Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, April 9, 2010

GURU AGAMA JANGAN BERPOLITIK.. KALAU NAK BERPOLITIK JUGA MESTI SOKONG UMNO

بسم الله الرحمن الرحيم

Makin Sukar mencari Terompah

Adun UMNO-BN (Tepoh) menyebut dalam sidang DUN Terengganu bahawa terdapat segelintir guru pengajian Jawi, Al-Quran, bahasa Arab dan Fardu Ain (j-QAF) di negeri itu mencampuradukkan soal politik dalam pengajaran mereka dengan memburukkan pemimpin negara pada kalangan murid. Katanya lagi : “perkara itu mungkin berpunca daripada pengambilan guru j-QAF yang tidak melalui saringan menyebabkan ada lulusan agama yang menyokong fahaman parti pembangkang turut diterima”.

Saya merasa bangga dengan kenyataan Adun Tepohh itu. Ianya sebagai pengakuan bahawa kerajaan gagal untuk memperalatkan guru j-QAF sebagai terompah mereka. Guru j-QAF sebenarnya mereka mendapat pendidikan dan tarbiyyah yang sebenar. Sebahagian besar mereka mendapat pendidikan sehingga ke Universiti hatta mereka graduate dari al-Azhar. Mereka dididik bukan calang-calang tokoh pendidik bahkan ulama yang tersohor. Mereka mendapat pendidikan sebenar bahawa Islam yang dibawa oleh Rasulullah Saw itu adalah Islam yang syumul. Mereka tahu sikap menjuzu’kan ajaran Islam itu adalah kerja Yahudi dan membawa kepada kekufuran. Islam tidak boleh dipisahkan dari poltik. Islam tidak boleh dipisahkan dari pimpinan. Itulah yang mereka belajar dan itulah yang mesti diajar kepada murid-muridnya.

Sememangnya lulusan agama yang sebenar, jika mereka pulang ke Malaysia sudah menjadi fardhu dan kewajipan mereka untuk mendokong Parti Islam PAS. Tidak ada sebab dan alasan untuk menyokong UMNO-BN kecuali mereka gagal dan tidak menamatkan pengajian. Di mana tempat sahaja mereka bekerja, nescaya akal, hati serta jiwa mereka mesti bersama perjuangan untuk menegakkan Islam ini. Sebab itu tak berapa kerat lulusan agama yang bersama UMNO kecuali mereka yang berkepentingan tertentu. Kalau mereka saring berdasarkan kecenderungan politik UMNO nescaya tidak ada guru untuk megajar j-QAF. Adun Tepuh sepatutnya mempertahankan dasar kerajaan beliau yang mengamalkan demokrasi berpelembagaan. Sistem politik berpilihanraya. Kalau nak bagi zakat, nak bagi biasiswa, rumah murah, nak bagi kerja, nak bagi projek perlu tunjuk ahli UMNO. Tak usah amalkan pilihanraya. Haramkan semua parti. Biar UMNO sahaja yang memerintah. Buat macam parti Komunis di Korea Utara, senang cerita. Tetapi ketika kutip cukai, kutip zakat, biar itu.. ini tak Tanya pulak UMNO ke PAS.

Allah SWT menunjukkan keadilan dengan membahagikan kehidupan dunia ini bukan hanya kepada mereka yang beriman bahkan kepada mereka yang kufur juga. Akhiratlah baru dihitung dosa dan pahala mereka. Pemimpin UMNO ini sentiasa mengungkitkan bahawa jasa mereka sepatutnya rakyat bersyukur dengan menyokong mereka sampai kiamat. Sedangkan Islam mengajar supaya hanya kebenaran yang mesti disokong dan tidak kepada kezaliman. Nabi Musa a.s mendapat biasiswa Firaun semenjak kecil ketika dibesarkan dalam istananya tetapi ketika besarnya Nabi Musa terpaksa menentang Firaun kerana kezaliman yang dilakukannya.

Kekadang rasa simpati pun ada terhadap penyokong dan pendokong UMNO. Mereka mempunyai pemimpin dengan pemikiran dunia kelas ketiga. Bahkan masih lagi terjebak dengan politik penjajah zaman Afonso de Albuquerque. Begitulah akibatnya jika terpelosok kedalam agenda politik sempit UMNO yang terlalu kuat mengamalkan dasar sekularisme. Politik yang memisahkan agama dari pemerintahan yang didoktrinkan oleh penjajah sebagai politik warisan sehingga kini. Meskipun dulunya mereka sebagai agamawan tetapi kini hanya menjadi terompah UMNO atau sekadar ‘kayu ngelong’ semata selagi boleh dimanfaatkan bagi mengelabui masyarakat seolah-olah UMNO juga hendak memperjuangkan agama. Apabila mereka rela menjadi terompah UMNO mereka juga cuba memaksa orang lain bersama dengan mereka bahkan kalau boleh semua guru j-QAF ingin dijadikan terompah UMNO juga.

Maaf Adun Tepoh! Dunia sudah berubah. Terjunlah kau dengan labu-labu mu. Semua orang sudah tahu.

Ingatlah ketika menghadapi pilihanraya 2004, UMNO-BN ingin mengambil alih kembali Terengganu dari pemerintahan PAS lalu mereka menjadikan golongan agama sebagai calon-calon bagi menentang calon-calon ulama PAS. Meskipun mereka dahulunya merupakan pendokong gerakan Islam diperingkat kampus dan ketika mula-mula berkecimpung dalam masyarakat. Tawaran dari UMNO-BN menyebabkan mereka tidak mampu untuk istiqamah dalam perjuangan. Mereka inilah menjadi jurucakap, juruhina bahkan jurusalak kepada PAS dan pimpinan ulamanya di Terengganu. Mereka sanggup mencerca guru-guru mereka sendiri bahkan sanggup menghina hukum Hudud, Qisas & Ta’zir yang diluluskan pada tahun 2001 dengan pelbagai alasan logik dan hawa nafsu mereka. Selagi mereka menang dalam pilihanraya nescaya mereka dikipas dan diampu tetapi dimana tempat mereka jika mereka dikalahkan dalam pilihanraya. Masjid manakah tempat mereka ma’murkan. Surau manakah tempat mereka memberi kuliah?

Seorang dikalangan mereka dahulunya sebagai Imam Masjid Tengku Mizan, Kerteh. Dengan hebat menyuarakan pandangan dalam khutbahnya. Ia dihormati dan dikagumi. Sanggup berkata benar meskipun pahit. Setelah melompat dan menjadi Adun UMNO, ia terpaksa menelan ludah dan kahaknya diatas mimbar dengan hujah dan nas yang diutarakannya dahulu dan kini ia memakan dirinya sendiri. Penyakit membusuk didalam UMNO menghingapi dirinya sehingga didalam kelulusan projek-projek ia kenali sebagai ‘Mr 10 Persen’. Akhirnya setalah kalah dalam pilihanraya ia terbuang jauh ke utara Afrika. Ia ‘bersuluk’ di Hayyu Sabi’, Cairo, Mesir. Mengambil tempat yang hanya layak sebagai pegawai Yayasan Terengganu.

Semoga Allah mengurniakannya hidayah dan kembali ke pangkal perjuangan. Bersama sahabat yang sama-sama mengorak langkah untuk membersihkan masyarakat daripada tahik UMNO. Bukan duduk didalamnya bergelumang najis tanpa berkesudahan. Cukuplah sengsara Anwar Ibrahim membaiki UMNO dari dalam untuk dijadikan iktibar. Jangan ada orang lain yang ingin mencuba. - ustsaifulbahri

UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

3 comments:

Hj Ghafar said...

Salam Tuan Blogger,
Saya terkilan dengan gambar sebelah dgn statement "GILA KUASA".
Bagi saya, anda tidak berakhlak Mukmin dgn mengaibkan pimpinan Jemaah. INGATLAH! Mereka di Pilih ALLAH sebagai pimpinan, dan sekiranya mereka tidak layak, maka ALLAH jualah yang menurunkan mereka. Seperti anda terikut-ikut TB dll.Aib di war2 kan menjadi fitnah pembuka pintu neraka.

Pacifist said...

siapa yg tidak faham demokrasi sebenarnya.utk apa ada parti altenatif sekiranya kita seolah-olah'wajib'menyokong parti pemerintah shj.tidak kiralah walaupun dia seorang pegawai kerajaan.parti politik dan kerajaan adalah benda yg berbeza.kerajaan meliputi semua,yg haknya tkandung dlm pelembagaan.selagi dia berintegiti dlm kerjayanya,itu sudah cukup.hak memilih parti politik adalah peribadi.mungkin dia merasakan parti lain adalah lebih baik dr parti yg memegang kerajaan.tiada istilah terhutang budi kerana si empunya diri mengeluarkan khudrat/peluh dan kerajaan membayar gaji.itupun duit hasil cukai semua RAKYAT bukan duit penyokong pemerintah sahaja.

gorgondolamedusa said...

salam..

alahai guru,
alahai Be eNd...

guru J-qaf je ke yg terlibat/bijak?
hehehe...ko ingat sume cekgu suke ke cara bN?
yg salah tetap salah.

wa keje,mmg patutla dapat gaji,
kite didik budak2 mane baek mane salah...

xkan nak ajar budak hudud tu salah?
xkan nak ajar budak rasuah?
xkan nak ajar budak sokong israel?
xkan nak ajar budak membenci Islam?
xkan nak ajar budak bersifat perkauman cam umno?
xkan nak ajar budak main C4?
xkan nak ajar pengawas skolah siasat sampai mati?
xkan nak ajar budak sukan lompat katak?
xkan nak ajar budak tabur fitnah?
xkan nak ajar budak x hormati ustaz, ulama, guru?

alahai...
hishamuddin naek die ckp beban guru byk-siap tunjuk file budak tinggi sekaki guru kena buat,
action? - nothing

la ni muhyidin plak ckp mende same.
action? - nothing gak.

hahaha...
bahasa melayu dirosakkan ngan org2 melayu gak...
antara ayat baru aku penah jumpe:
appresiasi (text book p.sivik tahun 3) ape x cukop ke dgn makna penghargaan? nak gune appresiasi plak?
berita bernama arini-
BISNES (mane perkataan berniaga/perniagaan?)
pastu rebiu, apekejadah rebiu ni?

mcm2 lagi lah yg saban hari aku tgk wat sakit mate jek.

merosakkan bahasa melayu!!!

menteri ni naek buat ppsmi la, ladap la jadah la, yg laen naek wat cite laen a plak.

peruntukan plak makin dipotong,
claim tu potong, claim kursus potong, claim mileage potong.

bro, jgn ingat cekgu j-qaf je,
sume cekgu pon x brape suke ngan janji2 manis umngok/b end ni.

penah skali skolah aku dijadikan tempat berpolitik diorang, bkn sekali, 2 kali.
yg aku tau 1st tu tanpa kebenaran PPD, n kementerian. diorang main redah je, katenye sambutan guru, rupe2nye ade agenda laen yg lebih besar, sambutan hari guru tu sampingan. ape lagi? 100 org guru kat sekolah tu, aku rase 3-4 org je yg datang. tupon terpakse jage sekolah...wahahaha...