Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Saturday, July 3, 2010

5 TAHUN TIADA AIR : AHMAD MASLAN BUTA AGAKNYA

بسم الله الرحمن الرحيم

Felda Palong 2 tiada air


seorang penduduk, Sarah Kompot terpaksa menadah air hujan untuk kegunaan harian di Blok B, Felda Palong 2, Jempol, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

JEMPOL 22 Jun - Pada ketika penduduk lain tenang menjalani kehidupan dengan pelbagai kemudahan asas termasuk bekalan air yang mencukupi bagi kegunaan harian, penduduk Blok B, Felda Palong 2 di sini pula terpaksa mengharapkan air hujan sejak lima tahun lalu.

Mungkin juga pada ketika orang lain lena diulit mimpi, penduduk terbabit perlu berjaga malam demi mendapatkan bekalan air dari tangki termasuk menadahnya jika hujan.

Entah di mana silapnya, penduduk mendakwa bukan sehari dua mereka terpaksa berhadapan dengan masalah bekalan air tetapi sejak lima tahun lalu.

Sebanyak 44 buah keluarga yang juga merupakan peneroka menetap di kawasan tersebut merayu pihak terbabit melakukan sesuatu.

Menurut salah seorang penduduk, Ja'afar Lonak, 70, pelbagai aduan telah dibuat namun sehingga kini masih tiada sebarang tindakan.

"Air merupakan keperluan asas dalam kehidupan seharian. Apabila bekalan air tidak sempurna, ia turut menjejaskan kehidupan kami. Air cuma datang pada pukul tiga sehingga lima pagi.

"Keadaan ini menjadi lebih sukar kerana saya sudah kehilangan sebelah kaki dalam kemalangan. Oleh kerana bekalan yang sering tidak mencukupi, saya terpaksa menadah air hujan menggantikan air paip," katanya.

Seorang lain penduduk, Fon Kon Sang, 68, berkata, masalah bertambah teruk apabila hujung minggu apabila semua ahli berkumpul.

"Walaupun bekalan air yang diterima agak kotor, namun penduduk di sini masih dapat menerimanya. Cuma kami berharap agar dapat mendapat air bersih seperti orang lain.

"Saya amat berharap, agar pihak yang berwajib segera mengambil langkah untuk mengatasi masalah bekalan air kami ini," katanya.

Seorang lagi peneroka, Abdul Talib Saat, 62, melahirkan rasa kecewa apabila terpaksa berdepan masalah tersebut selama lima tahun.

"Apabila tiba musim perayaan dan perkahwinan pastinya kami lebih memerlukan bekalan air. Walaupun pihak berkenaan tetap menghantar bekalan air ke rumah, namun ia masih tidak mencukupi. Begitu juga apabila ada kematian dan ketika itu air amat diperlukan," katanya.

Sementara itu, Pengurus Komunikasi dan Hal Ehwal Korporat Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains), Azlan Abdul Aziz berkata, kawasan terbabit merupakan kawasan yang bermasalah.

"Namun Sains telah menyediakan tujuh buah tangki di kawasan tinggi. Penghantaran air ke tangki juga sentiasa dibuat bagi mengelak bekalan air tangki berkurangan.

"Masalah ini akan diatasi dengan segera. Buat masa kini, kami sedang memperbetulkan masalah tersebut. Kerja-kerja pembaikan dijangka siap pada Ogos nanti," katanya.

Oleh SAJIDA ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my

Note: Nasib baiklah utusan yg keluarkan berita ni.. kalau suara keadilan confirm ahmad maslan saman 200 juta... hehehe

UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

18 comments:

Anonymous said...

Alah, 5 tahun pon kecoh. dah negeri pembangkang tu, dah 20 taun tak ada letrik kau tak bunyi pun.

Kau ni nampak je baik. Buat2 baik. menyampah aku.

Anonymous said...

aikk peneroka manetu?aahaiii,lawak,kena potong air pasal tak bayar bilke?

Anonymous said...

nampak utusan malaysia tak selindung dalam isu rakyat,kalau harakah n keadilan,,peh sorok abis seluaq dalam koyak hahaha,depa ja betoi hakptuihh

ibrahim kj said...

jadilah melayu yang berdikari.bila kita bedikari kita menjadi maknusia yang bebas. jangan berharap kepada kerajaan yang ada sekarang...

ijoks2009 said...

Laporan:Readmore x berfungsi boss.hehe

vell paria said...

woi anon.. ni peneroka felda.. bukan cerita kerajaan negeri.. klau aku cerita kat johor tu berlambak lagi rumah yg xder api air walaupun dah 54 tahun umno jadi kerajaan kat johor tu mcmana? ko ni mmg bangang...!!

Ni cerita felda.. felda mesti kena jaga kebajikan para peneroka. ahmad maslan mana.. yg dok kata felda x bankrup? yg dok sebok2 nak saman suara keadilan? peneroka air pun xder hang xnak ambil tahu.. dok sebok nak kipas buah najib. nak ushar jamban bik mama la tu..bangang punya menteri...!!!


ko ni nampak jer bangang.. tapi memang bangang... menyampah iiii... wakakakakakaa

vell paria said...

yer.. jadilah melayu yang berdikari.. jangan harapkan kerajaan saja. bistu duit segala cukai yg rakyat dok bayar hari2 ni nak sepokkan semua kat muka bik mama ke? biarkan bik mama joli sakan. kutip cukai daripada rakyat pastu xpayah nak hiraukan rakyat. cuma hiraukan kroni jer. apa la mcm ni bangang punya org pun boleh hidup kat muka bumi malaysia dalam zaman internet ni..


manyampahhhh iiiii.... hi..hi..hi..hi

Anonymous said...

ini mamat palia meimang manyak bolo ooo,lu olang yg suka sama dia musti satu palia sama dia,haiyyyaaa itu mudak memang suka jerit2 lepaih itu jilat bibir haha,otak manyak udang ini mamat paliaq,haiyya salah taip looo,mamat palia hahaha

Anonymous said...

ini mamat palia manyak lindu sama bik mama,haiyaaa lu balang kicik macam lidi wooo,jangan keciwa,lu main sama kamben balu ala lasa wooo haiyaa

Anonymous said...

itu felda cilita nanti court masuk lu bawakla balang kes kotak2,haiyaaa lu mamat paliaq,haiyaaa silap taip looo,mamat palia hahaha,jangan mising2la macam anjing,manyak gonggongla haiyaaa,kalah minang lain cilita,lu titap wa kasi job basuh montot gua maaa,pakai kisat,pakai jilat lagi ngam wooo,gaji bisat wa kasi lu,lu jangan bimbang looo

vell paria said...

kah..kah..kah..kah.. orang cerita fakta ko buat2 pelat ala vinsetan plak... ha..ha..ha..ha.. lawak..lawak.. pandai jugak orang umno ni buat lawak... saiful apek pun dah kena tangkap memiliki dadah.. so nasib dia x tau lagi mcmana la kan.. jadi aku sarankan ko jadi penganti dia jer la .. leh join senario.. errr... tp aku bagi ko nama sialfool jubur apek.. ok tak.. hihihihi... kalau masuk raja lawak ni confirm menang ni.. raja lawak umngok....kah..kah..kah..kah...

jangan lupa ajak bik mama dan najis berlakon sekali tau.. bik mama jadi penyanyi ala2 ziana zain dan si najis tu jadi kapal selam... wakakakaakaka... terima kasih kerana buatkan kami semua ketawa.. wakakakaka.. umno memang lawak... dari pemimpinnya sehinggalah kepada penyokong bangangnya... wakakakaka.. lawak..lawak...

Anonymous said...

itu lu kata fakta aaa mamat palia,wa sulah lu sinyap2,lu lagi buat pelangai selupa anjing,anjing lagi baguih pala lu haiyyya,kelija malas,gaji mau busat,haiyyyaaa itu kandang babi wa kasi up 2 kasi sama lu,lu memang anjing gua,manyak taat woo

Anonymous said...

Nik Aziz : Macam tak caya... mu kata Islam hambo salah!
Karpal : Saya ada baca juga...memang ada banyak salah haji buat.
Nik Aziz : Mu tak pakai toncit...aku tak kata mu salah pon!
Karpal : Ayoyo...kita dua2 pun salah.

Kah kah kah jap lagi dia orang berdua pun berbaik2. Lakonan politik lah katakan.

AtaihPagaq said...

bro, gua orang umno juga. tapi rasanya lu memang tak berapa matang la. jawab biarlah berfakta. kalau rasa tak nak jawab jadi macam gua ni, duduk diam-diam sudah. jangan malukan parti kita bro.

Anonymous said...

so far dari pengamatan wa xde sorang pon balaci bye balaci bye Apno yg cakap pakai akai n fakta, sume cakap kosong kedai kopi, sume sembang cam beritah hairan n tusan melayau cam jadah!
org cite laen die putar laen...
ape punye ApNo derrrr...

Anonymous said...

aikkk tak baca utusan boleh kondem pulak?ko kan baca harakah je,yg sanjung2 puak ko,masuk bakul angkat sendiri,fakta konon hahaha

Anonymous said...

woi bangang.. x beli utusan bukan bermakna x baca la bodoh...!!! org baca utusan online laa.. x payah beli.. apa punya baghal la org umngok ni...!!! biar puak2 korang jer la yg beli utusan yg dah hampir bankrup tu.. bangang...!!! silap2 korang pun x beli kan... wakakakaka..

Anonymous said...

haaa jadi undercover la tu macam hosni mubarak yg salah masuk dewan pastu melantak kedarah,burppp saya kena tipu hik hik hik