Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Tuesday, March 29, 2011

HUJAN

بسم الله الرحمن الرحيم



Berapa ramai di kalangan kita yang mengeluh bila hari hujan?
- Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
- Alahai, hujan laaagiiii
- Tiap-tiap hari hujan...susah la mcm ni
- Payah nak buat apa2 kalau hujan
- Tak boleh balik lagi, hujan!

Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan doa : "Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).

Hakikatnya, hujan itu rahmat.

"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya)." (Al-A'raf : 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.

1. Membersihkan udara
2. Menyubur tanaman
3. Membekal air ke empangan

Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi. Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan? "Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram ni..?" Macam biasa dengar ayat tu kan? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram/tak best. Kesian hujan.

Sedarkah kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, doa mustajab.

Sekarang ini, di tempat kita hampir tiap-tiap hari hujan. Tiap-tiap hari ada masa untuk doa menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka? "Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)

Maka, BERDOALAH. Semoga hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, hari esok akan lebih baik. Dalam ilmu tasawwuf dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun ada juga mengingatkan kita tentang kebijaksanaan Allah. Lihatlah firman Allah yg bermaksud : "Dan Kami turunkan hujan dari langit
dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya." (Al-Mukminun : 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru hari ini kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada kita sekarang ini ada sebabnya, ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah.

"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya." (al-Hijr : 22)

Semoga ada iktibar untuk peringatan kita.

"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Hud : 123)

Wallahua'lam.......


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

64 comments:

ikan emas said...

apiyang kecil menjadi kawan
bila besar boleh menjadi lawan.


air pun begitu juga.

bila besar byk gunanya juga..boleh bagi minum kat kita
tapi bila banjir ada juga buat mainan tanpa mengira keselamatan

~~zAnAfAhMi~~ said...

saya suka kalau hujan...tapi risau pula belakang rumah saya, laut. apa2pun semua kehendak Allah, terima dgn redha.

anis seri said...

entri yg bagus,,, insaf bila baca..syukran..

MEGAT AL-JEFRI said...

assaalamualaikum... tahniah blog yg hebat.

trimakasih atas videoklip tsunami d jepun tu, gerun suungguh ana tengok, smoga allah selamatkan kita dari semua bala tu.

IrfanzBlog said...

manusia kadang2 tak pernah bersyukur..bila hujan mengeluh,bila tak hujan pun mengeluh..

Anonymous said...

generic xanax xanax drug interactions - does xanax show up on employment drug test

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol long term use - tramadol for dogs how long to take effect

Anonymous said...

xanax online xanax high vs klonopin high - buy xanax singapore

Anonymous said...

buy tramadol online will get high tramadol - tramadol overdose and narcan

Anonymous said...

xanax online pharmacy picture of 1mg xanax - 1 xanax drug test

Anonymous said...

xanax online xanax quitting cold turkey - xanax withdrawal after 2 weeks

Anonymous said...

generic xanax xanax generic g3719 - 1mg xanax and beer

Anonymous said...

buy tramadol online best website buy tramadol - tramadol 50 mg para que es

Anonymous said...

best place to buy xanax online can you drug test xanax - 2mg xanax equivalent much valium

Anonymous said...

alprazolam will mixing xanax and alcohol kill you - xanax high dosage

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol with acetaminophen high - tramadol dosage in canine

Anonymous said...

generic xanax xanax drug test job - how many xanax 1 mg to get high

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol overnight no prescription - tramadol for dogs arthritis

Anonymous said...

xanax online took 2mg of xanax - xanax xr generic cost

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol soma scheduled drug - listaflex carisoprodol 350 mg para que sirve

Anonymous said...

generic carisoprodol carisoprodol like soma - carisoprodol compound

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol medication - tramadol withdrawal neonatal

Anonymous said...

xanax online xanax bars show up drug test - xanax bars side effects

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online worldwide - tramadol 319 high

Anonymous said...

buy tramadol online no prescription buy tramadol online in usa - buy tramadol online usa

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol 350 mg listaflex - buy carisoprodol us

Anonymous said...

buy cialis online cialis online sale - cialis online in australia

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol cod overnight delivery - buy tramadol online cheap no prescription

Anonymous said...

buy cialis online buy cialis online malaysia - what's price cialis

Anonymous said...

cialis online health online cialis - cialis newspaper coupon

Anonymous said...

xanax online xanax drug high - buy xanax online overnight

Anonymous said...

buy cialis online buy cialis pakistan - generic cialis rx

Anonymous said...

xanax online xanax versus generic - xanax bars in your system

Anonymous said...

buy cialis online cialis online 4rx - cialis free sample

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol for dogs interactions - how to buy tramadol legally

Anonymous said...

generic tramadol online buy tramadol 50mg online - tramadol for dogs and humans the same

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#74967 tramadol generic ultram 50 mg 180 pills - illegal buy tramadol online usa

Anonymous said...

tramadol 50 buy tramadol without script - buy tramadol online cod no prescription

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 100 mg sandoz - tramadol hcl sleep

Anonymous said...

buy tramadol online kids getting high tramadol - tramadol 50 mg overdose

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#21563 cheap tramadol online overnight delivery - buy cheap tramadol online cod

Anonymous said...

order tramadol online mastercard buy tramadol hcl 50 mg - tramadol typical dosage

Anonymous said...

tramadol online tramadol 50mg good pain - tramadol hcl 50mg dosage

Anonymous said...

buy tramadol overnight delivery tramadol 50mg ratiopharm - buy tramadol online visa

Anonymous said...

tramadol online buy tramadol free shipping - tramadol overdose side effects

Anonymous said...

buy tramadol tramadol for dogs cost - how to order tramadol online

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 - ultram tramadol addiction

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#40751 tramadol hcl muscle relaxer - tramadol 625

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#61458 tramadol hcl urine drug test - tramadol 50mg for sale

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#63987 buy tramadol online in australia - buy tramadol online cod no prescription

Anonymous said...

buy tramadol how to order tramadol online no prescription - cheap tramadol overnight delivery

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol cod fedex - where to buy tramadol usa

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#97734 tramadol vicodin high - tramadol withdrawal weight loss

Anonymous said...

buy tramadol hcl tramadol 75 mg tablets - illegal order tramadol online

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#37284 xanax .5 get you high - picture of alprazolam 0.5mg

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg max dosage - illegal to buy tramadol online

Anonymous said...

xanax 0.5mg xanax 2mg alcohol - xanax overdose ld50

Anonymous said...

http://staam.org/#50589 100mg tramadol withdrawal - tramadol withdrawal 2011

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol pill identification 627 - buy tramadol online without rx

Anonymous said...

xanax online pharmacy xanax sleep - what does a 2mg xanax pill look like

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#30416 xanax side effects long term - xanax effects nursing baby

Anonymous said...

where can i buy xanax online legally xanax and alcohol effects on liver - xanax bars yellow time release

Anonymous said...

buy xanax online is .25 mg of xanax a high dose - xanax withdrawal symptoms seizures

Anonymous said...

http://www.achildsplace.org/banners/tramadolonline/#8036 buy tramadol rx - order tramadol online cod