Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, January 15, 2010

ALLAH TIDAK WUJUD ?

بسم الله الرحمن الرحيم



Ada seorang lelaki pergi ke kedai gunting rambut utk menggunting rambut dan janggutnya. Apabila barber itu memulakan tugasnya, mereka pun berborak dan bercakap mengenai byk perkara.tapi bila mereka mula berbicara mengenai Allah, barber itu pun berkata,'' saya tak percaya allah itu wujud.''
''Kenapa kamu kata begitu?'' tanya si lelaki tadi.
'' Cuba kamu keluar di tgh jln itu dan tunjukkan pd saya bahawa Allah Itu wujud. Kalau betul allah wujud, kenapa ramai sgt org sakit kat luar tu? Kenapa masih ada kanak2 yg terbiar? Kalau betul allah wujud, dah tentu tiada kesakitan dan keperitan hidup dlm dunia ni. Saya x dpt bayangkan Allah yg maha penyayang boleh membenarkan semua ini berlaku''.
Si lelaki itu pun berfikir sejenak. Tapi dia tidak memberi sebarang Jawapan kerana tidak mahu memulakan pertengkaran. Selepas barber itu menghabiskan tugasnya, si lelaki tadi pun pergi. Selepas beberapa langkah,si lelaki tadi ternampak seorg lelaki berambut panjang, selekeh, kotor dan janggut tidak terurus. Si lelaki tadi pun berpatah balik dan pergi semula ke kedai gunting rambut tadi dan berkata,'' kamu tahu tak yg sbnrnye barber jgk tidak wujud?''
''Kenapa kamu kata mcm tu? Sedangkan saya baru saje gunting rambut kamu tadi''..kata barber.
''Tidak!'' kata si lelaki tadi.''kalau barber wujud, dah tentu tidak ada org yg berambut panjang tidak terurus dan kotor serta janggut yg panjang dan kotor mcm lelaki di tepi jalan itu''.
''Ah! Barber mmg wujud! Lelaki tu jadi mcm tu sbb dia tidak dtg pada saya utk menggunting rambutnye!'' kata barber.
''Tepat sekali!''. Kata si lelaki tadi.
''That's the point!. Allah jgk wujud. Itulah yg terjadi (keperitan & Penderitaan) jika manusia tidak mengingatinya dan kembali padanya utk memohon pertolongan.''
Wallahualam..


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

8 comments:

Azam Shah said...

suka entry nih...
in the end..
kasi twist kat barber tuh.. :)

papepun kite kene pegang akidah dengan kuat agar tak terpesong.. :)

Teja Evalea said...

pnh dga cite yg lebih kurg sme ceni,,
tp bkn barber la,,,
pe tah,,,
nway cerita teladan mmg best r,,,
sng nk kite imgine cane,,,

greenhall said...

salam.. bagus entry ni. pedoman utk kita semua.. n modal bila hadapi situasi yg sama. hehe..




~kuatkanlah pautan hati kami pada tali MU ya ALLAH. amin. .

Saya said...

Assalammualaikum w.b.t

Baru baca email ni semalam...terima dari seorang teman..neway bagus sebab ada moral disebalik citer ni..

nice blog..1st time singgah..

Unknown said...

wah..terigt time usrah mse sklh dlu2...
btl3...
kita y perlu igt kpd Allah...
pesanan utk dr sy jgk..

Anonymous said...

salam..bagus kisah tauladan ni.sy pernah bhadapan dgn situasi demikian.Seakan-akan sama jgk rupa fizikal.Cuma org tu perempuan..bla sy tengok post ni..t'ingat blk..syukur Tuhan sntiasa disisi..

HusNa said...

wah,sgt mendalam maksudnye,huhu

mamawana said...

Allah swt itu wujud bagi org2 yg beriman.