Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, March 25, 2010

PRIHATIN SHAHRIZAT BUKAN PRIHATIN SYARIAT

بسم الله الرحمن الرحيم

”Kami Prihatin” ... Malangnya Dengan Syariat Kamu Tak Prihatin!

Sokong kempen Kami Prihatin

KUALA LUMPUR 22 Mac – Geram sampai tak terkata.Kes terbaru buang bayi berhampiran tempat pembuangan sampah di Ipoh, Perak, semalam, cukup mengecewakan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. Ini kes keenam pembuangan bayi yang dilaporkan tahun ini dengan kebanyakannya sudah menjadi mayat dan ditemui dalam keadaan meruntun jiwa. Shahrizat kesal di sebalik banyak laporan dan pendedahan oleh media mengenai kes-kes buang bayi, gejala sosial itu semakin menjadi-jadi. “Ke mana ghaibnya bapa semua bayi ini?” soalnya ketika ditemui Utusan Malaysia di bangunan Parlimen di sini hari ini.

Tegas Shahrizat, tumpuan kes pembuangan bayi tidak patut difokuskan kepada si ibu semata-mata bahkan perlu menjejaki si bapa yang enggan bertanggungjawab terhadap kelahiran bayi malang itu. Justeru menatap laporan muka depan Utusan Malaysia hari ini yang memaparkan wajah bayi dipercayai keturunan Melayu itu, beliau terpanggil untuk menyokong kempen Kami Prihatin yang digerakkan oleh akhbar ini. Projek amal itu yang mendapat sokongan karyawan tanah air dianjurkan bertujuan membangkitkan kesedaran masyarakat tentang gejala sosial yang menyebabkan berlakunya perbuatan tidak berperikemanusiaan seperti buang bayi dan penderaan kanak-kanak. Menurut Shahrizat, kementerian sendiri telah menjalankan pelbagai program bagi menangani gejala sosial termasuk isu pembuangan bayi dan penganiayaan kanak-kanak. Di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) misalnya, kata beliau, kementerian menyediakan tempat di rumah-rumah perlindungan untuk bayi dan kanak-kanak yang dibuang serta wanita yang hamil anak luar nikah.
Sumber: Utusan Malaysia 23/03/10

”Kami Prihatin” ... Malangnya Dengan Syariat Kamu Tak Prihatin!

Penyelesaian yang cukup lemah dan sia-sia. Inilah kesimpulan yang dapat kita berikan kepada respons yang dilontarkan oleh pelbagai pihak mengenai gejala pembuangan bayi di Malaysia yang nampaknya semakin menjadi-jadi. 1001 satu macam penyelesaian dan cadangan dikemukan oleh pihak kerajaan sekular yang ada pada hari ini mahupun pihak-pihak lainnya. Namun, tidak ada satupun yang keluar dari mulut mereka merupakan cadangan untuk menerapkan Islam dalam kehidupan individu, masyarakat dan negara. Hakikatnya, tiadanya penerapan Islam dalam masyarakat merupakan punca sebenar berlakunya pelbagai masalah dan penyakit yang menimpa masyarakat hari ini. Apakah hati-hati mereka telah menjadi keras seperti batu sehinggakan mereka berpaling dari penyelesaian yang diberikan oleh Islam? Firman Allah SWT: ”Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik – derhaka”. [TMQ Al-Hadiid (57): 16].

Kes buang bayi, rogol, mencuri, membunuh, zina dan sebagainya adalah penyakit yang berpunca dari perbuatan manusia yang menyimpang dari syariat. Maka untuk menyelesaikannya tidak ada cara lain melainkan kembali kepada Islam dengan menerapkan kembali syariat dalam kehidupan individu, masyarakat dan bernegara. Firman Allah SWT: ”Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua”. [TMQ Al- Isra’ (17) : 82].

Yakinlah bahawa hanya Khilafah sahajalah yang bersedia menerapkan syariat Islam. Kerajaan sekular 1Malaysia hari ini hanyalah pelaksana sistem sekular peninggalan penjajah sejak 52 tahun yang lalu. Untuk itu sudah sampai masanya kita prihatin terhadap syariat agar kehidupan masyarakat umat Islam khususnya dan manusia amnya tidak terus ditimpa laknat. Firman Allah SWT: "Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta". [TMQ Taha (20) : 124].

- jebbat.blogspot.com



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

0 comments: