Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Wednesday, January 13, 2010

KEBEBASAN MEDIA DICABULI, POLIS UGUT WARTAWAN

بسم الله الرحمن الرحيم


Rosmah ada pertalian saudara ?

Kebebasan media sekali lagi dicabuli apabila wartawan Suara Keadilan diugut polis ketika membuat liputan ke atas keluarga mangsa pembunuhan kejam 4 beranak di Gemencheh, Negeri Sembilan, petang kelmarin.

Kejadian berlaku jam 3.30 petang apabila wartawan Abdul Qayum Abd Rahman, dihampiri 10 individu yang disyaki anggota polis merampas nota dan rakaman liputan.

Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Mohd Akin bersama Ketua Editor Suara Keadilan, Dzulkarnain Taib, hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam mengiringi Qayum membuat laporan.

"Saudara Qayum diganggu, laporannya dikoyakkan, gambar-gambar yang diambil diminta dipadamkan. Jadi ini merupakan tindakan-tindakan yang tidak berperikemanusian dan tidak menurut kebebasan media sepertimana yang dijamin dalam negara ini. Saya merasa marah dengan sikap ini dan mendesak pihak polis untuk menyiasat perkara ini. Dan pada kita apapun alasan yang akan diberikan kebebasan media itu harus dijamin,"katanya.

Kelmarin, Angkatan Muda Keadilan dan akhbar Suara Keadilan ke Gemencheh bertujuan mendapatkan reaksi keluarga mangsa selepas kejadian.

Menurut Shamsul, lawatan adalah dorongan maklumat yang diterima menyatakan isteri Perdana Menteri Malaysia, Datin Seri Rosmah Mansor dikatakan mempunyai talian persaudaraan dengan mangsa.

"Oleh kerana liputan ini ingin menegaskan bahawa sehingga hari ini tidak ada sebarang lawatan, tiada sebarang tunjuk hormat daripada isteri Perdana Menteri kepada keluarga ini, maka Angkatan Muda berasa terpanggil dan ingin menziarahi, paling tidak pun memberi sokongan dari segi moral dan belas kasihan kita terhadap peristiwa yang sedih ini,"katanya.

Menurutnya, amalan demokrasi yang dilaksanakan di negara ini menyatakan kebebasan media melaporkan berita termasuk media pembangkang.

Beliau turut menuntut ruang untuk wartawan menjalankan tugas tanpa diganggu oleh mana-mana pihak. -TVS

- GB