Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Saturday, June 26, 2010

KERJA KERJA KOTOR SPRM

بسم الله الرحمن الرحيم

Laporan Rasuah Terhadap KM Sarawak Ditarik Balik Sebab SPRM Enggan Beri Salinan

KUALA LUMPUR 25 Jun - Keengganan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk menyerahkan salinan laporan dakwaan rasuah terhadap Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud memaksa tiga anak watan Sarawak menarik balik laporan mereka.

James Wong Joon Min, Ting Chek Ming dan Ahmad Nazib Johari tiba di pejabat SPRM Selangor pagi semalam untuk membuat laporan rasuah ke atas Abdul Taib berhubung tuduhan rasuah dan pemilikan aset bernilai berbilion ringgit di luar negara.

Ketiga-tiga anak jati Sarawak itu mengambil tindakan membuat laporan itu berasaskan beberapa artikel yang disiar oleh sebuah laman web, sarawakreport.org.

Menurut James Wong, artikel dalam laman web itu mendedahkan tuduhan rasuah dan pemilikikan aset berbilion ringgit yang dimiliki Abdul Taib dan keluarganya di Kanada, London dan Australia.

"Kita mahu SPRM menyiasat laporan ini. Satu dari laporan itu menyentuh empayar perniagaan dan harta yang beliau (Taib) dan keluarganya miliki di Kanada.

"Tetapi selepas membuat aduan, kami meminta salinan laporan tetapi SPRM enggan memberi salinan laporan yang dibuat kami. Jadi kami membuat keputusan untuk menarik balik laporan berkenaan dan akan datang pada hari lain yang diberitahu kelak samada di sini atau di SPRM Putrajaya," kata James Wong.

Ahmad Nazib, yang juga seorang peguam dan Ketua Angkatan Muda KEADILAN Sarawak berkata, SPRM gagal menunjukkan sebarang peruntukan untuk menghalang mereka memperoleh salinan laporan itu.

"Mereka menyatakan tiada peruntukan undang-undang untuk satu salinan diserahkan kepada pengadu. SPRM tidak berjaya menunjukkan kepada kami peruntukan dan asas mereka tidak boleh menyerahkan salinan itu.

"Mereka kata kes ini berbeza, ini kes 'high profile'. Pihak kami mengambil pendekatan berhati-hati. Kami menyatakan 'high porfile', 'low profile' atau sesiapa, undang-undang tetap undang-undang, tidak ada perbezaan," tegas Ahmad Nazib.

Justeru pihaknya membuat keputusan menarik balik aduan itu kerana bimbang ia akan diubahsuai dan bercadang kembali pada hari lain untuk menyediakan laporan yang berasingan bagi memastikan laporan yang dibuat mereka dan yang berada dalam simpanan mereka adalah sama.

Laman web sarawakreport.org yang mendedahkan dakwaan salahgunakuasa dan rasuah yang dilakukan Abdul Taib dan berbilion ringgit yang dimiliki keluarganya di dalam dan luar negara.

Ia berhubung dakwaan Abdul Taib mempunyai aset bernilai berbilion ringgit di Kanada, London dan Australia dalam bentuk hartanah dan syarikat berjumlah RM3 bilion.

Menurut laman web itu, isu mengenai kediaman mewah yang dimiliki seorang anak perempuan ketua menteri itu, Jamila Taib turut didedahkan oleh media di Ottawa, Kanada.

Jamila merupakan pemilik, SAKTO Development Corporation, syarikat pembinaan yang memiliki aset jutaan dollar Amerika berpengkalan di Ottawa dan turut mempunyai pejabat di Amerika Syarikat dan beberapa negara lain.

Laman web itu turut mendakwa keluarga Abdul Taib juga memiliki satu lagi syarikat bernilai jutaan ringgit di Australia iaitu Sitehost Pty Ltd, yang juga pemegang saham hotel mewah bertaraf lima bintang, Hilton di Kuching dan Mulu Resort di Sarawak.

Selain Kanada dan Australia, Ketua Menteri Sarawak itu juga didakwa memiliki satu portfolio hartanah yang diuruskan sebuah syarikat khusus di London yang dimiliki oleh keluarganya.

Laman web itu mendakwa Abdul Taib menggunakan kekayaannya di Sarawak dan membuat pelaburan di seluruh dunia tanpa dikenakan cukai oleh kerajaan,

Ia juga menyiarkan pelbagai lagi pendedahan termasuk rompakan yang dilakukan Taib menerusi projek pembinaan dan pembalakan yang dilakukan syarikat milik keluarganya, Cahya Mata Sarawak. - suara-keadilan


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

0 comments: