Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, August 27, 2010

LAICI BABI

بسم الله الرحمن الرحيم





KESEMUA YG DI ATAS ADA MENGANDUNGI LEMAK BABI/KHINZIR.

JAKIM telah menghantar surat pada semua retailer supaya tutup tanda halal pada produk tersebut.

"Narcissus" is an established and well known brand associated with high quality China canned food and seasoning such as whole mushrooms, asparagus spears, lychees, spiced pork cubes, stewed pork chops etc.

The range of "Narcissus" food products, which is very well demanded in many parts of the world, include :
Canned Meat
Canned Seafood
Canned Fruits
Canned Vegetables
Seasonings
di atas adalah barang2 keluaran narcissus.

Kepada semua muslimin dan muslimat tolong sebar2kan info ini kepada umat islam yg lain.untuk mendapat kesahihan tentang hal ini sila lawati

http://www.halaljakim.gov.my/


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

92 comments:

Sueozana said...

Maha Suci Allah...
Lorr.. tuu Laici yg pniaga byk pkai kat kdai2 makan kan..? Selama ni yg kita order air laici tuu...???

Astarghfirullah hal 'Aziim....
Aish...kak sue pun ada terminum ni kat kdai makan! naya2..

betkidzs said...

ish yeke? ada jgk makan laici tu.hmm, thanks for the info

mak_ngoh_selamoh said...

oh, inilah yang kawan-kawan makngoh duk bising di sekolah. Ada seorang kawan bagitau dia beli sedozen laici nih. Dah makan 2. tinggal 10, kemudian dia buka internet, rupanya haram.
Berhati-hatilah kita semua.

mak_ngoh_selamoh said...

oh, inilah yang kawan-kawan makngoh duk bising di sekolah. Ada seorang kawan bagitau dia beli sedozen laici nih. Dah makan 2. tinggal 10, kemudian dia buka internet, rupanya haram.
Berhati-hatilah kita semua.

mak_ngoh_selamoh said...

oh, inilah yang kawan-kawan makngoh duk bising di sekolah. Ada seorang kawan bagitau dia beli sedozen laici nih. Dah makan 2. tinggal 10, kemudian dia buka internet, rupanya haram.
Berhati-hatilah kita semua.

elyn said...

Ya Rabb..laici 2 pernah m'jadi laici faveret ku suatu ketika dulu..tp skang da HARAM! so i hate it!

Anonymous said...

assalamualaikum tuan, boleh tak tuan bagi link jakim berkaitan berita ini, sebab saya cuba cari dalam web jakim tak jumpa.. sebab isu nih dah di bangkitkan pada tahun 2005 lagi. Terima kasih

mengenaldiri said...

assalamualaikum..

terima kasih atas info :)

cicitHJHASSANu said...

salam Ramadhan...

macam-macam hal la 1 M'sia nih,dari isu masjid bawa ke perut wei...

teman baru lepeh beli 2-3 hari,lepeh ngenangkan anak nak buka pose dgn laici...

belek lama jgk tin tu, produk of China,tonggeng atas tonggeng bawah,nampak 'cop halal' tp bukan yang jakun sahkan...

balik hantam anak beranak makan..

tup2 kluo cerita nih semalam,melompat tgk balik tin dlm tong sampah...

Lychee AAA...????produk of China

Anonymous said...

salam TT,
saye ade email mengenai sos yg tanda halal tapi ditukar ke 1 malaysia.
ape kes plak sampai tanda halal diketepikan?

Anonymous said...

sori der..
silap..
bro BS, bukan TT..
aduyaiiii sori2..

Anonymous said...

Salam BS
Sori gatal tangan lagi.
Dah masuk halal haram ni, ada berita pasal QBB (minyak sapi).
Semalam Sabtu 28 Ogos 2010, Berita Harian (Singapura) ada mengatakan - " JAKIM dlm laman rasminya bertarikh 24 Ogos lalu berkata :
Adalah dimaklumkan bahawa JAKIM telah mengambil keputusan ............. - Tolong masing2 klik kat website JAKIM -
Dlm artikel itu juga ada statemt - "QBB akan mengatur satu lawatan bersama pegawai JAKIM ke Australia bagi melihat sendiri fasiliti pengeluaran minyak sapi syarikat kami. Ini akan membolehkan JAKIM membuat kajian lanjut ...........
Tahniah semua kerana memberi perhatian sehingga QBB (Pte) Ltd lebih peka tentang keraguan para penggunanya.
QBB saya simpan sampai JAKIM kasi go-head.

Anonymous said...

JAWAPAN YANG DIPETIK DARI www.islam.gov.my

Aduan Berkaitan Makanan dan Barang Gunaan Islam (HALAL)

Aduan : Saya menerima email ini dari kawan. Dari rujukan saya, email ini pernah diajukan kpd JAKIM tetapi tiada jawapan pada masa itu dan JAKIM ingin membuat siasatan terlebih dahulu. Soalan saya, bagaimanakah status halal produk ini (DOVE dan PRINGLES)

"wallahua'lam
Ada dua product ni contain lemak babi. JAKIM ada hantar surat pada semua retailer supaya TUTUP tanda halal kat product tu. Productnya :
1. Dove - syampoo, cuci muka dsbgnya
2. Pringles - potato chips yang dalam tin panjang tu..
(Harap beritahu kengkawan yang lain )
KEPADA SEMUA PEMBACA MUSLIM SUPAYA BERHATI-HATI SEMASA MEMBELI LAICI DALAM TIN. KALAU MEMBELI, TELITI DAHULU NAMA PENGELUAR, PERHATIKAN LABEL MAKANAN DALAM TIN YANG TIDAK HALAL. RUPANYA ADA SATU JENAMA YANG MENGETIN BABI DAN JUGA MENGELUARKAN PRODUK LAICI DALAM TIN. PERHATIKAN JENAMA INI...` NARCISSUS ` KALAU TAK PERCAYA BOLEH TENGOK KAT SUPERMARKET. TAPI RAMAI ORANG MUSLIM KITA KURANG PENGETAHUAN DAN KURANG BIJAKSANA SEMASA MEMBELI-BELAH. TAMBAH-TAMBAH KALAU BARANG TU MURAH. NTAH APA BENDA KANDUNGAN DALAM BARANG YANG DIBELI TU. HARAP BERINGAT SELALU SUPAYA DARAH DAGING KITA TIDAK MENGHALANG KITA BERIBADAT. "

Tarikh Aduan : 19 October 2005 - 17:15:20

Jawapan : Berdasarkan pemeriksaan yang telah dibuat oleh JAKIM didapati produk Prinlges untuk pasaran Malaysia dan negara-negara Asean telah dikilangkan oleh sebuah kilang yang telah mendapat pengesahan halal JAKIM, kilang tersebut memang telah disahkan halal oleh JAKIM dan tidak menggunakan apa-apa bahan yang tidak halal dikilang tersebut. Berbalik kepada Pringles, pihak kilang pengeluar menyatakan bahawa pemilik jenama Pringles sendiri yang tidak beminat untuk mendapatkan pengesahan halal JAKIM kerana mereka beranggapan jenama mereka adalah establish dan tidak perlu mendapatkan pengesahan halal JAKIM walau pun dikilangkan di kilang yang telah mendapat pengesahan halal JAKIM manakala bagi produk Dove, pihak pengedar Dove di Malaysia telah memaklumkan bahawa Dove untuk pasaran malaysia tidak mengandungi bahan yang diharamkan dan ia selamat untu digunakan oleh pengguna Muslim.Barangan Narcissus yang dipasarkan di Malaysia telah diimport oleh sebuah syarikat pengedar di Seri Kembangan. Pengedar ini menjelaskan bahawa produk diatas jenama Narcissus untuk laici, longan dan mushroom dalam tin telah mendapat pengesahan halal dari badan islam di Fujian iaitu Fujian Islamic Association yang beralamat di The Mosque Quanzhou City Fujian Province. Sehingga kini badan islam ini belum tersenarai sebagai badan islam yang telah dilantik oleh JAKIM. Pihak pengedar telah menunjukkan salinan sijil halal yang dikeluarkan oleh badan islam tersebut dan menjelaskan bahawa kilang yang mengeluarkan produk makanan dalam tin untuk mushroom, longan dan laici adalah berasingan dari kilang yang mengeluar dan memproses produk berasaskan daging (babi). Sehingga kini JAKIM memang tidak memberi pengesahan halal ke atas produk ini kerana ia adalah produk import dan pengesahan halal produk import adalah dilakukan oleh badan islam di negara asal produk itu dibuat. Persoalannya sekarang ialah pengesahan halal produk ini telah diberikan oleh sebuah badan islam yang tidak berdaftar dengan JAKIM, maka JAKIM tidak dapat memastikan adakah pengesahan halal yang diberikan oleh badan islam ini adalah menepati standard yang dikehendaki oleh JAKIM. Persoalan ini tidak dapat dijawab oleh pihak pengedar di Malaysia kerana mereka hanya mendapat salinan sijil halal tersebut dari rakan pengedar mereka di China bukannya terus dari kilang pengeluar. Sungguhpun penjelasan ini tidak dapat memberi kepastian sepenuhnya mengenai kehalalan produk Narcissus tetapi diharapkan telah dapat menjawab sedikit persoalan dan keraguan terhadap barangan Narcissus. nn

[ Telah disunting Mon Oct 16 2006, 10:00PM ]

aishah_aa said...

Biar betul .. ni la yg selalu kite order

Anonymous said...

alamak!!!! susah la nak cri gerai yg jual abc yg xde pakai laici. kita xtau buah laici mana yg diorang pakai.

Anonymous said...

pasal buah laici ni, patut ada kilang laici bumiputera muslim bukak kat malaysia ni. bukan saja laici, nenas, apa2 la buah yg dapat dijual dlm tin. at least kita ada pilihan nak beli buah dalam tin terutama laici...

Kairul Hazwan said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam 'alaik.

p'tama kali b'kunjung di sini. Alhamdulillah, pllbg pndedahan yg nta lakukn mmbuka mata ana.

skadar masukan dan lbh kpd p'mintaan.. kaburknlah gmbr yg b'unsur negatif atau lbh baik xp'lu diletakkn.

hal ini bg mengelakkm fitnah t'hdp umat islam. ya, ana akui apa yg didedahkn adlh kes2 yg bnar2 b'laku spt mmp'kosa, liwat dll.. namun, hal ini akn dimanipulasi olh pihak bukn islam utk mmburuk2kn imej islam. ana yakin, itu bukan tujuan nta mmbuat pndedahan ini.

swajarnya, utarakanlah juga saranan yg lbh b'manfaat dan tidak mmbawa pndgn negatif t'hdp umat islam yg rosak akibat mnjauhi pegangan agama itu sndiri.

tarbiyyahlah cr Rasul s.a.w.. mngajarkn kbaikan dan tidak mnghebahkn kejelekan..

ana khawatir bila ada dlm klgn pngunjung nta yg minta nta bsarkn saiz gmbr dll.. adkh entry nta dimnfaatkn utk ksedrn diri atau utk mmuaskn hawa nafsu??

ana mohon maaf, smoga Allah mmandu niat, iman dan akal kita ktika mnulis.

wallhua'lam.

mutiaraKU said...

subhanallahiwabihamdihi..subhanallahil ad'zim....

komen2 diatas ni bgus,, ana suka.syukran ya ^^

"umat islam xmakan babi, tapi makan lemak babi"

astaghfirullahal ad'zim...

sohibunaum said...

astaghfirullah... dari kecik memang terkenal produk ni... memang merbahaya betul la...tq admin sbab pendeedahan ni...

Hati AF said...

salam,
astaghfirullah...buah laicini lah yang selalu kubeli buat agar-agar atau air!!..mana taknya..kalau kat kedai mana2 pun laici jenisni le dia dok jual...macam dah tak ada yang lain..terima kasih diatas info tersebut..

jue said...

tk atas perkongsian...saya nak mohon kebenaran utk sebarkan jugak yer..tk

suhaida said...

JAKIM menjawab aduan pengguna:-
Berdasarkan pemeriksaan yang telah dibuat oleh JAKIM didapati produk Prinlges untuk pasaran Malaysia dan negara-negara Asean telah dikilangkan oleh sebuah kilang yang telah mendapat pengesahan halal JAKIM, kilang tersebut memang telah disahkan
halal oleh JAKIM dan tidak menggunakan apa-apa bahan yang tidak halal dikilang tersebut. Berbalik kepada Pringles, pihak kilang pengeluar menyatakan bahawa pemilik jenama Pringles sendiri yang tidak beminat untuk mendapatkan pengesahan halal
JAKIM kerana mereka beranggapan jenama mereka adalah establish dan tidak perlu mendapatkan pengesahan halal JAKIM walau pun dikilangkan di kilang yang telah mendapat pengesahan halal JAKIM

manakala bagi produk Dove, pihak pengedar Dove di Malaysia telah memaklumkan bahawa Dove untuk pasaran malaysia tidak mengandungi bahan yang diharamkan dan ia selamat untuk digunakan oleh pengguna Muslim.

Barangan Narcissus yang dipasarkan di Malaysia telah diimport oleh sebuah syarikat pengedar di Seri Kembangan. Pengedar ini menjelaskan bahawa produk diatas jenama Narcissus untuk laici, longan dan mushroom dalam tin telah mendapat pengesahan halal dari badan islam di Fujian iaitu Fujian Islamic Association yang beralamat di The Mosque Quanzhou City Fujian Province. Sehingga kini badan islam ini belum tersenarai sebagai badan islam yang telah dilantik oleh JAKIM. Pihak pengedar telah menunjukkan salinan sijil halal yang dikeluarkan oleh badan islam tersebut dan menjelaskan bahawa
kilang yang mengeluarkan produk makanan dalam tin untuk mushroom, longan dan laici adalah berasingan dari kilang yang mengeluar dan memproses produk berasaskan daging (babi). Sehingga kini JAKIM memang tidak memberi pengesahan halal ke atas produk ini kerana ia adalah produk import dan pengesahan halal produk import adalah dilakukan oleh badan islam di negara asal produk itu dibuat. Persoalannya sekarang ialah pengesahan halal produk ini telah diberikan oleh sebuah badan islam yang tidak berdaftar dengan JAKIM, maka JAKIM tidak dapat memastikan adakah pengesahan halal yang diberikan oleh badan islam ini adalah menepati standard yang dikehendaki oleh JAKIM. Persoalan ini tidak dapat dijawab oleh pihak pengedar di Malaysia kerana mereka hanya mendapat salinan sijil halal tersebut dari rakan pengedar mereka di China bukannya terus dari kilang pengeluar. Sungguhpun penjelasan ini tidak dapat memberi kepastian sepenuhnya mengenai kehalalan produk Narcissus tetapi diharapkan telah dapat menjawab sedikit persoalan dan keraguan terhadap barangan Narcissus.

Anonymous said...

xanax price forms xanax pills - xanax pills doses

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg price - tramadol addiction helpline

Anonymous said...

generic xanax long does 2mg xanax xr last - can i take 2mg of xanax at once

Anonymous said...

cheap tramadol tramadol for dogs addictive - tramadol 50 mg snorting

Anonymous said...

generic xanax buy xanax online illegal - xanax overdose amount alcohol

Anonymous said...

xanax online xanax side effects men - xanax drug rehab

Anonymous said...

generic xanax xanax 2mg information - xanax and alcohol recreational use

Anonymous said...

generic xanax drug facts for xanax - do u buy xanax online

Anonymous said...

buy tramadol online buy online texas tramadol - tramadol 100mg 50mg

Anonymous said...

xanax buy online no prescription can i take 2mg of xanax - buy xanax online discover card

Anonymous said...

buy carisoprodol cod carisoprodol online no prescription - carisoprodol 350 mg what is it for

Anonymous said...

buy tramadol online purchase cheap tramadol online - tramadol veterinary dose

Anonymous said...

alprazolam mg there generic xanax xr - xanax bars and percocet

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50mg cost - tramadol 50mg 180 tablets

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol ultram side effects - tramadol back pain

Anonymous said...

buy carisoprodol is carisoprodol 350 mg a narcotic - carisoprodol soma 350

Anonymous said...

xanax online xanax 2mg information - urine drug test detection times xanax

Anonymous said...

generic xanax online pharmacy xanax no prescription - xanax side effects palpitations

Anonymous said...

generic xanax xanax side effects seizures - xanax generic pill identification

Anonymous said...

buy tramadol online cheap tramadol medication addiction - tramadol hydrochloride 50mg overdose

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol prescription - buy tramadol online usa

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol withdrawal addiction - tramadol withdrawal klonopin

Anonymous said...

buy cialis online generic cialis online reviews - buy generic cialis online

Anonymous said...

cheap tramadol canadian tramadol no prescription - tramadol 600 mg daily

Anonymous said...

buy cialis professional order cialis online pharmacy - buy+cialis+online+without+prescription+in+usa

Anonymous said...

xanax online xanax overdose pathophysiology - xanax generic pills look like

Anonymous said...

buy cialis online cialis online consultation - cialis online us pharmacy

Anonymous said...

cialis online cialis online no prescription overnight - cialis online overnight delivery

Anonymous said...

buy cialis online low dose cialis reviews - cialis daily 2.5 mg

Anonymous said...

buy cialis cheap cialis price with prescription - buy cialis edmonton

Anonymous said...

buy cialis online price quote+cialis - order cialis online no prescription usa

Anonymous said...

xanax buy generic xanax online - many bars xanax overdose

Anonymous said...

buy cialis online cialis yahoo answers - cialis best price

Anonymous said...

buying xanax xanax bars nicknames - green xanax pills s 902

Anonymous said...

cialis online best cialis online pharmacy - cialis generic no prescription

Anonymous said...

xanax online xanax 1mg street price - generic xanax white pill

Anonymous said...

cialis online cialis daily use buy online - cialis 5 mg best price australia

Anonymous said...

20000 :) Cheap Azithromycin - purchase azithromycin http://www.zithromaxhowtobuy.net/#azithromycin-no-prescription, [url=http://www.zithromaxhowtobuy.net/#generic-azithromycin]Cheap Azithromycin[/url]

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#74967 recovering tramadol addiction - tramadol 50 mg get high

Anonymous said...

buy tramadol taking 2 50mg tramadol - tramadol hcl 50mg narcotic

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#62431 tramadol hcl time release - buy tramadol hydrochloride 50mg

Anonymous said...

buy tramadol order tramadol no script - purchase tramadol in usa

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol england - tramadol dosage in elderly

Anonymous said...

tramadol online cod tramadol 50 mg long term use - tramadol hcl classification

Anonymous said...

tramadol generic generic tramadol no prescription cod - order tramadol online no prescription

Anonymous said...

buy tramadol with mastercard tramadol vs hydrocodone withdrawal - what is stronger tramadol or ultram

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#21563 is tramadol hcl 50 mg extended release - generic tramadol extended release

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#74967 tramadol overdose how many tramadol does it take - can take 100mg tramadol hcl

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 100mg er - tramadol canadian pharmacy no prescription

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#74967 tramadol canine dosage - tramadol get high off it

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol overnight no prescription - tramadol dosage for adults

Anonymous said...

buy tramadol tramadol for cats overdose - buy tramadol online by cod

Anonymous said...

buy tramadol no rx tramadol drug class - tramadol max dose

Anonymous said...

tramadol online buy tramadol online 100mg - tramadol dosage people

Anonymous said...

purchase ativan ativan overdose signs and symptoms - ativan side effects pregnant

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 100mg - cloridrato de tramadol 100mg

Anonymous said...

buy ativan online ativan sublingual overdose - ativan vs xanax half life

Anonymous said...

cheap ativan ativan vicodin interaction - lorazepam ativan uses

Anonymous said...

ways to buy ativan online buy ativan online no prescription - buy ativan with mastercard

Anonymous said...

cheap tramadol online buy tramadol cod overnight - buy tramadol online usa cheap

Anonymous said...

purchase tramadol chewing 100mg tramadol - tramadol for dogs maximum dosage

Anonymous said...

buy xanax online buy cheap generic xanax - buy xanax dublin

Anonymous said...

buy xanax online round white xanax pills - xanax 1 mg street value

Anonymous said...

buy xanax online xanax xr 1mg side effects - xanax benefits anxiety

Anonymous said...

buy xanax online drug interactions buspar xanax - not getting high xanax

Anonymous said...

buy xanax online what is xanax pills - buy xanax paypal

Anonymous said...

buy xanax online no rx buy alprazolam no prescription canada - buy xanax online no prescription

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#1833 xanax cr - xanax bars and drinking

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#2mg half 2mg xanax - what is the lowest dose of xanax