Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Tuesday, February 8, 2011

"GADAI" ANAK BAYAR HUTANG KARPET

بسم الله الرحمن الرحيم

Nikah tebus hutang karpet

ALOR SETAR: “Disebabkan ibu tak mampu membayar hutang karpet kira-kira RM3,000, saya terpaksa berkahwin dengan lelaki Pakistan yang menjual permaidani itu untuk melangsaikan hutang.

“Namun, selepas berkahwin pada Mac lalu, baru saya tahu dia tidak jujur kerana selepas enam bulan, suami meninggalkan saya tanpa khabar berita,” kata seorang wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Hashimah, 29.

Dia yang kesal berkahwin dengan Mat Karpet itu berkata, semuanya bermula selepas ibunya membeli empat helai karpet daripada lelaki asing itu, tiga tahun lalu.

“Ibu saya beli secara bayaran ansuran RM30 sebulan, itu pun jika ada duit. Malangnya, ibu gagal membayar ansuran selama dua tahun sehingga bunga semakin meningkat.

“Lelaki terbabit meminta ibu menjelaskan hutangnya. Apabila ibu memberitahu dia tak ada duit, lelaki itu minta dikahwinkan dengan saya sebagai syarat untuk melangsaikan semua hutang,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Jalan Kuala Kedah, di sini, semalam

Hashimah berkata, kerana tiada pilihan selain bimbang nasib keluarganya terancam dia hanya mengikut kata-kata lelaki itu dan keluarganya.

Menurutnya, majlis pernikahannya diadakan secara kecil-kecilan dengan dihadiri saudara-maranya serta beberapa rakan lelaki itu.

“Majlis kenduri termasuk akad nikah diadakan di rumah saya dan ia dibuat secara kecil-kecilan,” katanya.

Menurutnya, pada awal perkahwinan tiada apa berlaku, tetapi selepas enam bulan, baru dia tahu yang suaminya mengaut keuntungan berlipat kali ganda hasil perniagaan karpet.

“Dia beli sehelai karpet daripada rakannya RM65, tetapi menjualnya kepada orang kampung sehingga RM400 dengan mendakwa ia berkualiti selain sukar didapati di negeri ini. “Saya anggap ibu dan ramai penduduk kampung yang membeli karpet daripada suami saya tertipu,” katanya.

Hashimah yang bekerja di sebuah pasar mini, dekat sini, berkata sejak itu dia mula meragui suaminya, malah mendakwa penjual karpet dari Pakistan datang ke negara ini hanya untuk berkahwin dengan gadis tempatan sebelum meninggalkan mereka.

“Apa yang berlaku ke atas saya mengaibkan, namun saya sedia mendedahkan untuk memberi pengajaran kepada orang lain supaya tidak mengalami nasib sama,” katanya.
Sementara itu, Harian Metro turut menemubual seorang Mat Karpet warga Pakistan di Jitra yang ketika itu rancak menjual permaidani kepada penduduk di Kampung Padang Sera, di sini.

Mat Karpet yang dikenali sebagai Bakti, 47, itu berkata, dia sudah lama menjual karpet di bandar ini, Jitra dan Perlis dengan menunggang motosikal sendirian sejak 20 tahun lalu sehingga mendapat taraf kerakyatan negara ini.

Katanya, karpet yang dijualnya itu buatan China yang dijual RM300 hingga RM500 sehelai dan pelanggan akan membayar ansuran RM30 hingga RM40 sebulan kerana tidak berkemampuan.

“Ada juga pelanggan tidak membayar ansuran bulanan, tetapi saya kasihan kerana ramai antara mereka orang susah.

“Ramai juga rakan saya yang menjual karpet berkahwin dengan gadis tempatan kerana ibu bapa mereka tidak mampu membayar hutang dan itu cara untuk melangsaikan hutang,” katanya yang mengakui lebih 10 rakannya menjalankan kegiatan menjual karpet di negeri itu.

Bakti mengakui harga sebenar karpet dijualnya jauh lebih murah, tetapi disebabkan mahu mengambil untung dan kos pengangkutan dia menjualnya pada harga tinggi.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Kedah (Cake), Datuk Yusoff Ismail mengesahkan menerima lebih 20 aduan penduduk tempatan yang tidak puas hati dengan peniaga karpet, kebanyakannya rakyat Bangladesh, Pakistan dan Indonesia.

“Bagaimanapun, kes membabitkan peniaga karpet dari Pakistan yang dikesan bernikah dengan gadis tempatan hanya dua iaitu di Kulim dan Kuala Kedah,” katanya.

Yusoff berkata, lelaki warga asing terbabit kebiasaannya menjual karpet pada harga dua kali ganda lebih mahal berbanding harga pasaran walaupun tidak bermutu tinggi.

“Biasanya, mereka akan memujuk pelanggan supaya membeli karpet dan boleh membuat bayaran secara ansuran serendah RM20 setiap bulan.

“Kes ini kebanyakannya dikesan di luar bandar membabitkan pembeli yang tidak mampu membeli secara tunai. Apabila mereka gagal melunaskan hutang, Mat Karpet memberi pilihan supaya dikahwinkan dengan anak gadis mereka dan semua hutang termasuk bunga yang tinggi dikira selesai,” katanya. - hmetro


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

51 comments:

atikNAOshi said...

iskh!
takutnyee..
kena kawen dgn pakistan jual karpet!
TIDAKKK!!!

Anonymous said...

mengapa senang sangat lelaki asing kahwin dengan rakyat kita.Apa pasal tidak diketatkan syarat...Yg lagi hairan berapa nilai kapet kalu nk bandingkan dengan maruah anak kita...puak2 jual kapet ni tahu bahawa kt rumah siang2 tak ada lelaki...semua pergi kerja....berhati2 dengan puak2 ni kerana sebahagian kecil sahaja yg betul2 nk berniaga ..yg lain ambil kesempatan.....

atikNAOshi said...

menakutkan la..
dulu mak sy ada beli karpet dkt pakistan..tp nsb bek da byr abes..
hukhuk..

PUPPETS said...

NIE CUMA CERITA JER TAU.KEBENARANYA ENTAH.... ALKISAH ADA LER MINAH BERCINTA NGAN MAT BANGLA,CINTA BAGAI NAK RAK,SI BAPAK MINAH NIE TAK SUKA TAPI ANAK KEMARUK SANGAT,JADI TIME BANGLA TU MEMINANG SIBAPAK INGAT NAK PEDAJAL MAT BANGLA NEH YANG DI AGAK TAK BERDUIT SANGAT,MAKA DILETAK LER HANTARAN TINGGI... ENTAH CAMNER MAT BANGLA NEH MAMPU SEDIAKAN SO MAU TAK MAU SIBAPAK TERPAKSA SETUJU... JADI KAWIN LER MINAH N MAT BANGLA TUUU.... JENG JENG JENG MAKA CERITA KAWIN NEH JADI LER LEBIH SYAHDU SEDAN DARI CERITA HINDUSETAN YANG TERPACAK KAT TV BILA MANA MINAH NEH DIMALAM PERTAMA PERKAHWINANNYA DIA KENA LAYAN LAPAN EKOR JANTAN TERMASUK LAKI DIA,LAPAN EKOR JANTAN BANGLA TUH SEBENARNYA BERKONGSI KELUARKAN DUIT HANTARAN,JADI MINAH NIE KIRA KENA KONGSI GUNA GAK LA KAN.... CUMA CERITA NEH BETUL ATAU IDAK SEBAB TAK PLAK PERNAH DENGAR ADA LAPORAN DIBUAT CUMA CERITA DAN CERITA MOGA KITA-KITA INI BERJAGA-JAGA

Anonymous said...

yup.. mcm pernah dengar jer cerita si puppet nih

anak rais yatim said...

lepas ni aku pun nak jual carpet juga le..he he he

mana tau jumpa banyak emak yang cam tu...atau silap silap dapat kawin dengan mak dia sekali...

cian orang melayu..sampai camtu sekali punya teruk...

sanggup beri anak dara kat makhluk asing...

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol for dogs with kidney disease - tramadol hcl ultram 50 mg

Anonymous said...

xanax online how long do the effects of 1mg of xanax last - prozac and xanax for anxiety

Anonymous said...

xanax online xanax withdrawal fever - klonopin vs xanax for anxiety

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online overnight shipping - tramadol hcl 37.5

Anonymous said...

xanax online how to buy xanax online in ireland - xanax good drug

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl usa - tramadol overnight delivery mastercard

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol using mastercard - 001webs com buy tramadol online

Anonymous said...

alprazolam drug what's the xanax high like - xanax 4h2

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol overdose side effects - tramadol ultram pregnancy

Anonymous said...

buy tramadol high with tramadol - tramadol gabapentin interaction

Anonymous said...

buy cheap xanax xanax nursing implications - xanax generic 1mg

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 800 mg day - tramadol hcl 30 mg

Anonymous said...

xanax online does xanax show up same klonopin drug test - cheap xanax online no rx

Anonymous said...

buy carisoprodol what is soma carisoprodol tablets 350mg - buy carisoprodol online us

Anonymous said...

buy tramadol online generic name of tramadol - tramadol for dogs information

Anonymous said...

xanax online effects xanax vicodin - buy xanax 3mg online

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online by cod - tramadol hydrochloride get high

Anonymous said...

buy cialis online cialis online from us - cialis commercial bathtub

Anonymous said...

xanax online xanax side effects bad dreams - xanax buy online

Anonymous said...

buy cialis online cialis lower blood pressure - buy cialis england

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 200mg er high - tramadol hcl 100 mg tablets

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol overdose timeline - tramadol 50mg for dogs usa

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#73892 buy tramadol online mastercard overnight - order tramadol online

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#62431 buy tramadol online from usa - tramadol normon 50 mg para que sirve

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online cheap - tramadol dosage guidelines

Anonymous said...

buy tramadol online no prescription cod tramadol hcl 10 mg - buy tramadol er

Anonymous said...

tramadol online tramadol online no prescription overnight delivery - buyers of tramadol

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#62431 buy tramadol online visa - buy tramadol online usa

Anonymous said...

buy tramadol online cheap tramadol/pharmacy - ultram tramadol withdrawal symptoms

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol in usa - buy tramadol online overnight cod

Anonymous said...

buy tramadol without rx tramadol for depression - tramadol hcl 25

Anonymous said...

buy tramadol que es tramadol hcl 50 mg - buy tramadol money order

Anonymous said...

buy tramadol cash on delivery tramadol hydrochloride 50mg for dogs side effects - tramadol for dogs and humans

Anonymous said...

buy ativan online ativan dosage to get high - ativan to buy online

Anonymous said...

generic ativan online who makes generic ativan - buy ativan from canada

Anonymous said...

buy ativan ativan dosage xanax - ativan vs klonopin high

Anonymous said...

buy cheap ativan ativan withdrawal anxiety - what does ativan withdrawal feel like

Anonymous said...

buy xanax online xanax bars 2 mg street price - xanax generic pictures pills

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol dosage effects - generic version of tramadol

Anonymous said...

buy xanax online xanax dosage .5mg - xanax stay your system drug test

Anonymous said...

buy xanax online overnight xanax side effects user reviews - xanax xr dosage anxiety

Anonymous said...

buy xanax online xanax dosage per kg - how much is generic xanax without insurance

Anonymous said...

buy xanax online beat xanax drug test - how many xanax pills

Anonymous said...

where to buy xanax online no prescription xanax 1 mg for sleep - xanax bars 1 mg

Sulaiman Daud said...

Cerita yang bagus.. teruskan..
Tumpang Iklan
Sedap betul bang..
Kalau macam ni..tiap hari pun nak..
>>>Kalau Berani Klik Sini!<<<