Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, July 12, 2010

ISTERI GAGAL KAWAL NAFSU

بسم الله الرحمن الرحيم



KUALA LUMPUR: Angkara suami dayus, makin ramai wanita di negara ini menderita zahir dan batin selepas ditinggalkan suami bertahun-tahun lamanya tanpa sebab munasabah.

Lebih memburukkan keadaan, ada yang terjerumus ke lembah hina kerana gagal menahan godaan syaitan selepas hidup kesepian tanpa belaian suami biarpun diri masih ‘bergetah’.

Ikuti gelora hidup empat wanita yang berkongsi nasib sama iaitu ditinggalkan suami tidak berhati perut, cuma pendekatan mereka mungkin berbeza dalam mengatasi kemelut perkahwinan.

LIZA, 28:

"HANYA Tuhan tahu betapa deritanya jiwa dan batin saya tidak dapat bersama suami selama enam tahun sejak bergelar isteri pada 2004.

Mungkin kerana perkahwinan kami atas dasar menurut kemahuan keluarga dan bukan kerana hubungan cinta, saya menjadi mangsa keadaan, dan enam tahun juga saya tidak mendapat belaian suami.

Kalau enam bulan saya boleh bertahan lagi (tidak bersetubuh bersama suami), tetapi bayangkan sehingga enam tahun dia tidak pernah menyentuh saya, malah menghilangkan diri tanpa khabar berita. Wanita mana tidak dahagakan belaian lelaki, tambahan pula bila bersuami. Akibat tekanan perasaan, akhirnya saya gagal mengawal nafsu. Saya bertemu kembali bekas teman lelaki dan melakukan hubungan seks dengannya setiap kali bertemu.

Suami mula menjauhkan diri daripada saya selepas setahun mendirikan rumah tangga dan dia kini menetap di sekitar Johor Bahru, Johor. Saya sedar tindakan mengadakan hubungan bersama bekas teman lelaki adalah salah, lagi pula dia sudah berumah tangga, tetapi saya menganggap suami punca segala kemelut itu berlaku.

Daripada apa yang dapat saya rasakan, dia (suami) seakan-akan sangat membenci saya. Kalau tidak inginkan saya sebagai isteri, mengapa tidak ceraikan saya, sebaliknya dia menghilang entah ke mana. Saya sungguh menderita, hidup sendiri tanpa ada zuriat. Adakalanya apabila tidak bertemu bekas kekasih, saya terpaksa melakukan sesuatu untuk memuaskan keinginan batin. Ia memang menyakitkan jiwa saya.

Bagaimanapun, perbuatan saya mengadakan hubungan dengan lelaki lain dan pergolakan suami akhirnya sampai ke pengetahuan keluarga masing-masing. Selepas berubat secara Islam di Sinar Zamdurrani bersama Ustaz Shahran Shafie, suami saya didakwa terkena sihir oleh bekas kekasihnya sehingga membuatkan dia membenci saya.

Saya insaf di atas dosa yang pernah dilakukan dan berharap dapat menyelamatkan kembali rumah tangga. Semuanya terpulang kepada suami, saya berharap dia dapat menerima saya sebagai isteri. Jika tidak, saya mahu dilepaskan."

SHIMA, 32:

"TIGA tahun digantung tidak bertali, saya terpaksa bekerja keras untuk mencari rezeki menampung hidup bersama dua anak.

Malah kerana gagal menahan gelora nafsu akibat ketiadaan suami, saya sanggup melakukan sesuatu untuk memuaskan nafsu dan kadangkala terlanjur dengan teman lelaki. Bagaimanapun jauh di lubuk hati, saya menyedari perkara itu mengundang dosa.

Saya sedar mengenai halal dan haram. Malah, saya dan teman lelaki juga bersedia untuk mendirikan rumah tangga, namun saya tidak boleh kerana masih terikat dengan suami. Kali terakhir saya mendengar berita mengenainya ialah tiga tahun lalu. Itupun daripada seorang kawan yang mengatakan suami saya berkahwin lain. Selepas puas mencari, saya masih tidak menjumpai tempat mereka menetap.

Sebab itu, kerana dahagakan kasih sayang, saya mula mencari teman lelaki. Dua anak saya juga memerlukan perhatian dan kasih sayang seorang bapa. Alhamdulillah, saya menemui seorang lelaki yang sanggup menerima saya.Apapun, saya masih berusaha mencari suami untuk mendapatkan kata putus daripadanya. Saya tidak pernah berhenti mencarinya. Lagipun saya tidak tahan menanggung azab digantung tidak bertali seperti ini. Wanita mana sanggup diperlakukan seperti ini?

Jika masih gagal mengesannya, saya akan mendapatkan khidmat nasihat jabatan agama Islam. Mungkin mereka ada cara untuk menyelesaikan perkara ini supaya saya tidak lagi bergelumang dengan dosa."

ROZANA, 39:

"SUAMI saya ghaib sejak 2004. Mulanya saya mengakui sangat tertekan sehingga hampir gila, tetapi berkat doa dan sokongan berterusan daripada keluarga, sedikit demi sedikit saya bangkit meneruskan hidup. Siapa tidak tertekan apabila suami yang dicintai hilang begitu saja. Selama 20 tahun kami hidup bahagia dan intim, tetapi suami kemudian meninggalkan saya tanpa alasan serta punca.

Saya menderita zahir dan batin. Saya terpaksa bekerja keras menyara diri dan empat anak selain terlalu rindukan suami yang dulunya selalu berada di sisi. Suami keluar dari rumah pada Oktober 2004 untuk ke tempat kerja, tetapi selepas itu ghaib. Tiada perubahan ditunjukkan kerana kami sememangnya pasangan bahagia. Memang kami tidak hidup senang, tetapi saya rasa bukan itu alasan dia (suami) menghilangkan diri.

Nak kata dia ada perempuan lain, sepanjang hidup bersama saya, tidak pula dia menunjukkan kelakuan mencurigakan. Yang mampu saya lakukan hanya membuat laporan polis dan selama beberapa bulan saya bersama ahli keluarga lain cuba mencari suami tetapi tidak berjaya. Bukan saja saya, malah keluarga mentua dan rakan yang rapat dengannya tidak tahu di mana suami saya. Ketika itu saya tidak kuat menghadapi dugaan ini dan hanya mampu menangis.

Makan dan tidur tidak menentu. Anak pula saya biarkan bebas sampai ada kalanya mereka ponteng sekolah. Setahun saya seperti orang gila kerana kerap berkurung di bilik dan berkhayal. Mujur adik beradik saya membantu. Mereka tolong jaga anak saya dan cuba memulihkan saya. Mereka sentiasa beri semangat dan bawa saya berubat.

"Mereka juga sentiasa mengingatkan saya supaya banyak melakukan ibadat dan berdoa supaya dikuatkan semangat bagi menempuh dugaan yang terpaksa dilalui."

DIANA, 32:

"SAYA ditinggalkan suami hampir empat tahun. Saya akui sungguh menderita selepas suami menghilangkan diri sekitar 2007, tambahan pula saya terpaksa menanggung dua anak yang masih kecil, masing-masing berusia empat dan tiga tahun.

Saya ditinggalkan suami ketika anak kedua berusia tidak sampai setahun dan ketika itu saya terpaksa meminta bantuan keluarga untuk menyara hidup. Bayangkan, bagaimana saya hendak menyara anak yang masih kecil itu seorang diri, saya pula tidak bekerja. Jalan mudah yang dapat saya fikirkan ketika itu adalah kembali ke pangkuan ibu bapa di kampung. Hidup saya jadi tidak keruan, apalagi memikirkan sampai bila saya perlu bergantung hidup dengan keluarga. Suami saya langsung tidak dapat dihubungi, hidup matinya saya tidak tahu.

Sebagai isteri yang pernah menerima kasih sayang seorang suami, saya akui perasaan sungguh tertekan apabila memikirkan tuntutan batin yang tidak dapat dipenuhi. Saya masih merindui suami walaupun ada kalanya sakit hati apabila memikirkan saya ditinggalkan tanpa khabar berita. Ada juga rakan pernah mengusik, bolehkah saya hidup tanpa sentuhan lelaki. Bagi saya, soal seks dan tuntutan batin bukan lagi satu keutamaan. Memang sebagai manusia biasa keinginan untuk dibelai lelaki itu sentiasa ada, tetapi apakan daya saya apabila dalam keadaan begini. Buat masa ini saya hanya memikirkan soal anak, mereka lebih memerlukan saya ketika ini."



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

81 comments:

hanyzan30 said...

Bismillah...
Bila pendekatan agama jauh dalam diri,maka bermacam macam perkara akan berlaku..

piewahid said...

bila nafsu mengatasi iman,
kbetulan ada pula seseorg yg nak dpersalahkan...
maka terjadilah apa yg terjadi.

lebih baik buat saja pengakuan, sy lakukannya kerana tunduk dgn godaan iblis syaitan, rayuan jantan dan mengikut nafsu...

+qasih nadira+ said...

cerita yang menyedihkan~semoga terhindar dari segala dugaan nafsu ini~nau'zubillah~

Anonymous said...

ni blog majalah wanita ke atau tabloid isu sensasi?

Anonymous said...

Apa itu Syiah Imamiyah Itsna Asyariyah? Syiah Imamiyah Itsna Asyariyah adalah satu mazhab dari banyak-banyak mazhab dalam syiah dan ia antara yang palin sesat dan xtreem. pengikut Syiah Imamiyah Itsna Asyariyah kerap mengatakan yang mereka sahajalah yang mengamalkan ajaran islam yang sebenar dan mereka juga menanam perasaan buruk sangka, dendam kesumat kepada ahli sunnah dan mereka juga menanamkan sifat fanatik yang tidak tentu arah kepada penyokong mereka. sebijik macam yang pas buat sekarang ini.

Untuk mengembangkan fahaman Syiah Imamiyah Itsna Asyariyah, mereka akan menggunakan segala jenis taktik, tipu helah dan propaganda, menurut sejarah, banyak pengikut ahli sunnah yang telah terperdaya dan termakan dengan taktik dan propaganda puak-puak Imamiyah Itsna Asyariyah ini dan modius operandi yang sama juga di gunakan oleh pas di malaysia untuk menarik sokongan pengundi melayu dan menghalalkan segala-galanya kepada pengundi bukan melayu.

Jadi benarlah selama ini kita mendengar yang pas sebuah parti yang berjaya menyesatkan ummat melayu, mungkin berberapa ulama yang duduk dalam pas menyedari tentang perkara ini, mungkin mereka takut di fitnah oleh puak-puak yang fanatik ini sekiranya mereka keluar meninggalkan pas.

yad_element said...

pengecut pakai name anon

~aSHa~ said...

nak kiamat dah...mcm2 perkara berlaku

Kamal Sanusi said...

Aku rasa semuanya kerana tanda-tanda kiamat nak berlaku dah, selain daripada pemakanan harian yang tidak bersih hingga menutup pintu hati untuk membezakan di antara halal dan haram kerana ustazah umno kata melacur dibolehkan jika ibu tunggal terdesak nak mencari makan.




Kah kah kah!!!...

Anonymous said...

ANON July 13, 2010 2:18 AM,
adakah menjalankan undang2 n hukum Allah itu sesat?

datuk masyitah kata hukum hudud x ferlu dijalankan nanti sume org kena fotong tangan...

Anonymous said...

soklan2 yg belum dijawab dek puak ApNo dlm n3 sblom ni...

komen2 n kebodohan2 org2 ApNo menjawab soklan secara online n live spt di n3 n3 tersebut.

1) 5 TAHUN TIADA AIR : AHMAD MASLAN BUTA AGAKNYA

2)SI BUNCIT JUAL AIR BALANG BUAT LAWAK BODOH

3)MCA KATA IBRAHIM ALI CILAKA

4) SI BANGANG BIDAS SI BANGANG

5)Tersalah Bawa Kunci Kondominium?

6)LUCU DAN PELIK (saifool)

7)Tokoh Islam setuju penubuhan Baby Hatch...Wahai Ulama, Selamatkan Umat Ini Daripada Kemurkaan Allah!!!

8) BALAK DIKEBAS ANAK GADIS DIROGOL: DI MANA PIHAK BERTANGGUNG JAWAB?

9>>>MENGAPA UMNO MEMILIH MENTERI BODOH?<<< (video)

tolong bg jawapan, jgn menimbulkan lagi persoalan.
TQ.
KERJASAMA DARI PIHAK ANDA AMAT KAMI HARGAI.
TQ

Anonymous said...

soklan2 yg belum dijawab dek puak ApNo dlm n3 sblom ni...

komen2 n kebodohan2 org2 ApNo menjawab soklan secara online n live spt di n3 n3 tersebut.

1) 5 TAHUN TIADA AIR : AHMAD MASLAN BUTA AGAKNYA

2)SI BUNCIT JUAL AIR BALANG BUAT LAWAK BODOH

3)MCA KATA IBRAHIM ALI CILAKA

4) SI BANGANG BIDAS SI BANGANG

5)Tersalah Bawa Kunci Kondominium?

6)LUCU DAN PELIK (saifool)

7)Tokoh Islam setuju penubuhan Baby Hatch...Wahai Ulama, Selamatkan Umat Ini Daripada Kemurkaan Allah!!!

8) BALAK DIKEBAS ANAK GADIS DIROGOL: DI MANA PIHAK BERTANGGUNG JAWAB?

9>>>MENGAPA UMNO MEMILIH MENTERI BODOH?<<< (video)

tolong bg jawapan, jgn menimbulkan lagi persoalan.
TQ.
KERJASAMA DARI PIHAK ANDA AMAT KAMI HARGAI.
TQ

Anonymous said...

yad_element tu nama sebenar anda ke?cermin diri sendiri dulu wak..

Anonymous said...

Anon July 13, 2010 11:19 AM,
perkara2 tu dah berjawab,tapi memandangkan hati dah jadi batu maka segala jawapan semuanya ditolak,kononnya tiada fakta,lagipun memandangkan ni blog pembangkang punya maka sendiri faham dahla,pembangkang kan baik,mana ada buruk,tingkah laku baik,semuanya okaylah,jadi terus2kan memburukkan orang lain walaupun anda menyedari siapa anda disisi Allah,adu dombakan jika itulah amal jariah yg anda mahukan..

Anonymous said...

bila masa lu jawab? tak da satu pun soalan tu berjawab? tak kiralah kalau ko nak kata hati jadi batu ke kayu ke.. masalahnya memang ko tak jawab pun kan.. cuba ko tengok segala posting berkenaan politik dalam blog ni. kebanyakkan darinya adalah berupa soalan. tapi bila ko komen ko merapu entah kemana. bukannya ko menjawab soalan pun. apa la punya ngok pencacai umngok ni...

Anonymous said...

Anon July 13, 2010 7:15 PM,

sebab akal ko dah dipenuhi ajaran2 dendam kesumat,busuk hati,tau cakap tapi kerja tak buat,hina sana hina sini,sebab tu la ko tak boleh berfikir dengan waras kerana ko cuma percaya pada ke 'mantik' an kata2 nik aziz je walaupun apa yg dikatakannya boleh menyesatkan dan memecahbelahkan perpaduan umat islam,mentaliti ko hanya tau bercakap dan menuduh tapi ko takde usaha langsung ke arah menyatupadukan ummah,apa yg aku kata ni fakta tapi seperti biasa ko akan menafikannya

Anonymous said...

bro anon Anon July 13, 2010 7:15 PM,
menyatupadukan ummah???
kat celah mane plak ApNo menyatupadukan ummah?
menyatupadukan ummah n menyatupadukan melayu/bangsa lain2 makne ek...jgn la narrow sgt..

bro, wa pegi mesyuarat pemuda ApNo di kapar klang sabtu lepas, siap dapat baju lagi...
tapi ape yg aku tgk kat dlm tu, byk yg berkroni2, berpuak2, jalan kalu dgn melayu2 je tegak cam nak bergadoh, kalo ngan bangse lain kang tunduk.

n ape yg aku peratikan dlm tu sumenye disebabkan $$$ je, x lain n x bukan.

kalu nak kaye, nak dunia, join ler ApNo...mewah beb...hahahahhaa....
tapi kena pandai mengampu ler... kalu x, jadi la makcik kat felda yg umah nak roboh slimut ngan bendera Be End.

Anonymous said...

kah..kah..kah..kah.. umno menyatupadukan umah... kah..kah..kah..

ibrahim ali kutuk khairi.. umno menyatupadukan ummah.. kah..kah..kah..kah..

khairi kutuk najib...umno menyatupadukan ummah.. kah..kah..kah..kah..

nazri aziz kata muhyidin tak betul..umno menyatupadukan ummah.. kah..kah..kah..kah..

ibrahim ali kata nazri aziz lebih baik dibuang dari umno...umno menyatupadukan ummah.. kah..kah..kah..kah..

ibrahim ali kata khairi bodoh..umno menyatupadukan ummah.. kah..kah..kah..kah..

MCA kata ibrahim ali jahat dan nak tubuhkan perkasa cina..umno menyatupadukan ummah.. kah..kah..kah..kah..

ibrahim ali kata MCA tak tau undang2...umno menyatupadukan ummah.. kah..kah..kah..kah..

MIC kata nak tubuhkan perkasa india pulak...umno menyatupadukan ummah.. kah..kah..kah..kah..

nazri aziz kata penubuhan "PERKASA" ibrahim ali perlu dikaji semula...umno menyatupadukan ummah.. kah..kah..kah..kah..

muhyiddin kata x mengapa kalau MIC dan MCA nak tubuhkan perkasa cina dan india...umno menyatupadukan ummah.. kah..kah..kah..kah..

ohh umnoku... pandainya kamu menyatupadukan ummah..

Woi bangsat.. ko x baca berita ke.. sekarang ni tengah banyak umno dengan umno baik dari bahagian ataupun peringkat pusat dok hari2 bergadoh.. ko jangan la dok tengok TV3 suku dan kawasan2 yg sewaktu dengannya tu jer.. mmg la ko x tau cerita mcm ni pun. media2 pengampu ko tu dok cari salah pembangkang jer.. ada pernah ko tengok dalam berita yg mengatakan pembangkang ni bagus? belum pernah kan.. tu la pasal.. ada minda tu buka la sikit.. jangan dok sempit sangat.

so tolong bagitau kat aku pemimpin ko yg mana nak menyatupadukan ummah tu?

Anonymous said...

Menyedihkan. Sebagai seorang Melayu islam saya rasa malu dengan lelaki macam ni. Itu antara sebab orang melayu hancur. Kasihan pada isteri mereka.Tapi perempuan harus bersabar serta berserah pada Allah swt disamping menjaga akhlak. Kalo yang kena sihir tu takleh kata apalah. BTW terima ajalah seadanya ujian Allah swt.

insani62

Jasmin said...

Saya tertarik membaca nukilan sahabat saya...
"Mereka lupa bahawa tiada alternatif lain bagi manusia yang mencari kebahagian, kesenangan, ketenangan, kebaikan melainkan kembali kepada manhaj Allah dalam tata kehidupannya dan dalam sistem kemasyarakatannya dengan tidak berpijak pada manhaj buatannya sendiri. Apabila manusia dengan tata kehidupannya menyimpang dari undang-undang Allah Taala, maka hidup mereka akan sengsara, binggung, gelisah, buntu , terbelenggu meskipun mereka memiliki tahap intelek yang tinggi dan kemudahan kebendaan yang melimpah. Mereka menderita kehampaan…Mereka menderita kerana panasnya kehidupan yang ditempuhinya yang jauh dari naungan rimbun yang menyegarkan. Mereka menderita akibat jauh dari garis dan jalan yang lurus. Mereka hendak lari dari kenyataan ini dengan melakukan hal yang aneh baik dalam berpakaian, makan, gerak kehidupnya dan sebagainya sehingga kehidupan mereka jauh dari kemuliaan. Mereka hilang arah kerana mereka tidak menemukan tujuan hakiki dari penciptaan dirinya. Mereka tidak menemukan ketenangan dan ketenteraman kerana mereka tidak mengenal Allah yang kepada-Nya mereka akan kembali…."
http://mazniismail.blog.com/

Allahu A’lam

Fizz said...

salam

pergunakan la akal yg di beri oleh Allah... pertahankan la keimanan kalian..
godaan demi godaan akan sentiasa ter dedah di dalam ruang ke hidupan kita, namun itu bukan alasan utk kita mengambil jalan ke neraka...walau siapa diri kita.. lelaki mahu pun wanita...jgn di layan nafsu songsang kalian..

beringat dan balik la ke pangkal jalan..

salam dari nenek

cik ain said...

salam,sy tk lah pandai sgt tapi kenapa mereka pilih utk berzina demi tuntutan bathin.Kalau dah lama ditinggal suami dan nafsu asyik membuak lebih baik tuntut fasakh dan kawin lain dr hidup bergelumang dosa.

zuraimi said...

PERLU KE GAMBAR POMPUAN TU KAT TEPI ARTIKEL?...

Ali said...

Assalamu'alaikum wbt... Ya saudara empunya blog... Kekadang cerita kamu bagus, tp sayang sekali kamu letak gambar yang haram disisi Islam... Buang la gambar tu, atau tukar gambar yg lain yg x haram...

Macam mane nk tau gambar tu halal ke haram, belajar agama banyak2...
Wassalam

Anonymous said...

blog ni macam blog lucah pula sambil mengaitkan maksiat dengan UMNO. Perlu diingat kalau kejadian berlku di negeri serambi mekah tu sebab UMNO juga...sebab disitiu memang juara kisah yg dipaparkan dalam blog ini...

Muslimah Optimis said...

assalamualaikum...

hangat orang berdebat nampaknya...

pemimpin yang zalim harus dikecam namun ingat2lah sama bahawa ALLAJ itu Maha Adil.. Jika tidak dibalas di dunia, di akhirat itu sudah pasti...

berkaitan istari2 menderita itu, tuntutlah fasakh.. adoiyaii.. MO pun bukan ah pandai sangat nak cakap bab2 fasakh ni tapi daripada mencari dosa tambahan lebih baik tuntut fasakh.. wallahualam...

MO tumpng sedih atas nasib yang menimpa mereka dan lagi bertambah sedih apabila memilih jalan yang salah di sisi agama..nauzubillah

Anonymous said...

mana2 wanita yang tak mendapat nafkah bathin (bersetubuh) bolih rujuk kemahkamah syariah.

amat bahaya kalau wanita yang terlibat dlam kes ini, bekerja pula satu tempat dengan mat-mat benggala yg sentiasa kemaruk sex.

orang jantan ni, kalau dah mati pucuk lepas sahaja isteri tu, yg dok simpan buat barang antik buat apa?

Anonymous said...

astaghfirullahala'zim

jue said...

mintak dijauhkan Allah dari perkara macam ni....

Anonymous said...

ni bukan soal politik...tp jgn mengata/mmpertikaikan tokguru slgi ilmu agama tk setaraf dgn tokguru..


Nik Aziz Nik Mat

Pendidikan:
Sekolah Kebangsaan Kedai Lalat (3 Bulan) – 1936.
Sekolah Pondok Tok Kenali Kubang Kerian.
Sekolah Pondok Tok Guru Haji Abbas Besut, Terengganu.
Universiti Deobond, India – 1952.
Lahore, Pakistan – Ilmu Tafsir Quran – 1957.
Universiti Al-Azhar, Mesir – Ijazah Sarjana Muda Pengajian Bahasa Arab.
Universiti Al-Azhar, Mesir – Sarjana Perundangan Islam.

Anonymous said...

sesiapa yang dah tak tahan gelora nafsu tu, boleh lah contak saya 24 jam sehari di talian 019xxxxxxx,semoga dapat ku puaskan.

aini said...

minta fasakh kn da sng..nape nk cari jalan yang susah? yang suami ni pun masalah sangat, nk menyusahkan idup sendiri pon xpyh la nk sshkn org len skali

mahu beriman said...

erm.....nk tye cket.. adakah kita di dunia ini berkahwin kerana allah ta'ala atau kerana nafsu??

Anonymous said...

mane Anon yang penuh iman di dada tadi?...senyap pulak?...erm..cita la lagi pasal kekufuran PAS dan kesucian UMNO..hahha//kelakar la...orang suma elok2 komen pasal artikel..dia tetiba tembak parti politik....kalo mcm tu kira perpaduan jugak la ye?....stail UMNO

Anonymous said...

isteri macam ni patut serah saja pada ANWAR IBRAHIM...tahu lah dia nak kerjakan..lagi pun belalai gajahnya cukup panjang...boleh pengsan perempuan tu

obat kencing manis said...

miris beud denger ceritanya..

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg kapsler - addiction to tramadol

Anonymous said...

order tramadol online tramadol xr dosage - long term tramadol addiction

Anonymous said...

xanax online buy alprazolam online overnight - street value for xanax 1mg

Anonymous said...

generic xanax nucynta and xanax drug interactions - xanax dosage before flight

Anonymous said...

xanax online xanax high .25 - xanax bars milligrams

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl 50 mg side effects - tramadol de 50 mg para que sirve

mahadzira said...

tq bro..seks habis gambar tu..hihi

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl 30 - tramadol order online tramadol 50mg

Anonymous said...

xanax online xanax side effects hair loss - xanax generic pill identifier

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol ultram same medication - tramadol what is it

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg order vicodin online no prescription needed - carisoprodol 350 mg what is it for

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol renal dosing - tramadol addiction during pregnancy

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl 50 mg vs percocet - tramadol hydrochloride purchase

Anonymous said...

cheap tramadol tramadol otc - can get high tramadol hydrochloride

Anonymous said...

xanax online xanax generic vs - how many 2mg xanax to overdose

Anonymous said...

cialis online cialis online paypal payment - buy cialis online no prescription usa

Anonymous said...

cheap cialis cialis daily or as needed - order cialis online usa

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol in florida - tramadol generic for ultram

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#23561 tramadol online purchase - tramadol hydrochloride for dogs 50mg

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#30694 buy tramadol cheapest - buy tramadol cod personal check

Anonymous said...

buy tramadol online buy cheap tramadol overnight - tramadol dosage back pain

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#34852 tramadol 50mg how many can i take - can you buy tramadol over the counter in usa

Anonymous said...

tramadol online really cheap tramadol - rimadyl or tramadol for dogs

Anonymous said...

buy tramadol online no prescription tramadol dosage pain dogs - tramadol online no prescription usa

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#51726 tramadol 50 mg is used for what - tramadol hcl time release

Anonymous said...

buy tramadol tramadol otc - tramadol hcl 50 mg tab

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol jittery - buy tramadol online cod

Anonymous said...

tramadol without prescription overdose amount for tramadol - buy tramadol us pharmacy

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan withdrawal palpitations - ativan for norco withdrawal

Anonymous said...

buy tramadol can you buy tramadol in the usa - get off tramadol addiction

Anonymous said...

ways to buy ativan online lorazepam 1mg blue - ativan high experience

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan no prescription online pharmacy - ativan klonopin conversion

Anonymous said...

buy tramadol online strong tramadol 50mg tablets - generic tramadol online

Anonymous said...

best buy tramadol buy generic tramadol online - can you buy tramadol in greece

Anonymous said...

buy tramadol online can you buy tramadol in the usa - tramadol online consultation

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#50238 xanax dosage long - kenny powers quotes xanax

Anonymous said...

Sesiapa yang membaca cerita ini harus sila bergembira dengan saya kerana saya merasakan ditolak dan kecewa sekali oleh Isteri saya dengan cara yang sama seperti mana-mana lain lakukan dengan kesedihan hati sebelum i bertemu Dr orinoko On line e-mel saya adalah firstaxo@gmail.com. Isu saya dengan rakan sekerja, dia sentiasa istexting mereka walaupun selepas saya memberitahunya bagaimana saya berasa mengenainya. Dia akan berhenti untuk seketika dan kemudian mula seluruh. Dia sentiasa memberitahu saya bagaimana lemak dan lama ini Lelaki tetapi saya tahu bahawa dia telah menggunakan bahawa sebagai gangguan untuk saya tidak mengesyaki beliau. Hari ini saya kini telah mendapat tahu dia adalah menubuhkan tarikh makan tengah hari dengan salah seorang daripada mereka. Saya tidak lagi boleh mengambilnya. Saya tidak faham mengapa dia terus melakukan perkara ini kepada saya. Beliau juga datang rumah lewat selepas kerja sekarang dan dia akhirnya pergi dan berpecah dengan saya, baik i berada di psikik tetapi semua yang sama. apa yang perlu saya lakukan? sehingga kawan saya memperkenalkan saya kepada seorang ahli sihir yang membantu untuk menyatukan kembali suaminya. mendapatkan dia dengan orinokosolutiontemple1@gmail.com anda boleh menghubungi beliau. jadi saya menggunakan ini cara untuk memberitahu orang bagaimana gembira dan berapa banyak i menghargai dr baik.

Torascool said...

hanya iman jalan satu-satunya menghadapi godaan

Miss Joyce said...

My name is Joyce and my ex-boyfriend dumped me 8 months ago after I caught him of having an affair with someone else and Insulting him. I want him back in my life but he refuse to have any contact with me. I was so confuse and do not know what to do, so I visited the INTERNET for help and I saw a testimony of how a spell caster help them to get their ex back so I contact the spell caster and explain my problems to him. .... he cast a spell for me and assure me of 3 days that my ex will return to me and to my greatest surprise the third day my man came knocking on my door and beg for forgiveness. I am so happy that my love is back again and not only that, we are about to get married. Once again thank you Temple of permanent healing, you are truly talented and gifted. dr.jartospellcaster@gmail.com is the only answer to any relationship problem.he can be of great help and I will not stop publishing him because he is a wonderful man dr.jartospellcaster@gmail.com

Camila Adrian said...

Nama saya Lena, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada doktor yang hebat saya yang benar-benar membuat hidup saya yang menyeronokkan satu hari ini. Ini lelaki yang hebat DR IREDIA membawa suami saya kembali kepada saya, saya mempunyai tiga kanak-kanak yang indah untuk suami saya. Kira-kira empat tahun yang lalu, saya dan suami saya telah menjadi satu pergaduhan yang lain sehingga dia akhirnya meninggalkan saya untuk seorang wanita. Saya rasa hidup saya telah tamat dan anak-anak saya fikir mereka tidak akan melihat bapa mereka lagi. saya cuba untuk menjadi kuat hanya untuk anak-anak tetapi saya tidak boleh mengawal rasa sakit yang menyeksa hati saya, hati saya dipenuhi dengan kesedihan dan kesakitan kerana saya benar-benar cinta dengan suami saya. Setiap hari dan malam i menganggap beliau dan sentiasa ingin dia akan datang kembali kepada saya, sehingga satu hari i bertemu rakan baik saya yang juga dalam keadaan seperti saya tetapi masalah beliau adalah bekas teman lelaki yang dia mempunyai kehamilan yang tidak diingini untuk dan teman lelakinya enggan bertanggungjawab dan dibuang itu. dia memberitahu saya bahawa saya adalah kes kecil dan bahawa saya tidak perlu bimbang tentang hal itu sama sekali, jadi saya bertanya apa penyelesaian kepada masalah saya dan dia memberikan saya alamat e-mel orang yang hebat ini. i telah meragui jika orang ini adalah penyelesaian, jadi saya dihubungi lelaki yang hebat ini dan dia memberitahu saya apa yang perlu dilakukan dan i perbuatan mereka semua, beliau memberitahu saya menunggu selama dua hari dan bahawa suami saya akan datang merangkak di kneels untuk mohon ampun saya jadi saya dengan setia itu apa yang manusia besar ini meminta saya untuk melakukan dan yang pasti selepas dua hari saya mendengar ketukan di pintu, dalam terkejut besar saya i nampak dia di kneels dan i terkedu, apabila dia melihat saya, semua dia menangis dan meminta saya untuk pengampunan, dari hari itu, semua kesakitan dan kesedihan di dalam hati saya terbang, sejak itu saya dan suami saya dan anak-anak yang indah kami gembira dan kita hidup sebagai satu keluarga. Sebab itu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DR IREDIA pertolongannya. Ini lelaki besar yang dibuat saya untuk memahami bahawa tidak ada masalah di bumi yang tidak mempunyai penyelesaian jadi jika anda tahu bahawa anda mempunyai masalah yang sama atau mana-mana masalah yang sama, saya akan menasihati anda untuk datang terus ke lelaki yang hebat ini. Hubungi dia dengan e-mel ini (drirediaherbalhome@gmail.com) dia ada untuk membantu anda.

ffredrick peterson said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%. jika Berminat? Hubungi kami hari ini di (fredrickpetersonloan@gmail.com) dan mendapat pinjaman anda hari ini
Regards,
Fredrick Peterson pasukan pelaburan





mrwilliam said...





Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
loan at 3% interest rate, Contact us via email:
qmank011@gmail.com

(1) Full Name
(2) Full Address
(3) Country
(4) Age
(5) Occupation
(6) Tell phone number
(7) Sex:
(8) Loan Amount needed:
(9) Loan Duration

Email us at: qmank011@gmail.com

Tyron Snel said...

Nama saya Camelia dari Amerika Syarikat Saya mempunyai bukti bagi memberi kira-kira caster ejaan yang besar (Dr.Ogbe). Saya pernah seorang wanita yang tidak pernah mempunyai terima kasih kanak-kanak untuk Dr.Ogbe satu-satunya lelaki yang boleh membantu anda dengan apa-apa masalah yang anda hadapi dalam kehidupan. Saya telah berkahwin dengan seorang lelaki yang baik dan indah, dan kami telah berkahwin selama 11 tahun tanpa isu, saya dan suami saya perlu meletakkan kesalahan ke atas diri kita sendiri. Selepas 1 tahun saya melihat kawan lama yang sangat baik saya dan saya berkongsi masalah saya dengan dia dan dia memberitahu saya tentang caster ejaan dipanggil dia tahu, saya tidak pernah percaya pada semua tetapi dia memberitahu saya bahawa dia adalah satu-satunya penyelesaian, saya memberitahunya saya tidak berminat dan saya tidak akan melakukan perkara sedemikian. 3 bulan datang dan keluarga tidak mempunyai pilihan dan mereka membuat keputusan suami saya mendapat satu lagi isteri yang sanggup menerimanya cucu, saya juga mengambil keputusan untuk tidak diketepikan jadi saya hubungi caster ejaan pada e-mel (theangelsofsolution@gmail.com). Saya mendapat jawapan dari dia dan saya menjelaskan segala sesuatu kepada-Nya, Ia mengatakan kepadaku segala yang perlu saya lakukan dan memberikan saya jaminan bahawa saya akan mendapat kebahagiaan saya. Dia membikin bagi saya dan bertanya kepada saya untuk berkasih sayang dengan suami saya dan saya lakukan dan selepas 1 bulan i mendapat tanda-tanda dan ketika saya menghubungi seorang doktor keluarga beliau memberitahu saya i mengandung .. Terima kasih kepada lelaki yang baik dan hebat ini Dr.Ogbe untuk kerja-kerja yang baik dan saya mengesyorkan beliau t semua orang di luar sana. Beliau tidak mempunyai lain seperti dia nasihat saya kepada semua kawan-kawan saya yang melalui apa-apa masalah seperti:

Jika anda sedang melepasi sebarang masalah seperti,

(1) Jika anda mahu bekas anda kembali.
(2) Jika anda sentiasa mempunyai mimpi buruk.
(3) Anda mahu untuk dinaikkan pangkat di pejabat anda.
(4) Anda mahu wanita / lelaki untuk mematuhi kata-kata anda.
(5) Jika anda mahu kanak-kanak.
(6) Anda mahu menjadi kaya e.t.c.

Dr.Ogbe anda benar-benar jawapan kepada semua masalah dengan powers.You anda boleh menghubungi beliau di e-mel beliau theangelsofsolution@gmail.com dan mendapat permintaan anda ..

Unknown said...

Seandai sesaorang yang berkamaknusian dia akan memberi bimbingan sehubungan itu sila acukan sebarang aduan pada al fafil Abdul kadir P.J.K di talian nom.fon beliau 018:5788716 atau 013:9894303 tinggalkan sms ruangan whatsApp/michat/ ruang f.b.saya akan vuba bantu berikan pandangan selaku saudara islam sekian.

Unknown said...

Sila hubungi Alfadil Abdulkadir 018:5788716 tinggal sma nama alamat pengadu atau nom.fon.yang boleh dihubungi sekian.

Josip Marija said...

saya ingin mengucapkan terima kasih kepada chubygreat atas apa yang telah dilakukannya untuk saya. Dia mengembalikan kebahagiaan saya. Saya diperkenalkan ke chubygreat@gmail.com oleh seorang wanita yang dia bantu dengan buah rahim. dia menghubungi chubygreat dan memberitahunya masalahnya dan dengan bantuan mantra chubygreat dia mengandung dan sekarang pergi dengan bahagia bersama suami dan dua anak yang dia miliki sekarang. dia memberi saya perincian chubygreat untuk menghubunginya yang pasti dia akan menolong saya sekiranya saya menghubunginya. jadi saya menghubunginya dengan maklumat Whatsappnya 2348165965904, dia memberitahu saya perkara-perkara yang perlu saya lakukan dan memberikan bahawa dia akan menggunakan mantra untuk saya supaya suami saya akan kembali dan mengasihi saya lagi. setelah saya melakukan semua yang dia minta, dia kemudian melafazkan mantra dan mengatakan bahawa dalam masa 48 jam suami saya akan kembali, saya fikir ia adalah jenaka dan ketawa dan memutuskan untuk menunggu ,, Hebatnya kata-katanya benar kerana dia mengatakannya. anda boleh menghubungi e-mel maklumat berikut; chubygreat@gmail.com atau Whatsapp 2348165965904. hubungi dia sekarang dan masalah anda selesai kerana dia adalah jalan penyelesaian.