Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Wednesday, August 18, 2010

KERAJAAN NEGERI ROSAKKAN TASIK BUKIT KEPONG DI PORT DICKSON

بسم الله الرحمن الرحيم



Untuk makluman semua. YB Dato' Ahli Parlimen Telok Kemang akan mengadakan lawatan turun padang ke kawasan ini pada: 18/8/2010 (Rabu) 3.00 petang

Lawatan ini akan turut disertai oleh YB Saudara M. Ravi (Ketua PKR Cabang Telok Kemang merangkap ADUN Port Dickson), aktivis-aktivis PKR, aktivis-aktivis alam sekitar dan NGO.

Diharap rakan-rakan media sudi melapangkan masa turut serta dalam lawatan ini.

Sekian, terima kasih


RUJUK GAMBAR-GAMBAR TERKINI DI LAMAN FACEBOOK: AN WIRA DAMAI.
http://www.facebook.com/profile.php?id=1593631683

----------------------------------------------------
KERAJAAN NEGERI ROSAKKAN TASIK BUKIT KEPONG DI PORT DICKSON

PORT DICKSON: Penduduk mukim Pasir Panjang, termasuk yang tinggal di Kampung Bukit Tembok, dekat sini mulai mempertikaikan tindakan kerajaan negeri merobohkan empangan lama yang membenteng air dari Tasik Bukit Kepong ke Sungai Raya.

Ini kerana tindakan itu telah menyebabkan sebahagian tasik semulajadi berkeluasan lebih 1,000 hektar berkenaan semakin kering dan mengancam habitat ikan serta hidupan burung-burung liar seperti belibis dan helang. Malah tasik yang turut menjadi habitat buaya tembaga itu kini dibiarkan tanpa penyenggaraan.

Seorang penduduk, Mat Rahim, mendakwa empangan yang dibina sejak zaman merdeka bertujuan mengalirkan air ke kawasan lebih 1,500 hektar sawah padi suatu ketika dulu tidak wajar dirobohkan. Ini kerana katanya, empangan itu berupaya mengelak air Tasik Bukit Kepong mengalir keluar menerusi Sungai Raya sebelum menganjur ke Sungai Linggi dan memasuki Selat Melaka.

"Ini satu tindakan silap pihak kerajaan kerana merobohkan empangan. Sudahlah tiada apa-apa projek mahu dilakukan, empangan ini pula dirobohkan. Akibatnya air tasik menjadi kering. Banyak ikan dan hidupan lain mati!" katanya.

Mat Rahim memberitahu, tasik semulajadi itu selama ini menjadi bekalan utama air bagi keperluan sawah penduduk tetapi selepas semua tanah sawah di situ dijadikan kebun pisang dan kelapa sawit, tasik berkenaan terbiar sahaja.

"Dulu-dulu ada juga dengar nak buat projek pelancongan. Ada juga dibina lebih kurang 10 chalet atau rumah rehat di tepi tasik ini, tapi projek itu terus terbiar dan terbengkalai. Mungkin terbiar lebih 20 tahun dah," tambahnya.

Kini, berdasarkan kerja merobohkan empangan dan menimbus kesemua parit konkrit yang dibina kerajaan lebih 30 tahun lalu, penduduk sekitar mulai tertanya-tanya. Ini kerana tiada papan tanda yang jelas menceritakan apa sebenar yang sedang dirancang oleh kerajaan negeri.

Seorang pemancing, Johan Mahmud, 60, pula memberitahu tasik semulajadi itu sebelum ini penuh dengan pelbagai jenis ikan yang tidak kedapatan di tempat lain. Katanya, antara jenis ikan itu ialah Ikan Biji Nangka, Kepar, Bujuk, Belida dan pelbagai jenis yang lain.

Bagaimanapun, katanya sejak empangan dirobohkan dan air semakin kering kebanyakan ikan itu mati. Malah katanya, kehadiran beribu belibis terbang ketika senja juga sukar dilihat dipercayai berpindah ke habitat lain selepas air tasik itu dikeringkan.

"Kerajaan kena buat betul-betul kalau memang ada projek mahu dijalankan di sini. Kalau tidak membazir dan merosakkan alam sekitar sahaja," katanya.

Difahamkan, Tasik Bukit Kepong adalah antara tasik semulajadi terbesar di Negeri Sembilan yang mempunyai kesan bersejarah kerana menjadi tempat berkubunya tentera Inggeri dan Jepun satu ketika dulu. Tasik ini bersempadan sehingga Linggi dan penempatan Orang Asli Kampung Bukit Kepong memang sesuai dijadikan kawasan pelancongan.

Namun apalah yang boleh diharapkan daripada kerajaan Barisan Nasional Negeri Sembilan kerana apa yang dilakukan di situ seperti perbuatan tikus mencuri beras di waktu malam. Samalah juga mengharapkan tikus membaiki labu. Habis jahanam alam sekitar!

-----------------------------------------------------------------
RAHSIA TERBONGKAR: TASIK BUKIT KEPONG PORT DICKSON JADI TAPAK LOJI NUKLEAR NEGARA!

RAHSIA KENAPA Tasik Bukit Kepong berdekatan Kampung Bukit Tembok, di Port Dickson sengaja "dirosakkan' oleh kerajaan negeri semakin terbongkar berikutan penemuan beberapa kata kunci dan maklumat yang diperolehi Singalautmetro daripada pihak tertentu di negeri itu.

Semakan dan siasatan yang dilakukan berdasarkan maklumat diperolehi adalah amat mengejutkan kerana tasik berkenaan rupanya telah dilobi oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, Mohamad Hassan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk dijadikan tapak loji nuklear pertama negara.

Malah, kenyataan yang dipetik daripada Ketua Pengarah Agensi Nuklear, Datuk Dr Daud Mohamad, sebelum ini menguatkan lagi dakwaan bahawa Mohamad Hassan dalam diam membelakangkan kepentingan penduduk dengan melobi tasik itu sebagai tapak 'bom jangka'.

Menurut Dr Daud, memang benar Negeri Sembilan adalah antara negeri yang melobi kepada kerajaan pusat untuk menawarkan tapak bagi pembinaan loji nuklear berkenaan. Untuk rekod, TNB akan dilantik sebagai pihak bertanggungjawab melaksanakan projek berkenaan.

Selain itu, keistimewaan Tasik Bukit Kepong yang berbentuk kawah kira-kira 15 meter di bawah paras tebing, turut mempunyai ciri kawasan pemampan lebih 10 kilometer serta mampu menyediakan tapak sekurang-kurangnya 80 hektar seperti disyaratkan. Malah keseluruhan tasik itu sahaja melebihi 1,000 hektar, menjadi kawasan yang cukup luas bagi tujuan pembinaan loji nuklear. Semua ciri-ciri yang ada inilah yang dikatakan telah menarik minat Najib berbanding lokasi lain. Kos pembinaan loji itu dikatakan di antara RM6.5 bilion dan RM9.5 bilion. Dan Mohamad Hassan berjaya mengumpan perhatian Najib dengan mengorbankan tasik semulajadi itu tanpa memaklumkannya kepada rakyat!

Menerusi semakan dan siasatan juga, memang tidak boleh ditolak bahawa tasik itu sebenarnya adalah antara lima lokasi yang telah dilobi oleh dua kerajaan negeri, iaitu Negeri Sembilan dan Perak kepada kerajaan persekutuan untuk diuruskan oleh TNB. Namun kewujudan Stesen Janakuasa Elektrik Tuanku Jaafar di Port Dickson menjadikan Tasik Bukit Kepong sebagai pilihan. Kehadiran stesen janakuasa itu menepati jarak dan keperluan teknikal untuk dijadikan kembar kepada loji yang bakal dibina.

Kini walaupun kerajaan negeri masih berahsia, namun bau 'nuklear' itu seolah-olah semakin terhidu. Ia hampir pasti menjadi kenyataan dengan keadaan tasik yang semakin kering airnya. Sudah tentulah kerajaan negeri tidak akan meruntuh dan merobohkan sebuah empangan yang sebegitu besar yang dibina sejak merdeka, kalau tiada tujuan besar di sebaliknya. Bagaimanapun, tindakan Mohamad Hassan yang terlalu berahsia dijangka akan dibalas dengan tindakan luar duga penduduk yang pasti menentang pembinaan loji itu.

Walaupun keputusan pemilihan lokasi hanya akan diumumkan oleh Najib pada 2012, pembinaan loji yang dijangka bermula 2015 itu pasti mencetuskan satu isu baru di peringkat nasional. Sikap dan cara kerajaan negeri membuat keputusan membelakangkan penduduk menjadi faktor utama kenapa nanti ia akan mendapat tentangan besar-besaran.

Mohamad Hassan dan kroninya pasti tersenyum jika loji itu dibina. Tapi bolehkah dia tidur lena apabila alam sekitar dimusnahkan dan kepentingan penduduk berdekatan langsung tidak diberi perhatian.

Kawasan tasik itu akan terus menjadi panas sepanas loji berkuasa 1,000 MW yang dikatakan berupaya menghasilkan tenaga di antara 14,000 hingga 18,000 MW.

Kini kain semakin terselak dan teka-teki mulai dibeli orang. Tasik Bukit Kepong hanya akan tinggal nostalgia selepas berkhidmat lebih 40 tahun mengalirkan air ke kawasan sawah. Jadilah ia padang jarak, padang terkukur. Pupuslah ikan baung, kepar dan ikan biji nangka serta bujuk. Lenyaplah buaya tembaga yang tak pernah dipedulikan Mohamad Hassan bersama berkuburlah juga habitat sang sawa sebesar anakonda di tasik penuh sejarah itu!

TERIMA KASIH AN WIRA DAMAI KERANA MENGINGATKAN SAYA.

-----------------------------------------------------------
KEPADA YA AKU BUAYA (YAB) MOHAMAD HASAN



APA KHABAR DATUK MENTERI BESAR NEGERI SEMBILAN, MOHAMAD HASSAN? Aku hanya menghantar berita daripada kawan-kawanku yang sedang menggelepar kehausan dan kegatalan seluruh badan. Untuk pengetahuan YAB, rumah kami di Tasik Bukit Kepong, Port Dickson semakin kering. Anak-anak kami yang masih kecil, semakin hilang tempat untuk belajar menyelam dan bergurau senda.

Kenapakah YAB (Ya,Aku Buaya) tidak memaklumkan hasrat untuk mengeringkan tasik ini buat dijadikan loji nuklear berkuasa tinggi terlebih awal kepada kami? Sekurang-kurangnya kami akan membuat persediaan dan tidaklah kami ditinggalkan berlonggok dalam lubuk berlumpur tanpa makanan ini?

Kami faham YAB. Tanah ini milik kerajaan dan kami hanyalah setinggan yang mencuri duduk. Tapi sebagai setinggan kami juga mempunyai perasaan. Peri kebinatangan kami seharusnya YAB fikirkan sekali.

Menitis air mata kami apabila tasik ini mahu dijadikan loji nuklear negara. Kami sedih dan rakan-rakan kami tiada tempat lain untuk mengadu. Kalau benarlah YAB tiada lagi kasihnya kepada kami, biarlah kami membawa diri. Tapi jangan YAB marah, kalau nanti kami bersidai dan membuat rumah di sepanjang pantai di Tanjung Tuan dan Teluk Kemang. Hakikatnya kami mesti meneruskan hidup!

- Kelab Raja Uda KG. BARU
email: kelabraja_uda@yahoo.com



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

58 comments:

puteri said...

teringat saya pasal isu balak yang masuk dalam tv3 minggu lepas... kat kedah.. sik kalau tak silap..

sedap je cakap kepimpinan kedah tak bagus lah, tak prihtin trhdp rkytlh apa lah..

kmudian baru ku trsedar.. yelah.. ptotlah sdp je..sbb bwh PR.. cba bwh dia

puteri said...

*balak n bnjir

Anonymous said...

buy cialis online cialis instructions - buy cheap cialis 20mg

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg vs percocet 5mg - order tramadol online no rx

Anonymous said...

xanax online get xanax online legally - xanax 2mg 11

Anonymous said...

buy cheap tramadol tramadol ultram eq 50 mg - tramadol hcl 50 mg with alcohol

Anonymous said...

xanax online xanax bars no prescription online - what is xanax used to treat

Anonymous said...

buy tramadol online where can i buy tramadol online - buy tramadol online no prescription mastercard

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online pharmacy - buy tramadol online with american express

Anonymous said...

purchase xanax xanax drug test levels - alprazolam 0.5mg to get high

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol while nursing - carisoprodol 350 mg dose

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl injection - tramadol high erowid

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol 350 mg snort - carisoprodol 350 mg buy online

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 200mg high - tramadol bluelight

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol overdose much - what is soma carisoprodol tablets

Anonymous said...

buy xanax online legally xanax online australia - 1mg klonopin 1mg xanax

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol ultram 100mg - best site order tramadol

Anonymous said...

generic xanax best website buy xanax online - xanax bars yellow r039

Anonymous said...

xanax online pictures yellow xanax pills - xanax round white

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online no prescription overnight - to buy tramadol online

Anonymous said...

cheap alprazolam buy xanax online from india - xanax side effects muscle twitching

Anonymous said...

cialis online price comparison viagra cialis levitra - generic cialis online usa

Anonymous said...

buy cialis online generic cialis bangkok - cialis online acquisto

Anonymous said...

cialis professional cialis street price - cheap cialis usa online

Anonymous said...

xanax online difference between generic xanax xanax - xanax 1 mg yellow

Anonymous said...

order cialis no prescription buy cialis viagra online - cheap generic viagra cialis

Anonymous said...

cialis price cialis price pattaya - order cialis prescription

Anonymous said...

cialis online cialis online best place buy - generic cialis usa pharmacy

Anonymous said...

cialis price cialis how long before it works - cialis retail price

Anonymous said...

cialis online cialis and bph - is cialis daily dangerous

Anonymous said...

cialis online cialis daily use 36-hour - cheap cialis online usa

Anonymous said...

cialis online cialis daily cost - buy cialis 20 mg online

Anonymous said...

buy tramadol tramadol hcl restless leg syndrome - buy tramadol next day delivery

Anonymous said...

buy tramadol order tramadol online prescription - buy tramadol 24x7

Anonymous said...

buy tramadol cash on delivery tramadol withdrawal rls - tramadol withdrawal buprenorphine

Anonymous said...

buy tramadol tramadol for dogs after surgery - long does 50mg tramadol take work

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol online no prescription usa - tramadol and ibuprofen

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol online no script - does tramadol hcl 50 mg have acetaminophen

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#56932 tramadol for dogs the same as humans - legal buy tramadol online us

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#97734 tramadol hcl 37.5 - tramadol 50mg over counter

Anonymous said...

tramadol online tramadol 50 mg drug facts - buy tramadol online no prescription

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#38471 buy tramadol with american express - buy tramadol online legally

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#28875 buy tramadol ampules - buy tramadol online no prescription cheap

Anonymous said...

tramadol online buy cheap tramadol online cod - tramadol dosage german shepherd

Anonymous said...

buy tramadol cod fedex buy tramadol online worldwide - ultram vs tramadol generic

Anonymous said...

buy tramadol tramadol overdose mg - tramadol 50mg ndc

Anonymous said...

cheap ativan online buy lorazepam online without rx - ativan erowid

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 617 - tramadol renal dosing

Anonymous said...

ways to buy ativan online lorazepam 1 mg and xanax - ativan withdrawal symptoms in infants

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan highly addictive - ativan side effects itching

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#96318 ativan side effects children - ativan 50mg

Anonymous said...

buy xanax without prescriptions best place buy xanax online forum - xanax side effects in weight

Anonymous said...

buy xanax online generic xanax green oval pill - xanax withdrawal onset duration

Anonymous said...

buy tramadol online can you buy tramadol otc - tramadol 100mg flashback

Anonymous said...

buy tramadol with mastercard long does tramadol overdose take - tramadol online cod payment

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol prescribing information - buy tramadol usa pharmacy

Anonymous said...

buy xanax online buy xanax ativan - effects of alprazolam 0.5mg

Anonymous said...

xanax no prescription xanax online yahoo - xanax side effects hair loss