Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Tuesday, November 30, 2010

WANITA ISLAM DI MALAYSIA TIDAK WAJIB BERTUDUNG

بسم الله الرحمن الرحيم

Tolak Lepas Jilbab, Guru Muslimah Perancis Dipecat



Seorang guru muslimah diberhentikan dari pekerjaannya di Perancis karena menolak untuk melepas jilbab yang ia kenanakan dan menolak berjabat tangan dengan kolega laki-lakinya yang bukan mahram karena keyakinan agamanya.
Guru muslimah ini, baru saja memulai magang di sebuah sekolah dasar di Toulouse.

Komite disiplin sekolah yang mengusir dia mengatakan bahwa guru muslimah itu justru mengatakan bahwa dirinya membela sekularisme di sekolah umum.

Perancis adalah rumah bagi penduduk Muslim terbesar di antara 27 negara anggota Uni Eropa. Hampir 10 persen dari 62 juta orang yang tinggal di Perancis adalah Muslim.

Larangan muslimah berjilbab di sekolah negeri diperkenalkan di Perancis pada tahun 2004. Baru-baru ini, parlemen Prancis menyetujui undang-undang yang melarang perempuan Muslim dari mengenakan burqa (cadar) di tempat umum.

Dengan 336 suara di Majelis Nasional yang berjumlah 577 kursi, larangan burqa menerima dukungan dari mayoritas parlemen sayap kanannya Presiden Nicolas Sarkozy sementara anggota parlemen sosialis dan komunis abstain dari pemungutan suara.

Undang-undang tersebut telah dikritik karena melanggar hak asasi manusia dan hukum Perancis sendiri. Menurut pemerintah Perancis, undang-undang baru-baru ini akan mempengaruhi sekitar 2.000 perempuan Muslim Prancis. Sementara sebelumnya, anggota Majelis Parlemen Dewan Eropa (PACE) dengan suara bulat memilih menentang terhadap segala larangan umum terhadap burqa di Eropa, mengatakan wanita Muslim harus bebas memilih pakaian mereka.(fq/prtv) - www.eramuslim



Note: Di malaysia yang katanya negara islam setakat ini masih belum ada larangan walaupun tidak diwajibkan bertudung (menutup aurat) kepala. Tapi mungkin ramai yang suka jika Malaysia buat undang-undang macam perancis.. Mana tidaknya kalau isteri pemimpin sendiri pun tak tau dan tak suka nak tutup aurat. . apatah lagi rakyat.. Islamkah islam di Malaysia? kah..kah..kah..kah...





Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

14 comments:

zaL_cdpx said...

haha ! nk surh org bt baik.., kna bg cth terbaik ! yer x ! WALLAHUAKLAM

Raimanda said...

Menghina sesama kita adalah lebih buruk walaupun kita telah melakukan seribu kebaikan.

Anonymous said...

hahaha Aly aziz.

mungkin ko ni x pernah sekolah agama agaknya. menyatakan kutukkan kepada org yg melanggar hukum Allah tu salah ke? kalau mcm tu rasulullah la manusia yg paling salah sekali dlm dunia ni sbb rasulullah dan para sahabat mengajar kita di setiap hadisnya ayat kutukan dalam peringatannya kepada mereka yang melanggar hukum Allah.

contohnya: Daripada Abu Dzar r.a berkata, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila zaman (Kiamat) semakin hampir, mendidik anjing lebih baik daripada mendidik anak, tidak ada rasa hormat kepada yang lebih tua, dan tidak ada rasa kasih sayang kepada yang lebih kecil, anak-anak zina semakin ramai, sehingga laki-laki menyantap perempuan di jalanan, mereka tidak ubahnya seperti kambing yang berhati serigala.- Riwayat Thabrani dan Hakim.

itu bukan ayat kutukan ke? samakan atau lebih buruk manusia dari haiwan seperti anjing?

aku baru tengok blog ko. ko ni mmg wanita islam la. hahaha kening bercukur tudung jarang dah bersolek bagai. bagus2. itulah yg rasulullah ajar agaknya.

Raimanda said...

terima kasih.

beruk kampung said...

bodoh ayl aziz ni..

Kak Mahh said...

Manusia adalah makhluk yang berakal,kita mampu berfikir apa yang TERBAIK untuk kita.

khel said...

itu isu bertudung...

pernah dengar isu Brunei haramkan arak kat negare diorang?
tau tak ape alasan Brunei taknak arak dalam negare diorang?

Cempaka R.Minta said...

hii
salam
uncel cempaka datang add cempaka juga buleh

Anonymous said...

kuikuikuikui dah tua, perasan lawa kot, tu cukor kening bagai, pastu nak hentam org x tentu pasai.. kwang3.. kan dah terkena! kuikukuikik
pastu make up bagai, menggalakkan org laen plak tu, kalu bermakeup utk suami xpe la jugak.. adoyaiii

Anonymous said...

ko ni gondol x baik ko kata si aly aziz tu dah tua.. dah berumur lerr.. hehehehe.. lu jgn main2 der.. hehehe

Dear Jim said...

19 dec lepas miss jim pergi interview kerja, soalan dia macam nie "If offered u this post could you remove your tudung?" bengang giler dalam hati...tapi Miss Jim jawab jerlah "Surely I cant do that" tapi dalam hati dah kata dah tak dapat kerja tue pun tak apa...banyak lagi company lain..post tak ada kena mengena dgn PR/PA?Customer Service pun, scope technical k0t..so korang2 yang pernah kena soalan macam jim tue makesure jangan gadaikan tudung untuk gaji yang tak seberapa

Anonymous said...

gua sokong lu miss fairladyjim. cuma jawapan awk pada dia org tu yg x berapa best. sepatutnya awk jawab jer " sure boleh kalau mak, adik pompuan dan kakak mereka tu pun boleh berkerja kat situ dalam keadaan telanjang bogel"

mr clean said...

cool lah Anonymous December 1, 2010 11:49 AM

Syarifah Zhahra said...

Kita tak suka tudung ni lah. Buat muka tua! Jangan paksa org pakai tudung. Syukur negara ku bukan di pimpin kepala2 hotak bodoh yg nak paksa Islam fanatik gini!