Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Sunday, June 14, 2009

NAK MATI CEPAT PAKAI LA..


"Anda kurang percaya diri dan takut xder org nak kawan kerana bau peluh anda? Jangan takut kerana mengunakan penyembur minyak wangi dapat mengatasi masalah bau peluh". Lebih kureng mcm ni la ayatnya pada iklan2 deodorant. Tapi yg tidak kita ketahui, deodorant boleh membunuh sebenarnya. Di London seorang anak laki berusia 12 tahun pengsan dan kemudiam meninggal dengan masalah jantung setelah menyemburkan deodorant di rumahnya.

Cecair yg disemburkan itu telah membuatkan Daniel Hurley pengsan dan tergolek dog dalam bilik air. Seterusnya TKOjol 5 hari kemudian. Berdasarkan pemeriksaan, kanak2 tersebut mati kerana cardiac arrhythmia atau degupan jantung yang tidak setabil. Penyebabnya adalah cairan pelarut yang terdapat pada spray Lynx Vice.

Lynx yang dibuat oleh Unilever telah memberi peringatan agar tidak menyembur cairan ini secara berlebihan dan harus digunakan di ruang yang mempunyai ventilation (pengudaraan) yang baik. Namun seringkali orang mengabaikan peringatan dan bahaya penggunaan suatu produk.

Menurut ayahnya, budak ni memang suka mengunakan gel rambut serta menggunakan deodorant secara berlebihan.

ALUMINIUM CHLORHYDRAT DALAM DEODORAN

Aluminium Chlorhydrat (AC)

AC terdapat dalam Nivea Deodorant sensitive without
alcohol dan juga dalam Dove Deodorant Silk Dry (tutup emas), tapi tidak didalam
Dove fresh touch.

Penyebab utama untuk barah payudara adalah karena pemakaian produk2 anti-peluh. Kebanyakan produk yang ada dipasaran merupakan kombinasi dari anti-peluh dan deodorant. Produk Deodorant sahaja tidak berbahaya.

Korang periksa bahan2 apa saja yang tertera di produk2 deodorant
anti-peluh yg ada kat rumah korang! Klau mengandungi AC,
DENGAN PANTAS KORANG BUANG..!!!!,
a.l. Rexona dan Dove Deodorant. Klau korang tu memang jenis busuk dan terpaksa guna menatang ni jugak, korang carilah yg x der bahan AC ni.

Sebabnya senang jer:
Hanya beberapa bagian dari tubuh kita yang dapat
mengeluarkan zat2 racun melalui perpeluhan. Bahagian belakang lutut, belakang telinga, kelengkang dan ketiak.

Zat2 racun ini dikeluarkan dalam bentuk peluh. Produk2 anti-peluh mencegah peluh keluar. Dengan menggunakan deodorant anti-peluh, zat2 racun tadi tidak dapat dikeluarkan dari dalam tubuh, sebaliknya ia akan terkumpul di kelenjar dibawah lengan.

Barah payudara kebanyakan ditemukan di area bagian atas payudara. Laki2 tidak sepeka wanita terhadap jenis penyakit ini. Walaupun laki2 menggunakan produk2 anti-peluh, bahan2 produk ini biasanya tinggal melekat dipermukaan ketiak dan tidak langsung masuk kedalam kulit.

Kaum wanita yang setelah mencukur bulu dibahagian ketiak ( eeii.. malu aku nak tulis) kemudian mengunakan produk anti-peluh lebih banyak risikonya, kerana melalui luka2 kecil yg mungkin terjadi akibat cukuran itu, bahan2 kimia seperti AC yang ada dalam produk anti-peluh dapat memasuki kedalam badan dangan lebih mudah dan cepat.

Akibatnya peratusan korang terkena barah adalah tinggi. So ada harapan cepat jalan .. hehehehe..

6 comments:

Abd Razak said...

Article yang baik & penuh dgn info...syukran

Anonymous said...

ya apa yg Tuhan jadikan 2 mesti ada fungsinya tersendiri

nellynazzy said...

aduh...tak bleh pakai dah la lps ni

BUJANG SUSAH said...

nellynazza... busuk la tu.. hehehhee

nellynazzy said...

no laaa...wangi laaa

Agen Ace Maxs said...

teriamakasih banyak... ternyata ada dampak burknya ya...