Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Wednesday, August 25, 2010

KHASIAT MINYAK ZAITUN

بسم الله الرحمن الرحيم

Minyak Zaitun Boleh Mencegah Kanser, Serangan Jantung, Perut Buncit??



Amalkan gaya hidup sihat. tambahkan 2 sudu makan minyak zaitun dlm masakan berminyak, bersantan, berlemak/kolesterol tinggi (kambing, lembu, kerbau, udang etc). semua lemak akan menjadi sisa tanpa diserap ke dlm badan. juga boleh menghilangkan perut buncit, lemak2, masalah berat badan...

MINYAK ZAITUN BOLEH MENCEGAH KANSER, SERANGAN JANTUNG, PERUT BUNCIT?

Sesuatu yang mengeluarkan cahaya yang terang apabila dibakar tanpa mengeluarkan asap adalah menakjubkan dan itulah hakikat kelebihan minyak zaitun.

Tumbuhan zaitun mempunyai ketinggian 3 meter, berdaun hijau terang dan berbuah ungu gelap. Menurut pengamal hadith, setelah taufan nooh melanda, tumbuhan zaitun adalah yang pertama kelihatan. Buah zaitun kaya dengan vitamin A, B1, B2, C, D, E, K dan besi. Buah yang terbaik untuk dimakan adalah daripada Greece, "Kalamata olive" berwarna ungu gelap, berbentuk buah badam dan bersaiz ½" ke 1". Ia dipek dan dipasarkan dalam minyak zaitun atau cuka. Buah2 untuk tujuan ini akan dipetik atau digugurkan tetapi dibiarkan matang untuk penghasilan minyak. Buah zaitun digred mengikut tahun ia diambil dari pokok, jenis dan saiz.

Kebanyakan minyak yang dikomersialkan diproses secara menghapus zat pemakanannya. Adalah penting untuk menggunakan minyak zaitun tulen daripada yang jernih di pasaran. Minyak zaitun yang tulen adalah ekstrak pertama buah zaitun tanpa penggunaan bahan kimia atau haba bagi mempastikan kadar asid yang rendah. Hanya minyak zaitun tulen mempunyai serangan terhadap penyakit. Ia bukan sahaja menyihatkan tetapi juga menambah perisa dalam masakan.

Minyak zaitun boleh digunakan untuk dalaman (kesihatan) juga luaran (kecantikan). Ia merupakan syarat utama untuk gaya hidup yang lebih sihat. Ia digunakan dalam pembuatan produk kecantikan kerana ciri2nya yang boleh melembutkan kulit. Ia merupakan minyak semulajadi yang terbaik dan pilihan utama untuk tumbesaran. Paras asid yang rendah memudahkan penghadaman berbanding lemak lain. Vitamin E dalam minyak zaitun merendahkan kolesterol LDL, tekanan darah dan risiko sakit jantung koronari. Vitamin K pula menghalang darah dari melekit dan membeku. Kesimpulannya, minyak zaitun tulen mengandungi perlindungan kesihatan, ia mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, arteriosklerosis dan pelbagai masalah akibat proses penuaan.

Menurut ulamak Zahbi, minyak zaitun menguatkan rambut dan badan. Ia boleh digunakan sebagai tonik kepada masalah penuaan dan melambatkan prosesnya. Ia boleh juga digunakan untuk mengatasi masalah seksual. Minyak zaitun berkesan dalam mengatasi kes kebakaran dengan mencampurkannya dengan sedikit garam. Jeruk buah zaitun boleh mengatas masalah sembelit.

Pengambilan lemak yang tinggi berserta minyak zaitun dapat mengurangkan risiko sakit jantung. Menurut Ibnu Al-Qayyim, minyak zaitun adalah peseri wajah. Ia menghalang berlakunya keracunan, mengawal proses penghadaman, mengilatkan rambut dan berkesan untuk bisul, ruam lampin, gatal2 dan ulser yang kronik. Menyapu minyak zaitun dengan sedikit garam pada gusi boleh melegakan penyakit gusi dan gigi.

Menurut statistik, minyak zaitun merupakan ramuan utama makanan penduduk Mediterranean. Sakit jantung adalah akibat kematian yang tinggi di Amerika Syarikat. Kajian terkini ke atas minyak zaitun mendapati ia boleh mengurangkan risiko sakit jantung koronari dengan merendahkan kadar kolesterol dalam darah. Menurut kajian, risiko serangan jantung boleh dikurangkan dengan pengambilan minyak zaitun, penambahan sayuran dan pengurangan makanan tenusu. Kajian lain mendapati minyak zaitun mengurangkan lemak badan di bahagian perut. Risiko menghidapi sakit jantung berlaku lebih pada mereka yang mempunyai badan dan perut berbentuk epal. Kajian terhadap kolesterol LDL menunjukkan ia menjadi punca utama pembentukan arteriosklerosis. Ini akan menambahkan risiko sakit jantung koronari dan serangan jantung.

Kajian yang dijalankan ke atas wanita oleh "Harvard School of Public Health" dan "Athens School of Public Health" mendapati amalan mengambil minyak zaitun lebih dari sekali sehari boleh mengurangkan 25% risiko menghidapi kanser payu dara. Kandungan Vitamin E yang tinggi dalam minyak zaitun telah menghalang kemusnahan sel yang menjadi punca kanser. Kajian yang diketuai oleh professor Miguel Gassull di Hospital Universiti "Germans Trias Pujol" di Barcelona, Sepanyol ternyata membuktikan minyak zaitun menghalang pembentukan kanser kolon. Kajian lain yang dijalankan di Universiti Oxford menambah bukti yang menunjukkan minyak zaitun berkesan dalam membantutkan kanser kolon. Dr Michael Goldacre dan sekumpulan pengkaji dari "Institute of Health Science" membandingkan kanser, makanan dan pengambilan minyak zaitun di 28 negara termasuk Eropah, Amerika Syarikat, Brazil, Colombia, Kanada dan China. Hasil kajian menunjukkan negara yang mempunyai pengambilan daging yang lebih dan sayur yang kurang mempunyai risiko menghidapi kanser yang tinggi. Minyak zaitun dikaitkan sebagai punca kurang risiko. Saintis Jepun mendakwa minyak zaitun tulen yang disapu pada badan selepas berjemur boleh memeliharanya daripada kanser kulit.

CARA PENGAMBILAN:

1. Campurkan 2 sudu makan minyak zaitun ke dalam setiap masakan.

2. Menghilangkan parut bekas jerawat di muka (ratakan campuran 3 sudu teh minyak zaitun dengan 1 sudu teh minyak habbatus sauda pada muka, biarkan selama 3 jam, cuci).

3. Menghilangkan parut pada anggota lain di badan (ratakan campuran 6 sudu teh minyak zaitun dengan 2 sudu teh minyak habbatus sauda pada anggota terlibat, biarkan selama 2 jam, cuci).


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

43 comments:

Org Singapour said...

Salam BS
Beli minyak zaitun yg berlabel Extra Virgin olive oil. Kalau dapat 'first cold press' lagi bagus.
Sarapan pagi cecah roti (wholemeal lagi bagus, capati pun OK) kedlm minyak zaitun. Sebelum makan malam buat sama. Tunggu sekejap sebelum makan nasi.
Saya rendam kulit lemon yg dah direbus dlm minyak zaitun biar perisa sikit.

MuzzamMiL said...

Salam..

AlhamdulilLah.. Artikel yang bermanfaat..

Selalunya saya guna minyak zaitun campurkan ke dalam minyak masak terus..


~MiL~
www.muddathsir.wordpress.com

Anonymous said...

slm...ade yg kata mnum olive oil n madu setiap pg n mlm,insyaAllah tiada pykit salur darah pd jntg trsumbat...yg dah ade pun boleh ilang...semuanya terserah kpd Allah yg penting kt usaha...

Minyak Zaitun Palestine said...

Salam BS,

Minyak zaitun Palestine Extra Virgin Olive Oil adalah dari buah zaitun terpilih, diproses secara “first cold press” (iaitu tanpa mengguna bahan kimia) dan didatangkan khusus dari Palestine. Bermakna apabila kita membeli minyak zaitun Palestine, sebenarnya kita membantu meningkatkan ekonomi rakyat Palestine selain kita memperbaiki tahap kesihatan diri kita dan keluarga kita.

Kanta Kehidupan said...

salam...
sy mengamalkan mkn 1sudu minyak zaitun stp hari..
ramai yg bertanye nape mesti nk minum,kn bnda tu minyak...so sy nk mintak copy artikel ni utk menjawab persoalan mereka..bole??..

Anonymous said...

syukran atas info.....
sangat bermanfaat....barakallah

Cik Merah said...

info yang bermanfaat...

safratul said...

Saya penyedar minyak zaitun Extra Virgine Olive Oil
Kulim Kedah .En Sabri Hp 017-4030224

Anonymous said...

Saya adalah pengedar Extra Virgin Olive Oil jenama Olive House dari Syria, yang dihasilkan menerusi process 'cold pressed'. Antara produk yg tebaik di dunia.
Boleh hubungi/sms saya di 014-6206020.
-Safiah-

Mz edar said...

salam,info olive oil @ minyakzaitunextra.blogspot.com

Zahrah said...

Saya adalah pengedar Extra Virgin Olive Oil jenama Olive House dari Syria, yang dihasilkan menerusi process 'cold pressed'. Antara produk yg tebaik di dunia dan pertama di Malaysia.
Boleh sms saya 016-2793391
-Zahrah (Cheras) -

Anonymous said...

MacamanA nak pastikan olive oil tu original dan terbaik?

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol ultram same drug - tramadol 50 mg ultram

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol purchase online usa - buy tramadol us pharmacy

Anonymous said...

tramadol 50 mg tramadol online no prescription cheap - buy cheap tramadol cod

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50mg to get high - tramadol hcl recreational dose

Anonymous said...

buy tramadol online can you buy tramadol in turkey - tramadol 50mg for dogs and humans

Anonymous said...

buy discount tramadol tramadol 50 mg side effects for dogs - generic tramadol pill identification

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg images - tramadol 100mg 2 ml

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol for dogs - tramadol 627 get high

Anonymous said...

buy carisoprodol does carisoprodol 350 mg look like - drug classification of carisoprodol

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg nebenwirkungen - get cheap tramadol

Anonymous said...

xanax 0.5mg pictures generic xanax 1 mg - drug interactions xanax birth control

Anonymous said...

order carisoprodol does carisoprodol 350 mg contain aspirin - order carisoprodol online no prescription

Anonymous said...

buy tramadol online can you buy tramadol over the counter - buy tramadol no prescription usa

Anonymous said...

buy cialis daily cialis online with paypal - cialis half price

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol in florida - tramadol for dogs long term

Anonymous said...

buy tramadol online cheap 100mg tramadol - buy tramadol online cash on delivery

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol 100mg bestellen - tramadol hcl drug classification

Anonymous said...

buy tramadol legal buy tramadol online usa - tramadol japan

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#57594 tramadol dosage rabbits - where can you buy tramadol over the counter

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol without a script - good online pharmacy tramadol

Anonymous said...

buy tramadol is buying tramadol online illegal - buy tramadol online with cod

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#74967 tramadol withdrawal peak - side effects to tramadol 50mg

Anonymous said...

buy tramadol can tramadol overdose do you - buy tramadol online from usa

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol 100mg of tramadol side effects - tramadol 50mg seizures

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#56932 buy tramadol online safely - buy generic tramadol

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol pills - tramadol hydrochloride 50mg dosage

Anonymous said...

ways to buy ativan online buy lorazepam online no prescription - ativan withdrawal muscle pain

Anonymous said...

order tramadol online cod buy tramadol no prescription online - tramadol buy online

Anonymous said...

order alprazolam no prescription xanax effects duration - what do generic xanax bars look like

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#3880 long does xanax show up drug test - xanax online cheap

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#1833 xanax effects liver - xanax dosage needed