Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Wednesday, June 2, 2010

RAKYAT MALAYSIA MAKIN BODOH KOMPUTER

بسم الله الرحمن الرحيم



Minggu lepas kami hantar anak kami yang baru masuk Universiti Malaya mengambil Asasi Sains. Adalah sesi pengurusan universiti bersama ibu bapa dan pelajar. Atas pentas semua pensyarah ada PhD , semua Professor Madya. Salah seorang pensyarah tadi beritahulah semua ibu bapa, tak perlu bekalkan anak-anak di Universiti Malaya ini dengan komputer, dengan lap top, dengan notebook ke, takut hilang nanti.

Bangunlah seorang ibu tanya, pelajar ni nanti tak ada ke guna komputer untuk buat assignment. Salah seorang pensyarah yang Professor Madya tadi kata, di UM banyak makmal komputer. Pelajar Asasi Sains tak banyak buat assigment guna komputer. Kalau diberi komputer peribadi atau laptop kepada pelajar ini , ianya akan melalaikan, lebih banyak keburukan dari kebaikan.

Yang cakap ni Professor Professor Madya, di Universiti Malaya pula, bukan loyar buruk macam saya ni.

Apa lagi, bersoraklah ibu bapa, kerana tak perlu pening kepala nak beri anak komputer.

Pelajar kita , rakyat kita nampaknya semakin BODOH dalam bab komputer ni. Apa ke tidaknya , cuba kita semua pergi Kafe Siber, cuba pergi, cari sekeliling kita, memang banyak Siber Kafe, majoriti yang ada di Kafe Siber ni remaja Melayu, pelajar sekolah rendah dan menengah. Majoritinya main game, layar laman web lucah, atau main judi internet dan ponteng sekolah atau ponteng tuisyen.

Pergi tanya Pejabat Pelajaran Daerah pula, berapa ramai pelajar sekolah menengah yang BUTA HURUF. Kalau di bandar, angkanya mencecah ratusan pelajar yang BUTA HURUF.

Yang Kementerian beria-ia nak beri rakyat komputer ni kenapa ? Yang kerajaan negeri beria-ia nak beri pelajar sekolah rendah E-Book kenapa ?

Yang BUTA HURUF ramai, yang merosakkan minda di Kafe Siber ramai.

Pelajar Universiti pun di nasihat oleh Professor Madya jangan diberi laptop, apa guna laptop pada pelajar sekolah rendah, kepada penoreh getah, kepada nelayan.

Kalau dulu pepatah ialah Kera Dapat Bunga , nampaknya sekarang Kera Dapat Komputer.

Jangan pula yang Kementerian yang berkaitan baca artikel ini jadi macam Kera Kena Belacan pula !

Dan janganlah pula kita orang Melayu ni selalu bertindak Kera Di Hutan Disusukan, Anak Di Rumah Mati Kelaparan.

****************************************
MASYARAKAT MISKIN DAPAT KOMPUTER RIBA PERCUMA
Berita Harian 29 Mei 2010

Pelajar dari keluarga berpendapatan kurang RM3,000 boleh mohon

KUALA KLAWANG: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan mengedarkan satu juta komputer riba 1Malaysia secara percuma kepada golongan masyarakat berpendapatan rendah supaya mereka memperoleh capaian akses internet jalur lebar.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata program khas SKMM itu akan memberi peluang kepada golongan berpendapatan rendah menggunakan kelebihan internet dalam memajukan diri dan keluarga. “Golongan yang layak menerima komputer riba itu nanti ialah yang pendapatan isi rumah kurang daripada RM3,000 dan mempunyai anak masih belajar sama ada di sekolah mahu pun universiti dengan pengesahan oleh pemimpin masyarakat. “Pelajar sekolah menengah dan universiti juga boleh memohon mendapatkan komputer riba itu sendiri jika datang dari keluarga yang layak dengan proses permohonan itu disokong oleh institusi masing-masing,” katanya selepas merasmikan pakej ‘Jalur Lebar Telekom Malaysia Berhad (TM) dengan Komputer 1Malaysia’ di Dewan Majlis Daerah Jelebu di sini, semalam.

Melalui pakej itu, TM turut mengedarkan sebanyak 200,000 komputer secara percuma kepada golongan berpendapatan rendah di seluruh negara dengan kadar bayaran bulanan perkhidmatan jalur lebar serendah RM38.

Rais yang juga Ahli Parlimen Jelebu, berkata SKMM sedang memperincikan program pemberian percuma berkenaan dan akan melancarkannya tidak lama lagi bermula di Johor, sebelum diperluaskan di seluruh negara.

Komputer riba 1Malaysia dibangunkan Mimos Bhd itu bakal membolehkan pengguna melayari internet melalui perkhidmatan jalur lebar seperti WiFi, sistem 3G atau HSDPA dan WiMAX.

Katanya, dengan pemberian keseluruhan 1.2 juta komputer riba percuma itu (SKMM dan TM), pihaknya menjangka matlamat kerajaan untuk mencapai 50 peratus penembusan jalur lebar di kalangan isi rumah menjelang akhir tahun ini akan tercapai.

Dalam perkembangan berkaitan, Rais berkata, pihaknya dan TM akan menyediakan perkhidmatan akses point internet tanpa wayar (WiFi) percuma di kawasan kampung di seluruh negara yang mempunyai talian kabel telefon.

“Kita akan memasang satu alat khas pada telefon awam atau kabel di kawasan tumpuan penduduk kampung seperti balai raya dan ia membolehkan internet dicapai dalam jarak lingkungan dua kilometer.

“Projek itu sudah diuji di Kampung Asia Jaya, Sibu, Sarawak baru-baru ini dan akan diperluaskan di seluruh negara tidak lama lagi,’ katanya.

Dalam perkembangan lain, Rais berkata semua pengamal media warga negara Malaysia yang bekerja di lapangan, terutama wartawan dan jurugambar akan diberi komputer riba 1Malaysia percuma bagi membolehkan mereka memperoleh capaian internet di mana saja ketika bertugas.
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Masyarakatmiskindapatkomputerribapercuma/Article

- http://waghih.blogspot.com/2010/05/rakyat-malaysia-makin-bodoh-komputer.html


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

11 comments:

CUCU TOK WAN said...

Salam...

Maka tak hairanlah kita terus berada di belakang kerana pemikiran yang membentuk generasi pelajar masih lagi terkongkong dalam era 70-an meskipun era tersebut telah ditinggalkan 40 tahun dulu...

Depa masih duk nampak komputer adalah barang mewah yang 'haknya' tidaklah perlu diberikan perhatian!

PAScacamarba said...

taupun blogger loyar buruk:)

gorgondolamedusa said...

tetibe semak plak mate aku...

balqish jaffri said...

wat...for me as a student laptop tu la penting...xkan 24/7 nk duduk kat makmal komputer..makmal komputer diaorg operate 24 hours ke??
ntah pape la...ala bli kan je..bukan pkai duit diaorg pun!
ceh!

gorgondolamedusa said...

uiks?
student lagi bijak dari professor madya?
hahahaha...

wahai prof yg bijak pandai,
kalu nak ngelakkan mende2 camni,
bg aku 1st didikan agama,
pastu sediakan wifi yg disekat segala yg x elok cam pornsite ke ape.

jgn jadi cam kes aku,
pi kursus buat blog,
last2 JU a.k.a juruletih tu plak blaja dari aku.
(cerita 3-4 tahun dulu).
sudah terbalek..

hahaha

'alif mim nun wau, alif tendang wau sarkas'

balqish jaffri said...

hhahahaahha...madya tu ilmu dia je...ilmu it dia kurang celik sikit..tu je jawapannya...so dia x tau apa itu keperluan...

lawak said...

blaja tak abes ,pandai mengata org lain,tah2 kantoi nanti haha,ko balqis blaja ngan kalipah guan eng ke?:)ke ngan si sape tu gondol?gondola?hahaha

balqish jaffri said...

ko jgn la ckp cm tu...doa weh...ko ckp pasal pe???
aku bluuur!

sb752431 said...

to lawak,
mungkin ko blaja lagi tinggi,
sebab tu korang2 ni mandi wajib depan je basuh, blakang sume x kena air.
hahaha...

lawak said...

ramainya pengikut kapal singki:)seorang singh kena pakai turban,tapi kapal singki tak.Ini bermakna kapal singki bukan singh yg baiki.

"KAPAL SINK HARUS BERTAUBAT"

gorgondolamedusa said...

its better than kapal selam x boleh nyelam...