Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, May 31, 2010

KENAPA KITA SUSAH NAK MAJU DAN ILMU PAYAH BERKEMBANG ?

REPOSTING

Assalamualaikum..

Hari ni aku nak cerita berkenaan dgn ilmu. Bukan ilmu hitam tp ilmu putih. hehehe... Bagaimana ilmu itu dikembangkan. Ilmu.. x kiralah dari ilmu duniamaupun ilmu akhirat. Dari ilmu mcmana nak hidup hinggalah ilmu nak mati.. Ilmu boleh kita timba dari pelbagai sumber dan cara. Melihat, mendengar dan melakukan. Ilmu berpunca dari Yang 1. Iaitu dari Allah diturunkan kepada umat manusia.Kemudian ilmu itu dkembangkan melalui penulisan dan pesanan dari sesuatu dan seseorang kepada sesuatu dan seseorang yg lain. kemudian terus berkembang menjadi beberapa bahagian.

Dalam islam sendiri banyak di tekankan agar kita menyebarkan ilmu yg baik untuk dikongsikan bersama.ini adalah amalan yg dituntut dalam islam itu sendiri. Daripada Mu’awiyah al-Qusyairi katanya, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
Ketahuilah orang yang hadir hendaklah menyampaikan kepada orang yang tidak hadir.
(al-Bukhari Muslim dan Ibnu Majah,)

Huraian
Jika kita menyampaikan ilmu, ia merupakan sedekah dan ia akan semakin bertambah banyak jika dikembangkan dan begitulah sebaliknya jika hanya disimpan menjadikan ilmu semakin berkurang. Justeru janganlah kita meninggalkan kewajipan menyampaikan ilmu kerana ia akan memberi peluang kepada orang-orang fasiq dan jahil menyesatkan manusia lainnya. Hanya orang yang menyuruh kepada kebaikan dan mencegah dari kemungkaran yang mengetahui mana yang baik dan mana yang buruk lalu dia menjalankan kewajipan atas apa yang diketahuinya itu.

Maksudnya disini satu2 ilmu itu penting untuk disampai2kan. Agar ia dpt di manfaatkan oleh mereka2 yang lain selepas kita, Agar mereka terhindar dari membuat banyak kesilapan.

Zaman dah berubah sekarang. Dulu ilmu disampaikan melalui media cetak spt buku2 akhbar dan bnyk lagi dan media elektronik spt tv serta radio. Maksudnya disini dahulunya sesuatu berita atau ilmu itu lambat sampai kepada kita. Bermakna kita ketinggalan berbanding negara2 maju yang lain.X perlu kita bandingkan dengan Amerika negara yg mula2 mencipta internet yang bermula pada tahun 1962. Cukup sekadar kita bandingkan dgn negara jiran seperti indonesia yg maju dua tahun dari negara kita.Internet di perkenalkan di malaysia sekitar tahun 1996. Namun begitu tanpa kita sedari sudah hampir 13 tahun kita memiliki satu media infomasi yg gitu. Sesungguhnya internet membuatkan satu2 ilmu tersebar dengan begitu pantas.Peringkat kematangan kita jua sudah berubah dgn adanya info globalisasi ini. Kita lihat dari sudut positif. Apa jua info hanya dihujung jari. search dan dpt jawapan dari setiap persoalan. Kita tidak begitu hairan bila kita mendengar berita, hacker dari negara2 barat kebanyakan darinya berumur belasan tahun. tidak kurang juga di negara jiran kita, Indonesia. Namun di malaysia begitu kurang bilangannya.


Aku bukan nak cerita tantang hacker. Persoalannya mengapa boleh jadi begitu? Berbalik kepada perbincangan asal entri ni. Puncanya kerana sesuatu ilmu itu tidak dikongsi bersama. Yang seharusnya kita semua mesti berfikiran terbuka.. biar kita dan negara sama2 maju. inilah usaha kecil kita untuk menyampaikan ilmu pada org lain.. nak suruh bagi duit memang xder la kan..Ia berkaitan dengan sikap. Ini sebenarnya point yg aku nak aku tekankan. Contoh mudah.. para bloggers misalnya. Mereka menyampaikan sesuatu info dan ilmu itu melalui blognya. Memandangkan dengan keadaan waktu sekarang, blog boleh dikatakan menjadi satu sumber info yang boleh dikira penting. X kira la blog tu memberi info berkenaan perniagaan, politik, isu2 semasa ataupun berkenaan pengalaman peribadi seseorang dan sebagainya. Ini semua boleh kita ambil dan di jadikan sebagai rujukan dan sumber ilmu.Tujuannya ialah supaya kita menjadi lebih maju dan bersifat berdaya saing. Namun masalahnya disini ialah bloggers2 itu sendiri. Dari pemerhatian aku yg x power ni la.. bloggers2 kita ni (bukan semua) nampak mcm kolot sikit. Aku maksudkan kepada bloggers2 yg postingnya x boleh nak dicopy. X seperti bloggers2 indonesia, jauh sekali nak dibandingkan dgn bloggers2 barat. Mereka tidak pernah menghadkan pelawat2 blog mereka untuk membaca seterusnya untuk copy segala posting2 mereka.

Tetapi tidak begitu pada bloggers2 kita. Ada sesetengahnya blog mereka ni aku tgk memang bagus.. banyak info2 yang boleh dikongsi bersama.Namun bloggers kita nampak seperti kurang cerdik. Suruh org melawat blog mereka, kemudian x boleh copy posting mereka. Alasan x berapa pandai mereka ialah blog mereka bersifat peribadi. Klau dah tau peribadi tu awatnya kasi org baca? Sedangkan banyak bahan dalam blog mereka pun hasil dari pengopian dari sumber blog atau website org lain. Ada sesetengahnya tu pula kata bukan x kasi copy, tp kena la minta izin dulu. Ya betul..Aku x nafikan tentang itu. Bagaimana pula klau pemilik blog tu sebulan sekali baru update blognya? apa.. kita ni semua dah x payah la nak buat kerja lain ke. 24 jam sehari on line menunggu jawapan keizinan untuk mengopy posting mereka. Itu kira bagus klau hidup lagi.. klau blogger tu dan mati mcmana? x boleh la kita ambil apa2 ilmu dari blog dia lagi sbb dah x dpt minta izin lagi. Perghhh.. memang best laa... Bila kita komen pasal blog mereka, kenapa x kasi org copy entri2 mereka.. kita pula yg di soundnya.. " x tau etika berblog ker..?" Aku malas la nak cerita pasal etika ni.. Siapa yg tentukan etika ni? Etika hukum yg Allah gariskan pun ramai yang langgar semacam jer.. pastu nak sembang lebih pasal etika berblog. poodahhh....

Satu lagi jenis org yg bila kita copy jer bahan dari blog dia, lepas tu terus jer dia block kita dari masuk blog dia. hehehe.. Korang rasa dia ni seorang yang bijak x? bagi aku blogger ni buat lawak.. mana x lawaknya.. dengan secara langsung siapa yg kena block x boleh nak masuk pada page blog dia.. bistu siapa yg nak baca blog dia ? nak suruh hantu baca ke? memang best la bloggers malaysia ni.. Tu x kira lagi yg menetapkan syarat lagi tu... contohnya.. "nak copy boleh tp sikit je dan sertakan link blog ni.." ataupun ayatnya berbunyi begini.. "boleh copy tp jgn lupa sertakan link blog ini klau tidak aku block korang dari masuk blog aku". Tu x cerita lagi yang disablekan right klick tu..

Ikhlas ke klau mcm tu? Tu aku bagi contoh sikit jer tu, banyak lagi syarat marat yg di kenakan bergantung sejauh mana ketidakmatangan bloggers tu sendiri. Nampak sgt x matang .. perangai mcm budak2 x cukup akal..Tp tengok gambar kat profile masing2 dah tua.. Lagi aku xboleh blah bila tgk banyak dari mereka2 ni bukan guna domain dan hosting sendiri pun. masih bersetinggan pada blogspot atau wordpress jugak.. dah la free.. pun ada hati nak berlagak? Aku rasa mcm bloggers malaysia ni (x semua) kolot dan jakun laa..Di sini jer kita boleh nampak apa tujuan seseorang tu buat blog. Adakah untuk menyampaikan2 ilmu tu kerana Allah, atau just nak belagak nak tunjuk kat org bahawa blog mereka kununnya mcm best jer? Macamana la malaysia ni nak maju dari sudut ilmu. Yang ada ilmu sikit2 pun kedekut. simpan nak bawak masuk kubur agaknya. tp tu la kan, mcm aku kata tadi inilah bloggers kita. mcmana kita nak maju klau berperangai mcm ni. suka pentingkan diri sendiri.. ada ilmu x kasi org tiru. . ingat tulis blog ni just nak buat berlagak ke? just nak tunjuk kita ada yg org lain xder..? kita tengok saja bloggers2 barat.. atau paling tidak pun bloggers indon. korang tengok la, dia org suka bagi2, sebar dan kongsi ilmu dia kat org lain. aku jelous la tgk bloggers dia org. Tp di malaysia kerana ada bloggers2 yg x berapa matang mcm ni la, kita susah nak maju dan bersaing dgn org lain.

So untuk bloggers malaysia ni yg xnak kasi org copy bahan2 dlm blog anda, xpayah la nak buat blog. Simpan jer bahan2 yg korang copy tu dalam computer korang je. Klau rasa nak maju dan bersaing dalam acara keilmuan kena la advancekan minda. klau dok bawah tempurung jer jgn rasa mcm diri tu bagus sgt.

Mungkin ramai yg terasa atau x terima pendapat aku ni. But its ok.. klau rasa diri x boleh kena tegur terpulang. Klau rasa kamu bloggers hebat silakan. Tapi tanyalah diri tu sendiri.. apakah tanggungjawab korang kepada agama, bangsa dan tanahair? buatlah kebaikan dgn cara kita sebagai bloggers walaupun ia sebesar zarah. Banyak ayat al-Quran yang menyeru manusia melakukan kebaikan dan berlumba-lumba ke arahnya, kerana dengannya akan membawa kejayaan, kemenangan dan kebahagiaan. untuk masyarakat maupun diri sendiri.

Lastly sebuah hadis untuk renungan bersama.

"Wahai orang yang beriman, rukuk serta sujudlah (mengerjakan solat) dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkan-Nya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya di dunia dan di akhirat." (al-Haj:77)

Al-Quran menegaskan mereka yang berbuat kebaikan walaupun seberat zarah akan dilihatnya, sebagaimana dijelaskan melalui surah al-Zalzalah.Dalam kitab al-Muwatta' diriwayatkan satu hadis bermaksud: "Seorang miskin telah meminta makanan dari Aishah r.a dan di hadapannya ada beberapa biji anggur, lalu Aishah berkata kepada seseorang: Ambil sebutir dan berikan kepadanya! Orang yang disuruh itu hanya memerhatikan sebutir anggur terbabit kerana kehairanan. Maka Aisyah pun berkata: Apakah engkau hairan! Berapa bezanya antara sebiji ini dengan sebesar zarah. Setiap amalan baik yang dihulurkan kepada manusia, bahkan kepada haiwan makhluk lain yang hidup di muka bumi ini, sekalipun kecil adalah diredai Allah. Melemparkan wajah yang manis, senyum bila bertemu, hatta membuang sesuatu yang berbahaya di jalanan dan memulakan langkah ke masjid adalah kebaikan.

Wallahualam.
Wassalam.

Note: Kenapa korang menulis blog? Korang boleh tengok kat SINI

9 comments:

joegrimjow said...

kene ubah skikp jadi rahin!

ORANG TUA said...

SETUJU 1000,000,000%....!!!!!!!!!!!!!!

Ana Aisyah said...

setuju sgt..mmg ramai bloggers yg mcm ni..menyampah pun ada bila masuk kat blog2 mcm ni..

mcm mana nak bg mereka sedar ek?

Anonymous said...

senang jer.. bagi jer la artikal dan link posting ni pada bahagian komen blog dia org. kalau tetap x berubah juga, mmg sahlah dia org tu jenis yang tak sekolah agama... hi..hi..hi..hi...

kedai buku perintis said...

salam ye

menyampaikan disertai dgn niat yang suci.ada blasannya menanti.saat sabar maha penting menyampaikan berulang kali akhirnya akan berbalek kebaikan pada diri kita.

Norita Shaklee said...

Betul la...ilmu ini hak Allah, siapa kita yang untuk berlagak sombong kan? Syukurlah kita dikurniakan akal untuk menilai...

amycozzo said...

Kita memiliki pemikiran yg same bro..mmg blogger2 Indonesia banyak yg sharing ilmu mereka secara percuma..aku setuju sgt info nie..sebab tu mereka jauh lebih maju dalam dunia IT berbnding kita.

Asmi Asmidar said...

betul mida setuju.sebab tue mida tak larang right click tuk blog .if mida share something rase boleh shre ngn org laen tak kesah nak copy paste pun. .betul tue dah peribadi tak yah nak share. . .but kkdg kita sendiri mau ingat la,manusia bukan semua same kan. .org ader blog dea nak ader blog then pastu semua tak bole. .kalau mcmtue buat diari tulis kunci letak lam almari. konpem tader org copy paste.hehe

Unknown said...

setuju sangat dengan entri ni..blogger indon siap buat senarai blog yang mempunyai pagerank dan ranking..tak dinafikan memang blog diorang hebat-hebat..saya ambil satu saja blog yang tak berapa hebat bagi kalangan blogger indon

http://miscah.blogspot.com/

walaupun bahasanya agak 'kebaratan' sikit tapi bila lama-lama baca akan faham dari segi penyampaiannya