Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Friday, July 9, 2010

RAKYAT IKAT PERUT UNTUK BAYAR GAJI DIA, TAPI KERJANYA HANYA JAGA NAJIB?

بسم الله الرحمن الرحيم

Sejak beberapa tahun yang lalu iaitu ketika pentadbiran Mahathir Mohamed lagi, sudah semacam satu trend penjawat awam yang sebulu dengan Perdana Menteri dilanjutkan perkhidmatannya secara kontrak.

Jika ditanya, saya langsung tidak bersetuju dengan amalan yang cukup bengap ini. Ianya seolah-olah menandakan bahawa kurang atau tiadanya pengganti orang nombor satu dalam kementerian atau agensi-agensi tertentu.

Jika dilihat, tidak banyak perubahan yang dapat mereka lakukan selepas tamat masa perkhidmatan sebenar. Mereka memanaskan kerusi seperti 'ayam telor'.

Ada yang mendakwa, wang rakyat dihabiskan di atas kepentingan politik untuk menjaga masa hadapan politikus tertentu terutama mereka yang berada di atas. Setakat melanjutkan kontrak enam bulan tidak mengapa. Ini sampai empat, lima dan enam tahun. Bukan sahaja melemahkan semangat penjawat awam yang sedang menunggu, malah membuatkan mereka 'burn-out' semata-mata kepentingan politik Perdana Menteri.

Lihat sahaja gaji bulanan Musa Hassan sebagai contohnya :

PANGKAT: KETUA POLIS NEGARA

I. GRED GAJI SSM: VUYY3
III. TARIKH KUAT KUASA: 1.7.2007

Gaji=RM13849.67

1. Gajinya sahaja RM13, 849.67 sebulan.
2. Elaun rumahnya RM2500.00
3. Elaun Keraian RM5100.00
4. Imbuhan Tetap Jawatan RM3000.00
5. Belum lagi elaun pemandu, elaun pembantu rumah, tukang kebun dan lain-lain elaun. - alkerohi


Note: Macam ni besar punya gaji dok buat kerja apa? Duit yang dikutip dari cukai rakyat untuk dibayar kepada penjawat awam macam dia. Tapi dia dok jaga kebajikan najib. Seribu satu kes jenayah tak pernah selesai, malah bertambah dari tahun ke tahun. Mana tanggungjawab anda? Tak kan tak ada kerja lain selain memerhatikan Raja Petra? Nak tangkap tak berani pula.. Rakyat semakin celik bukan semakin buta.. opera kamu semua dah hampir tak laku melainkan untuk pengikut-pengikut umno yang buta perut dan mata hatinya..



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

4 comments:

Anonymous said...

nice info here BS,
hahahahaa...
ApNo guys, plz answer d Q.
TQ

http://www.mmail.com.my/content/42364-kd-tunku-abdul-rahman-moored-more-problems-crop

Anonymous said...

hahahaaa...
basic salary 13k,
kungkang2 tmasuk elaun 20k,
belum bawah meja,tepi jalan,kedai dvd,pusat judi,disko,dadah,pusat urut, hotel...
mewah laaa camni...
tapi yg peliknye die ni diploma ke degree holder? dulu kate degree, pastu diploma pulak...ape cite?
syiokkk betul jadi pulis.
tapi ramai gak pulis2 yg baek n kuat agame, cumanya yg baek2 ni susah ler nak naik pangkat dan sbg nye... hahahaha...
xpe, nikmat dunia ni smentara je, akhirat sane berkekalan.

BUJANG SUSAH said...

Yup.. bukan semua anggota polis ni tak bertanggungjawab macam ketuanya. Ramai kawan-kawan aku yang jadi anggota dan pagawai polis tapi ikhlas dalam menjalankan tanggungjawab dan amanah. Namun nak cari polis yang macam ni, ibarat mencari semut hitam di batu yang hitam di malam yang gelap. wallahualam.

XYZ said...

nsb le berketua poliskan beliau...
bla nk kne tgkp pn tak tau