Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, February 11, 2011

KERAJAAN ZALIM MESTI DITUKAR !!!!!!!!!!!

بسم الله الرحمن الرحيم

Rejim Yang Zalim Mesti Ditukar!

Oleh Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Dunia Arab bergolak. Dari Tunisia ke Mesir dan biarlah ia menjalar ke seluruh pelusuk daerah yang dikuasai oleh rejim yang zalim; yang menghina agama, menghisap darah rakyat, memundurkan negara, memerintah untuk kepentingan kroni dan keluarga, mengaut kekayaan peribadi sedangkan rakyat dalam kemiskinan. Memang sepatutnya telah lama ia bergolak.

Persis seperti kata ‘Ali bin Abi Talib r.a:“Sesungguhnya binasanya manusia terdahulu kerana mereka menghalang kebenaran sehingga ianya dibeli. Mereka membentangkan kezaliman sehingga ianya ditebus”. (Ibn Muflih, Al-Adab al-Syar‘iyyah, 1/201, Beirut: Muassasah al-Risalah).
Rakus

Dunia Islam adalah dunia yang kaya. Kedudukan negara-negara umat Islam amat strategik. Malangnya, ramai para penguasa yang zalim dan korupsi menguasai politik. Lihatlah Tunisia, walaupun majoriti penduduknya muslim tetapi pemimpinnya di samping zalim dan khianat, mempersendakan agama; memperlekehkan puasa Ramadan, mengharamkan tudung kepala (hijab) ke atas wanita dan pelbagai lagi.



First Lady Tunisia - Leila Ben Ali

Isteri Ben Ali bekas Presiden Tunisia yang diusir oleh rakyatnya bernama Leila al-Tarabulusi yang dulu ‘First Lady Tunisia’, dilaporkan oleh media Perancis membawa lari emas Tunisia ke Dubai seberat 1.5 tan. Semasa berkuasa, beliau atas nama suami bermewahan dengan harta negara. Padah perbuatan suami, ditambah dengan sikap ‘berlebihan’ isteri dan keluarga.

Lihatlah Mesir, jika pemimpinnya amanah betapa besar kekayaan yang dapat dikaut dari hasil Suez Canal atau Terusan Suez yang menghubungkan antara Laut Mediterranean dengan Laut Merah. Tax dari terusan tersebut jika diuruskan dengan betul menjadi sumber yang amat besar untuk negara itu. Bahkan dikatakan mampu membiayai setiap warga Mesir.

Mesir ada gas. Mubarak salurkannya kepada negara haram Israel. Israel membeli gas Mesir lebih murah dari rakyat Mesir sendiri. Sungai Nil yang subur tidak diusahakan secara bersungguh oleh Kerajaan Mesir, bahkan mereka masih mengimport makanan dari luar. Rakyat Mesir ramai yang hidup dalam kemiskinan. Dilaporkan lebih 42 peratus dari 81 juta lebih rakyat Mesir berada di bawah paras kemiskinan. Jutaan rakyat hidup tanpa rumah dan makan. Peranan Mubarak hanyalah menjaga kepentingan diri, kroni, Israel dan Amerika!

Itu di Mesir, di sana masih ada lagi Syria, Yaman, Morocco dan lain-lain yang hampir sama keadaannya. Malang sekali, di bawah rejim-rejim yang berkuasa itu media dibisukan, fakta dibohongi dan rakyat diperbodohkan. Nyawa dan darah rakyat begitu murah. Mereka menyeksa dan membunuh pengkritik. Gambar rejim-rejim ini diangkat dan disanjung secara upah ataupun paksa. Rakyat hidup menderita dan kelaparan. Kekayaan dibahagi secara songsang. Harta setiap pemimpin dan keluarga mereka mencecah ratusan billion dolar, sedangkan pendapatan rakyat tidak sampai satu dolar pun sehari. Bahkan ada pendapatan yang tidak sampai seratus ringgit Malaysia sebulan.

Bohong

Para pemimpin yang selekeh dan tidak amanah menguasai kebanyakan Dunia Islam dan Arab. Mereka diagungkan oleh golongan yang berkepentingan dan disokong oleh segelintir rakyat yang diperbodohkan. Barat yang kononnya inginkan demokrasi disebarkan, namun mereka hipokrit dalam masalah Dunia Islam. Mereka membiarkan pemerintah kuku besi terus di tampuk kuasa selagi kepentingan mereka dijaga. Jiwa kapitalis Barat melebihi kehendak demokrasi mereka. Jadi, Dunia Islam bak kata Nabi s.a.w:

“Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh tipu daya. Ketika itu didustakan orang yang benar, dianggap benar orang yang dusta, dianggap khianat orang yang amanah, dianggap amanah orang yang khianat, dan bercakap ketika itu al-Ruwaibidoh. Para sahabat bertanya: “Siapakah al-Ruwaibidoh?” Sabda Nabi s.a.w.: Orang lekeh yang berbicara mengenai urusan awam (orang ramai).” (Diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad, al-Hakim dll. Al-Hakim menyatakan isnadnya sahih dan ini disetujui oleh Al-Zahabi).
Salah Sasaran

Malang sekali, ulama-ulama ‘pro rejim’ seperti Mufti Mesir yang hari ini sibuk menasihati rakyat agar jangan berdemonstrasi dan mengalu-alukan langkah Hosni Mubarak untuk proses pembaharuan, tidak pula selama ini membantah kerakusan kuasa yang berlaku. Pada hari pemerintah mengaut dan menghisap darah rakyat, mereka sibuk membahaskan isu-isu ketaatan rakyat kepada pemimpin dan tidak pula bertegas tentang kewajipan pemimpin menunaikan hak rakyat. Jika Hosni gagal membuat perubahan dalam masa 30 tahun memerintah, apakah mungkin dia boleh melakukannya dalam masa 7 bulan yang dijanjikan?! Jika mampu pun, bererti dia selama ini khianat kerana tidak melakukan pembaharuan itu dalam masa 30 tahun tiba-tiba hari ini dia menyatakan ia boleh dilakukan dalam masa 7 bulan!.


Hari ini golongan agamawan khususnya dari aliran ‘salafi’ sibuk membahaskan tentang demokrasi dan demonstrasi bukan dari ajaran Islam. Bagi saya itu adalah persoalan persepsi bagaimana kita memahami demokrasi dan dalam konteks apa demokrasi itu dilihat. Kita patut bertanya mereka apakah pemerintahan otokrasi atau kukuh besi itu dari ajaran Islam? Apakah membiarkan pemerintah menghisap darah rakyat tanpa membantah itu dibenarkan oleh Islam?

Persoalan falsafah dan konteks demokrasi dan demonstrasi memang patut dibincang dan dihalusi di sudut fekahnya. Namun adalah tidak adil apabila rakyat bercakap soal demokrasi dan demonstrasi lalu fatwa haram atau bid’ah dikeluarkan, sedangkan ketika pemerintah mengamalkan kuku besi, kezaliman, rasuah dan merompak hasil negara, golongan agama ini muncul dalam media untuk hanya mengingatkan rakyat tentang syurga dan neraka, tetapi tidak pula membaca nas-nas agama yang mengingati pemerintah bahawa kezaliman mereka adalah dosa yang amat besar dan neraka yang bakal menanti. Apakah agama hanya candu untuk rakyat bawahan supaya dapat melupakan kerakusan orang atasan?! Nabi s.a.w bersabda:

“Sesungguhnya selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan kezaliman dan pembohongan. Sesiapa masuk kepada mereka lalu membenarkan pembohongan mereka dan menolong kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga). Sesiapa yang tidak membenar pembohongan mereka dan tidak menolongan kezaliman mereka, maka dia dari kalanganku dan aku dari kalangannya dan dia akan mendatangi telaga (di syurga)” (Riwayat Ahmad, al-Nasai dan Ibn Abi ‘Asim. Dinilai oleh al-Albani. (lihat: Ibn Abi ‘Asim, al-Sunnah, tahqiq: Al-Albani, hlm 337-339).

Mengapakah golongan pro-rejim tidak mengingatkan pemimpin mereka tentang hadis Nabi s.a.w: “Allah tidak lantik seseorang hamba itu menguasai sesuatu rakyat kemudian hamba itu mati dalam keadaan dia menipu rakyatnya, melainkan Allah haramkan untuknya syurga” (Riwayat Muslim).

Demonstrasi Aman

Ya, tiada siapa yang bersetuju dengan demonstrasi ganas. Rakyat diharapkan keluar ke jalan dengan aman sebagai tanda bantahan atas kezaliman rejim-rejim mereka. Ia salah satu dari menzahirkan bantahan terhadap kemungkaran. Dalam hadis seorang lelaki datang mengadu kepada kepada Rasulullah s.a.w, katanya:

“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).

Demikian, Nabi mengajar bahawa kadang-kala cara menyelesaikan kezaliman dengan mendapat sokongan ramai di jalan. Bantahan orang ramai boleh menakutkan orang yang zalim. Jika sekadar kezaliman jiran kita boleh bertindak sedemikian, apatahlagi kezaliman rejim yang jauh lebih besar dan sukar disingkirkan. Pasti sokongan yang lebih besar dan bantahan di jalan yang lebih hebat diperlukan. Apa yang penting, penunjuk perasaan tidak boleh menumpahkan darah sesama umat Islam dan rakyat, juga tidak merosakkan harta awam dan mereka yang tidak bersalah.

Dunia Arab dan Islam mesti berubah. Eropah telah lama menyingkirkan pemimpin mereka yang korupsi dan kuku besi. Kadang-kala hak binatang yang dinikmati oleh Barat lebih baik dari hak manusia yang hidup di bawah rejim-rejim yang berkuasa di Dunia Arab dan Islam. Jatuh! Jatuh! Jatuhlah segala rejim!.

Note: ALLAHUAKBAR....!!!!!!!!!!!

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

64 comments:

pakngah santan said...

anta ambil itu dr maza punya artikel. jadi apa anta punya pandangan bila dr maza suruh anwar bersumpah?

kalau kerajaan zalim, pr tak menang 4 negeri la bro. malulah sikit, mulakan tulisan dengan nama Allah tapi hati busuk.

Papa Gomok said...

alahai santan. Adakah kemenangan PR membuktikan bahawa keraaaaa jaan tu adil atau x adil? bodoh la hang ni. apa masalahnya anuar dgn artikal ni santan? dan apa kaitannya santan dgn artikal ni? wakakakakka.. woi santan hang p blajar dulu agama p jumpa ustaz tnya apa yg dimaksudkan dgn "zalim". Zalim tu bkn sekadar bermaksud ketuk kepala hang la. elehh.. konon mcm arab sgt la anta ente enta...wakakakaa.. makna zalim pun x tau ada hati nak berarab2. cehhhh

AMMAR YASIR said...

Jatuhkan Mubarak... Allahuakbar

Anonymous said...

woi pakngah santan basi yg bodoh. ko tau x apa maksud zalim. diantara contohnya zalim kepada rakyat tu bila negara lain beli sebuah kapal dgn harga RM200 juta tapi kerajaan anjing malaysia ni gunakan duit rakyat beli sebiji kapal yg sama dgn harga RM1 billion dan tu beli 6 biji plak tu. lepas tu suruh si bodoh2 profesor kangkung ulas dalam tv kata berbaloi beli dgn harga tu utk bodohkan org kampung dan org umno bangang mcm ko. tu zalim la tu babi!!!!!!!!!!!!!

pukimak pun org umno ni dah la bodoh konon buat2 pandai. woi anta anta pantat mak ko la sial!!! klau anta anta tu konon jadi arab la tu. klau sebut anta anta tu nanti masuk syurga la kononnya tu. woi bodoh rasulullah kan suruh ikut sennah dia.. Allah kan suruh ikut alquran. hukum hudud kisas dan takzir tu kan Allah dah tetapkan dalam alquran. Bila umno tolak kenapa ko ikut? bistu ko rasa klau ko dah tolak hukum Allah ni dgn sebut anta anta ni ko senang2 masuk syurga ke? babi punya org umno!!!! konon nak cerita agama. aku ni jahil ttg agama pun tp x sebodoh org umno yg paling alim dlm umno la sial!!!! sepandai2 org kuat agama dalam umno adalah sebodoh2 dan sejahil2 org dalam PR. wakakakakkakaa

cik sue said...

Salam paknyah santan. Harga minyak dunia naik harga minyak malaysia pun turut naik walaupun malaysia negara pengeluar minyak. Barang2 pun semuanya melambung naik. tapi bila minyak dunia turun harga, peliknya minyak malaysia tak turun2 pun. Harga barang nak turun x payah mimpi la. Itu juga satu kezaliman kerajaan kepada rakyat tu paknyah santan.

PUPPETS said...

BUTA HATI KU....
KENAPA?
WALHAL CUMA REMAH
IMBUHAN DUNTA YANG
KU DAPAT...

BUTA MINDAKU
KENAPA?
KHAYAL MATA CELIK KU
MEMANDANG WAYANG PROPAGANDA...
DI BEKALI KUACI CHA-CHA...

LALU TERTANYA-TANYA AKU
KENAPA DULU AKU DISURUH BERSEKOLAH
SEDANG MINDAHATIKU SUDAHNYA TAK TAHU MEMILIH
MANA YANG KELAM
MANA YANG CERAH...

Anonymous said...

itu je ngajarnya...hancurkn rejim yg ZALIM...tak terkecuali Msia ne yg dh lama MENZALIMI RAKYATNYA...bodohkn rakyat...kalu tahun50-60an takpa juga...ne dh tahun 2011 kalu d banggangkn lg mmang sah lh "bodoh kekal"...tu lh slalu2lh nengok RTMtv1,TV3...dn seangkatan dgn nya ...mmang 1 keturunan "BODOH"...

Anonymous said...

generic xanax xanax drug rehab - xanax generic cheap

Anonymous said...

xanax online xanax side effects if you stop taking - xanax grapefruit juice

Anonymous said...

can you really buy xanax online buy xanax no prescription - xanax .5 side effects

Anonymous said...

generic xanax xanax drug forms - buy alprazolam online no prescription

Anonymous said...

xanax online xanax bars - best place buy xanax online

Anonymous said...

buy xanax online cod xanax high much - xanax 0.25 mg tablet

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol withdrawal rls - cheap tramadol usa

Anonymous said...

order xanax generic 3mg xanax - blue xanax pills 031

Anonymous said...

buy tramadol online online pharmacy tramadol cheap - tramadol 50 mg medicine

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol overdose wiki - tramadol withdrawal itching

Anonymous said...

tramadol without prescription tramadol for dogs how long to take effect - tramadol buy overnight

Anonymous said...

xanax online alprazolam 0 5 mg wirkung - xanax dosage get high

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online with cod - tramadol high alcohol

Anonymous said...

generic xanax xanax side effects liver - xanax 1mg erowid

Anonymous said...

buy tramadol online purchase tramadol online cod - tramadol and high blood pressure medication

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl 50 mg reviews - tramadol for dogs 25mg

Anonymous said...

generic xanax buying xanax without a script - will 2mg of xanax do anything

Anonymous said...

buy carisoprodol order vicodin online with no prescription - carisoprodol usp 350 mg

Anonymous said...

generic xanax xanax blood drug test - xanax dosage 3719

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol dosage instructions - carisoprodol controlled drug

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg lexapro - order tramadol cod

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol side effects sweating - carisoprodol online pharmacy

Anonymous said...

buy cialis no prescription canada generic cialis online reviews - generic cialis does not work

Anonymous said...

buy tramadol online ultram vs tramadol side effects - buy tramadol sr 100 mg

Anonymous said...

buy xanax online no prescription overnight buy alprazolam xanax - suboxone and xanax drug interactions

Anonymous said...

xanax online cheap xanax online no rx - buy 3 mg xanax online

Anonymous said...

xanax online purchase xanax online canada - effects of .75 mg xanax

Anonymous said...

tadalafil online cheap viagra or cialis online - 36 hour cialis online

Anonymous said...

cialis online generic cialis viagra - cialis price pattaya

Anonymous said...

xanax online whitney houston xanax dosage - xanax pills vs bars

Anonymous said...

buy xanax online no prescription overnight does xanax show up in a pre-employment drug test - drug testing facts xanax

Anonymous said...

cialis online cialis online order usa - cialis online free sample

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#44827 tramadol to buy online - tramadol for dogs vs tramadol for humans

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#38471 can tramadol for dogs be crushed - buytramadol.ca

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#44827 buy tramadol florida - tramadol schedule

Anonymous said...

cheap tramadol no prescription buy tramadol online forum - tramadol buy

Anonymous said...

buy tramadol free shipping best site purchase tramadol - tramadol for dogs and humans the same

Anonymous said...

buy tramadol online pharmacy tramadol cheap - tramadol 50 mg headache

Anonymous said...

buy tramadol tramadol hcl nausea - tramadol for dogs purchase

Anonymous said...

buy tramadol with mastercard tramadol online pharmacy usa - tramadol high blood pressure medication

Anonymous said...

buy tramadol cheap no prescription getting off tramadol withdrawal - tramadol extended release cost

Anonymous said...

buy tramadol what is tramadol ultram 50 mg - tramadol for dogs no rx

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#51438 tramadol withdrawal ringing ears - tramadol 100mg usa

Anonymous said...

ways to buy ativan online lorazepam online - ativan side effects psychosis

Anonymous said...

buy ativan online order lorazepam online - lorazepam 1mg

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol online forum - tramadol cheap

Anonymous said...

http://staam.org/#21236 tramadol 50 - kind high tramadol

Anonymous said...

http://staam.org/#21236 is it legal to order tramadol on line' - tramadol 50mg n024

Anonymous said...

buy xanax online urine drug test for xanax - xanax side effects weight gain

Anonymous said...

buy tramadol 100mg online where can i buy tramadol online - buy tramadol online cash delivery

Anonymous said...

http://staam.org/#56274 tramadol 50 mg 4 times a day - tramadol withdrawal neonatal

Anonymous said...

buy xanax online xanax drug life - can i buy xanax online legally

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#50238 2mg xanax cheap - xanax bars with no prescription

Anonymous said...

buy xanax online whats street value 1mg xanax - buy xanax online without rx

Anonymous said...

buy xanax online buy xanax online cod - buy xanax online in canada

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#2902 xanax pills bars - many xanax bars kill you

Anonymous said...

can i buy xanax online xanax and alcohol how much - often can take 2mg xanax