Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, May 28, 2010

BILA PENJENAYAH MULA BERSUARA?

بسم الله الرحمن الرحيم

PDRM tingkat 'rondaan' dalam internet



KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) meningkatkan 'rondaan dalam internet' menerusi Bahagian Cyber Crime (Jenayah Siber) Bukit Aman bagi membanteras perbuatan menyalahi undang-undang, termasuk cubaan menjejaskan keselamatan negara melalui laman sosial yang semakin berleluasa.

Difahamkan, Bahagian Cyber Crime Bukit Aman yang mirip peranan Cyber Cops (Polis Siber) di Amerika Syarikat itu, turut ditugaskan memantau blog dan web, perkhidmatan dalam talian serta jaringan komunikasi dan multimedia lain, termasuk menangani penipuan terhadap pengguna internet.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata usaha itu dilakukan bagi menangani pelbagai jenayah di internet di samping membendung trend ugutan berbaur ancaman dalam laman sosial, Facebook yang semakin meningkat sejajar perkembangan pantas teknologi maklumat.
Beliau berkata, Bukit Aman juga sentiasa meningkatkan hubungan kerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) serta Cyber Security Malaysia bagi memantau pelbagai aktiviti di internet yang boleh dikategorikan sebagai jenayah siber.

“Pemantauan sentiasa ditingkatkan menerusi Bahagian Cyber Crime Bukit Aman. Bagaimanapun, mereka yang menerima ugutan melalui laman sosial serta menjadi mangsa salah laku di internet perlu tampil membuat laporan polis supaya tindakan segera dapat diambil bagi menjalankan siasatan dan mengesan pihak terbabit,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas mengenai kecenderungan pengguna internet, termasuk remaja yang menyalahgunakan kemudahan itu terutama menerusi laman sosial dan blog untuk menabur fitnah serta membuat ancaman berbaur ugutan terhadap pelbagai pihak.

Sebelum ini, pengadu dalam kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mohd Saiful Bukhari Azlan membuat dua laporan polis kerana mendakwa menerima ugutan bunuh menerusi Facebook. Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat turut menerima ancaman sama.
Malah, ada juga pengguna internet menggunakan laman blog bagi menghina institusi Raja, selain menyentuh sensitiviti kaum dan agama di negara ini. Selain itu, kegiatan mencuri identiti pengguna internet serta kes penipuan dan pelaburan haram juga dilaporkan semakin meningkat kebelakangan ini.

Sementara itu, Musa meminta pengguna laman sosial dan pengendali blog serta web supaya menggunakan kemudahan itu dengan berhemah dan tidak menyalahgunakannya sehingga mencetuskan rasa kurang senang pengguna internet di samping mengganggu keselamatan dan ketenteraman awam. - sb752431



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

0 comments: