Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, June 10, 2010

DAH NAMANYA PUN UMNO

بسم الله الرحمن الرحيم

Cuti beranak - Umno lembab 20 tahun

Umno-BN merasa malu untuk mengikut tindakan yang diambil oleh Kerajaan Kelantan dan PR meskipun ianya mendatangkan kebaikan dan manfaat.

Setelah 20 tahun ianya dilaksanakan di Kelantan dan Terengganu 10 tahun barulah hari ini ia hendak dibentangkan ke Kabinet.

Mereka malu kalau dikatakan mengikut Pas. Atau memang kerana pemikiran UMNO-BN ini lembang?Cuti bersalin di negara ini pada asalnya hanya 40 hari. Tempoh itu diubah kepada 60 hari oleh kerajaan Kelantan selepas diperintah PAS pada 1990.

Di awal pelaksanaan dasar baru itu, kerajaan Kelantan dikritik hebat beberapa kalangan, terutama para pemimpin Barisan Nasional (BN). Ia difitnah seolah-olah menjejaskan produktiviti dan sebagainya.

Apabila Pas memerintah Terengganu, ia telah memperkenalkan Kemudahan Cuti Bersalin 90 hari kepada pegawai dan guru wanita. Serentak itu juga diperkenalkan Cuti Isteri Bersalin selama tujuh hari kepada suami terbabit. Berkuatkuasa 1 April 2000.

Bagi melaksanakan kemudahan itu, pegawai atau guru wanita diberi opsyen tambahan 30 hari cuti bersalin yang direkodkan sebagai Cuti Menjaga Anak (Cuti Tanpa Gaji). Bagaimana pun, kerajaan negeri bersetuju membayar gaji penuh 30 hari tambahan itu sebagai Elaun Khas Bersalin.

Ertinya, ia tetap menjadi cuti bergaji. Ia tetap juga dikritik oleh pimpinan UMNO-BN dengan menganggap tindakan itu mundur ke belakang, menjejaskan produktiviti dan menjadikan kakitangan malas untuk kembali bekerja.

Tetapi kini, apabila kerajaan Kelantan akan melaksanakan peraturan cuti bersalin bagi kakitangan wanita selama 90 hari, mulai tahun dan 10 untuk suami yang dijangkakan akan diikuti oleh semua negeri-negeri yang diperintah oleh PR. Tindakan ini disokong oleh pihak CUEPEC sendiri.

Bimbang tindakan politik yang akan memihak kepada PR dan perbezaan ketara yang akan menjadi buah mulut dikalangan kakitangan kerajaan menyebabkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat akan membentangkan kepada kabinet dalam masa terdekat cadangan pakej cuti bersalin dan kemudahan lain bagi mewujudkan iklim pekerjaan lebih mesra keluarga.

Menterinya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata pakej berkenaan termasuklah cadangan cuti bersalin selama 90 hari yang akan turut menyediakan kemudahan menarik kepada kaum bapa. Beliau memberi alasan dengan mengatakan hampir 80 peratus negara di dunia kini memberikan tempoh cuti bersalin selama 12 minggu atau lebih kepada wanita yang melahirkan anak.

Kajian Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) yang mendapati ramai pekerja wanita menamatkan perkhidmatan selepas melahirkan anak pertama. Beliau membangkitkan soal semakin ramai kakitangan wanita sektor awam memilih meletak jawatan selepas melahirkan anak dan ini merugikan Negara.

Beginilah pimpinan UMNO-BN. Pemikiran mereka lembab 20 tahun dari pemikiran pimpinan PAS. Selagi Negara Barat tak buat selagi itu mereka mengatakan tak releven dan apabila Negara barat mula melaksanakannya barulah mereka cuba melaksanakan. Malu sangat ke nak bagi kredit kepada kerajaan Pas Terengganu yang telah melaksanakannya 10 tahun dulu.

Menasabahkan UMNO-BN makin tidak releven. Tapi takpelah. yang penting meniru yang baik itukan kebaikan. Semoga pimpinan Pas dahulu akan mendapat pahala daripada pengamal yang mengikutinya. (sumber - ustaz saiful bahri )


UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

4 comments:

Anonymous said...

Seorang anak kepada YB PAS nak masuk ke perasmian Pemuda dan Muslimah PAS. Memang beliau adalah blogger kerana beliau yang update blog YB tersebut.

Bila nak masuk dan minta PASS Media, depa kate BLOGGER TU APER?

Yang lagi sorang. Blogger memang tak boleh masuk sebab yang boleh masuk mereka yang ada Tag Media daripada KDN sahaja.

Nerzhul said...

nak cuti hari jumaat.

BUJANG SUSAH said...

Tak mengapalah anon... kita bukan nak sanjungan. Kita pertahankan PAS selagi PAS perjuangkan islam, al-quran dan sunnah serta keadilan. Biarlah mereka tak kenal siapa itu blogger kerana kita berjuang bukan untuk dikenali. Mungkin mereka ada alasan mereka sendiri. Biarkanlah.. mereka dengan cara mereka dan kita dengan cara kita. wallahualam.

Kuda Perang said...

Allahu Akbar!!!
Takbir!!!