Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, May 24, 2010

GAGASAN 1 MALAYSIA SELARI DENGAN PRINSIP ISLAM?

بسم الله الرحمن الرحيم

Jauh Panggang Dari Api

PUTRAJAYA 18 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan di bawah pentadbirannya selari dengan prinsip-prinsip Islam. Perdana Menteri berkata, ini termasuk prinsip toleransi dan keadilan sosial serta penerimaan kepada kewujudan pelbagai kaum di negara ini. Beliau yang mengikuti Syarahan Perdana Putrajaya bertajuk Abad Islam: Mitos atau Realiti yang disampaikan oleh Prof. Dr. Ali Al'Amin Mazrui berkata, pembentangan oleh intelektual Islam tentang prinsip-prinsip Islam ternyata selari dengan gagasan 1Malaysia. ''Saya amat tertarik dengan syarahan Dr. Ali Al'Amin Mazrui. ''Beliau juga memetik sepotong ayat al-Quran (maksudnya) Allah menjadikan manusia dalam kelompok, kabilah dan negara supaya kita mengenali antara satu sama lain, bezanya cuma dari segi ketakwaan kepada Allah," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mengikuti syarahan berkenaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini. Syarahan yang julung kali diadakan itu merupakan cetusan idea Perdana Menteri sendiri. Dr. Ali Al'Amin,77, berasal dari Kenya merupakan Pengarah Institut Kajian Kebudayaan Global dan Profesor Albert Schweitzer dalam Kemanusiaan, Universiti Binghamton, Amerika Syarikat (AS). Hadir sama Pengerusi Media Prima, Datuk Johan Jaaffar. Perdana Menteri berkata, petikan ayat al-Quran dari Surah al-Hujurat ayat 13 itu menuntut supaya manusia mengamalkan kepimpinan dan cara hidup yang menghargai setiap yang dijadikan Allah iaitu kewujudan kepelbagaian budaya dan kaum. Dalam hal ini beliau berkata, sebenarnya Islam dan tamadunnya telah memberi banyak sumbangan kepada dunia malah mendahului negara-negara Barat dalam beberapa aspek. Katanya, perkembangan yang dilakukan oleh negara Barat antaranya keadilan sosial telah diamalkan lebih dahulu oleh Islam. ''Begitu juga dalam soal pemisahan sosial di AS termasuk melibatkan gereja-gereja mereka (sedangkan) dalam Islam sejak zaman Rasulullah tidak ada perbezaan dari segi kaum dan kabilah. ''Dari segi kedudukan wanita dan beberapa aspek lain telah mendahului negara-negara Barat," katanya.
- Utusan Malaysia 19/05/10

Najib Ditipu Dengan Bayang-bayang Sendiri?

Hanya dengan satu ayat al-Quran nampaknya Najib cuba untuk “mempergula-gulakan” umat Islam apabila dengan begitu mudah mengatakan bahawa gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan di bawah pentadbirannya adalah selari dengan prinsip-prinsip Islam!! Apakah Najib telah ditipu dengan bayang-bayang sendiri atau sengaja menipu rakyat dengan kejahilan? Tidakkah Najib menyedari bahawa umat Islam hari ini adalah umat Islam yang sudah mula celik dengan Islam. Pemahaman Islam yang dimiliki oleh umat Islam hari ini sudah banyak meningkat dan umat telah mula mengenali yang manakah kaca dan yang manakah permata. Kerana itulah kita melihat tindakan Najib ”mempergunakan” Dr. Ali Al'Amin Marzui, selaku Pengarah Institut Kajian Kebudayaan Global, untuk membenarkan slogan sihir 1Malaysianya, merupakan suatu tindakan terdesak untuk meyakinkan umat Islam hari ini bahawa apa yang dilakukan oleh beliau itu adalah sesuatu yang benar di sisi Islam.

Hakikatnya konsep 1Malaysia adalah sama sekali tidak selari dengan tuntutan ayat dalam Surah al-Hujurat ayat 13 tersebut. Ianya Jika kita perhatikan firman Allah SWT berkenaan ayat tersebut: Wahai manusia, sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari laki-laki dan perempuan serta menjadikan kalian berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu adalah orang yang paling bertakwa di sisi Allah [TMQ al-Hujurat [49]:13]. Ayat ini menjelaskan keberagaman (pluraliti) suku dan bangsa dan bukannya pembenaran terhadap semua budaya dan agama (pluralisme). Benar, syara’ menghendaki kaum Muslimin berlaku adil dan memberikan hak sewajarnya bagi rakyat bukan Islam. Namun begitu, semua ini harus berada dalam batas lingkungan syara’, bukannya tunduk kepada ’aspirasi’ 1Malaysia yang jelas tersasar jauh dari syara’ dalam pemahaman aspek ’toleransi dan keadilan sosial’nya.

Ada baiknya kita melihat kembali penjelasan para mufassir yang memiliki kredibiliti ilmu dan ketakwaan dalam masalah ini. Dalam kitab Shafwât at-Tafâsir, Ali ash-Shabuni menyatakan, “Pada dasarnya, umat manusia diciptakan Allah SWT dengan asal-usul yang sama, iaitu keturunan Nabi Adam AS. Keutamaannya adalah, agar manusia tidak membangga-banggakan nenek moyang mereka. Kemudian Allah SWT menjadikan mereka bersuku-suku dan berbangsa-bangsa, agar mereka saling mengenal dan bersatu, bukan untuk bermusuhan dan berselisih”. Mujahid berkata, “Agar manusia mengetahui nasabnya; sehingga dapat dikatakan bahwa si fulan bin fulan dari kabilah anu”. Syaikh Zadah pula berkata, “Hikmah dijadikannya kalian bersuku-suku dan berbangsa-bangsa agar satu dengan yang lain mengetahui nasabnya. Dengan begitu, mereka tidak menasabkan pada yang lain….Namun, dengan semua itu tidak ada yang lebih agung dan mulia, kecuali kerana keimanan dan ketakwaannya”. Jelas dari penjelasan di atas, ayat ini terkait dengan keberagaman suku dan keturunan, bukannya penerimaan dan pembenaran bagi semua budaya, cara hidup dan agama sebagai manifestasi ’toleransi dan keadilan sosial’. Lantas bagaimana Najib boleh menggunakan ayat di atas sebagai hujah untuk membenarkan idea 1Malaysianya??
-- jebbat.blogspot.com



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

5 comments:

gorgondolamedusa said...

hahaa..
mlm minggu kelmarin mancing,
sampai tetido2 kat jeti,

boring punye boring,
aku pon bukak la soalan kat sorang kwn aku yg bertajuk "adakah negara malaysia ni negara Islam n ape takrifan negara Islam"?

hahaha...

rrupenye kwn aku ni org ApNo,
memang berdebat lama,
tapi ape yg aku pratikan, org2 ApNo ni masih mempertahankan ApNo,
diorang ni tetap defend pemimpin2 ApNo. n setiap kali aku patahkan jwpn die, die terkedu2 n amek mase naj mnjawab, walopon dah terang2an salah die tetap xnak kalah.
tula masalah org2 ApNo jahil ni,
x dapat menerima kenyataan.
aduyai...
walopon dlm crite tu x menyentuh mane2 parti politik, tapi dah sedia maklum memihak parti mane.

hasil pancingan 'Zero', walopon umpan blanak idop n udang idop digunakan dari kul 9mlm-6.30pg.
mungkin sebab berdebat sampai nak roboh jeti.
hahahaha...

bersama2 la kita berdoa moga Allah membuka pintu hati2 mereka.

gorgondolamedusa said...

hahaha...

terdengarlah aku cerita yg disampaikan oleh seorang kakitangan kera-jaan yg bkerja di Malaysian Administrative Modernisation and Management Planning Unit (MAMPU) yg mngatakan keraja-an terdesak ingin menggunakan berjuta2 wang rakyat dgn pelbagai cara (spt saman xde diskaun, memotong elaun2 kakitangan kera-jaan, cukai kredit kad, etc.) hanya utk dibayar kpd media asing supaya tidak mengajukan soalan "kes pembunuhan altantoya". penyampai cerita ini menyaksikan sendiri pemberian wang tersebut kpd media2 asing.

diharap blogger2 ke sesape yg biase dgn media luar dpt bertanya mengenai isu pemberian wang ini untuk mendapatkan kepastian. TQ

BUJANG SUSAH said...

Gendol.. hang layan siakap ke? tak ajak aku pun eh? klau x leh aku join ko mancing dan join ko debat sekali.. hehehe..

Org yg karat upno ni mmg susah nak ditarbiahkan gondol. kot mana pun dia jugak yg betul. patut kena tembak jer org mcm ni der.. opss.. aku tarik balik kata2 aku.. bukan pasal tembak tu tp pasal aku sebut "der" tu tadi.

hehe

gorgondolamedusa said...

hehehe...
niat di hati ingin mencari siakap,
x dpt siakap, senangin pon jadi ler,
tp bukan kate senangin, ikan tanda pon x dapat,
xpela, xde rejki, mungkit ade org pasang pukat. hehehe.
tapi tangguk blanak mau dekat sekilo,
last2 blanak je la yg tinggal.
huhuhu...

lg 2 minggu mau pi candat sotong kat ganu plak...
huhuhu...harap wa x mabok laut..

*mabuk laut x same ngan mabuk minum ek, hukum laen2. harap2 pembaca ApNo x keliru di sini. heheheh...

BUJANG SUSAH said...

hehehe.. belanak pun sodap bro klau goreng. xyah buang sisik. siakap klau guna udang lagi efektif bro. tanda, kurau dan senangin pun sapu lerr.. kat muar ni dulu gua sll ngendapkan siakap pernah dapat sampai 6kg. tp org lain naik sampai 14kg hingga 21kg.. tp tu dulu laa.. skrg ni nak dapat sekilo pun dah sakit. Lama dan gantung joran ni. dulu selalu gak layan p mersing. main kelong pastu layan bot. tp lanie dah kureng skit kesempatan..

perghh.. nak p candat sotong ke.. dah lama ngidam tp lom pernah dpt peluang.. rasa mcm nak ikut jer tp modal xder hehehe...