Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Sunday, June 7, 2009

CARA MENGHILANGKAN NAVBAR

بسم الله الرحمن الرحيم

Cara Menghilangkan Navbar (Navigation Bar) pada blogger/blogspot

Ada kawan blogger bertanya bagaimana caranya nak menghilangkan "Navigation Bar" (Navbar).

Navbar atau navigation bar adalah fasiliti yang dimiliki oleh Blogger/blogspot, bentuknya berupa kotak kecil memanjang dan terletak di bagian paling atas dari blog seperti pada gambar di bawah.



Fungsinya antara lain ialah untuk melakukan Sign In/out atau untuk membuat Blog baru. Navigation Bar juga boleh digunakan untuk melaporkan sesuatu keburukan weblog yang dilakukan oleh seorang blogger, contohnya isi blognya. yang melanggar TOS (Term Of Service) atau hal-hal yang dianggap merugikan orang lain. Namun ada sesetengah blogger yang merasa lebih selesa jika melihat penampilan blognya dalam keadaan kemas tanpa adanya nevbar. Karena itu, kadang para blogger membuang NavBar tersebut.

Bagaimana menghilangkan Navigation Bar?
Ada beberapa template yang memang sudah tidak ada NavBar-nya. Namun bagi yang memakai template yang masih ada NavBarnya dan ingin menghilangkannya maka inilah caranya.

1. Login dulu di Blogger.com / Blogspot.com
2. Trus Pilih Layout --> Edit HTML
3. Copy script berikut ke dalam tag head

#navbar-iframe {
display: none !important;

}


contohnya spt berikut :
-----------------------------------------------
Blogger Template Style
Name: Son of Moto (Mean Green Blogging Machine variation)
Designer: Jeffrey Zeldman
URL: www.zeldman.com
Date: 23 Feb 2004
Updated by: Blogger Team
----------------------------------------------- */

#navbar-iframe {
display: none !important;
}

/* Variable definitions
====================
4. Pastu simpan.

Inilah cara menghilangkan navigation bar pada blogspot Selamat Mencuba.....!!Sukses....!!!!


Dah laa.. korang nak apa lagi ni...?

UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

5 comments:

Unknown said...

salam macam mana nak kembalikan ?
navbar?

Unknown said...

salam macam mana nak kembalikan ?
navbar?

BUJANG SUSAH said...

buang semula code yg telah kita masukan tu. atau semasa sebelum kita edit sepatutnya kita download dulu template code asal. klau ada senang la nak kembali kepada template asal sebelum kita edit dgn apa2 code widget.

Fariz Reza [FR] said...

Bagi FR....navbar ni walaupun tak lawa..tapi senang function die...ade new post...ade dashboard...ade follow button semua ade....tapi sayang blogger buang ,,,,

Fiza Aizzawa said...

terima kasih atas tutorial..