Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, April 23, 2009

Anak-anak! Jangan percaya sikit pun Umno tu!


Bila baca berita Utusan Malaysia bertajuk "27 sub sektor perkhidmatan diliberalisasi - PM" (sila klik untuk besarkan imej di sebelah), saya teringat posting saya bertajuk "Diskriminasi yang tidak tersembunyi".

Antara lain saya tulis:
Bila anak saya balik, saja-saja la saya tanya, "Macam mana?"

"Tak interview pun. Dia tak nak orang Melayu. Dia cakap nak orang yang pandai cakap Cina je..."

Saya terus naik marah. Marah sungguh-sungguh.

Bukan kerana mereka melakukan diskriminasi. Saya tahu, meletakkan syarat boleh berbahasa Cina adalah cara diskriminasi yang hanya dilindungi dengan smokescreen sahaja.

Lantak pi lah! Company depa, suka hati depalah nak diskriminasi siapa pun. Depa banyak duit, buatlah company banyak-banyak dan jangan bagi langsung orang Melayu kerja dalam company depa. Lantak hampalah, company hampa.

Saya tak akan komplen seperti Aisehman, antara lain, dalam postingnya "What a load of motherfucking bullshit" (tak dak dah. Tanya Aisehman mana dia buang posting tu).

Tetapi saya marah kerana dua sebab.

Mengapa dalam iklan tidak dinyatakan mesti boleh berbahasa Cina?

Ketika anak saya memperkenalkan dirinya bernama Muhammad Baqir, tentulah yang mempunyai nama Muhammad Baqir umumnya bukan berbangsa Cina dan tidak tahu berbahasa Cina.

Mengapa ketika anak saya menelefon untuk menghadiri temuduga itu tidak dinyatakan syarat boleh berbahasa Cina, kalaupun tidak dinyatakan dalam iklan?

Mengapa siap bagi alamat tempat untuk ditemuduga dan membiarkan anak saya datang ke temuduga pekerjaan yang mensyaratkannya boleh berbahasa Cina?
Selepas ini, syarikat-syarikat yang tak nak Melayu tu tak perlu lagi bubuh syarat "mesti tau cakap Cina". Mereka boleh terus beritahu, "Latuk Najib sulah cakap kita punya bisnes tak mau Melayu pun boleh!"

Semakin keras pendirian saya seperti yang saya tulis di dalam posting itu: Selepas berhenti kerja dengan kerajaan pada tahun 1983, saya tidak pernah berkerja dengan mana-mana firma atau syarikat bukan Melayu, jauh lagi yang diskriminatif. Saya terus hidup, sihat dan makan dengan kenyang. Insya Allah, saya akan mendidik anak saya melakukan perkara yang sama.

Amin tanya mana dia muka-muka hamlau yang kata nak bela Melayu di sini. Aku dah malas tanya, Amin. Tengah duit pun aku tak percaya Umno! Anak-anak abah, jangan percaya sikit pun Umno tu!

Orang Datuk Ibrahim Ali pernah bagi tau saya, Sultan Perak tak senang hati sebab kerajaan pimpinan Haji Mohammad Nizar Jamaluddin (dia ni kena belajar mematuhi keputusan mesyuarat di dalam PAS dan jangan buat pandai-pandai tanpa keputusan mesyuarat) bagi tanah milik kekal kepada penduduk kampung baru Cina.

Saya pula tak senang hati dengan keputusan hakim terhadap orang-orang Melayu yang dah macam nak mampus menghempas kudrat mereka meneroka tanah. Lihat apa yang peguam Haji Salleh Buang tulis (PDF di sini):
Kes Sidek & 461 Ors lwn. Kerajaan Negeri Perak [1982] 1 MLJ 313, Raja Azlan Shah CJ (Malaya) memutuskan bahawa “Setinggan tidak ada hak di sisi undang-undang atau ekuiti” (Squatters have no rights in law or equity).

0 comments: