Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum... Kepada para pengunjung. Tujuan blog ini di wujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan maklumat. Posting-posting dari blog ini tidak terbatas pada satu-satu bab. Ia lebih kepada mengikut citarasa hamba sendiri. Harap maaf jika tidak memenuhi kehendak jiwa serta keselesaan para pengunjung yang berlainan idealogi. Namun hamba tetap menyediakan berbagai label infomasi ( scroll down pada sidebar dibawah dan lihat pada "LABEL" ) untuk dimanfaatkan bersama. Semoga dapat memberi manfaat pada kita semua insyaAllah. wassalam.

JANGAN LUPA TINGGALKAN LINK SUPAYA SENANG AKU NAK MELAWAT DAN FOLLOW KORANG BALIK.. INSYA ALLAH.

Saturday, July 10, 2010

AQAD DUA KALI DAN NIKAH DI LUAR NEGARA

بسم الله الرحمن الرحيم



Soalan;

assalamualaikum...sy ada 1 pertanyaan mengenai akad nikah. adakah akad nikah boleh dilakukan dua kali dengan pasangan yang sama. contohnya begini; jika saya dan pasangan telah bernikah di luar negara dan perkara ini tidak diketahui oleh keluarga kami akan pernikahan kami dan masih anggap yang kami masih lagi single. jd, kami telah bernikah sekali lagi di tanah air agar rahsia kami tidak diketahui oleh keluarga kami. adakah kami boleh melakukan akad nikah dua kali. sy amat berharap agar pertanyaan ini dpt dijawab. sekian terima kasih.

Jawapan;

1. Menurut fatwa ulamak; tidak ada tegahan untuk mengulangi aqad yang telah sah sama ada untuk tujuan pengisytiharan, memenuhi prosedur rasmi atau sebagainya. Para fuqahak dalam kitab-kitab Fiqh, dalam bab mahar; mereka membahaskan mahar yang mana yang akan dipakai jika ada dua mahar berbeza yang disebut; satu dalam aqad yang dibuat secara tertutup dan satu dalam dalam aqad secara terbuka. Sebagai contohnya, pandangan dalam mazhab Syafi’ie; jika kali pertama ‘aqad dijalankan secara tertutup dengan menyebut mahar RM1000 dan kemudian diulangi aqad secara terbuka (untuk pengisytiharan) dengan menyebut mahar RM2000, mahar yang dipakai ialah yang disebut dalam aqad pertama iaitu RM1000”. (al-Fiqh ‘Ala al-Mazahib al-Arba’ah, 4/161). Para fuqahak dalam perbahasan tersebut tidak mempersoalkan tentang pengulangan aqad, tetapi mempersoalkan tentang mahar mana yang hendak dipakai. Seolah-olah mereka mensepakati bahawa pengulangan aqad tidak dilarang atau ditegah oleh Syarak.

2. Mengenai pernikahan di luar Negara, Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan; “Hukum nikah di luar negara adalah sah dengan syarat:
a) Pernikahan itu mengikut rukun nikah
b) Pernikahan itu melebihi dua marhalah
c) Tiada keputusan mahkamah yang menghalang perempuan itu berkahwin atas alasan syarak ditempat dia bermastautin.
d) Pernikahan itu dilakukan oleh wali hakim yang diiktiraf oleh wilayah negara berkenaan dan diakad nikahkan di wilayah berkenaan di mana ia ditauliahkan sebagai wali hakim”.
(http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/kahwin-lari-di-selatan-thailand-0)

3. Walaupun sah dengan berwalikan hakim, namun sebaik-baiknya pasangan yang ingin berkahwin janganlah mengenepikan keluarga kedua-dua belah pihak tertutamanya ibu-bapa kerana akan mengundang banyak masalah di belakang hari. Perkara-perkara penting dalam hidup memerlukan restu dua ibu apatah lagi ikatan perkahwinan yang natijahnya akan menghasilkan zuriat yang merupakan kesinambungan keluarga kedua-dua belah pihak. Maka tidak wajarlah ibu-bapa diketepikan. Di dalam hadis, Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda;

رضا الرب في رضا الوالدين و سخطه في سخطهما
“Redha Tuhan (Allah) berada pada redha dua ibu-bapa dan kemarahan Tuhan berada pada kemarahan mereka berdua” (HR Imam at-Thabrani dari Abdullah bin ‘Amru –radhiyallahu ‘anhu-).

Pada hari ini, kemudahan perhubungan (telefon, internet dan sebagainya) memungkinkan anak-anak untuk menghubungi ibu-bapa walau jauh mana sekalipun mereka berada. Oleh itu, berada berjauhan tidak lagi boleh menjadi alasan untuk anak-anak tidak memohon keizinan dan restu dua ibu-bapa untuk berkahwin. Jika bapa si wanita tidak dapat hadir untuk mengaqadkan perkahwinan anaknya, ia boleh mewakilkan kepada seseorang di luar Negara (wakil kedutaan atau sebagainya). Walaupun tanpa kehadirannya, akad berlaku dengan restu dan persetujuannya dan tidak akan menimbulkan sebarang masalah keluarga di belakang hari.

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. Fatawa as-Syabakah al-Islamiyyah (http://www.islamweb.net), no. 58340, 79768, 54620.
2. E-FATWA, JAKIM (http://www.e-fatwa.gov.my/ ).
3. Fatawa Wa Istisyaraat al-Islam al-Yaum (http://www.islamtoday.net), no. 11/250
4. Al-Fiqh ‘Ala al-Mazahib al-Arba’ah, Abdurrahman al-Jazairi, kitab an-Nikah, 4/161.

- USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL



UNTUK TEMAN-TEMAN BLOGGERS YG MELAWAT BLOG INI, TINGGALKANLAH SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR AKU X TERLUPA UNTUK MELAWAT BLOG KALIAN KEMBALI.. INSYA ALLAH.. ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..ASTAGHFIRULLAH AL-AZHIM..

1 comments:

Anonymous said...

Alhamdullilah.. trjawab jgk sgala prtanyaan yg brmain di kpala.. trima kasih admin...