Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Saturday, May 30, 2009

Hadith Palsu Zaman Moden



“Slm,kpd smua yg brglr mslim,hri ni pkr meteorologi bhgn bunyi dr Rusia mndpti ssuatu bnyi gnjil sprti ngauman rksasa dr bwh mantel bumi.Menurut para ulama kmungkinan bsr itu suara Dajal y brusaha utk naik ke muka bumi.Oleh itu,kita d sruh sntiase x b’henti azan n solat,sbrkn kpd 10 umat ISLAM...amanat.”

Siapalah pencetus angkara ni ya? Jangan-jangan orang dari ‘line’ telefon tak? Maklumlah, satu orang kena sebar kepada sepuluh orang. Kalau ada sejuta orang pengguna, kan dah jadi 10,000,000 sms? Lagi cepat habis kredit pengguna, lagi untunglah pihak penjualnya. Ini sekadar agak-agak saja, belum ada bukti kukuh pun.

Dari semasa ke semasa pelbagai berita buruk yang boleh menggugat ketenteraman jiwa umat Islam disebarkan melalui cara di atas. Kena sebar kepada 10 oranglah, 7 oranglah. Antaranya berita Masjidil Aqsa dikepung, seolah-olah hendak diserang dan diruntuhkan oleh tentera Zionis sebentar saja lagi. Selang beberapa bulan, masuk lagi mesej yang sama. Entah berapa kalilah Masjidil Aqsa hendak dikepung dan diruntuhkan. : ) Kadang-kadang isinya dalam bentuk fadhilat.

Contohnya (lebih kurang): “Laailahaillallah, Muhammadurasulullah. Kalimah tauhid yang membawa berkat. Sabda Nabi, sampaikan walau satu ayat. Sebarkan kepada 10 orang Islam, insyaallah membawa kebaikan.”

‘Hadis-hadis palsu zaman moden’ ini hampir-hampir tidak ada manfaatnya. Jika ada perkataan “sampaikan kepada sejumlah orang” biasanya mengarut saja. Memang baik kita abaikan. Sekiranya anda menulis ataupun mendapat hadis umpamanya, dan mahu disampaikan kepada orang lain, itu memang bagus. Tapi yang berisi arahan supaya sebarkan kepada sejumlah orang, kadang-kadang berupa ugutan pula, jangan dilayan. Ugutan yang dibuat pun memang melucukan (bagi yang tahu).

Samalah halnya dengan surat berantai kisah Syeikh Ahmad yang ‘mengetop’ kisahnya sekitar 70-8-an dulu. Sesiapa yang sebarkan surat itu kepada sejumlah orang, pasti akan mendapat imbuhan keduniaan seperti kenaikan pangkat, mendapat anak dan macam-macam lagi. Siap diberikan contoh kejayaan orang-orang kenamaan yang pernah menyebarkan surat itu. Sesiapa yang tidak percaya dan tidak mahu menyebarkannya pula, akan ditimpa musibah yang besar, juga beserta contoh-contoh mereka yang pernah terkena musibahnya.

‘Hadis-hadis palsu zaman moden’ ini pun ada juga yang diselitkan ugutan seumpama ini. Orang awam yang kurang pengetahuan pun bersungguh-sungguhlah menyebarkannya kerana takut terkena musibah. Mana yang lebih bijak, mereka SMS ustaz-ustaz dulu minta penjelasan.

Antara bahaya besar yang kita nampak daripada aktiviti penyebaran ‘hadis-hadis palsu zaman moden’ ini boleh kita ambil daripada cerita ‘Penggembala dengan Harimau’. Penggembala berteriak kepada orang kampung kononnya kambing-kambingnya diserang harimau. Apabila orang kampong tiba, ternyata perkara itu hanyalah dustaan si penggembala. Kali pertama orang percaya, kali kedua orang percaya. Masuk kali ketiga orang buat tak tahu saja walaupun ketika itu memang betul ada harimau menyerang kambing-kambing.

Dalam hal ‘hadis palsu moden’ ini, dikhuatiri satu hari nanti umat Islam sudah hilang sensitif kerana muak ditipu berulang-kali dan akhirnya buat tak tahu saja mesej yang disebarkan sedangkan ketika itu umat Islam memang betul-betul berada dalam bahaya dan memerlukan gerak segera.

Memang tidak bertanggungjawab para pencetus ‘hadis palsu moden’ ini. Kita kembali kepada ‘hadis palsu moden’ yang saya terima di atas. Agak melucukan bunyinya “pakar meterologi BAHAGIAN BUNYI”. Adakah jawatan sebegitu? Jika ada, betullah tu, mungkin saya yang kurang ilmu.

Pakar bahagian bunyi itu kononnya mendakwa terdengar bunyi seperti NGAUMAN RAKSASA dari bawah mantel bumi. Terus PARA ULAMA menyatakan bunyi itu kemungkinan bunyi Dajal yang mahu naik ke atas muka bumi.

Oang-orang di Rusia (banyak yang atehis) sana percaya kisah Dajjalkah? Amboi, amboi, cepat betul pakar-pakar bunyi itu berhubung dengan PARA ulama sedangkan mereka baru mendengar bunyi itu HARI INI! Masa bila pula apabila ada sesuatu penemuan baru, pakar-pakar meteorology Rusia menjadiikan ulama sebagai rujukan? Dan para ulama pun begitu pantas sekali memberikan ulasan. Yang mana satu Dajal ni, yang nak keluar dari bawah tanah tu ke... ataupun yang mula-mula menulis mesej di atas? Hebat betul Dajjal, keluar-keluar dari BAWAH MANTEL BUMI, terus capai telefon bimbit dan tulis mesej. : )

Kemudian, bila masa pula Dajjal tinggal di bawah bumi? Saya rajin juga membaca dan membuat nota tentang Dajjal tapi tak jumpa pula kisah Dajjal tinggal dalam tanah, dan mengaum pula bunyinya. Pencetus ini nyata jahil ehwal agama Islam.

Kejahilannya terserlah lagi apabila membuat seruan supaya umat Islam SENTIASA/ TIDAK BERHENTI mengerjakan solat dan berazan. Ajak orang supaya membanyakkan solat itu bagus, tapi olat dan azan ‘non-stop’ tu pernahkah dibuat para pendahulu kita?

Boleh jadi si pencetus ini bukan orang Islam, tak mustahil. Lebih-lebih lagi apabila dia menulis “kpd 10 umat ISLAM” dengan perkataan ISLAM diserlahkan berhuruf besar. Cepatlah habis ‘kredit’ orang-orang Islam asyik menyambung rantai mesej palsu. : )

Zaman dahulu, hadis-hadis palsu yang menggesa umat Islam menambahkan amal memang banyak. Antara tujuannya supaya umat Islam leka dengan amal dan ketinggalan ehwal keduniaan menyebabkan musuh-musuh Islam mudah menjatuhkan Islam. Ada juga yang mahu mengukuhkan kedudukan politiknya lalu menyebarkan fadhilat amal yang luar biasa. Tujuannya supaya umat Islam kurang masa untuk meneliti ehwal politik, maka dia akan mengaut apa-apa keuntungan politik.

Contohnya hadis-hadis yang mengatakan jika melakukan satu amal tertentu berterusan ataupun pada masa tertentu, akan mendapat pahala 7 orang nabi. Sekali buat sudah dapat pahala 7 nabi, kalau dibuat setiap tahun, setiap minggu?

Wahhh, kalah habis para nabi punya amal! Begitulah, salah satu kaedah untuk mengenal hadis palsu ialah ganjaran yang dijanjikan itu terlalu berlebih-lebihan. Orang awam pun berlumba-lumbalah mengikut saranan hadis palsu itu sedangkan pada masa yang sama pencetusnya mengaut keuntungan.

47 comments:

Anonymous said...

generic xanax xanax overdose bluelight - what does 2mg of xanax look like

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol visa - tramadol dosage 50 lb dog

Anonymous said...

buy tramadol online order+tramadol+online+in+florida - tramadol hcl lethal dose

Anonymous said...

generic xanax pills not mix xanax - xanax side effects uti

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg ingredients - order tramadol online no prescription overnight

Anonymous said...

buy xanax 1mg can u really buy xanax online - xanax bars recreational use

Anonymous said...

generic xanax long does xanax effects last - xanax withdrawal jaw

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg cheap carisoprodol no prescription - carisoprodol contraindications

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg pictures - tramadol hcl bp 100mg

Anonymous said...

xanax online xanax 2mg red - buy alprazolam mexico

Anonymous said...

generic xanax can pass drug test xanax - will 2mg xanax get you high

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol to get high - carisoprodol no prescription needed

Anonymous said...

generic xanax xanax 2mg in pakistan - xanax give you high

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online legit - tramadol no prescription usa

Anonymous said...

buy tramadol online long will tramadol high last - tramadol hcl opiate

Anonymous said...

buy cialis online cheap brand cialis - cialis 30 day price

Anonymous said...

xanax online long will 2mg xanax last - xanax pictures pills generic

Anonymous said...

buy cialis online buy cialis cheap prices fast delivery - compare generic cialis price

Anonymous said...

xanax online xanax helps anxiety attacks - xanax picture of pill generic

Anonymous said...

xanax online drug interactions nyquil xanax - dea drug schedule xanax

Anonymous said...

cialis online cialis usa - cialis how quick does it work

Anonymous said...

buy cialis with dapoxetine cialis soft tabs reviews - cialis online satis

Anonymous said...

cialis online cialis ed reviews - generic cialis overnight shipping

Anonymous said...

tramadol online no prescription high on tramadol 50 mg - tramadol dosage 80 lb dog

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#61458 medicamento tramadol 100mg - tramadol online cheap

Anonymous said...

where to buy tramadol online buy tramadol using mastercard - tramadol same high vicodin

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#51602 tramadol overdose long - buy tramadol australia online

Anonymous said...

tramadol cheap tramadol hcl 50 mg high - tramadol jittery

Anonymous said...

buy tramadol india buy tramadol online legit - safe take 100mg tramadol

Anonymous said...

buy tramadol tramadol dosage 100 pound dog - tramadol 50mg info

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#34852 buy tramadol online with cod - tramadol 50mg for my dog

Anonymous said...

buy tramadol tramadol hcl 60 mg - tramadol dosage recreational

Anonymous said...

buy tramadol tramadol for dogs pain relief - tramadol for dogs on empty stomach

Anonymous said...

buy tramadol tramadol ultram alcohol - buy tramadol online in florida

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol dosage mg - tramadol addiction buprenorphine

Anonymous said...

buy tramadol mastercard overdose amount of tramadol - tramadol hcl 50 mg for dogs

Anonymous said...

buy tramadol tramadol overdose coma - tramadol no prescription cod

Anonymous said...

buy tramadol overnight tramadol hcl obat - tramadol dosage 60 lb dog

Anonymous said...

tramadol online cod tramadol 100 mg iv - tramadol 50 mg tab amne

Anonymous said...

buy tramadol online generic brand of tramadol - pet meds tramadol no prescription

Anonymous said...

buy tramadol tramadol xanax alcohol - tramadol for dogs effects

Anonymous said...

buy xanax online can you still buy xanax online - order real xanax

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#61301 xanax urine test - xanax overdose

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol hydrochloride online usa - tramadol 50 mg od

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#64581 0.25 mg xanax high - happy pills xanax

Anonymous said...

xanax antidepressant xanax generic available - xanax for social anxiety

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 80 mg - tramadolor 100 mg