Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, December 3, 2010

YAHOOO.... BARU 2 HARI LEPAS NAIK NI DAH NAIK LAGI

بسم الله الرحمن الرحيم

"Harga bagi bahan api, terutamanya petrol, diesel dan LPG, dan juga gula, akan diselaraskan semula sebagai sebahagian dari Program Rasionalisasi Subsidi"



December 03, 2010KUALA LUMPUR, 3 Dis — Harga bahan api petrol dan diesel serta gas dijangka mengalami kenaikan lagi mulai tengah malam ini ekoran keputusan kerajaan menyelaraskan kadar subsidi - dasar yang diperkenalkan Putrajaya pertengahan tahun ini.

Kenaikan kali ini juga dikatakan membabitkan petrol RON 95 dan RON 97. Harga petrol RON 97 naik sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter mulai kelmarin. Kenaikan RON 97 kelmarin adalah ekoran perubahan harga pasaran yang diapungkan sejak Julai lalu. Pengumuman rasmi dijadual untuk dibuat petang ini.

“Saya jangkakan kerajaan akan mengumumkan harga petang ini... kenaikan dijangka dalam sekitar 10 hingga 15 sen dan difahamkan, kadar baru ini kuat kuasa mulai esok,” kata sumber industri.

“Kami diumumkan perubahan ini baru-baru ini,” kata sumber itu lagi.

Pada 1 November lalu, harga petrol RON 97 dinaikkan lima sen menjadi RM2.15 seliter.

Semalam, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan akan menimbang kemungkinan untuk menyeragamkan harga diesel yang diberi bantuan subsidi bagi mengelak berlakunya lagi kes-kes penyelewengan di negara ini.

Katanya, langkah tersebut dilihat relevan bagi memastikan bantuan subsidi tidak disalahgunakan pihak tidak bertanggungjawab ekoran perbezaan harga diesel yang ditetapkan mengikut sektor.

Pada masa ini harga diesel bersubsidi mengikut sektor ialah di pam minyak RM1.75, pengangkutan RM1.45, nelayan RM1.25 manakala industri RM2.05.

Pertengahan Julai lalu, kerajaan mengumumkan pelarasan harga menyaksikan kenaikan harga beberapa barangan keperluan utama.

Dalam kenyataan diumumkan ketika itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pelarasan harga itu membabitkan petrol, diesel dan Petroleum Gas Cecair (LPG), dan juga gula, yang diselaraskan semula sebagai sebahagian daripada Program Rasionalisasi Subsidi. Selaras dengan itu, Kabinet telah mengambil keputusan bahawa berkuat kuasa pada 16 Julai 2010, harga bagi bahan api, terutamanya petrol, diesel dan LPG, dan juga gula, akan diselaraskan semula sebagai sebahagian dari Program Rasionalisasi Subsidi.

Menurut Najib yang juga Menteri Kewangan, Penyelarasan semula harga barang-barang itu akan membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta untuk tahun ini.

Berdasarkan proses itu, kerajaan memutuskan harga petrol RON 95 dan diesel akan diselaraskan sebanyak lima sen seliter bagi semua sektor. LPG akan diselaraskan sebanyak 10 sen sekilogram dan petrol RON 97 akan diapung secara terkawal.

Bagi gula pula, harga akan diselaraskan sebanyak 25 sen sekilogram. - The Malaysian Insider

Note: Kah..kah..kah..kah... padan muka...!!!!


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

18 comments:

bujal X said...

padan muka kamu semua!

termasuk saya..

haih..

tuyuk said...

yeyey naik lagi.. ƒiwiiittt.. siap lah ngundi nanti!

KhairulMarhaen said...

naik lagi...yes!!hahahaha...
padan muka kita semua!!hahaha..najib mmg best...

KhairulMarhaen said...

naik lagi...yes!!hahahaha...
padan muka kita semua!!hahaha..najib mmg best...

zizou said...

cilakak rosmah gemok

PUPPETS said...

EHE BARU KUAR TADI NEH KENYATAAN YG SAMA MACAM SELALU-SELALU TUH KAT BRITA... 'LEBIH MURAH DARI NEGARA JIRAN' MURAHAN BETOIII HE HE HE

PUPPETS said...

EH TUYUK PASAL DAH SIAP NGUNDI LER DIA NAIK MAKA RAMAI-RAMAI LER KITA MENGALAS SAPI HE HE HE

Adylia Qarissa said...

minyak nek gj x nek..so p keje kayuh basikal...huhuhuu

Anonymous said...

Sape2 yg rajin tlg buat kira2 dah brapa jumlah kenaikan setiap barangan subsidi dalam stahun ni..

Padan muka mangkuk2 UMNGOK, sokong la lagi.

UMNO bodoh said...

Yang peliknya thailand, spore, china dan semua negara bukan pengeluar munyak xder pun naik harga. yang lagi bestnya negara pengeluar minyak seperti arab dan brunai lagi la langsung tiada kenaikkan harga minyak. Malaysia tiap2 hari minyak naik barang naik minyak naik barang naik minyak naik barang naik. Ni negara apa ni negara pukimak ke? babi punya najib rosmah ni!!! woiiiiii najib babi apa punya babi yg ada dlm perut engkau ni? sial punya penyokong umno. engkau orang punya pasal la najib babi ni boleh buat suka hati pantat mak dia. apa punya pukimak la kerajaan mcm ni!!!

Anonymous said...

ini kesannya bila si bodoh memerintah negara. yang paling sedih bila masih ramai lagi yg menyokong si bodoh ni. mmg betul kata BS. org melayu bodoh ni kalau dia sampai terpaksa tinggal atas pokok sekalipun dia tetap menyokong umno. masih tetap dgn slogan hidup umno dan hidup melayu.

Kalau sampai x mampu nak isi minyak beli beras dan gula pun dia tetap laungkan hidup umno dan hidup melayu. kerana mereka sangkakan umno itu adalah melayu dan yg menaikkan harga minyak beras dan gula ini ialah tokeh2 kedai cina.

Melayu mmg bodoh.

Anonymous said...

biasanya ler kan tak kira ler ape kaum,kalu naik gaji ker,naik pangkat ker sure ade ler yg wat kenduri ler,wat parti ler nie minyak naek kaum-kaum bn tak wat parti or kenduri besar-besaran ker

Anonymous said...

Tinggal atas pokok kau kata? tu kira untung wor leh tertinggal atas pokok.. ka ka ka ka

Faezah Hannah Al Baj said...

inikah yg dinamakan pencapaian di dahulukan..rakyat diutamakan????

anakmuaallaf said...

Lps ni org UMNO pergi isi minyak tunjuk aje kad ahli UMNO..Dapat harga UMNO? Nak beli barang dapur tunjuk juga kad UMNO pada cashier dpt harga UMNO? Kita akan menyaksikan pesta barang naik selepas ini.Apabila bahan bakar utama naik harga sudah pasti kos pengankutan juga tejejas.Maka peniaga2 akan naikkan harga barang sesuka hati...Org UMNO diam saja barang naik harga..Semua Mr Angguk..

Anonymous said...

wakakakakakaaa.. nak buat mcmana kak leha.. bak kata BS pun dah namanya pun pengikut umno kan semuanya bodoh. tu yg bila minyak naik harga barang naik harga mereka buat bodoh jer. org bodoh mmg la mcm tu.. hahahaha

Firdaus Zali said...

tengok dah jadik macam ni... aiseymen... kita pakat-pakat pilih hok lain pulok...

Anonymous said...

Najib adalah pemimpin yang adil lagi baik. Dia warak dan menjaga solat 5waktu. Dia selalu buat gash dan khususi. Kat rumah selalu buat ta'alim. Taatlah pada najib.