Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, August 26, 2010

DIA KEKASEH

بسم الله الرحمن الرحيم

C.I.N.T.A

sebut je perkataan ni mesti sume teringat pasal yg cinta yg berlainan jantina..haha...perkataan ni dah mcm satu azimat n keramat..kadang2 ak nk tergelak gak bile BUDI(BADAN UKHUWAH DAKWAH ISLAMIYAH) kt sekolah ak dulu bg mukhadimah..

"baik la,hari ini kita akn membicarakan tentang CINTA..apa yg kamu tahu tentang CINTA??"

"CINTA KEPADA ALLAH, RASUL, IBU BAPA...BLABLA..."
HAHA...jawapan yg klise..walaupun kat kepala otak da terbayang pakwe/makwe...cume sbb ni ceramah agama kena la bg alasan yg agama..tol x??
jadi ceramah yg TAJUK PUNYA GEMPAK sukar dihadam oleh sesetengah remaja krn isinya agama yg berlandaskan AQ DAN SUNNAH...isinya,cara2 mendekatkn diri kpd Allah,mendekatkn diri pd rasul,wat baik pd ibu n bapa n so on yg sudah byk kali didengar di usrah2,halaqah,cikgu,buku pendidikan islam dan lain2 sehingga BERASA BOSAN THP CIPAN NK BERANAK...

tp bila dibincangkn CARA2 UTK MENGEKALKN HUBUNGAN DGN SI DIA(PKWE/MAKWE) atau CARA2 UTK MEMIKAT SI DIA...maka mata2 yg kuyu td akn terbuka sebesar2nya dan minda mencerna sehabis2nya "ilmu" yg diterima dgn harapan apabila dipraktikkan akn berjaya..dan "kau akan jd milikku".hehe..

TP KENAPA BILA BAB AGAMA SUSAH NK PRAKTIKKAN?

owh sebab dah bosan?? byk sgt dah amalan baik??

klu kt sekolah asrama terutamanya...mesti ade owg yg ANTI BUDI/BADAR...nak taw sebab ape??

sebab dah BENCI DGN PERLI2 N TEGURAN YG PERASAN BAGUS OLEH BUDI2 ATAU BADAR2...haha..itulah stigma negatif n bodoh ak n rakan2 ak semasa jahiliah dulu... byk kitorg caci dorg tnpa sedar bhw SEBENARNYA KAMI MENCACI ISLAM...nauzubillah..

MISALNYA..

-ala..dorg ni nk tegur kitorg ckp2 dgn laki pompuan pun nk kecoh2...bukan kitorg buat maksiat pun..blah la..

-kerek giler dorg ni..benda ni pun nk kecoh..ak x pkai stokin pun nk denda...blom lagi dia tgk kt luar..ak x taw la camne reaksi dia klu tgk pompuan seksi2 yg pkai bj seteng....klu ak yg x pkai stokin ni pun dah besar masalah bg dia,nnti tgk la kt luar nnti...kuno!

-dorg ni ak lmbt solat pun nk tulis nama,bg demerit..entahpape...bia la ak nk solat cepat ke lmbt..jnji ak solat...menyibuk!!

-yg dorg sibuk sgt pasal kitorg ni apahal..sukati la nk buat ape...KO JAGE KUBUR KO, AK JAGE KUBUR AK!!PAHAM???

malah ade gak org2 yg SKE MEMPERLI2 N MEMPEROLOK-OLOKKN BUDI...

misalnya...

-apabila satu geng laki n pompuan bergaul bebas n bersembang2...tibe2 sorg BUDI lalu..maka akn muncullah BUDI PALSU PERASAN BAGUS dlm klgn mereka berlakon...

"WOI2!!ape rapat2 n dekat2 ni?? nnti BUDI nmpk dia tegur kang...korg ni x belajar agama ke???klu nk cakap dgn pompuan laki kena 2 hasta..x leh dekat2...xkan tu pun ak nk ajar???"kata BUDI PALSU sambil tersenyum sumbing n mata melirik ke BUDI dan disambut dgn hilai ketawa oleh rakan2...haha..."lawak la sgt"....

-apabila kwn2 memakai tudung atau baju LABUH SIKIT JE...maka kwn akn memperli...

"eh,sejak bile ko jd BUDI ni??labuh sial bj n tudung ko...ko dah berubah ke???oh tidak!!!dunia dah kiamat ke??haha......."lawak la sangat"

-apabila yg perangai mcm siot mengaku bhw dorg la "bgus"...mmg perasan nk mampus.

"weyh,korg sume...skang AK LA KETUA BUDI YG BARU..haha..."kata sorg laki yg slalu mendpt teguran oleh BUDI...perangai mcm set**..saje je nk mempermainkn persatuan BUDI...

"weyh,ak nk jadi penolong ko..boleh x??tudung ak x labuh...layak x??ala...ko letak la ak kt lajnah kerohanian...nnti ak bg "rohani" yg "best" la.."kata yg perempuan pula dan diikuti oleh si polan dan si polan dan hilai ketawa yg mengilai-ngilai..."lawak la sangat"..

KORG NK TAW X PERANGAI CAM SIOT KORG NI ALLAH ADE BG JAWAPAN DLM KITABNYA,AL-QURAN....

SURAH AT-TAUBAH 65-66,

"dan jika kamu tanyakan kepada mereka, niscaya mereka akan menjawab, "sesungguhnya KAMI HANYA BERSENDA-GURAU DAN BERMAIN-MAIN SAHAJA." katakanlah "MENGAPA KEPADA ALLAH DAN AYAT2NYA SERTA RASULNYA KAMU SELALU BEROLOK-OLOK?"

tidak perlu kamu meminta maaf, kerana kamu telah kafir setelah beriman, jika Kami memaafkan SEBAHAGIAN SHJ DRPD KAMU(KRN TELAH BERTAUBAT), niscaya Kami akan mengazab golongan yg lain(TIDAK BERTAUBAT) krn sesungguhnya mereka adalah org2 yg (selalu) berbuat dosa."

dulu ak ingat benda ni enteng je...bukan pape pun klu ak kutuk dorg..tnpa ak sedar benda ni lah yg mybbkn ak n kwn2 lalai, yg x sensitif dgn isu islam, x marah bile islam dihina(sbb kami scr x langsung juga menghina Islam), x kisah dgn hukum agama, suke enjoy, suka SOLAT LAMBAT, kdg suka X SOLAT N BOLEH CITE LG KT KWN, suka keluar dgn laki n pompuan, suka karaoke, suka....suka...suka....dan suka....sehinggalah diakhirat kelak menjadi DUKA....astagfirullah...

sahabat2 ak yg seagama sekalian,
anggap lah org2 yg menegur tu adalah perantara dari Allah untuk menyelamatkan kita di Akhirat kelak..jgn kita,sombong,bongkak...sbb nnti kita akn kembali pada Allah....Allah yg menciptakan kita..

org yg tegur kita ADALAH ORG YG SAYANG pada kite sbb dia nk kita bahagia di akhirat sana manakala ORG YG X TEGUR kite yg mostly adalah kwn baik adalah org yg x sayang kite sbb dia sanggup biarkan kita berada dlm dosa,kejahilan dan akhirnya di campak ke dalam neraka.

CINTAILAH ALLAH

bukan sukar untuk bercinta dgn Allah...tidak sesusah cinta manusia yg memerlukan bunga,coklat dan cincin permata..yg berlndskn nafsu n materialistik n plastik semata-mata..

cinta kpd ALLAH adalah dgn membaca 'surat2 cinta' dariNya yg byk pedoman,menunaikn perintahNya n meningglkn lrgnNya...
cintailah Allah yg sedang melihat kita...yg sentiasa memberi petunjuk ke jlnNya cuma kdg2 kite yg x mahu...
cintailah Allah..kerana kita masih boleh bernafas,melihat,mendengar dan membaca apa yg ditulis nie...hehe...

cube kelipkan mata...rase magic x bile dpt bukak balik...cube pikir sape yg swoh dia buka??cube pikir sape yg bg letakkan mata korg di tempatnya dan buknnya di tmpat yg pelik2 seperti kepala atau kaki...
DIA telah menjadikan kita sebaik-baik kejadian..menjadikan kita boleh berfikir dgn akal fikiran..menjadikan kite berasa sedih,tenang n gembira....DIALAH SEGALA-GALANYA....BUKAN "SI DIA"..tapi... ALLAH,TUHAN YG MAHA ESA.......

yang benar;
bekas pelajar ANTI-BUDI

- ezansahizzah


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

2 comments:

betkidzs said...

hi! slmt berpuasa..cantik blog awk.do visit my blog n be my follower k..saje nak tambah kawan..thanks ;)

http://betkidzs.blogspot.com

Anonymous said...

bleh kurangkan bahasa singkatan tak

penat dan tak sampai dalam maksudnya

teruma ak, ak tuh ...