Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, January 7, 2010

RAKYAT KENA TIPU LAGI ...HAHAHAHA...

بسم الله الرحمن الرحيم

Mana Janji ketika Bajet 2008 dulu "Pndidikan Percuma Untuk Semua"?

Keputusan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk mengenakan sedikit bayaran tambahan kepada pelajar bagi sesi persekolahan tahun depan amatlah mengejutkan kita semua.

Kalau kita imbas kembali kenyataan mantan Menteri Pelajaran (pada pertengahan Disember 2008) ketika itu Dato Sri Hishamuddin Tun Hussein telah bersetuju untuk tidak mengenakan sebarang bayaran tambahan lagi untuk pelajar bagi mengurangkan beban kewangan ibubapa yang menanggung perbelanjaan sekolah anak-anak dan ianya sejajar dengan janji PM ketika itu Dato Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi ketika pembentangan Bajet 2008 bertajuk “Pendidikan Percuma untuk Semua”

“Kerajaan komited melaksanakan langkah progresif untuk meningkatkan akses dan mengurangkan kos pendidikan. Pada tahun lalu, saya telah mengumumkan pemansuhan yuran peperiksaan PMR, SPM dan STPM. Sebagai tambahan, saya ingin mengumumkan yuran peperiksaan bagi Sijil Tinggi Agama Malaysia akan dimansuhkan. Dengan itu, yang tinggal hanya yuran tahunan sekolah rendah dan menengah. Saya juga sukacita mengumumkan, mulai tahun 2008, yuran sekolah ini turut dimansuhkan”

Walaupun didalam kenyataan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom (dalam gambar) dipetik berkata, bayaran ini tidaklah membebankan ibubapa dan pelajar dan jumlah bayaran ini akan diumumkan sedikit masa nanti dengan pembayarannya bolehlah dijelaskan apabila sesi persekolahan bermula awal januari 2010 nanti.

“Bayaran ini akan digunakan untuk kemudahan dan aktiviti pelajar juga. Sebagai contoh duit bayaran ini akan digunakan sebagai insurans serta juga untuk menjayakan aktiviti kurikulum pelajar sepanjang sesi persekolahan nanti”

Saya merumuskan ianya sebagai suatu tindakan yang begitu terburu-buru untuk mengenakan bayaran tambahan kepada pelajar nanti walaupun jaminan kementerian sendiri ianya tidak begitu membebankan , seharusnya perlu mencari jalan atau alternatif yang terbaik bagi menampung kewangan seperti insurans atau perbelanjaan aktiviti dan bukannya menjadikan ibubapa sebagai ‘institusi kewangan’!

Mungkin orang akan berkata, apalah sangat kita hendak ‘berkira’ soal duit lagi pun untuk persekolahan anak-anak kita kerana ianya telah menjadi tanggung jawab ibubapa untuk menyediakan apa yang sepatutnya kepada anak-anak.

Secara peribadinya saya lebih memandang jauh kehadapan didalam soal ini. Saya lebih memikirkan diandaikan sesebuah keluarga mempunyai anak yang ramai dan bersekolah antara lima hingga enam orang serentak didalam satu-satu masa, bagaimana dan berapa banyakkah ibubapa harus menyediakan apa yang ditafsirkan oleh KPM ‘sedikit’ bayaran tambahan itu?

Kita juga persoalkan dimana pula tanggung jawab sosial kerajaan untuk penyediaan seperti insurans pelajar-pelajar serta yang paling penting ialah menampung perbelanjaan aktiviti pelajar-pelajar? 'Apalah sangat' setakat RM 10-20 Juta untuk disumbangkan bagi tujuan tadi kerana ianya adalah untuk kebaikan pelajar juga akhirnya.

Seharusnya sebagai kerajaan yang dikatakan bertimbang rasa, mengambil berat serta sentiasa peka dan peduli dengan keluhan rakyat perlu mencari kaedah lain bagi pembiayaan dua penting ini dan bukannya berterusan menjadikan ibubapa sebagai ‘tabung penyelamat Kewangan bagi KPM’ yang baru... - http://ingeniur.blogspot.com


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

19 comments:

Wisata Riau said...

Aslmkm,,, salam ziarah dri negeri seberang...
kapankah ini semua berakhir wahai saudara ku...??
mari kita lanjutkan perjuangan..
masanya akan tiba.. Allahu Akbar...

CikGu Fisika said...

Asmkm.. saudaraku....
Lanjutkan Perjuangan.....
Allahu Akbar...!!!

umno anjing said...

Minyak naik...!!!rakyat di bangangkan kocek najib di utamakan... kah..kah..kah..kah....

Harga gula naik...!!!rakyat di bangangkan kocek najib di utamakan... kah..kah..kah..kah....

Harga roti naik...!!!rakyat di bangangkan kocek najib di utamakan... kah..kah..kah..kah....

Enjin jet hilang..!!!rakyat di bangangkan kocek najib di utamakan... kah..kah..kah..kah....

Inilah prinsip 1 Malaysia...!!!!

BABI PUNYA UMNO...!!!

szi said...

salam..
hmm stuju sal ni.. mgg lpas sy blik kg..sy nk jngok2 skol.. rmai mak ayah yg bising sal yuran. bayangknlah, kalau ank drjah 1 n dan dkt rm500-600.. ank bkn sorang.. t ble ad yg x mampu anta anak p skol, ank 2 jd tbiar, kn ngara jgk yg ssh.. ape cite sume ni?? duit bnyk2, buang buat bende x pekdah.. duit bnyk wat bakar mercun tawun bru, wat bayar pnyanyi..ish..x bley bla.....

anak muallaf said...

Salam,
Tuan rumah ni tak da anak sekolah lagi tapi baguslah perihatin dan elert dengan masalah semasa.
Teruskan keperihatinan anda..

Jgn lupa laptop umi ada masalah tau...

me. myself and I said...

Bukan nak cakap apa...kadang-kadang manusia ni bila terpaksa membayar untuk pelajaran anak-anak mereka akan berkira dan menyalahkan kerajaan. Tapi kalau berbelanja untuk hal-hal yang tidak perlu mereka layan aje. Biasanya kalau diberi percuma manusia tidak tahu menghargai. Bila terpaksa keluar duit sendiri baru kita nampak kepentingannya.

Anonymous said...

sebagai sebuah masyarakat yang bertemadun serta berhemah tinggi... pemikiran harus terbuka...

jangan hanya tahu menadah tangan... ketika menerima lantas berpaling

jangan hanya tahu merungut dan memaki... bila tak dapat menerima mahu pun kehendak ditolak...

untuk saudara abu zar yang memakai nick 'umno anjing' tu... insaflah

biarpun saya pengundi pembangkang, saya sendiri tak sanggup gelar sesama bangsa dan agama sendiri sebagai anjing... masyallah...

Anonymous said...

dan kepada bujang susah...

jika kita benar memberi kebenaran dan berpaksi teguh pada pendapat yang jitu... bukaklah sarung wajah nick penganas tu... dan kurangkanlah carut marut serta caci maki ketika mengulas kebenaran... krn itu bukan gaya islam...

jangan biarkan bangaa lain mengiktiraf yang islam itu sebagai pengganas...

ubah lah nick gambar yang benar2 bertunjang islam

saya berkata ikhlas...

salam

Anonymous said...

Bukan jumlahnya yang penting,saya dulu pernah beli buku tek untuk lapan orang anak bersekolah...saya tak kisah sangat tetapi yang menjadi isu adalah janji para pak menteri dan orang yang ada kuasa.Kejap lagi ada sekolah yang akan mengenakan bermacam bayaran yang bukan untuk pembelajaran sangat,seperti yuran pengawas,yuran bilik asrama,yuran beli langsir sekolah,pada akhir tahun derma paksa untuk jamuan akhir tahun.Belum lagi kutipan derma bila ada guru berpindah..dari kecil-kecil lagi telah diajar melakukan perkara yang tak sepeatutnya.Bila jadi pemimpin majlis perasmian belanja ratusan ribu...fikirkanlah.

abe long said...

apabila harga barang naek!!!!

sume orang akan menyalahkan kerajaan.!!! kerajaan yang tidak prihatin tentang rakyat katanya!!!! kerajaan yang tidak menghiraukan nasib rakyat-rakyat di luar bandar katanya. kerajaan yang menyusahkan rakyat katanya.!!!!

kamu-kamu dan kamu-kamu...merupakan bangsa melayu yang beragama islam.
melayu sifatnya adalah sopan santun, berbudi bahasa dan islam menyarankan supaya ummatnya berkata baik mengenai orang lain. berkata sesuatu walaupun benar di belakang orang tersebut di panggil mengumpat apatah lagi jika sesuatu itu tidak benar, dikatakan fitnah!!

ingin membetulkan orang lain, adalah penting dan wajib kita perlu membetolkan diri kita sendiri.

jika begini cara kamu ingin mebetolkan orang lain dengan menggunakan perkataan dan ayat yang tidak enak di dgr, even kalo betol pon, aku payah nak percaya.

bila harga barang naik, kamu-kamu dan kamu-kamu berang, marah dan macam-macam lagi

tp

jika harga menurun, tidak kah kamu patut berterima kasih? tp adakah itu berlaku? bah kan kamu menuntut supaya harga terus di turunkan dan kalo boleh kamu nak FREE!!! kn??

diberi pinjaman ptptn untuk kamu dan kamu dan kamu terus melanjutkan pelajaran. jika tiada ptptn, adakah mereka-mereka dan mereka yang hidup susah dapat meneruskan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi?


namun..


pernahkah kamu mengucapkan TERIMA KASIH????? yang didengari, membandingkan MARA dengan PTPTN dan mula menuntut ptptn di beri status biasiswa??? erkkk!!!!!

sekurang-kurangnya berterima kasih la.

gula - hanya 20sen yang naik. bukan rm2.00 or rm20.00 or rm200.00. just 20sen or rm00.20.

rokok - yang harganya berganda2 mahal, masih boleh mereka beli dan sedut???? gula just 20sen?????

abe long said...

apabila harga barang naek!!!!

sume orang akan menyalahkan kerajaan.!!! kerajaan yang tidak prihatin tentang rakyat katanya!!!! kerajaan yang tidak menghiraukan nasib rakyat-rakyat di luar bandar katanya. kerajaan yang menyusahkan rakyat katanya.!!!!

kamu-kamu dan kamu-kamu...merupakan bangsa melayu yang beragama islam.
melayu sifatnya adalah sopan santun, berbudi bahasa dan islam menyarankan supaya ummatnya berkata baik mengenai orang lain. berkata sesuatu walaupun benar di belakang orang tersebut di panggil mengumpat apatah lagi jika sesuatu itu tidak benar, dikatakan fitnah!!

ingin membetulkan orang lain, adalah penting dan wajib kita perlu membetolkan diri kita sendiri.

jika begini cara kamu ingin mebetolkan orang lain dengan menggunakan perkataan dan ayat yang tidak enak di dgr, even kalo betol pon, aku payah nak percaya.

bila harga barang naik, kamu-kamu dan kamu-kamu berang, marah dan macam-macam lagi

tp

jika harga menurun, tidak kah kamu patut berterima kasih? tp adakah itu berlaku? bah kan kamu menuntut supaya harga terus di turunkan dan kalo boleh kamu nak FREE!!! kn??

diberi pinjaman ptptn untuk kamu dan kamu dan kamu terus melanjutkan pelajaran. jika tiada ptptn, adakah mereka-mereka dan mereka yang hidup susah dapat meneruskan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi?


namun..


pernahkah kamu mengucapkan TERIMA KASIH????? yang didengari, membandingkan MARA dengan PTPTN dan mula menuntut ptptn di beri status biasiswa??? erkkk!!!!!

sekurang-kurangnya berterima kasih la.

gula - hanya 20sen yang naik. bukan rm2.00 or rm20.00 or rm200.00. just 20sen or rm00.20.

rokok - yang harganya berganda2 mahal, masih boleh mereka beli dan sedut???? gula just 20sen?????

umno anjing said...

ko ni memang bangang abe longKANG. org bukan kata berkenaan 20sen tu la ngok.. org cerita berkenaan janji kerajaan pada rakyat. adakah janji2 tu semua just untuk pancing undi je..? Lagi satu.. bila plak ada harga barang turun..? turun setalah dinaikan ada la.. bodoh punya longkang...!!! Woi bodoh.. ptptn tu ko igt bapak ko punya duit ke..? ko igt si najis MP ko tu yang kasi ke..? Duit kerajaan bermaksud duit rakyat yang dikutip dari hasil cukai untuk diberikan semula kepada rakyat. bukan ke ptptn tu "pinjaman". ada kerajaan bagi free ke..? Dah nama pun org umno.. mmg la bodoh nak mampos.. belum ada sejarah pencacai2 umno bawahan mcm ko hi yang pandai. semuanya x habis sekolah. Yang pandai si najis tu je la.. pandai menipu org2 bodoh mcm ko ni LONGKAKG...!!!! kah..kah..kah..kah.....

umno anjing said...

untuk anon yang x puas hati dgn aku tu......baca ni...!!!

"Dan bacakanlah kepada mereka (wahai Muhammad), khabar berita seorang yang kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat-ayat (Kitab) Kami, kemudian dia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu dia diikuti oleh Syaitan (dengan godaannya), maka menjadilah dia dari orang-orang yang sesat. Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. Tetapi dia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika engkau menghalaunya: Dia menghulurkan lidahnya termengah-mengah dan jika engkau membiarkannya: Dia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir. Amatlah buruknya bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka pula berlaku zalim kepada diri mereka sendiri.” (Surah al-‘Aaraaf 7 : 175-177)


UMNO MEMANG ANJING...!!!!!

MaWaDDaH said...

Ya Allah, satukanlah hati kami, Umat Islam di muka bumi ini..jadikanlah kami hamba-hambaMu yang beringat dan bertaubat

me, myself and I said...

Kepada saudara Abu War a.k.a umno anjing...sila ke link ini

http://drmaza.com/home/?p=650#more-650

bilal said...

salam, kalau merancang biar terlaksana tapi kalau pandai bercakap saja baik tidak payah...macam2 nak dibuat tapi apa yang rakyat terima...

karkun said...

kalau parti apa pun memerintah sama je. asal dah org politik, jgn haraplah nak berkata benar dan berbuat ikhlas. ni time UMNO, kalau PAS, siap jual tanah pusaka pada org asing.Tengok je bila Nizar perintah Perak dulu, raja pun nak dibelakangkannya.piiiiiiiiiiiiii lah.

abe long said...

kepada user yang mggunakan nick umno_blaaalala yang tesayang tu....

nick aku is abe long. mean aku dr kelate mean aku di bawah kerajae pas mean aku penyokong pas mean?????

isk...nk aku kate mace pom.pranga supo hok gom..tahu dok gom tuh gapo?

kalu tahu gak.. molek la..dopsoh aku tere doh maksud dio gapo..

gini de namo ore, de namo manusio..
dop pade nge sor nok duo. de ore bui duo nok tigo. de bui tigo nok spuloh. dop soh la mung kato kok ore..tengok diri mung sdiri sudoh la wei..gapo hok mung dok kato kok ore tuh..sumo ado dale diri mung..
so..dop soh la dok sero nok uboh ore. uboh sudoh diri mung tuh bia jd 100% supo hok quran nok. baru mung mari nok uboh ore. mari uboh aku nih.


khon bha..phut mai ru reang..phut meangkan thi khon bha...
rhu maih khon bha yangngai?

Kanya Kulap said...

[-] Cerita Sex Dewasa - Malam Ultahnya Dewi
[-] Cerita Sex Dewasa - Sempitnya Memek ABG SMP
[-] Cerita Sex Dewasa - Adik Qu Merenggut Perawan Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Anak Pembantu Qu Yang Memuaskan Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Gara Gara Hujan Mendadak
[-] Cerita Sex Dewasa - Gadis SMA Berjilbab Dengan Pembantunya
[-] Cerita Sex Dewasa - Akibat Obat Perangsang
[-] Cerita Sex Dewasa - Nikmatnya Teman Catting_Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Tante IVONE Yang Janda
[-] kata kata
[-] Cerita Sex Dewasa Gadis SMA Berjilbab
[-] Cerita Sex Dewasa - Bidan Muda Yang Cantik
[-] Cerita Sex Dewasa - Tubuh Tante_Qu Memang Nikmat
[-] Foto Bugil - Gadis Bule Mandi Telanjang
[-] Foto Bugil - Cewek Arab Berjilbab
[-] Foto Bugil - Belahan Dada Tante Nissa Hot
[-] Foto Bugil - ABG Cantik Di Kolam Berenang
[-] Foto Bugil - Memek Anak SMP Belum Berbulu
[-] Foto Bugil - Tante Silvia Di Grepe Memeknya Sebelum ML
[-] Foto Bugil - Cewek Arab Lagi Pamer Memek
[-] Foto Bugil - Tante Sexy DI Kamar Mandi
[-] Foto Bugil - HOT dan Terpanas
[-] Foto Bugil - Pantat Montok
[-] Foto Bugil - Anak SMP Dengan OM om