadimahnya,” balas saya.

“Ai, zina pun ada mukadimahnya?”
“Itulah perkara-perkara atau perbuatan-perbuatan yang boleh membawa zina. Zina itu adalah hasil daripada satu proses yang berlaku satu demi satu. Tingkat demi tingkat.”
“Saya tak faham. Cakap awak berbelit-belit!”
“Saya hanya menerangkan apa yang telah diterangkan oleh Rasulullah s.a.w.” jawab saya pendek.

“Kita jangan libatkan agama. Ini masalah sosial,” katanya terus-terang.
“Saya dan awak orang Islam. Islam tu cara hidup. Dan Nabi Muhammad adalah teladan ikutan kita bersama.”
“Baik-baik. Teruskan…”
“Zina itu ada mukadimahnya. Antaranya, pandangan mata, lidah yang berkata-kata, sentuhan tangan, deria bau melalui hidung dan akhir sekali barulah melibatkan kemaluan.”
“Ok. Apa maksud awak?”

Saya renung matanya. Dia bukan orang awam biasa. Dia seorang intelektual yang sering membentangkan kertas kerja tentang masalah sosial remaja di seminar-seminar di IPT.
“Zina dimulakan dengan pandangan. Pandangan mata sangat mempengaruhi hati. Bila pendedahan aurat berleluasa, remaja sukar menjaga mata. Bila ada yang mendedahkan, ramai pula yang melihatnya dan dari situ timbullah rangsangan…”
“Habis awak nak semua wanita tutup aurat? Mustahil!” balasnya.

“Ya, saya akui agak sukar. Tetapi itu tidak mustahil. Bukankah ini ajaran Islam? Islam itu ajaran yang praktikal dan sesuai untuk semua zaman dan keadaan. Remaja perempuan tutup aurat. Remaja lelaki tundukkan pandangan. Jadi, satu proses ke arah zina telah diatasi. Ini yang dilakukan oleh generasi sahabat, tabiin dan salafussoleh dahulu.”
“Itu dulu. Langit masih tertutup, sekarang langit sudah terbuka!”
“Bukan masalah langit, terbuka atau tidak. Tetapi yang lebih penting hati kita mesti terbuka untuk menerima panduan Islam kerana kita orang yang mengaku beriman kepada Allah dan Hari akhirat.”
“Lagi-lagi akhirat. Sekarang kita bercakap soal dunia. Masalah dunia. Kita di sinilah, bukan di sana.”

Tanpa sedar terasa seakan-akan hendak saya gelengkan kepala. Mujur saya cepat sedar dan hanya mengerling mata.
“Tuan, keyakinan kepada hari akhirat sangat penting ketika kita hidup di dunia.”
“Fasal apa pula?”
“Sebab orang yang yakin kepada hari Akhirat akan mengatur hidupnya dengan keyakinan bahawa setiap perbuatannya akan diberi pembalasan oleh Allah di akhirat. Ada pahala, ada dosa. Ada syurga, ada neraka. Itulah kawalan dari dalam dirinya untuk tidak melakukan kejahatan sama ada di hadapan atau di belakang orang!”

“Kembali kepada topik asallah. Saya tidak suka meleret-leret,” pintasnya agak kasar.
“Zina sentuhan pula ialah pergaulan bebas. Bila dipandang, tergerak untuk disentuh. Islam menyekat pergaulan bebas lelaki wanita. Tidak boleh bergaul sesuka hati apatah lagi sampai ke peringkat berdua-duaan tanpa mahram.”
Belum sempat dia menyampuk saya menambah lagi, “tetapi pergaulan bebas inilah yang terus digalakkan, dipromosikan dan dijadikan budaya dalam masyarakat kita.”
“Awak nak sekat interaksi dan komunikasi antara wanita dan lelaki? Mustahil!”

“Interaksi yang bagaimana? Komunikasi yang bagaimana? Dalam Islam cukup jelas bagaimana wanita dan lelaki boleh berinteraksi. Dalam pendidikan, dalam perniagaan, dalam perundangan dan lain-lain. Pergaulan tidak disekat, tetapi dikawal. Islam bukan anti pergaulan atau interaksi sosial tetapi menyekat pergaulan bebas tanpa batas yang menjurus kepada perlakuan seks bebas kerana adanya pandangan yang liar dan sentuhan yang di luar batas!”

“Bagaimana awak nak capai semua tu. Itu satu utopia.”
“Bukan satu utopia kalau kita bermula. Di peringkat keluarga kita cuba didik, kawal anak-anak kita. Di sekolah peranan guru-guru pula. Di IPT tentulah orang semacam awak, para pensyarah. Dalam media massa cetak dan elektronik tentulah pihak berkuasa yang memainkan peranan.”:
“Habis awak ingat semua pihak dah tak berperanan?”

“Saya bimbang… Dalam keadaan kita menjerit, melolong dan memekik tentang masalah buang bayi tetapi budaya ‘mukadimah’ zina anehnya terus diperagakan dan dipromosikan. Lihat sahaja media massa kita, kekadang di sebelah cerita buang bayi, ada gambar wanita mendedahkan aurat. Iklan apa sahaja produk, budaya bergaul bebas seperti menari bersama, dating dan bergaul bebas itulah yang diiklankan juga.”

“Awak kolot. Itu kan ada nilai komersial?”
“Saya kasihan remaja masa kini. Mereka hidup di tengah peluang untuk melakukan zina yang begitu besar dan luas sekali. Jalan ke arah zina diperluas. Tetapi jalan ke arah pernikahan halal dipersempit dengan pelbagai syarat dan adat yang tidak relevan dan signifikan.”

“Kita perlu realistik. Kita perlukan kekuatan ekonomi yang ampuh dan kukuh.”
“Dan untuk itu kita perlu membayarnya dengan mengorbankan maruah dan iman anak-anak remaja kita?”
“Sejak tadi saya bercakap macam mana kita nak atasi masalah buang bayi. Itu sahaja. Tetapi awak yang melencong bercakap tentang zina…”

“Tuan, masalah buang bayi ini produk kepada masalah zina. Anak yang dibuang itu hasil zina. Cegah zina, selesailah masalah buang bayi. Dan nak cegah zina perlu dicegah dulu mukadimah-mukadimah zina. Ini bukan pendapat saya. Tetapi ini ditegaskan oleh Allah dalam Al Quran apabila Allah memberi amaran dan peringatan, jangan kamu hampiri zina!”

“Awak dah mula emosi. Janganlah emosional.”
“Tuan, jika saya salah kerana beremosi. Tuan juga salah kerana tidak beremosi. Sayang, cintakan umat, membenci kemungkaran adalah soal perasaan. Ini soal hati. Ini berkait dengan iman. Tidak ada iman bagi mereka yang melihat kemungkaran tanpa rasa benci!”
“Islam menyuruh kita membenci?”
“Benci kepada kemungkaran bukan kepada yang melakukannya! Pada yang melakukannya kita perlu berdakwah, memberi didikan, memberi alternatif, dengan penuh kasih sayang dan hikmah.”

“Kalau iman kita kuat, apa sahaja yang di luar tidak mempengaruhi dalaman kita. Kita ada sistem penapis dalam atau ‘self censord’. Kita tidak perlu sekatan mahu pun kawalan.”
“Betul kah iman kita kuat? Betul kah iman remaja kita kuat? Dan satu lagi, betulkah orang yang mempunyai iman yang kuat tidak perlukan kawalan dan peraturan? Sekuat-kuat iman pun masih perlukan syariat. Bahkan mematuhi syariat itulah bukti orang beriman.”

“Apa awak cakap ni?”
“Maksud saya, benarkah iman kita kuat? Mana program yang membina iman? Memang ada sedikit, tetapi ditenggelamkan oleh program hedonisme yang berlambak-lambak. Iman itu ada bajanya, ada racunnya. Kalau kita menabur racun manakan tumbuh pohonnya, apatah lagi buahnya? Bahkan benihnya yang sedia ada pun boleh mati.”
“Banyak sangat perlambangan!”

“Dan orang yang kuat iman sekalipun masih diwajibkan mematuhi syariat atau peraturan Islam. Rasulullah s.a.w, manusia yang paling kuat iman, namun semasa menerima bai’ah daripada kaum wanita baginda sendiri tidak bersalaman dengan mereka. Isteri-isteri Rasulullah kuat iman, tetapi mereka tetap menutup aurat dan sangat menjaga pergaulan mereka sekalipun dengan sahabat-sahabat Rasulullah yang juga kuat imannya.”

“Itu sejarah.”
“Bukan. Itu bukan hanya sejarah. Sejarah itu adalah ibrah. Untuk dikaitkan dengan masa kini dan dijadikan teladan. Kita jangan gunakan akal semata-mata, tetapi gunakanlah akal dengan suluhan wahyu dan sunah.”
“Awak sindir saya?”
Tanpa memberi respons pada provokasinya saya meneruskan, “saya masih ingat dengan akal fikiranlah, dulu ada idea yang menyarankan kita agar tidak menutup pintu langit. Jangan sekat akses itu dalam Internet. Cukup dengan iman masing-masing untuk menapis pornografi. Tetapi sekarang ada idea yang menyarankan perlu disekat akses Internet yang berunsur pornografi. Masalah manusia moden bukan tak pandai… tetapi memandai-mandai.”

“Bagaimana pandangan awak tentang sekolah remaja hamil?” tiba-tiba dia pula yang mengalih tajuk perbualan.
“Baguslah. Tetapi saya tidak berminat membuang sampah di hilir atau muara sungai sedangkan ada pihak yang terus membuang sampah di hulunya!”
“Apa maksud awak?”
“Betul, remaja hamil anak zina perlu dilindungi dan dididik. Tetapi remaja yang belum hamil dan belum dinodai lebih ramai lagi di luar sana. Ramai yang bakal menjadi mangsa jika sikap dan budaya ‘mukadimah’ zina terus disuburkan. Apa gunanya kalau kita hanya mengubat akibat, jika puncanya terus dibiarkan malah diperagakan? ”

“Jadi awak setuju atau tidak?”
“Itu soalan kemudian. Yang pertama atau utama, saya ingin menyoal awak. Awak setuju atau tidak semua mukadimah zina yang ada ini dicegah? Dalam Islam kaedah ini dinamakan ‘sazdus zaraik’. Kempen tutup aurat, kempen anti pergaulan bebas dan kempen mengerjakan solat perlu diperhebat! Ini kempen ‘buka hati’ untuk hadapi langit terbuka!”
“Ei, ada kempen solat juga?”

“Ya Allah, bukankah solat mampu mencegah kemungkaran? Cuba lihat statistik berapa ramai remaja yang meninggalkan solat? Ada kajian dulu yang saya dengar sudah di tahap 80% umat Islam sudah tidak solat. Remaja kita bagaimana? ‘Retua’ yang mendidik remaja pula bagaimana?”
“Wah, awak nak cakap tentang solat pula…”

Saya diam. Berdoa. Betapa ramainya umat Islam yang tidak memahami, menghayati dan mengamalkan serta memperjuangkan agamanya. Padahal ajaran Islam itu berkait antara satu sama lain. Ada kesan berangkai yang jika diamalkan, ada kesan baik kepada bidang yang lain. Dan ada kesan buruk secara berangkai bila salah satu ajarannya ditinggalkan. Justeru, Allah telah memberi peringatan: Masuklah Islam secara keseluruhan!

Soalnya, apakah kita sudah Islam seluruh, sepenuh? Langit sejak dulu telah terbuka dengan turunnya wahyu, bukankah Islam itu agama samawi? Tetapi hati kitalah yang tertutup untuk menerima cahayanya. Apa gunanya langit terbuka, jika mata hati tertutup?

Hasilnya, hati dan diri kita tetap gelap dalam limpahan cahaya!

PETIKAN : Pahrol Mohd Juoi di http://genta-rasa.com



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

61 comments:

baginda® said...

panjannnngnye.....

camni ler...

terlanjur = main berat2.. kahkahkah

sebab kalau umno TAK TERLANJUR takpela...

tak terlanjur = ringan2..

maknenye zina kasar terlanjur lembut... jika tak terlanjur takpe lah...

itulah mukadimahnya... ehehhe

transit said...

˙ǝɹnʇnɟ ǝɥʇ uı ssǝɔɔns ǝɹoɯ uıɐƃ noʎ ǝdoɥ ı

¡dn ʇı dǝǝʞ ˙pooƃ sʞooן ƃoןq ɹnoʎ
¿noʎ ǝɹɐ ʍoɥ ¡oןןǝɥ

Kamal Sanusi said...

Prevention is better than cure.

1. Nak prevent kes buang bayi adalah dengan menyekat penghasilan bayi berkenaan (dlm erti kata lain tutup kilang tu).

2. Nak sekat penghasilan bayi seperti di para 1 adalah dengan menyekat sumber-sumber berkenaan dari bersatu.

3. Nak laksanakan para 2 adalah dengan mewujudkan kesedaran mengenai hukum dan pembalasan di akhirat.

4. Nak laksanakan para 3 adalah melalui didikan agama

Kesimpulannya, didikan agama yg bermula dari rumah menjadi asas mengelakkan kes penbuangan bayi akibat zina. Malangnya, kalo dah ibubapak pun 2 x 5 tak der didikan agama dah tu malas nak memastikan anak2 mendapat didikan agama yg baik dari tempat lain, lagu mana pun, kes buang bayi musti berlaku lagi.

Lagi satu, isu ini dibesarkan untuk menyokong agar sekolah pelajar hamil ditubuhkan dan kes disiasat di bawah kes bunuh. Lepaih tu, gerenti akan sepi kembali.

Tak gitu?

Panglima Muda said...

Susah juga kerja ni. Bagi yang bujang dilanda masalah kewangan kerana belanja hantaran tinggi sangat macam nak beli kereta. Yang dah kawin kemudian nak tambah lagi satu dibeban pula dengan peraturan yang menyusahkan sampai kena pergi siam. Siapa yang buat kerja menyusahkan ini ? Siapa pula mahu menyenangkannnya ? Zina itu berlaku bukan hanya masalah sosial tetapi juga kerana peraturan yang bukan bukan yang tidak lansung tertulis di dalam Al Quran.

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol generic - tramadol 50 mg wiki

Anonymous said...

xanax online what does generic xanax look like pill - vyvanse drug interactions xanax

Anonymous said...

generic xanax xanax side effects back pain - xanax side effects edema

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol toothache - where can i buy tramadol for dogs

Anonymous said...

buy xanax overnight delivery xanax overdose how many pills - xanax 1mg football

Anonymous said...

xanax drug xanax overdose yahoo - long does xanax xr 2mg last

Anonymous said...

tramadol online pharmacy order tramadol online cod - tramadol and high blood pressure medication

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol online fast - suboxone treatment tramadol addiction

Anonymous said...

buy xanax online cheap no prescription xanax pill yellow - home remedies xanax overdose

Anonymous said...

xanax online buy alprazolam no prescription - what is xanax for

Anonymous said...

generic xanax buy xanax no prescription paypal - xanax online no prescription mastercard

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol for dogs and side effects - tramadol 58 93 dosage

Anonymous said...

buy alprazolam online without prescription xanax dosage for flight anxiety - buy xanax without rx

Anonymous said...

buy tramadol with paypal tramadol no prescription overnight cod delivery - buy tramadol legally

Anonymous said...

buy xanax online cheap no prescription buy alprazolam online mastercard - xanax overdose limit

Anonymous said...

xanax buy online no prescription xanax side effects baby - xanax bars blue lotus

Anonymous said...

purchase xanax xanax for anxiety long term - treatment of xanax withdrawal

Anonymous said...

buy tramadol online where can i buy tramadol in the usa - tramadol tolerance

Anonymous said...

buy xanax online legally employment drug test for xanax - xanax half life

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol online international - best high tramadol

Anonymous said...

buy cialis online low price cialis - cheap cialis us

Anonymous said...

xanax online alprazolam 0 5mg efeitos colaterais - xanax xr dosage

Anonymous said...

generic xanax drug interactions lyrica xanax - xanax side effects elderly

Anonymous said...

xanax online alprazolam 0.5mg and alcohol - xanax side effects urination

Anonymous said...

cialis online cialis pharmacy coupon - buy cialis no prescription us

Anonymous said...

cialis online generic cialis super active (tadalafil) 20mg - buy cialis professional online

Anonymous said...

order tramadol online overnight can get high tramadol hydrochloride - can you order tramadol online legally

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#61458 tramadol hydrochloride 50 mg effects - buy tramadol pay with mastercard

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol online usa - tramadol hydrochloride 50 mg get you high

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#44827 order tramadol online to florida - tramadol dosage cats

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#63102 tramadol dosage dental pain - signs tramadol overdose dogs

Anonymous said...

tramadol online buy tramadol with cod - 100 mg of tramadol

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol online overnight - buy tramadol egypt

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#30896 tramadol 50 mg capsules - tramadolor 100 mg

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg how many - tramadol hcl 50 mg efectos secundarios

Anonymous said...

tramadol online order tramadol online cod - tramadol 50 mg snort

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#61458 купить tramadol online - tramadol buying online legal

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#21906 buy tramadol from usa - tramadol 50 mg over counter

Anonymous said...

buy tramadol tramadol drug interactions - buy tramadol buy cod

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol withdrawal day 5 - tramadol withdrawal 2011

Anonymous said...

order tramadol no prescription order tramadol from usa) - tramadol 325 mg

Anonymous said...

buy tramadol cheap tramadol dogs - order tramadol no prescription

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol high good - tramadol generic cost

Anonymous said...

buy tramadol tramadol addiction treatment centers - tramadol hcl liver damage

Anonymous said...

buy tramadol rx how to order tramadol online no prescription - cheap tramadol overnight delivery

Anonymous said...

buy tramadol tramadol withdrawal day 6 - buy tramadol online pharmacy

Anonymous said...

lorazepam without prescription ativan withdrawal from 1 mg - lorazepam 1mg children

Anonymous said...

generic lorazepam right dosage ativan - ativan sexual side effects

Anonymous said...

buy ativan online ativan long term use - ativan no prescription online pharmacy

Anonymous said...

buy alprazolam xanax 0.5 mg street value - buy brand xanax online

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#58720 xanax withdrawal panic attack - what does a xanax 2mg pill look like

Anonymous said...

http://staam.org/#56821 tramadol hcl neuropathy - tramadol ingredients medication

Anonymous said...

buy xanax online drug klonopin vs xanax - order xanax online no prescription mastercard

Anonymous said...

buy tramadol 180 treatment of tramadol addiction - tramadol hcl 50 mg get high

Anonymous said...

http://staam.org/#90873 buy tramadol in usa no prescription - buy tramadol cod next day delivery

Anonymous said...

buy xanax online xanax side effects dry eyes - xanax side effects hair loss

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#51462 buy non generic xanax - xanax 0.25 side effects