Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, June 25, 2010

DUA DUA BANGANG

بسم الله الرحمن الرحيم

Asri Dakwa Zamihan Berbohong



Isu dakwaan empat tokoh agama dan politik dengan fahaman wahabi dan Jemaah Islamiah (JI) kini menjurus kepada pertembungan personaliti dengan bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyifatkan Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras, Institut Latihan Islam Malaysia, Zamihan Mat Zin “terus berdusta.”

“Merujuk kepada kenyataan Zamihan bahawa dalam pembentangannya kepada pihak penguat kuasa dan wakil-wakil universiti (Isnin lalu), beliau hanya menyebut Dr Asri sepemikiran dengan Wahabi.

“(Zamihan) katanya tafsiran itu dibuat berdasarkan tulisan Dr Asri (saya) melalui sebuah buku Bid’ah: Istilah yang disalahfahami yang diterbitkan beberapa tahun lalu,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan tengah hari ini bagi menjawab reaksi balas Zamihan pagi ini.


Asri menambah, Zamihan mendakwa beliau ‘salin dan tampal’ pandangannya yang menyamakan sambutan Maulidur Rasul dengan amalan orang Kristian.

“Zamihan menambah, pandangan yang ‘keras’ sebegitu jika tidak dibendung boleh menjurus ke arah pendekatan “radikal” di negara ini”,” katanya.

Oleh itu tegas Asri, ia adalah satu pendustaan yang nyata kerana dalam buku berjudul Bid’ah: Istilah yang disalahfahami sama sekali tiada disebutkan perkataan sedemkian.

“Sekadar yang ada sentuhan yang disebut oleh al-Imam al-Syatibi, pun begitu tiada perkataan beliau yang dipetik menyamakan dengan Kristian.

“Oleh itu, saya mencabar Zamihan membuktikan ayat dan muka surat mana yang menyebut hal seperti itu,” kata Asri lagi.

Asri mengeluarkan kenyataannya itu sejurus selepas Zamihan memberikan respons kepada pendirian bersama beliau dan mufti Perlis Dr Juanda Jaya.

Dalam responsnya, Zamihan Mat Zin pagi tadi menafikan dakwaan bahawa beliau pernah mengaitkan nama dua pemimpin politik termasuk Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan mufti Perlis dengan fahaman wahabi dan pengganas JI.

Sebaliknya Zamihan mengakui ada “membangkitkan” nama Asri dalam taklimat keselamatan negara berhubung JI di Bukit Aman Isnin lalu berdasarkan tulisan beliau selama ini.

“Dakwaan itu adalah satu pembohongan, dusta dan khianat,” kata Zamihan.

“Saya tidak pernah menyentuh ketiga-tiga tokoh itu mempunyai kaitan kecuali Asri, itupun berdasarkan analisis daripada buku-bukunya yang dilihat mempunyai pemikiran yang sama dengan JI,” kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider.

The Malaysian Insider difahamkan selain Asri, Zamihan turut mengaitkan Hadi, bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim dan Juanda mempunyai kaitan dengan fahaman wahabi dan JI.

Beliau juga mempersoalkan bagaimana boleh berlaku “kebocoran” perbincangan sesi taklimat itu sedangkan ia adalah sulit dan menyifatkan dakwaan itu sebagai rekaan untuk menimbulkan salah faham.

Mengulas lanjut, Asri menambah, sebenarnya persoalan sambutan Maulidur Rasul pernah beliau menyebut dalam artikel lain yang bertajuk ‘Maulid: Antara Sejarah dan Amalan’ yang disiarkan oleh Mingguan Malaysia dan tiada pun perkataan seperti didakwa itu disebutkan.

“Bahkan saya menyebut ‘Ya, saya fikir, perasaan bersyukur mengenangkan sejarah kelahiran Nabi s.a.w dengan semangat untuk mengikuti baginda adalah wajar. Di samping kita perlu sedar fakta-fakta yang disebutkan tadi.

“Jika bulan Rabi’ul Awal ini dikatakan bulan kelahiran Nabi s.a.w, maka tidak salah untuk kita berceramah menceritakan sejarah perjuangan dan prinsip-prinsip Islam yang dibawa oleh baginda.

“Sama ada pada bulan ini atau selainnya. Sama seperti apabila kita melintas suatu tempat bersejarah, kita mengenang sejarah tersebut. Cuma janganlah kita ini menjadi manusia bermusim yang hanya mengenang rasul dan ajaran baginda pada hari-hari tertentu, tetapi kita seakan sudah tidak mengingati baginda selepas itu’,” kata beliau lagi.

Asri juga menegaskan, adapun dalam artikel lain yang disiarkan oleh Mingguan Malaysia bertajuk ‘Melayu dan Mamak Penang’ yang mempertahankan pendirian Menteri Besar Kelantan mengenai isu maulud, perkataan Kristian ada disebut tetapi bukan perkataannya.

“Sebaliknya seperti berikut, Al-Imam Ibn Kathir mencatatkan bahawa cadangan agar tarikh Maulud Nabi s.a.w dijadikan tarikh kiraan tahun Islam pernah dibuat kepada Umar al-Khattab.

“Namun beliau tidak menerimanya. Kata seorang pengkaji sirah yang juga merupakan tokoh politik dan Ahli Parlimen Jordan, Dr Muhammad ‘Abd al-Qadir Abu Faris, ‘pada pendapat kami, Allah lebih mengetahui hikmah di sebalik penolakan Umar itu kerana beliau mempelajari dari Rasulullah s.a.w agar kita berbeza dengan Yahudi dan Kristian’.

“Orang Kristian menentukan tarikh berdasarkan kelahiran Nabi Isa bin Maryam a.s. Mereka berlebihan dalam memuji dan membesarkan baginda sehingga sampai ke peringkat ketuhanan. Mereka kata, dia anak Allah, kadangkala ‘dia Allah’ dan dia satu dari yang tiga. Tujuan ‘Umar itu agar orang Islam tidak terjatuh seperti Kristian dalam berlebihan membesarkan Nabi s.a.w. Rasulullah s.a.w sendiri telah memberi amaran agar tidak berlebih-lebihan dalam memuji baginda.

“Sabda baginda, ‘Jangan kamu memujiku berlebihan seperti Kristian berlebihan memuji Isa bin Maryam. Aku hanya seorang hamba Allah. Katakanlah: “Hamba Allah dan rasulNya” (al-Bukhari). Maka Umar tidak menjadikan maulid Nabi s.a.w sebagai permulaan kalendar Islam untuk mengelakkan generasi kemudian menyeleweng’ (Abu Faris, al-Hijrah al-Nabawiyyah, m.s 16, Jordan: Dar al-Furqan).

“Inilah ulasan Dr Abu Faris dan pendapat ini dikongsi oleh ramai pengkaji yang lain. Saya hanya menyebut pendapat tersebut, tetapi tidak menyatakan menyokongnya,” katanya lagi.

Sehubungan itu kata Asri, adalah jelas Zamihan telah memberikan taklimat yang dusta dan berbohong kepada pegawai keselamatan dan pegawai kanan universiit dari seluruh negara.

“Persoalannya, bagaimana kerajaan atau pihak polis boleh membenarkan pendustaan seperti ini dibuat dalam satu taklimat penting mengenai keselamatan negara?” katanya lagi.

Asri menambah, jika ada pihak yang tidak ingin mengadakan perayaan Maulidur Rasul seperti kerajaan Kelantan atau Perlis, apakah pula kaitannya dengan keselamatan negara.

“Jelas, isu keselamatan negara telah menjadi mainan pihak tertentu dan dipermudah-mudahkan.

“Isu ini menggambarkan betapa suasana pengurusan keselamatan negara diperjudikan atas perkara-perkara remeh seperti ini,” katanya.



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

3 comments:

Anonymous said...

Apa nak jadi ni
Shaitan ketawa, Zionis pun bermaharajalela. Macam mana nak bela Palestin kalau menyakiti sesama Islam.
Zamihan & MAZA sama shahadahnya kan.

Anonymous said...

Ala baiasa la manusia.. ulama hanya gelaran..

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh muslihat, di mana akan dibenarkan padanya orang yang berdusta, dan akan didustakan orang yang benar. Akan dipercaya orang yang berkhianat, dan akan dituduh berkhianat orang yang terpercaya. Serta akan bertutur padanya Ruwaibidhah. Maka ada yang menanyakan: Apa itu Ruwaibidhah? Dijawab baginda s.a.w. : Iaitu, orang yang bodoh dan hina ditugaskan menangani kepentingan umum. - Riwayat Ibn Majah.

Anonymous said...

Bujang susah perasan pandai la kot .ckp orang bangang hik hik
Ilmu kt blog bodoh ni bagi aku hanya plastik from person yg berhati busuk.a.k.a bujang susah.