Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, January 4, 2010

SIKSA RAKYAT KERANA NAK TEGUR ISTERI ?

بسم الله الرحمن الرحيم

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengajak rakyat Malaysia sama-sama berfikir apakah perlu kerajaan terus memberikan subsidi harga gula, satu bahan makanan yang ternyata boleh mendatangkan kemudaratan kepada rakyat.

Perdana Menteri berkata, kerajaan membelanjakan hampir RM1 billion setiap tahun untuk subsidi harga gula, sedangkan bilangan pesakit kencing manis di negara ini merupakan antara yang tertinggi di dunia.

"Apa yang patut dilakukan kita perlu mengubah citarasa kita supaya kita kurangkan gula, saya sendiri tak guna gula kalau minum teh. Maknanya kita boleh ubah citarasa kita, tak perlu gula terlalu banyak.

"Tidak ada logiknya kerajaan keluarkan subsidi hampir RM1 billion setahun untuk subsidi satu bahan makanan yang boleh mendatangkan mudarat kepada rakyat," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Anugerah Kecemerlangan Pelajar Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) Parlimen Pekan, di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenaikan harga gula sebanyak 20 sen sekilogram yang diumumkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) berkuatkuasa 1 Januari yang turut disifatkan ramai pihak sebagai "hadiah" tahun baru kepada rakyat.

Ditanya kesan kenaikan harga barangan lain berikutan kenaikan harga gula berkenaan, Najib berkata: "Kita akan kawal, mana (barang) (di) bawah harga kawalan tak boleh dinaikkan, kita akan pantau perkara ini.

"Kita akan kawal, ada barang komoditi yang kita kawal, ada yang terpaksa kita kaji dari semasa ke semasa, ada yang kita buat untuk kebaikan rakyat," kata Najib.


Obesiti

Di Malaysia, terdapat enam juta orang dewasa yang mempunyai berat badan berlebihan dan obes. Demikian menurut kajian yang dijalankan oleh Kementerian KesihatanMalaysia, Kaji Selidik Pemakanan Orang Dewasa Malaysia 2003. Selain daripada lemak dan kolesterol, salah satu faktor utama yang menyebabkan obesiti ialah kalori, contohnya kalori daripada gula. Gula pasir itu menambah tenaga (kalori) tanpa menambah nutrien yang lain ke dalam diet anda. Jika anda makan lebih kalori daripada yang anda guna, lebihan itu akan disimpan sebagai lemak dan anda akan menjadi semakin gemuk. Gula berlebihan dalam badan akan ditukar kepada glikogen untuk kegunaan masa hadapan sebagai sumber tenaga, atau disimpan sebagai lemak.

Kencing manis

Walaupun tiada bukti yang boleh menunjukkan gula ada kaitan langsung dengan kencing manis, namun gula boleh membawa kepada obesiti, yang seterusnya boleh menggalakkan kencing manis. Pengambilan gula yang banyak akan meningkatkan risiko keobesan, dan seterusnya meninggikan risiko kencing manis. - KPDNKK



Ulasan GB

Najib berkata kenaikan harga gula ialah untuk mendidik masyarakat supaya mengurang penggunaan bahan yang boleh mmudharatkan kesihatan. Bravo!

Oh. Bercakap mengenani KPI, mungkin Najib sudah mengetahui BMI Rosmah sudah tidak boleh dibendung, lantas langkah drastik menaikkan harga gula perlu diambil?

Yang kedua, seringkali kerajaan berjanji "Kita akan kawal, mana (barang) (di) bawah harga kawalan tak boleh dinaikkan, kita akan pantau perkara ini". Itu adalah ungkapan basi yang tak pernah berlaku. Harga barangan yang naik berpusar tidak mampu dikawal oleh BN, malah kita yakin kabinet Najib akan mengumumkan kenaikan harga barangan lain selepas ini. - GB


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

12 comments:

Wanita Itu said...

ahaks ahaks.. tetttttttt!!!

Anonymous said...

Salam sahabat,

Ooo naik harga gula tu nak kawal kencing manis.

yang untong siapa?

Naik harga rokok kerana nak kawal perokok (demi kesihatan)konon...

Prokok adalah orang kaya (gitu kata berita) .

Penarika beca yang kais pagi makan pagi tetap merokok seperti biasa juga ( kerana ketagih candu rokok)

Agak sy gitu juga budak2 ambil dadah disekolah kerana mulanya diberi percuma atau cuba2 dan bila ketagih harga melambung tinggi, makanya terjadilah apa yang ada sekarang dan yang untungnya mereka yang pandai berkata2 (suci murni)

entah.....

anak muallaf said...

Salam,
ish..Bujang ni,karang di lempang dik bik momo baru tau..Tak nampak tangannya tu..besar tangannya lagi dari muka awak tau..tak sempat kahwin karang.

Hamizah said...

apasal kat australia xnaik2 rega gula ni?melampau betul..

Anonymous said...

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagi kamu"

ijoks2009 said...

Comelnye gambar baby tu,
sihat nye,berapa kilo agaknye??

anayna said...

hahaha...lawak3x.ckp x serupa bikin ek..keke.

Anonymous said...

suke ati kaulah bijan..

betulbebas said...

Pukul rakyat sindir isteri

Tornado Assassin said...

nak kutuk jgak...ehheheh

diorang ni bljr je tinggi2,
x belajar ekonomi ke..
kalu harga gula naik ,comfirm la harga brg laen naik...
blh kawal ke...

peniaga2 kecil lak yg merana...
mcm2 la dunia ari ini...

~~zAnAfAhMi~~ said...

jgn la salahkan gula saje kalau berpenyakit, bnyk lagi faktor lain....sian kat cik gula!

Kanya Kulap said...

[-] Cerita Sex Dewasa - Malam Ultahnya Dewi
[-] Cerita Sex Dewasa - Sempitnya Memek ABG SMP
[-] Cerita Sex Dewasa - Adik Qu Merenggut Perawan Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Anak Pembantu Qu Yang Memuaskan Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Gara Gara Hujan Mendadak
[-] Cerita Sex Dewasa - Gadis SMA Berjilbab Dengan Pembantunya
[-] Cerita Sex Dewasa - Akibat Obat Perangsang
[-] Cerita Sex Dewasa - Nikmatnya Teman Catting_Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Tante IVONE Yang Janda
[-] kata kata
[-] Cerita Sex Dewasa Gadis SMA Berjilbab
[-] Cerita Sex Dewasa - Bidan Muda Yang Cantik
[-] Cerita Sex Dewasa - Tubuh Tante_Qu Memang Nikmat
[-] Foto Bugil - Gadis Bule Mandi Telanjang
[-] Foto Bugil - Cewek Arab Berjilbab
[-] Foto Bugil - Belahan Dada Tante Nissa Hot
[-] Foto Bugil - ABG Cantik Di Kolam Berenang
[-] Foto Bugil - Memek Anak SMP Belum Berbulu
[-] Foto Bugil - Tante Silvia Di Grepe Memeknya Sebelum ML
[-] Foto Bugil - Cewek Arab Lagi Pamer Memek
[-] Foto Bugil - Tante Sexy DI Kamar Mandi
[-] Foto Bugil - HOT dan Terpanas
[-] Foto Bugil - Pantat Montok
[-] Foto Bugil - Anak SMP Dengan OM om