Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, March 3, 2011

HARUS SANA SINI JAHIL

بسم الله الرحمن الرحيم

SI JAHIL MENJAWAB HUJAH MUFTI PERAK
Oleh: WFAUZDIN NS



TUNGGU punya tunggu, akhirnya berbunyi juga Mufti Perak Harussani. Di dalam akhbar Sinar hari ini, Harussani bukan bersuara pasal Najib kalungkan bunga di Makam Kamal Antartuk, bukan pasal Najib menggelar Syeikh Yusoff Qardhawi dan Ikhwanul Muslimin sebagai pengganas dan bukan juga soal Najib merasuah pengundi-pengundi di Dun Kerdau dan Merlimau. *sama sekali jauh nak cerita pemimpin yg mengaku islam tapi tak tahu nak suruh bini tutup aurat.

Harussani bersuara kerana Tuan Guru Nik Aziz pernah menyebut sesiapa yang menyokong PAS masuk Syurga. Harussani sebut, jangan kaitkan agama di dalam politik. Ertinya, Harussani tidak mengakui bahawa politik itu ada di dalam Islam. Maksudnya, PAS kena sebut benda yang bukan melibatkan agama jika ingin berkempen. Jadi, PAS mahu sebut apa? Sedangkan parti itu sendiri pun sudah tertera dengan nama Islam malahan dasarnya pun Islam. PAS kena sebut cerita dongeng atau cerita janji-janji rasuah pilihanraya seperti yang telah Umno lakukan? Itukah yang Harussani mahu PAS lakukan? * Mungkin harus sana sini nak suruh PAS jadi sama macam umno. Bila Ada pilihanraya atau keramaian PAS kena bawak amoi-amoi separuh bogel bertandak atas pentas sama macam umno.

Harussani juga mendakwa Tuan Guru Nik Aziz sentiasa mengeluarkan fatwa apabila adanya pilihanraya. Semenjak bila Tuan Guru Nik Aziz diiktiraf sebagai pemberi fatwa? Jika benar itu fatwa, mengapa Tuan Guru Nik Aziz tidak didakwa oleh Majlis Agama Islam kerana hanya Mufti dan Majlis Fatwa sahaja yang boleh mengeluarkan fatwa? Ini adalah kerana Majlis Agama Islam pun faham itu bukan fatwa Tuan Guru Nik Aziz cuma Harussani sahaja yang tidak faham. * Si tua harus sana sini ni bukan faham apa maksud fatwa...

Di dalam bab mengundi PAS masuk Syurga, Harussani sebut hanya Allah sahaja yang berhak menentukan sesiapa yang masuk Syurga atau Neraka. Jika begitu, salahlah kita mengajar anak kita jangan mencuri, jangan minum arak, jangan derhaka pada ibu bapa nanti berdosa dan masuk Neraka. Salahkah? Masakan Harussani tidak faham kaedah itu? Tuan Guru Nik Aziz tidak pernah sebut sesiapa yang sokong Umno akan masuk Neraka, beliau cuma sebut bahawa sesiapa yang sokong PAS akan masuk Syurga.

PAS adalah parti yang dasarnya Islam yang mahu memperjuangkan Islam dan menentang kemungkaran. Menyokong parti yang memperjuangkan Islam dan menentang kemungkaran itu berpahala atau berdosa? Jika berpahala, Allah janjikan Syurga dan jika berdosa Allah janjikan Neraka. Itu janji Allah bukan janji PAS. Umno adalah parti sekular yang dasarnya Kebangsaan dan Umno mengekalkan kemungkaran dan kezaliman. Sesiapa yang menyokong Umno mendapat pahala jugakah? Jika bukan pahala, apa dia?



Contoh mudah, seseorang mengajak kita ke masjid dan seorang lagi mengajak kita ke Kelab Malam atau Pusat Judi di Genting. Jika kita mengikut ajakan ke Kelab Malam atau tempat judi, adakah kita berpahala dan balasannya adalah Syurga? Memang Allah sahaja yang berhak menentukan seseorang itu ke Syurga atau Neraka, tetapi Allah ajar kita bagaimana untuk berusaha ke arah itu. Kita diberi pilihan untuk memilih.

Tidak perlu saya menulis banyak kerana Harussani lebih arif dari saya. Beliau juga tentu arif tentang hukum pemerintah yang mengeluarkan lesen judi, mengekalkan akta zalim ISA dan juga arif tentang ciri-ciri pemimpin Islam yang boleh dipilih. Mana satu pilihan kita, adakah pemimpin yang isteri dan keluarganya mematuhi hukum Islam yang asas seperti menutup aurat atau pemimpin yang isterinya pun bertelanjang iaitu tidak menutup aurat? Jika hukum Islam yang asas pun gagal dilaksanakan, usah diharap kepada yang lain. /wfauzdin.blogspot.com



Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

7 comments:

Kak Mahh said...

Takutnya....sebab kita sendiri pun ada kejahilan tertentu.

Anonymous said...

Berkata benar itu memanglah pahit.Tetapi di sebabkan ada kepentingan, pangkat dan darjat yang telah diberikan,maka mahu tak mahu perkara-perkara yang salah terpaksa juga dipertahankan demi menjaga hati kekawan.Kan lebih mudah menjadi orang biasa-biasa saje.Itulah ujian Tuhan kepada hambaNYa.Di akhirat nanti semua itu akan dipertanggung jawabkan.

Dr Twetnama said...

kesian masyarakat islam kek mesia nie adew ahli2 kitab yg letak kebenaran kek lubang bontot die.. haram sana sini harus sana sini..
muajib gadazak cakap mufti perak nie tak penah larang.. kalu TGNA cakap die bangkang.. duit segalenye beb.. dgn duit lew bley buek umah harge jute2.. olang2 miskin ? bagi mufti dan majlis fatwa bangse nie.. g lew mampos dgn lu olang.. gua penasihat agame islam suku jew maa.. kahkahkah.. ingat lew umno ingat lew harussani,
ingat lew umno ingat lew arak & judi, ingat lew umno ingat lew gua cakap nie, ingat lew umno ingat lew sampai bile2 pun pemimpinnye akan cenggini termasuk lew dgn mufti

Unknown said...

Bila orang jahil bercakap pasal agama,bila ulamak jadi pengampu pemerintah,tunggulah kehancuran sebuah negara.

Unknown said...

Apepasal ip aku kena ban kat shoutbox sifu ni ??

Captain said...

TGNA shj duk kena dgn harus sana dan sinun. Aku nak pindah keluar dari PERAK mcm ni lah... Pening dgn ulamak harus sana sini semua kaki pengampu...jawablah nnt kat akhirat. Dunia kamu terlepas...jazakallah khairan.

Ewingbvut said...

Apepasal ip aku kena ban kat shoutbox sifu ni ??