Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Sunday, July 12, 2009

Sabah : Kenapa Negeri Ke-2 Terkaya jadi miskin bawah UMNO?

Oleh: dewa

Pada tahun 1970, Sabah merupakan negeri kedua terkaya di Malaysia dengan KDNK melebihi Selangor dan Kuala Lumpur. Hari ini, UMNO berjaya merompak kekayaan Sabah dan menjadikan Sabah antara negeri termiskin sekalipun kos sara hidup di sana tinggi.

Kekalahan memalukan UMNO di Semenanjung membuatkan UMNO terpaksa bergantung semula kepada undi Sabah dan Sarawak untuk terus berkuasa.

Tindakan membanyakkan kerusi Parlimen dari Sabah Sarawak akhirnya akan membuatkan rakyat Malaysia tunduk kepada Ketuanan Rumah Panjang. Artikel ini membincangkan cara-cara UMNO akan terus mempermainkan rakyat Sabah dan Sarawak.

Sabah adalah sebuah negeri yang terletak di bahagian utara Kepulauan Borneo (lihat peta) dan merupakan negeri kedua terbesar di Malaysia selepas Sarawak.

Sabah juga dikenali sebagai 'Sabah, Negeri Di Bawah Bayu' kerana kedudukan negeri tersebut yang berada di bahagian luar dan selatan zon ribut.

Asal-usul nama ‘Sabah’ diperolehi daripada sejenis

tanaman iaitu pisang yang dikenali sebagai ‘pisang saba’ iaitu sejenis buah pisang yang dipanggil "SABBAH " atau "SAPPAH" oleh masyarakat kaum Suluk (Sulu)dan Bajau-Sulu, yang sangat popular dibuat pisang goreng.

Penduduk Sabah terdiri daripada masyarakat berbilang kaum, di mana kumpulan etnik terbesar adalah kaum Kadazandusun (satu pertiga) dan diikuti oleh Tausug ( Sulu ),Bajau dan Cina, Melayu, dan kaum-kaum minoriti lain.

Ibu negeri Sabah ialah Kota Kinabalu, yang terletak di Residensi Pantai Barat Sabah. Semasa zaman penjajahan British, Kota Kinabalu dikenali sebagai Jesselton.

Negeri Sabah ditadbiri oleh Dewan Undangan Negeri dan Jemaah Menteri / Kabinet Negeri. Dewan Undangan Negeri merupakan kuasa tertinggi dalam menetapkan polisi di dalam negeri. Kabinet Negeri bertanggungjawab kepada Dewan Undangan Negeri yang diwakili oleh pelbagai Ahli Dewan Undangan Negeri (60 kawasan) yang dipilih rakyat melalui Pilihanraya Umum setiap lima tahun. Ia diketuai oleh Yang di-Pertua Negeri yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong Malaysia.

Jabatan Ketua Menteri adalah tiang pentadbiran negeri yang meletakkan pejabat Ketua Menteri, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri serta lain-lain jabatan.

Pada 1970, Sabah merupakan negeri yang kedua terkaya di Malaysia, dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) per kapita di belakang Selangor (termasuk Kuala Lumpur). Walaupun ia kaya dengan sumber semula jadi, kini Sabah adalah negeri yang termiskin di kalangan negeri-negeri Malaysia. Pendapatan puratanya pada sekarang adalah di kalangan negeri Malaysia yang paling rendah, sedangkan kos sara hidupnya lebih tinggi daripada Semenanjung Malaysia.

Pada 2000, kadar pengangguran Sabah ialah 5.6 peratus, yakni yang tertinggi di Malaysia dan merupakan dua kali ganda purata nasional sebanyak 3.1 peratus. Tahap kemiskinannya sebanyak 16 peratus merupakan tahap yang tertinggi di Malaysia, yakni lebih daripada tiga kali purata nasional. Sebahagian daripada masalahnya ialah pembahagian kekayaan yang tidak saksama.

UMNO juga mempergunakan sepenuhnya penguasaan mereka ke atas Ketua Kampung dan JKKK. Ketua Kampung, selain tugasnya membuat laporan dari masa kemasa kepada cawangan dan bahagian UMNO kegiatan seharian ahli-ahli UMNO di kampung, beliau bersama JKKK dan Pemaju Mukim juga mengenal pasti

para pengundi yang pro parti pembangkang. Penduduk kampung yang pro parti akan diboikot dan ditindas.

Peranan Kerajaan UMNO/BN pula, menjaga kebajikan Ketua Kampung, JKKK dan Pemaju Mukim disetiap kawasan pilihanraya. Semua projek kecil-kecilan diagihkan pula kepada Penghulu Kampung, JKKK dan Pemaju Mukim melalui teori 3 in 1, "Satu untuk aku, satu untuk kau dan satu lagi untuk dia".

UMNO juga mempermainkan anak bumiputera Sabah dengan mewujudkan suasana rendah diri. Seorang sahabat penulis yang juga merupakan majistret di Sabah sangat taat kepada BN kerana menganggap BN satu-satunya sumber rezekinya yang berasal dari keluarga susah. Dia sangat terasa terhutang budi kerana BN sudi membekalkan elektrik dan air ke kampungnya. Dia juga sangat benci kepada pembangkang setiap kali di’tarbiyah’ oleh Biro Tatanegara.

Usaha Pakatan Rakyat untuk menembusi Sabah disukarkan apabila kepimpinan Pakatan ditindas dan dihalang dari memasuki Sabah. Apa pun, selagi Sabah dan Sarawak tidak ditembusi, sukar bagi Pakatan mengambil alih kerajaan..

Apa pun, Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah mereka berusaha mengubahnya sendiri. - KedahLanie-

0 comments: