Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Monday, September 12, 2011

ASALKAN UMNO WALAUPUN PROFESOR TETAP BODOH

بسم الله الرحمن الرحيم

Sejarahwan Ular Campur Belut

PROF Ibnu Keling, maaf Zainal Keling (foto) kata menurut fakta sejarah Tanah Melayu (Malaya) tidak pernah dijajah tetapi hanya dinaungi oleh British saja. Perjanjian Pangkor 1847 tidak mencatat dalam perjanjian British akan menjajah Tanah Melayu, sebaliknya ditulis sebagai melindungi.

Saya ingin tanya profesor yang mahir sejarah dan bukan keturunan Melayu asli itu, apakah yang dilakukan oleh British semasa mereka melindungi Tanah Melayu dalam tempoh itu mereka tidak melaksanakan kerja-kerja menjajah Tanah Melayu. Siapa yang mengawal kewangan, hasil bumi serta menjaga keselamatan? Bukankah pihak British. Apakah pengertian dilindingi berbanding dengan dijajah?

Bukankah British melantik suruhanjayanya di negeri-negeri yang bertindak menjadi Pegawai Daerah yang mempunyai kuasa eksekutif? Apakah hanya kerana tidak ada catatan itu maka ia diterima sebagai Malaya tidak kena dijajah atau digoreng oleh British.

Semudah itukah penerimaan dan pentafsiran kita. Bukankah selama 'melindungi' itu penjajah membunuh ramai pahlawan Melayu, seperti Tok Janggut, Tok Sago dan lain-lain. Atau sejarah baru akan ditulis oleh Zainal dan sekutunya akan membuangkan pengikhtiraf mereka dibunuh penjajah itu sebagai penderhaka atau dalam semangat sehari dua ini komunis? Penderhaka dalam konotasi dimaksudkan Zainal Keling itu sebagai komunis?

Apakah tidak timbul di sini British hanya berdiplomasi mencatatkan perkataan 'melindungi' bukan 'menjajah' untuk megabui Melayu dan cendekiwan Melayu bukan asli seperti Zainal? Orang kita mudah mati dan tersimpul dalam sihir bangsa lain apa lagi kalau orang Inggeris. Kita perlu sedar British adalah bangsa yang lebih awal tamadun dan cerdik daripada kita. Tahap diplomasi mereka juga tinggi manakala tahap IQ kita cukup rendah jadi mudah ditipu dan merasa kagum dengan perbuatan mereka.



Bagaimana pula hakikat negara menyambut hari kemerdekaan 31 Ogos setiap tahun. Kenapa tidak disebut atau Prof Keling maaf Zainal Keling mencadangkan kepada kerajaan ditukar menjadi "sambutan hari ditidak dilindungi"? Seharusnya beliau menerusi sekutunya sudah lama membuat cadangan dan bantahan apa dilakukan kerajaan itu? Selama Malaysia menyambut hari Merdeka maka selama itulah pemerintah UBN mengikhtiraf bahawa negara ini dijajah oleh British.

Anihnya profeseor ini syok arif mengenai sejarah tetapi kenapa baru bercakap dan mendesak kita tidak perlu merasakan kita dijajah selama 400 tahun. Sepatutnya sebagai ahli akademi, ahli sejarahwan terkenal dan dirujuk menimbulkan ini sejak lama dulu. Tetapi apabila ia disenyapkan ini bermakna nilai atau mutu sejarah yang ada kepada profesor Ibnu Keling ini boleh dipertikaikan. Nilai sejarahnya double standard.

Saya nak ingatkan kalau kita hendak meneruni dan menjadi jaguh dalam satu-satu bidang kita jangan masuk sebelah kaki. Kedua belah kaki kita hendak berada atas tapak atau dasar sama. Jangan siang jadi belut malam jadi ular. Kalau sebelah kaki Zainal dalam Umno dan sebelah lagi dalam sejarah, maka apa-apa juga pendapat dan pandangan anda akan tetap pincang selamanya. Sejarah yang bertentangan dengan partinya akan disembunyikan. Sejarahwan demikian adalah sejarahwan munafik! Sejarahwan belut campur ular.

Mengenali anda dari kesempatan yang pernah ada, saya yakin kalau negara ini berubah, cara cakap anda juga akan berubah. Nescaya sebelah kaki anda akan terletak di dasar sebelah sini. Satu masa dulu anda kecam kerajaan pimpinan Abdullah tetapi hari ini anda sanjung kerajaan sama dipimpin Najib. Apakah kerana anda sudah mendapat habuan sebagai guru di UPSI? Begitulah dasar orang menggali sejarah dan politik dari lubang perut sendiri. [wm.kl 4:56 pm 09/08/11] - mso

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

4 comments:

Anonymous said...

aanasir2 kristian dalam hamPAS nyoir :-
1. PAStor khalid Gereja - jurucakap kristian dalam bulatan hamPAS.
2. Father Nizar Meroyan- pelapor amalan kristian dalam hamPAS
3. Rev. Mat sabu a.k.a Mat Komunis
4. Pope Nick a.k.a ketua ajaran sesat dalam bulatan hamPAS

kutoOobambOo / ericoanaci said...

ok lah tu, tp citer pasl mat sabu belum abis lagi kan..org lama2 nak samn dia ckp psl komunis hero.. tak nk dgr citer atas ni..

Anonymous said...

salam penulis blog, ini sekadar komen saya apabila membaca topik ini. bukan teguran cuma sekadar ingin berkongsi.

memang menurut sejarah, kita tidak dijajah. kita hanya dinaungi. Malaysia tidak dijajah. Tanah Melayu tidak dijajah. yang dijajah hanya Melaka, Pulau Pinang dan Singapura.

Negeri2 lain dalam Tanah Melayu seperti Perak dan lain2nya adalah negeri naungan british. dalam hal ini, kita lihat semula sejarah. Apabila negeri dinaungi, segala keselamatan negeri adalah dibawah tanggungjawab british. Sultan hanya sekadar ketua adat dan ketua agama. ini yang kita kekalkan sejak British mula menaungi negeri2 tanah melayu.

Oleh itu, apa yang diperkatakan oleh Profesor itu dah memang benar dan xboleh disangkal lagi. Lebih2 lagi apabila beliau sendiri merupakan orang yang bertanggung jawab dan pakar dalam bidang sejarah.

Kita ambil contoh tentang Al-Quran, adakah orang yang hanya membaca tapi tidak mengerti dan memahami tentang Al-Quran boleh mempertikaikan apa yang orang yang lebih tentang Al-Quran katakan?

Pasti tak boleh!!!

sama juga halnya dalam isu ini, dia lebih memahami isu sejarah. kita hanya orang luar yang belajar cebisan sejarah dan berani pula mempertikaikan sejarah yang berlaku itu.

Semoga perkongsian ini ada faedah pada diri kita bersama

Anonymous said...

Propeser kangkung aka insipidus khoo dan gerombolan propeser
dalam majlis propeser no otak tak faham undang undang
yang direka dek british dulu.

Advice dari British Resident Untuk raja raja
----------------------------------------------------------------

semua undang undang negeri membekalkan hak untuk resident british memberi nasihat kepada sotan yang memerintah.

Yang istimewanya nasihat yang diberi tak bolih ditolak olih raja.

Di dalam hal ini prof Shad Faruqi -Consti tutional Law expert
bolih dirujuk untuk terangkan implikasi undang undang tentang advice [nasihat] yang diletakkan dek advisor omputih

Jadi nasihat yang diberi dek tuan omputih tu adalah law yang mesti
dipatuhi olih sotan.

Pahe ke si gerombolan propeser insipidus koo
dan geng geng nya di majlis propeser itu

implikasinya
-----------------------

bila sotan diperintah ikut nasihat sebagai satu law keatasnya- maknanya mereka hanyalah orang suruhan omputih aje-
kuasa mutlak ada kat tuan omputih

bagaikan kata orang perak sotan bergaye aje-

bior pape asalkan
bergaye jadi thema hidup mat mat sotan dan macai macai nya

bos sotan ialah tuan resident omputih -walau pun mereka digelar
advisor. Didalam konsep ketuanan mereka adalah tuan
pada sotan yang memerintah.

Jadi mat mat propeser semua kena jelaskanlah aspek undang undang
yang melibatkan sistem pemerintahan raja melayu di negeri yang
beraja melalui akta akta yang dibuat olih omputih pra merdeka

Konklusi
---------------

kepada majlis propeser , mesej sya janganlah jadi propeser buntut
yang akan digelakkan olih semua .


Yang negeri melayu adalah dibawah jajahan omputih adalah matter of law
bukan hal sejarah kangkung yang tuan nak tonjolkan



kkk