Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Wednesday, June 17, 2009

Konsep 1Malaysia bertunjang kepada Perlembagaan Negara - Ibrahim Ali


PUTRAJAYA 12 Jun — Konsep 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebaik mengambil alih kepimpinan negara akan terus bertunjangkan kepada Perlembagaan Persekutuan. Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata Perdana Menteri turut memberi jaminan bahawa konsep itu yang memberi penekanan terhadap mengutamakan kehendak rakyat akan terus memperkasa setiap perkara
tersurat dan tersirat yang terkandung di dalam Perlembagaan. Jaminan Perdana Menteri itu diberikan kepada Ibrahim dan 20 anggota Perkasa yang melakukan kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri di sini hari ini. Ibrahim berkata jaminan oleh Perdana Menteri bersesuaian dengan kepentingan kerajaan untuk menjaga kepentingan kaum bumiputera termasuk di Sabah dan Sarawak. “Keadaan semakin jelas dan kekeliruan yang berlaku angkara tokok tambah oleh pihak-pihak tertentu berjaya diselesaikan dalam pertemuan hari ini dan Perkasa senang hati dengan penjelasan Perdana Menteri mengenai konsep 1Malaysia,” katanya kepada pemberita selepas itu.

Sumber: Bernama 12/06/09

Ada Apa Pada Ibrahim Ali?

Ibrahim Ali nampaknya sekali lagi ingin terus menjagi hero dalam percaturan politik negara pada hari ini. Setelah beliau mendapat ehsan dari PAS dalam pilihanraya ke-12 yang lepas nampaknya tindak-tanduknya kini lebih condong mengarah kepada UMNO. Mungkin kini UMNO lebih dapat memberi manfaat kepada dirinya berbanding dengan PAS. Inilah namanya ahli politik yang pragmatik. Kanan pun sapu kiri pun kebas tetapi yang utamanya aku akan puas dan bebas. Mungkin teguran dan muhasabah ini diharap akan menjadikan beliau lebih berprinsip di dalam perjuangan politik selepas daripada ini.

Masyarakat akan menilai seseorang ahli politik berdasarkan amalan dan sikap serta prinsip perjuangannya bukan sekadar pidato yang berapi-rapi. Renungilah prinsip yang dipegang oleh Rasulullah SAW di dalam perjuangannya untuk menegakkan dan meng”izhar”kan Deen Allah SWT. Baginda telah menunjukkan kepada umatnya keteguhannya dalam berpegang kepada prinsip Islam yang agung. Di antaranya adalah seperti yang boleh dilihat dalam sebuah peristiwa:
Melihat pengaruh Nabi Muhammad SAW yang semakin hebat, baginda ditawarkan 3 perkara yang menjadi idaman semua manusia (dari dulu hingga sekarang) iaitu harta, kuasa dan wanita. Tawaran tersebut diajukan oleh pembesar Quraisy melalui bapa saudaranya Abu Thalib. Namun baginda menolak semua itu dan dengan tegas berkata "Wahai bapa saudaraku! Demi Allah, jika mereka meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku, agar aku menghentikan tugas ini, aku tidak akan berhenti sehingga perjuangan ini selesai dengan kemenangan atau aku gugur sebagai syahid" - akhirnya baginda menanggung seribu satu macam penderitaan dalam perjuangannya sebelum Allah memberi kemenangan.

Inilah prinsip perjuangan yang sepatutnya dijadikan landasan oleh setiap dari kita sebagai umat nabi Muhammad SAW yang telah diingatkan oleh Allah SWT dengan firmanNya:
Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)". [TMQ Al Ahzab (33) :21].

Untuk itu, jika Konsep 1Malaysia bertunjang kepada Perlembagaan Negara sebagaimana yang diperkatakan oleh Ibrahim Ali, maka apa yang lebih besar lagi, yang seharusnya diperhatikan, adalah apakah 1Malaysia ini selari dengan al-Quran dan As-Sunnah? Hanya mereka yang benar-benar mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya sahaja akan menjawab persoalan ini dengan sempurna..

(rizal baghdad)

0 comments: