Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, January 22, 2010

SABAR

بسم الله الرحمن الرحيم

Sabar adalah menahan diri dan membawa kepada yang di tuntut oleh syara' serta menghindarinya dari yang dilarang.Sabar itu adalah sesuatu kekuatan daya yang mendorong jiwa untuk menunaikan kewajipan. juga menghalang seseorang untuk melakukan kejahatan.

Iman Ghazali menjelaskan:
Sabar ialah tetap tegaknya dorongan agama ketika berhadapan dengan dorongan hawa nafsu. Dorongan agama adalah hidayah Allah kepada manusia untuk mengenalNya, RasulNya, serta untuk mengetahui dan mengamalkan ajaranNya serta perkara-perkara yang berkenaan dengan akibatnya. Sabar iaitu sifat yang membezakan manusia dengan binatang dalam hati menundukkan hawa nafsu. Sedangkan dorongan hawa nafsu ialah tuntutan syahwat dan keinginan yang meminta dilaksanakan.

Sesiapa yang yang tetap tegak bertahan sehingga dapat menundukkan dorongan hawa nafsu secara terus menerus, orang tersebut termasuk golongan 0rang-orang yang sabar.

“ …dan sesiapa yang bersabar,maka Allah akan menjadikan dirinya penyabar, dan tiada pemberian yang (Allah) berikan kepada seseorang yang lebih baik dan lebih luas (manfaatnya) daripada kesabaran.”

- Riwayat Bukhari dan Muslim.

Jangan menampal dunia
dengan mengoyakkan akhirat.

Janganlah menjadi begitu masin..
sehingga orang meludahmu..
Dan janganlah pula berlaku
terlampau manis, sehingga
mereka menelan dirimu
begitu saja...

- Shania Opal


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

8 comments:

~UmmU SoLehah~ said...

^^SaBaR itu IndaH, diHuJunG kesaBaran PasTi ada Kebahagiaan..

smoga hati kita terdidik dgn Kesabaran^^

Khairul said...

Bab sabar ni, kau patut suruh anonymouse yang menggunakan nama anjing tu baca. Kasi tenang hati dia. So tak perlu lah dia memaki hamun commenter

shera said...

insya-allah

umno anjing said...

mr Kambing... keh,,keh,,keh,,,

Khairul said...

@Anjing- kau cakap dengan siapa, anjing?

umno anjing said...

mana ada anjing kat sini.. kan umno yg anjing.. bodoh ke ko ni.. x tau mengeja eh...? yg ko plak, aku kata "mr kambing" kenapa terasa... ko mmg kambing ke...? bawak2 la bersabar mr kambing... kah..kah..kah..kah...

Khairul said...

Kau ni tak matang betullah.

Dah2 la tu tulis blog konnonnya bertemakan Islam kalau isi nya ayat2 longkang dan politik

umno anjing said...

Apa yg kau merepek ni kambing...? ooo ko dah dtg melawat blog aku ke... keh..keh..eh... eh....peduli apa aku.. aku punya blog ikut suka aku la nak tulis apa.. kenapa.. ko jeles ke mangkok...? keh...keh...keh...keh........