Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, April 8, 2011

PEGAWAI JKM LAYAN ORANG SUSAH MACAM ANJING

بسم الله الرحمن الرحيم

Ini ialah email yang aku terima. Dan email neh ada sedikit suntingan sebab pengirim email neh guna nama sebenar. So aku dah edit bahagian nama sebenar. Manakala bahagian ** tue pula aku sembunyikan nama syarikat, nama tempat dan nama pegawai tersebut atas beberapa sebab. Pengirim email TIDAK menyuruh aku menyembunyikan perkara tersebut. Cuma aku sembunyikan atas faktor-faktor tertentu.



Saya nak berkongsi satu cerita dengan tuan. Saya harap tuan boleh tulis tentang ini di blog tuan. Kebetulan semalam saya ada online dan terbaca satu artikel mengenai gaji pekerja estet dan saya rasa terpanggil nak bagitau tuan beberapa kebenaran yang tuan perlu tahu.

sebenarnya pekerja di estet tidak layak mendapat bantuan jabatan kebajikan masyarakat walaupun mereka termasuk dalam kategori orang susah. saya cakap mcm ni sbb saya pernah memohon bantuan utk abg saya yang susah. Kebetulan waktu itu mmg dia bekerja di estet **** *****. Tapi kehidupan nya sangat daif dan gaji pula sedikit. Macam dia ni, gaji ada juga cecah rm1k sebulan ttp itupun setelah berkerja 16jam sehari. Kerjanya berat dan penat. mcm tuan cakap tak setimpal dengan upah yang diterima.

disebabkn gaji nya sikit dan anaknya pula ramai, saya pernah menolong abg saya ni pergi minta bantuan di jkm dan baitumal. ttp jawapan yang diterima benar2 menguris perasan abg saya. pegawai jkm datang ke rumahnya di estet dan melihat ada peti ais dan mesin basuh. Katanya org miskin mana ada peti ais dan mesin basuh. kira dah kayalah ni. nasib baik sy di kl ketika itu, kalau tidak mmg saya tampar2 mulut perempuan tu. setelah menunggu 2,3bulan surat dari jkm sampai memberitahu bahawa abg saya tidak berkelayakan dapat bantuan sbb anak sulung dah mencecah umur 13 tahun dan blh berusaha cari pendapatan utk tolong keluarga. Apa jenis alasan ini?

jawapan di baitulmal pula mengatakan abg saya tidak berkelayakan. ttp salah seorang anak dia ada mendapat bantuan baitulmal menerusi yuran persekolahan. itupun baru tahun lepas dapat setelah di usahakan oleh cikgu sekolah dia. kadangkala anak2 dia yang lain malu nak kesekolah sbb yuran sekolah tak bayar2. namun cikgu di sana tidak pula mendesak utk anak2 dia bayar yuran kerana tahu ibu-bapa budak2 tersebut susah.

setelah hampir 19 tahun berkerja di estet, abg saya akhirnya buat kptsn utk berhenti. katanya tidak sanggup terus berkerja dengan upah yang sedikit tetapi waktu kerja yang panjang disamping badan pula kerap sakit. dia berhenti dan kami adik beradik ada usahakan utk cari sebuah rumah kampung utk di diami oleh dia. rumah kampung tersebut agak uzur. kami adik beradik pun ada tanggungan masing2.. kami telah cuba sedaya upaya. kami ada belikan enjin dan sampan agar abg kami blh pergi tangkap ikan utk cari pendapatan sendiri.

ttp mcm yg saya sebutkan tadi, bantuan kami terhad. kebetulan kakak ipar saya, isteri kpd abg saya pandai menjahit. jadi isteri saya telah mendaftarkan kakak ipar saya ke sebuah pusat utk belajar jahitan agar jahitannya lebih kemas supaya dia blh ambil upah.

Dan alhamdullilah, dia dah mula ambil upah jahitan sekarang. Bolehlah digunakan utk tampung apa2 yg kurang. cuma apa yang dikesalkan ialah rumah abg saya tiada bekalan air paip dan tandas. saya sendiri dah turun naik macam2 pejabat utk dapatkan geran agar rumah abg saya blh sambung paip. ttp gagal. kalau tiada geran, mmg tak blh masuk air sampai bila2. saya pernah pergi ke jabatan kesihatan utk adu masalah ini sehingga sekarang sudah setahun tiada respon balas dari mereka. saya buntu nak tolong abg saya mcm mana?

anak2 pula terpaksa mandi di sungai. air sungai tahu2 je lah bukan bersih mcm dulu. sebenarnya saya pernah juga pergi jkm utk mohon bantuan masuk air dan buat tandas buat abg saya. ttp gagal. alasan yang diberikan oleh jkm ialah abg sy masih sihat dan blh usaha sendiri. namun jkm berikan bantuan lain sebanyak rm100 sebulan selama setahun dan bantuan tersebut telah pun tamat pada bulan lepas.

pegawai jkm datang ke rumah abg saya pada bulan february yang lepas dan menyuruh kakak ipar saya belajar menjahit baju dalam dan seluar dalam di pejabat jkm. bayangkan nak pergi balik sudah tentu kena keluar tambang bas. mereka org miskin nak makan pun kadang2 bajet apatah lagi dengan beban kenaikan harga barang. Ini kan pula nak suruh keluar duit pergi ke sana ke mari?

apa yang amat dikesalkan ialah kakak ipar saya sambil menangis bercerita kepada isteri saya ttg insiden yang brlaku di jkm ***** ***** oleh seorang pegawai yang bernama ****** ****** yang mengherdik kakak ipar saya sebagai pemalas, mengharapkan bantuan kerajaan je, tiada usaha sebab itulah miskin.

pegawai tersebut marahkan kakak ipar saya sambil menunjuk satu keratan akhbar sinar. keratan akhbar tersebut memaparkan kesusahan keluarga abg saya yg mendapat perhatian adun pas ketika itu. kebetulan abg saya mendapat bantuan jkm atas usaha adun pas pada tahun lepas. dan jika berkesempatan mmg saya nak jumpa adun pas ***** ***** untuk adu masalah ini kepada dia. biar pegawai yang bernama ****** ****** sedar yang dia sepatutnya berkerja utk bantu org susah bukan herdik org susah.

disebabkan insiden itu kini abg sy mmg putus harapan nak minta bantuan dari kerajaan lagi. saya pada awalnya bercadang nak bawa abg saya pergi ke jabatan kesihatan utk tanya status permohonan geran dan masuk air serta bantuan bina tandas ttp abg saya mati2 menolak ajakan saya. katakannya lebih baik begini tidak mengharapkan belas ihsan org. rupa2nya setelah diceritakan oleh isteri saya ttg apa yang berlaku pada bulan lepas, baru saya tahu puncanya kenapa keluarga abg saya enggan mengharapkan bantuan lagi.

kalau inilah kesusahan yang orang susah terpaksa lalui, saya tak hairanlah kenapa kebanyakkan org susah lebih suka cari sampah dari minta pertolongan kerajaan. minta pertolongan kerajaan umpama minta sedekah.

Klue : Jabatan kebajikan masyarakat kawasan PERAK. Jika perlu aku akan dedahkan nama pegawai tersebut. - amenoworld


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

71 comments:

Saisuki said...

APA NI? BAIK JANGAN BUAT KEBAJIKAN KALAU BEGITU. MEMANG PATUT PUN DEDAH KAN SAJA NAMA ORG TU!!

abu muaz said...

mula-mula herdik kemudian... jangan sampai jatuh bangunan sudah.

Kunang-Kunang said...

Pegawai Kebajikan Masyarakat tu kena ingat, kalau semua orang kaya tak ada orang miskin, dia pun tak ada kerja.

Anonymous said...

Cakap pasal terjun bangunan ni, patut buat papan tanda amaran kat mana2 bangunan tinggi, tulis "AWAS SPRM".

kahkahkah.....

Anonymous said...

jgn tunggu lg cepat dedahkan nama peg tu... biar dia rasakan

Anonymous said...

JKM konfomlah staf2 nya org Melayu. Melayu kalo buat kerja mengutuk org mmg tu lah kepakarannya. Keja yg dipejabat diperam jadi basi baru nak buat.

Baitulmal plak, dah konsentret invesment kot. Kiranya, bila untuk invesment naik begana2, tu lah lambang kejayaan Baitulmal

Anonymous said...

mmbr aku pnh g JKM. Kena marah. Dia cakap tak sabar2... Padahal mmber aku(balu anak 4) pergi semata2 nak hantar surat pengesahan sakit dr DR. DR tu yg suruh mmbr aku terus hntr JKM, Tak payah tnggu dorang dtg sbb takut lambat dpt bantuan. DR tu sndiri simpati ngan nasib mmbr aku tu.. Yg mmbr aku tu, tak berapa tau prosedur JKM..Dia cuma ikut arahan DR je..

Ntahlah..aku pun tak tau nk komen apa.. Aku cuma nk citer pasal mmbr aku jek..Kesian wooo..

dia call aku sambil nangis2 bila kena herdik ngan pegawai tu. Pegawai yg pakai songkok tu siap herdik, "Tak sabar2!!"...

Anonymous said...

Jangan mudah2 mengatakan org lain pemalas , kerana kita tidak tahu masalahnya. Jika mudah mengatakan org lain pemalas kenapa MALAS hendak membantu org yg susah dgn cara yg betul. Fahamilah masalah org lain. Ingatlah awak tu juga di bayar gaji oleh masyarakat . Dari mana datangnya gaji awak tu ?

Anonymous said...

kakak ipar aku org susah n pernah mohon rumah pprt. memang dpt, nama je rumah. tapi kalau lihat dari jauh mcm janban kayu, ntah melaun mana yg balun duit tu.

Aleyn said...

Manusia lupa daratan ..tu lah nyer....dia tak ingat yg dia tu makan gaji...macam lah orang susah tu mintak duit depa...

Laporkan jer..tak yah nak selindung nama orang tu...biar dia tau langit tinggi rendah..

aimanahmad1986 said...

kakitangan kerajaan selesa sgt...dioang tu yg pemalas..
Memang aku menyirap sgt2!!! Dah tau org ramai nak berurusan lagi diorang mau terhegeh2..

Anonymous said...

der, last friday aku pi klinik kesihatan PUNDAMARAN, waktu tu dlm kul 1++ sebab aku nak amik gas (asthma), urgent n kronik, die kate tutup n doktor sume xdek, die suh aku pi spital besar... n klinik kesihatan di PUNDAMARAN (klinik besar, siap ada rumah pegawai dlm tu) tu kate die bukak kul 2.30, kimak tul tau kenkadang dorang ni... tupasal aku malas nak pi klinik krajaan. cam sial! walaupon aku kakitangan krajaan! pak mertua aku yg bgelar dato' (anugerah kerajaan) pernah di maki oleh doktor spital kerajaan.., pastu baru die tau langit tinggi rendah! masalah d sini bukan kire dato' ke, datin ke, tan sri ke, korang sbg doktor/MA layan a pesakit dgn cara yg betul! jgn cam puk**ak sume org ko nak maki sesedap telo bapak ko, tolong a hormat org lain sket, yg dtg tu sume manusia, bkn anjing!!!

Anonymous said...

uiii der.. betui punya marah nih..

Anonymous said...

majoriti kat jakim tu ORG PAS... ko tau tak....
Orang ko la yang kurang ajar macam tu... memang orang pas diajar kurang ajar ...

umi hafilda said...

Anon 7:36 AM puki mak lu la. lu ni anak haram rahim tambi dgn mak lu ke?

abid said...

urut dada je baca..
itu org bkn manusia yg dia nk sesedap rasa maki hamun org..tuduh org pemalasla..hapala..selidikla dulu betul2
dia tu keje dpt gaji ok dia ptt bersyukur n menginsafi kesshan org lain n bknye maki hamun n mencaci org tu..
yg JAHAT BUKANYA PARTI, NAMUN ORANG2 YG MENGENDALIKAN PARTI TU.KALAU ORANG2 YANG MENGENDALIKANYA JAHAT, hasilnya paham2 sendirilakan..KALAU ORANG YANG KENDALIKAN TU BAIK, BUAT KERJA KERANA ALLAH N BKN HARAP BALASAN..hasilnya pasti baik..

Anonymous said...

x payah nk komen bebanyak.sng cite pegawai tu,pegawai babi...

Anonymous said...

aku nak tau sapa nama pegawai tu... dedah je jgn takut, ataupun report kat pengarah

Anonymous said...

tramadol without prescription tramadol for dogs reviews - ultram side effects in men

Anonymous said...

xanax online names of generic xanax - klonopin vs xanax withdrawal

Anonymous said...

cheap xanax no prescription buy xanax no prescription online - xanax ambien alcohol interaction

Anonymous said...

alprazolam price rare side effects xanax - xanax weed high

Anonymous said...

xanax drug 1mg xanax xr - 1mg xanax bluelight

Anonymous said...

buy tramadol online buy 180 tramadol online - tramadol withdrawal clonidine

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol common side effects - other names carisoprodol 350 mg

Anonymous said...

xanax online generic xanax alcohol - xanax online no prescription cheap

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 100mg buy online - tramadol addiction how long

Anonymous said...

buy tramadol cheap online tramadol overdose can kill - tramadol hcl 50 mg po tab

Anonymous said...

where can i buy xanax online legally where to buy xanax online - does drug xanax do you

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol ultram same drug - buy tramadol usa

Anonymous said...

buy carisoprodol buy carisoprodol online us - carisoprodol dosage forms

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol online saturday delivery - buy tramadol overnight cod

Anonymous said...

xanax online xanax effects blood pressure - non-generic xanax online

Anonymous said...

generic carisoprodol soma carisoprodol narcotic - carisoprodol ld50

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol for dogs liver - tramadol 50mg tablets price

Anonymous said...

cialis online cialis 36 - buy cialis cheap

Anonymous said...

buy tramadol no prescription buy cheap tramadol online no prescription - buy tramadol without prescriptions

Anonymous said...

xanax online xanax dosage erowid - xanax zantac

Anonymous said...

cialis online cialis black 800mg reviews - cialis online apotheke

Anonymous said...

buy cialis online can buy cialis usa - cialis+online drugstore

Anonymous said...

buy cialis online cialis grapefruit - generic cialis in usa

Anonymous said...

xanax online drug interactions with xanax xr - vicodin xanax and alcohol

Anonymous said...

xanax online buy xanax and valium online - order xanax online prescription

Anonymous said...

buy cialis super active cialis and prostate - cialis online no prescription canadian pharmacy

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#30807 tramadol hydrochloride sr 100mg - rimadyl vs tramadol for dogs

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#30896 buy tramadol 50 mg - discount pet medications tramadol

Anonymous said...

buy tramadol uss cheap tramadol - tramadol kick in time

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol hcl 20mg - buy tramadol usa

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#23561 tramadol withdrawal and sneezing - buy tramadol england

Anonymous said...

tramadol online tramadol bargain - tramadol for dogs an 627

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#51602 ultram tramadol hci tablets - tramadol hydrochloride 50mg dosage

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#50897 buy tramadol online overnight - tramadol ultram ultracet

Anonymous said...

buy tramadol where can you buy tramadol online - buy tramadol online legally

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#23561 tramadol long term effects - buy tramadol usa pharmacy

Anonymous said...

buy tramadol tramadol no prescription fedex - buyers of tramadol

Anonymous said...

buy tramadol has anyone ordered tramadol online - tramadol us no prescription

Anonymous said...

buy ativan online ativan addiction potential - ativan overdose treatment

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#96318 lorazepam online prescription - ativan dose by weight

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#93851 can you buy xanax in spain - order xanax online review

Anonymous said...

http://staam.org/#56274 tramadol no prescription mastercard - tramadol 50mg tablets ingredients

Anonymous said...

buy xanax online xanax and alcohol what to do - .5 xanax drug test

Anonymous said...

http://staam.org/#56821 tramadol addiction - buy generic tramadol

Anonymous said...

xanax no rx generic xanax 1 mg - buy alprazolam cheap no prescription

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol look like - tramadol 50 mg norge

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#93851 xanax bars under tongue - buy xanax online no prescription needed

Anonymous said...

buy tramadol no prescription buy tramadol online florida - tramadol withdrawal exhaustion

Anonymous said...

buy xanax online is xanax a schedule 4 drug - xanax side effects list

Anonymous said...

buy xanax online order brand xanax online no prescription - buying xanax online bluelight

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#71453 xanax uses treatment - xanax 44386

Anonymous said...

buy xanax online where can i buy xanax no prescription - generic xanax photos

Anonymous said...

buy xanax online xanax bars tumblr - generic xanax street value