Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, June 13, 2011

P.RAMLEE PUN NAK KENA SAMAN DENGAN PAKIDA ?

بسم الله الرحمن الرحيم

‘Mohon maaf atau hadapi saman’


Gambar gangstar penambang memakai baju 3 line dari film Bujang Lapok

PUTRAJAYA: “Kami nak (Datuk) Yusof Haslam dan (Datuk) David Teoh memohon maaf secara terbuka, dalam tempoh tujuh hari, mereka kena ‘gentlemen’...kalau dah buat silap, mengaku dan minta maaf, jadi perkara ini tidak akan berpanjangan,” kata Pengerusi Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) Wilayah Persekutuan/Putrajaya/Labuan, Datuk Roslan Dahaman.

Pekida mendesak permohonan maaf daripada penerbit filem KL Gangster dan Kongsi itu kerana mendakwa filem berkenaan menggunakan empat perkataan utama yang menjadi gelaran sinonim pertubuhan itu iaitu ayahanda, abang long, kak long dan abang kawasan, sekali gus seolah-olah menggambarkan Pekida sebagai sebuah kumpulan gengster.

Roslan berkata, dia juga meminta Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPFM) menjadi orang tengah untuk menyelesaikan perselisihan faham, kerana mendakwa LPFM turut bertanggungjawab meluluskan penyiaran filem berkenaan tanpa membuat kajian lebih mendalam.

“Kami tunggu dalam tempoh itu. Kalau mereka enggan memohon maaf secara terbuka...kami mengambil tindakan lain termasuk menghantar memorandum kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan beberapa menteri termasuk Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

“Kalau mereka masih enggan, jalan terakhir adalah menyaman mereka berdua. Jadi, kami meminta mereka menggunakan tempoh ini sebaik mungkin... kami hanya nak mereka memohon maaf, dan kami akan melupakan perkara ini,” katanya pada sidang media selepas sesi dialog dengan Pengerusi LPFM, Datuk Mohd Hussain Shafie, semalam.

Roslan mendakwa filem yang diterbitkan Skop Productions dan Metrowealth Movies Production itu menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan ahli kerana banyak babak menggunakan perkataan berkenaan seolah-olah merujuk kepada pertubuhan.


Note: Kah kah kah kah.. bangang!!!!!!!!!

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

19 comments:

a.samad jaafar said...

mmg ahli2 pukida ni bangang pun !!! hahahaha.. err.. kene saman ke ni ???

CIK TOM said...

isu camni pun nak saman menyaman jugak ker?ish2 macam dah takde keje lain sgt je ni...

Anonymous said...

kahkahkah.. woii.. sapa yang mencipta perkataan2 yang digunakan.. hampa ka cipta.. dungu betul.. kira pakida nie ganster laa?? kata dakwah islam.. pasaipa nk gangster2..

Anonymous said...

Aku nak daftar hakcipta 3 perkataan ni:
1. ayahanda
2. abang long
3. kak long

pastu aku nak saman PUKIDA sbb guna perkataan tu tanpa kebenaran. Ape kate korang?

Dah xde kroje lain ke nak buat.
Nama je organisasi yg guna nama Islam. Ahli2 bodoh nak mampus.

man said...

pekidah ni org suruhan umnoh, keja tarik keretah, bangga dgn melayuh. ada la yg baik, tp yg atas2 sajah, yg bawah tu tak tau la..

ayat pelepas pekida letak ibu jari kat mulut said...

kah kah kah!!!pekida bongok gaya perkasa jugak!!!bodoh!!!ptuiiii!!!!

Anonymous said...

nak duit la tue....haaha

lepaskan tangan ku... said...

hahahahaha

Wake UP! said...

Apa kebendalah ni? Patutnya Pekida buat tak tau je la. Jangan tunjuk bodoh sangat.

budaksowt said...

aduina..you mature enough la..jgn la dok lagu ni..tak kan sebab perkataan tu nak main saman menyaman lak..

Anonymous said...

pukidaaaaaaaaaaaaaa!

Anonymous said...

sapa makan cili dia yang terasa pedas.. pekida mmg samseng.. 30,36,77.. paddiaa tu... sesat.. -antipekida

aku pukida yg tidor dalam dakapan bik mama said...

khakhaakh tergelak wa bace tentang pukida menggelupor camni.. bingai! yg hampa mengglupor sangat pasai apa??? org buat LYNAS xde plak pukida ni muncul, dah xdek keje ke? yg jadi mangsa nama baik pukida ni sendiri, ni budak2 baru naik la niii.. cam ni gak la style2 puak2 apno yg nak naik cepat, menyalak x pasal2! bangang piang! janji ada wang bole masyukkkkk [pukida... khakhakhak jadah sungguh! lembaga penyuloh pi suloh bawah kain bik mama!

aku juga dlm dakapan bik mama said...

dgn melayu kan main tegak! dgn bangsa lain tunduk cam haram! memang sbijik didikan apno!

Muara said...

isu camni pun nak saman menyaman jugak ker? ish2 macam dah takde keje lain sgt je ni...

.... membuktikan bahawa dakwaan tersebut berasas....
adakah perkataan seperti ayahanda, kak long , abang long dan abang kawasan milik mutlak mereka?

pelik sungguh....

sikit2 nak saman... kan gedebe namanya tu!

Pekida Rasta said...

BUang perkataan 'Islam' dari Pekida, buat malu jer...

Kata pertubuhan dakwah,
tapi muke ahli macam orang pecah rumah...
Dakwah dengan sepak terajang..
Apa kejadah...

Haram kah terus pertubuhan pekida ni...buat semak orang melayu jer..

puki da said...

perkataan ayahnda..abang long.abang ngah...kawasan..semua patut dilarang guna sebab itu milik pukida...aku tengok dalam kamus dewan pun takda dikatakan begitu...
tanya pukida..ayat tu dah di chop sirim kan ke..
aku suka komen diatas yang menyatakan group ni memang untuk hentam sesama melayu je..dgn kaum lain macam kokang.tunduk malu..penakut..kalau nak pukul melayu sampai puluh orang turun..
satu lagi ayat ..kutip ..pun tak boleh guna..itu hak milik pukida jugak..keh keh keh..

Anonymous said...

hahaha..pkimark pnya pukida. Dia kata penerbit filem tu menggambarkan Pekida sebagai sebuah kumpulan gengster.Tp cara dia suruh minta maaf tu bukankah ala-ala gengster gitu...haik tuih.

pancake da.... said...

SAMSENG PEKIDA BOLEH BLAH LA!!!

BUAT MALU MELAYU JER, PERTUBUHAN KEBAJIKAN KEPALA BAPAK KORANG!!!

PASTU RIAK LAH TAMPAL STIKER KAT KERETA, MACAM POYO!

BOLEH BLAH LAH WEI, KAMI ORANG MELAYU TAK PERLUKAN GANGSTER TAIK KUCING MACAM LU!!!