Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, January 4, 2010

FITNAH HARTA PUSAKA

بسم الله الرحمن الرحيم

Tanggungjawab Menguruskan Harta Pusaka


Harta adalah amanah Allah. Setiap orang di dunia ini dikurniakan harta walaupun sedikit. Namun bila mati harta tersebut kita tinggalkan kepada waris2. Persoalannya adakah kita uruskan harta tersebut dengan sebaiknya supaya dapat diwarisi oleh waris dengan sebaik dan seadilnya. Rasulullah bersabda yang bermaksud:
Maksudnya: "Tidak berganjak kaki seseorang hamba itu di Padang Mahsyar pada hari kiamat sehingga disoal kepadanya empat soalan: tentang umurnya dimanakah dihabiskan, tentang zaman mudanya bagaimanakah digunakan, tentang hartanya bagaimanakah diperolehi dan di mana dibelanjakan dan tentang ilmunya apakah yang diamalkan dengannya".

Bercerita tentang harta pusaka hari ini, maka benar apa yang dikatakan oleh Allah dalam firman-Nya, suarh Al-Fajr ayat 19 yang bermaksud:
"Dan kamu memakan harta pusaka dengan cara mencampur baurkan antara yang halal dengan yang haram"
Realiti hari ini menunjukkan bahawa lebih daripada 1 juta kes pusaka tertangguh dengan nilai melebihi RM40 bilion. Daripada jumlah itu, RM38 bilion adalah membabitkan pusaka orang Melayu atau Islam. Ia merupakan jumlah yang sangat besar dan memberi kesan kepada pembangunan ekonomi umat Islam. Antara faktor yang dikenalpasti menyumbang kepada masalah ini ialah ketidaksepakatan waris-waris dalam menguruskan harta pusaka, kejahilan dan ketidakmampuan mereka dengan prosedur-prosedur permohonan harta pusaka dan faktor kos yang diperlukan sepanjang proses permohonan.
Selain daripada itu, kita dikejutkan dengan berbagai kes-kes menyayat hati yang membabitkan waris-waris simati. Ada anak yang sanggup menyaman ibu dan sebaliknya, ada adik yang sanggup membunuh abang sendiri kerana berebutkan rumah pusaka. Sekiranya sudah ada waris yang sanggup membunuh sesama sendiri, sudah tentu kes-kes seperti putus saudara, tersinggung perasaan dan sebagainya yang banyak berlaku merupakan kes-kes terpencil yang jarang diberi tumpuan.

Melihat kepada kes-kes yang berlaku, maka benarlah sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Pelajarilah Ilmu Faraidh dan ajarkannya kepada orang lain. Kerana nyawa aku akan dicabut dan ilmu tersebut juga akan dicabut oleh Allah. Lalu akan timbullah fitnah harta sehingga nanti akan ada dua orang berselisih tentang pembahagian harta pusaka dan mereka tidak tahu siapa yang akan menyelesaikan masalah mereka"- Riwayat Al-Hakim, Al-Baihaqi dan Ibn Mas'ud

Harta yang dikurniakan Allah Taala kepada setiap insan yang bernyawa merupakan satu amanah. Ia perlu diuruskan dengan sebaiknya dan setiap pemilik harta perlu memastikan segala hartanya akan dapat diwarisi oleh waris-warisnya dengan seadilnya selepas kematiannya. Amanah ini nanti akan dipersoalkan oleh Allah di akhirat sepertimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Tidak berganjak kaki seseorang hamba itu di Padang Mahsyar pada hari kiamat sehingga disoal kepadanya empat soalan: tentang umurnya dimanakah dihabiskan, tentang zaman mudanya bagaimanakah digunakan, tentang hartanya bagaimanakah diperolehi serta bagaimana digunakan dan tentang ilmunya apakah yang diamalkan dengannya"- Riwayat Tarmizi.

Allah Taala juga telah mengingatkan kita dalam firman-Nya yang bermaksud:"Wahai orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya) . Hendaklah setiap diri memerhatikan apa yang dia telah sediakan (daripada amalan-amalannya) untuk hari esok (Hari Akhirat) dan bertakwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan".-Surah Al-Hasyr: 18

Sehubungan dengan setiap pemilik harta di muka bumi ini perlu bertanggungjawab terhadap harta kurniaan Allah. Ini kerana dalam kesibukan mengumpul harta, kadang-kadang kita terlupa tentang kesudahan harta tersebut setelah meninggal dunia. Terfikirkah kita, adakah ia akan diwarisi dengan sebaiknya? dan yang paling penting apakah sumbangan harta itu untuk membantu kehidupan kita di alam kubur dan di akhirat kelak.

Rasulullah SAW mengingatkan kita dalam sabdanya yang bermaksud: "Apabila seseorang itu meninggal dunia maka akan putuslah amalannya melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang sentiasa berdoa untuknya"

Oleh itu, sebagai pemilik harta kita sentiasa perlu bersedia, kerana kematian merupakan suatu kepastian yang akan datang bila-bila masa sahaja. Kita bukan sahaja dituntut mencari dan menyimpan harta, bahkan kita juga dituntut agar mengurus dan merancang harta semasa masih hidup. Tujuan utamanya ialah demi masa depan serta kebajikan waris-waris yang bakal kita tinggalkan.

Bercakap tentang menguruskan harta pusaka, kebanyakan masyarakat Islam Melayu akan berkata: "Apa susah-susah sangat nak menguruskan harta pusaka, hukum faraid kan dah ada, bila saya mati nanti waris saya terus boleh faraidkan segala harta yang saya tinggalkan". Memang benar apa yang dikatakan itu. Tetapi cuba kita fikirkan bersama, bila disebut faraid, berapa ramaikah di kalangan kita hari ini yang benar-benar tahu, faham serta mahir tentang ilmu faraid.

Kalaulah umat Islam hari ini benar-benar mengetahui ilmu faraid nescaya mereka tidak akan berbalah dan bergaduh kerana berebutkan harta pusaka, nescaya tidak akan ada mana-mana penama (contohnya KWSP) membolot harta pusaka yang dinamakan atas namanya sebagai pemegang amanah, nescaya tidak akan ada waris yang berani menganianya hak si mati yang belum ditunaikan seperti hutang simati dengan Allah seperti zakat, fidyah dan hutang sesama manusia.

Hari ini disebabkan kerana kejahilan serta sifat tamak yang menguasai diri, ramai dikalangan waris-waris yang sanggup memakan harta pusaka secara batil. Perbuatan yang jelas haram dan berdosa yang telah ditegaskan oleh Allah Taala dalam firman-Nya yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman, janganlah kamu makan (menggunakan) harta-harta sesama kamu dengan jalan yang batil (tipu, judi dan sebagainya)" -Surah Al-Nisa':29.

Banyak musibah yang bakal menimpa umat Islam sekiranya mereka memandang remeh persoalan pengurusan harta pusaka. Perlu difahami bahawa, Faraid bukanlah satu-satunya penyelesaian kepada harta yang dimiliki, kerana ia hanyalah kaedah yang tergunapakai selepas kematian sahaja. Ketika masih hidup, Islam mensyariatkan beberapa kaedah bagi sesiapa yang berhasrat untuk mengagihkan harta mereka. Antaranya ialah hibah iaitu pemberian harta atas dasar kasih sayang kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki, waqaf, wasiat 1/3 kepada bukan waris dan pengisytiharan harta sepencarian untuk pasangan. Hukum-hukum ini merupakan satu alternatif dalam pembahagian khususnya kepada orang Islam yang tidak mempunyai anak, memiliki anak angkat dan sebagainya sedangkan Faraid hanyalah pembahagian harta kepada waris-waris yang layak sahaja.

Kesimpulannya, umat Islam hari ini perlu ditiupkan kembali jiwa mereka dengan ruh Ilmu Faraid. Ilmu Faraid perlu disebarkan dalam masyarakat dengan nafas baru, supaya masyarakat tidak lagi memandang ia sebagai satu bidang ilmu yang susah untuk dipelajari. Sekurang-kurangnya ia perlu dipelajari supaya setiap individu muslim memahami asas-asas penting dalam ilmu Faraid, seumpama mengenali waris-waris dan hak-hak mereka seterusnya membantu mereka menguruskan harta dengan sebaik mungkin. Natijahnya, waris-waris yang ditinggalkan nanti akan dapat menikmati harta dengan seadilnya dan sebagai pemilik harta, ketenangan di alam Barzakh merupakan satu nikmat yang tidak ternilai. Sekian

Kepada semua umat Islam di Malaysia: Marilah kita bina kembali ruh ilmu Faraid dlm masyarakat. Kongsi ilmu anda, pengalaman, persoalan tentang ilmu ini bersama2. Boleh hubungi saya Ust Qusyairie al-azhari di email: pejuangfaraid@ yahoo.com/ahlifaraid@ gmail.com


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

5 comments:

ijoks2009 said...

xde harta susah,ada harta lagi susah,mati pun susah.
Baik jadi bujangSusah hati sentiasa senang.

BUJANG SUSAH said...

hehehe.. banyak la ko ijoks..

harto said...

harta pusaka / harta warisan adalah amanahnya yang sangat berat sekali di jalankan. maka berhati-hatilah wahai sodaraku yang telah diberikan amanah tersebut.

kiki lala said...

nak pegang amanah tulah yang
paling berat...lebih2 lagi
yg berkaitan dgn harta ni

Kanya Kulap said...

[-] Cerita Sex Dewasa - Malam Ultahnya Dewi
[-] Cerita Sex Dewasa - Sempitnya Memek ABG SMP
[-] Cerita Sex Dewasa - Adik Qu Merenggut Perawan Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Anak Pembantu Qu Yang Memuaskan Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Gara Gara Hujan Mendadak
[-] Cerita Sex Dewasa - Gadis SMA Berjilbab Dengan Pembantunya
[-] Cerita Sex Dewasa - Akibat Obat Perangsang
[-] Cerita Sex Dewasa - Nikmatnya Teman Catting_Qu
[-] Cerita Sex Dewasa - Tante IVONE Yang Janda
[-] kata kata
[-] Cerita Sex Dewasa Gadis SMA Berjilbab
[-] Cerita Sex Dewasa - Bidan Muda Yang Cantik
[-] Cerita Sex Dewasa - Tubuh Tante_Qu Memang Nikmat
[-] Foto Bugil - Gadis Bule Mandi Telanjang
[-] Foto Bugil - Cewek Arab Berjilbab
[-] Foto Bugil - Belahan Dada Tante Nissa Hot
[-] Foto Bugil - ABG Cantik Di Kolam Berenang
[-] Foto Bugil - Memek Anak SMP Belum Berbulu
[-] Foto Bugil - Tante Silvia Di Grepe Memeknya Sebelum ML
[-] Foto Bugil - Cewek Arab Lagi Pamer Memek
[-] Foto Bugil - Tante Sexy DI Kamar Mandi
[-] Foto Bugil - HOT dan Terpanas
[-] Foto Bugil - Pantat Montok
[-] Foto Bugil - Anak SMP Dengan OM om