Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Thursday, March 17, 2011

DURIAN BOTAK

بسم الله الرحمن الرحيم

Durian botak berasal dari daerah Lombok, Nusa Tenggara Barat. Keunikan buah ini terletak pada buahnya yang tidak memiliki duri seperti buah durian pada umumnya sehingga dapat mempermudah memakannya.



-Bentuk buahnya sekilas seperti tempurung kelapa, ukurannya sebesar buah melon dengan berat 800-900 gr. Buah matang mengeluarkan aroma khas durian. Ini memang durian, tapi tanpa duri! Rasa buahnya sedap dan manis dengan kandungan gula 14 -15 darjat brix.




-Ketebalan isi buah 0.5 cm seperti isi buah durian tempatan pada umumnya dan berwarna kuning terang dengan produktif dapat mencapai 200 ke 400 kg/pohon/tahun. Tanaman ini mampu beradaptasi dengan baik di dataran rendah sampai sedang dengan ketinggian 250 ke 700 dpl.

-Tanaman durian botak ini merupakan tanaman durian yang mengalami mutasi bentuk oleh alam sehingga duri-duri di seluruh kulitnya tidak ada. - mijiemobile

Note: Ingatkan najib je yg botak.. kah..kah..kah..kah...

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

5 comments:

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum,

Pertama kali tahu dan tengok gambar durian botak. Allah Maha Pencipta. Macam2 ada.

Anonymous said...

betul ke???knape tk tunjuk gambar pokok durian tu yang masih bergayut di dahan..kalau nak buang durinya senang aje..tarah aje durinya..lagipun tangkai buah durian tu tk fresh..macam dh dua tiga hari..if u want to bluff..u bluff properlylahhh!!!

Anonymous said...

lerrrr ingat td crita durian thailand yg memang dibotakkan

umi hafilda said...

anon 12:40 PM. lu ni betul ke anak manusia? klau betul kenapa x tinggalkan nama lu bapak lu atok lu dan seterusnya. photostat ic sekali dan siap tunjukkan surat beranak. gambar semasa lu dilahirkan jgn lupa pula. nanti org x percaya plak yg lu ni anak manusia. wakakakakaka

Najib Tong Nazak said...

durian tu ada rupa duri dia kena potong ke? bodoh punya anon!!! hang ni duduk dalam gua ke? sekali2 jalan2 la ke tempat orang. duduk je bawah tempurung otak pun naik terkongkong. badan semakin cengkung terus otak pun jadi bangang!!!