Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, July 15, 2010

NAK TENGOK MANA TOYOL DAPAT BANYAK DUIT UNTUK BUAT ISTANA

بسم الله الرحمن الرحيم

AKTA KEBEBASAN MAKLUMAT UNTUK KETUANAN RAKYAT – harakah daily



Kerajaan negeri Selangor membentangkan Akta Kebebasan Maklumat dalam sidang DUN Selangor dan berharap ia akan diikuti oleh negeri-negeri lain termasuk kerajaan pusat.

Exco kerajaan negeri, Elizabeth Wong ketika membentangkan usul itu berkata, akta ini bertujuan untuk memberikan hak kepada rakyat mendapatkan maklumat dan seterusnya menegakkan prinsip ketuanan rakyat.

"Semenjak pembentukan Kerajaan Negeri Selangor di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat pada bulan Mac 2008, ketuanan rakyat dijadikan prinsip tunjang yang mempengaruhi segala tindakan dan keputusan yang diambil," kata beliau ketika membentangkan rang undang-undang itu untuk bacaan kali pertama.

Katanya, prinsip ketuanan rakyat inilah yang menjadi pendorong kepada segala usaha Kerajaan Negeri untuk mereformasikan, memperbaiki dan mempertingkatkan pentadbiran negeri Selangor.

"Sepertimana yang Ahli-Ahli Yang Berhormat ini fahami, rakyatlah yang memberi peluang kepada kita semua untuk berkhidmat. Dan rakyat juga yang akan merampas balik peluang tersebut jika kita lupa hakikat ini," katanya.

Katanya, ketelusan merupakan salah satu aspek utama yang cuba diketengahkan dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor.

Kesetiaan Pakatan Rakyat terhadap prinsip pentadbiran yang terbuka merupakan salah satu sebab utama mengapa rakyat telah memberi sokongan padu kepada Pakatan Rakyat pada pilihanraya yang lalu, tambah beliau.

Pendirian Kerajaan Negeri terhadap ketelusan telah dibuktikan dengan jelas sepanjang pentadbiran Pakatan Rakyat. Misalnya, sidang Dewan Negeri Selangor ini disiarkan sepenuhnya melalui Internet, tambah beliau dalam nucapannya.

nota:
inilah cotoh kerajaan rakyat dengan adanya akta kebebasan maklumat maka semua rakyat selangor boleh

nak tengok bil toyo pergi disneyland – boleh
nak tengok bil tiket toyo anak beranak pergi tokyo – boleh
nak tengok geran tanah 200 hektar yang di beri toyo pada pemandunya – boleh
nak tengok duit siapa dipakai khalid untuk beli lembu – boleh
nak tengok duit siapa dipakai khalid untuk beli kereta sendiri – boleh

nak tengok semua surat penjanjian kontrek pasir boleh-
nak tengok semua bil jamuan makan mb – boleh

inilah contoh ketuanan rakyat, hairan kenapa puak gerombolan menentang akta ini puak gerombolan kata melanggar perlembagaan. melanggar perlembagaan kepala bana sapa?

rakyat nak tahu dimana toyo amabil duit buat ramuh 23 juta ringgit..
rakyat satu selangor nak tahu berapa batang gigi yang telah di cabut oleh toyo..
rakyat satu selangor nak tahu berapa upah cabut sebatang gigi kah kah kah... -TT



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

3 comments:

Langit Pertama said...

Kalo bleh didedahkan bagus...
Baru kte tau kat mana duit kita dileburkan... ops... dilaburkan...

Kamal Sanusi said...

Dedah pun tak der maknanya jugak. SPRM dan lain-lain agensi sekasta dengannya mana berani buat apa-apa pun. Takat buka kertas siasatan lepih tu diam dgn harapan meLAYU mudah lupa.

Melayu yg jadi ahli parti melayu yg memperjuangkan bahasa melayu tapi parti melayu tu dok pakai nama guna bahasa penjajah buleh la MUDAH LUPA.

Ni melayu yg dah maju daaa, susah nak lupa punyer!


Kah kah kah!!!...

Singalautmetro said...

salam. bagus blog anda.bagus juga idea anda.